Forum

Kontanta medel som röstsedlar

Utveckling av valsystemet

Kontanta medel som röstsedlar

Inläggav Erik Bengtsson » 2010-11-23 16.42

Kostsamma beslut som i övrigt inte har så mycket negativa effekter mer än att de kostar. Sådana beslut skulle ju faktiskt kunna beslutas av de som betalar kostnaden för dem. Problemet är att det är svårt att få folk att bidra ideellt till allmänna angelägenheter som de inte drar någon avgränsad personlig fördel av. Det som bidras till kan dock ändå vara sådant som bidragsgivare tillsammans tjänar mer på än vad som behövs i bidrag.

Det finns dock en del knep för att öka bidragsviljan till allmänna angelägenheter. T.ex. kan man maximera det inflytande bidragsgivare får när de bidrar och koncentrera inflytandet till att påverka just det varje bidragsgivare är mest angelägen om. Man kan också på olika sätt garantera att bidragsgivare bara behöver betala om bidragsgivarna får sin vilja igenom. Ett skäl att inte bidra kan också vara att man tror att de entreprenörer eller dylikt som skapar den kollektiva nyttigheten själva skor sig för mycket. En möjlighet att alternativt bidra till flera olika aktörer som skapar liknande kollektiva nyttigheter och på så vis konkurrensutsätta dem, borde därför öka bidragsviljan. Ytterligare en aspekt som kan öka viljan att bidra är om två eller fler rivaliserade grupper är angelägna att något som bidras till blir just som de själva vill. Tävlar rivaliserande grupper om att påverka något, då kan så att säga den kollektiva egoismen ta överhand över den individuella egoismen. Extremfall i sammanhanget är aktivister i militanta organisationer som riskerar fängelse och dryga böter.

Jag har gjort ett (inte helt färdigt) program i NetBeans med bland annat JSP-sidor som anropar java-classer (SessionBeans) och ansluter till en Java-DB databas via entity-classer. Detta program implementerar ett program som förmedlar bidrag med de ovan beskrivna funktionerna. Som server program (servlet container) använder jag GlassFish v3. Jag har dock inte hunnit fixa med riktig inloggning autesiering, kryptering mm. Programmet finns heller inte på någon publik server men kan köras direkt från min dator om den och mitt serverprogram är igång.

Det finns även andra saker som kan öka viljan att bidra till gemensamma angelägenheter. Sådant som att det offentliggörs vilka som bidrar och inte bidrar. Personliga fördelar som att man köper något till överpris men att en del går till välgörenhet, är också ett knep som t.ex. välgörenhetsorganisationer brukar använda. Detta är dock inte något som jag så att säga tycker är så mycket att hänga i granen. Att det offentliggörs vem som bidrar till vad skulle lika gärna kunna vara en nackdel för bidragsgivare. Bidrag till politiska partier eller lobbyorganisationer kan t.ex. väcka ont blod hos åsiktsmotståndare. Företag och andra organisationer kanske vill få sitt namn synliggjort som sponsor. För många små bidragsgivande privatpersoner borde dock inte detta vara så angeläget. Att kombinera välgörenhet med köp av (individuella) varor och tjänster, verkar mest vara ett sätt att slippa konkurrensutsättning av både försäljningen och välgörenheten.

Det som Aktiv demokrati skulle kunna använda min tjänst till är t.ex. att finansiera marknadsföring eller samla in pengar till oberoende utredningar av konsekvenser av olika politiska förslag. Att implementera effektiva tjänster för välriktade ideella bidrag skulle också kunna vara ett sätt att låta mer av det som bekostas med skattemedel bekostas direkt via många små bidragsgivare. Eller att bekosta sådant som en del tycker borde bekostas med någon skatt t.ex. information som fildelas fritt på Internet.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π