Magnus Gustavsson skrev:Lagradet kan ocksa som jag skrivit pa annan plats, gora sitt jobb efter bifallen prop.
Detta for att minimera dess arbete med skraepforslag samtidigt som risken for korruption i lagradet reduceras kraftigt.
joasi skrev:Jag tror det kan bli väldigt svårt att tvinga in varje fråga i bara en kategori. Vi klarar oss på väldigt mycket färre kategorier om vi kan kombinera dem. Annars riskerar vi att få en massa hybrid-kategorier som infrastruktur&miljö, näringsliv&sysselsättning etc. (Vet inte om det var några realistiska exempel). Det leder iofs till extra komplexitet när man ska avgöra vilka som ska verkställa ett beslut och från vilken budget medlen ska tas, men det tror jag går att lösa.
jonas skrev:Det ingår i det förtroende som du ger en delegat, att denna delegat bara kommer att rösta i det område som hon annonserat att hon tänkt rösta inom.
jonas skrev:Varje typ av officiell kategorisering kommer att ha brister.
jonas skrev:Alla typer av system för kategorisering har ett värde. Men de behöver inte på något vis vara en officiell del av demokratisystemet.
jonas skrev:Jag föreslår att systemet i grundutförande fungerar som så att INGEN röst läggs när dina delegater inte håller med varandra.
jonas skrev:Alltså; Om du har delegerat till två eller fler delegater, som båda röstar på en fråga, och de röstar olika, så är det upp till dig själv att rösta i frågan. Och om du inte gör det så har du avstått för att rösta.
pH7.3 skrev:jonas skrev:Alla typer av system för kategorisering har ett värde. Men de behöver inte på något vis vara en officiell del av demokratisystemet.
Även om du kan ha rätt, så måste vi komma ihåg att vi ska sälja det här systemet till våra väljare och i det ligger också att det måste kunna stå emot uppenbar kritik i en debatt. Detta är en viktig fråga. Att säga att det löser sig - vilket kanske är sant - fungerar dåligt. Bättre att ha en uttänkt och lätt begriplig konstruktion som hanterar detta.
joasi skrev:Det börjar bli tydligt hur komplex den här frågan är.
joasi skrev:Jonas: Jag tycker, som jag skrivit på annat håll, att en person som har fler än en delegat ska ordna dessa i en prioritetslista. Då väljs rösten från delegaten högst upp i prioritetsordningen om det blir konflikt. Om man lägger två delegater på samma prioritetsnivå däremot borde det fungera som du säger att konflikt leder till ingen röst - samma effekt som om ingen av delegaterna hade röstat i frågan.
Men om man har tre delegater på samma prioritetsnivå och två röstar A medan en röstar B, ska systemet följa majoriteten då och rösta B år deleganden, eller ska det också leda till avstådd röst? Och vad ska hända om man har 100 delegater på samma prioritetsnivå varav 99 röstar A och 1 röstar B?
joasi skrev:Ang. kategorisering av delegater:
Jag tror inte det är så enkelt som att säga att varje delegat själv väljer enligt vilket kategoriseringssystem man definierar sig. En delegand måste också kunna dela upp vilka frågor man vill delegera till vilka delegater. Då är det delegandens kategorisering som gäller när han t ex vill delegera till Arla foods bara i miljöfrågor och till Amnesty bara i biståndsfrågor. Arla och Greenpeace kanske har en annan syn på vilka frågor som faller inom området miljö och bistånd, men det måste som sagt vara delegandens nomenklatur som gäller i det här fallet. Alltså behövs en samsyn i vilka kategorier man använder sig av och vad de innebär.
Greenpeace behöver inte begränsa sig till att bara rösta i miljöfrågor, men om en delegand anger att den bara vill bli representerad av Greenpeace i miljöfrågor så är det bara i dessa frågor som Greenpeace röstar åt deleganden.
joasi skrev:En av de knepigare delarna av RDD-systemet att utforma är Kategorisering av omröstningar.
Kategoriseringen fyller följande funktioner:
1) Skapa bättre ordning bland omröstningar
2) Göra det möjligt att delegera sin röst inom ett visst politikområde
3) Göra det möjligt att skapa en budget uppdelad på olika politikområden
4) Förenkla koppling av förslag till utförare som ska verkställa beslut inom sitt ansvarsområde
Det går säkert att komma på fler.
Frågan är hur kategoriseringen ska gå till.
Den enklaste metoden är att den som utformar förslaget själv väljer ett eller flera ämnesord för sitt förslag, ung. som taggning av html-sidor.
Det finns åtminstone tre problem med den metoden:
1) Man taggar förslag med många populära ämnesord för att det ska hamna högt i träfflistorna och på så sätt få många röster
2) Synonymer och felstavningar av samma begrepp behandlas som olika kategorier
3) Svårt att matcha de kategorier som används i olika sammanhang, t ex när man skapar budget eller när man taggar frågor
Vi kan alltså inte tillåta att den som läger förslag ensam bestämmer hur det ska kategoriseras.
Och vi måste bygga upp en gemensam nomenklatur av ämneskategorier.
Det enklaste sättet att lösa detta är att överlåta arbetet att underhålla en nomenklatur av ämnesord, samt att kategorisera förslag till en myndighet.
Problemet med det är att det minskar demokratin i utformningen av kategoriseringssystemet, samt att det öppnar för risken att denna myndighet blir korrumperad.
Så vad har vi för alternativ? Kan vi skapa ett mer demokratiskt system för underhåll av kategorier och kategorisering av förslag som är enkelt och effektivt nog att fungera i praktiken?
joasi skrev:Magnus Gustavsson skrev:Lagradet kan ocksa som jag skrivit pa annan plats, gora sitt jobb efter bifallen prop.
Detta for att minimera dess arbete med skraepforslag samtidigt som risken for korruption i lagradet reduceras kraftigt.
Skälet att lagrådet rensar bland förslagen före omröstning är att bespara väljarna onödigt arbete och frustration. Hur kul är det att lägga ner en massa tid på att sätta sig in i en fråga, rösta, vinna omröstningen, bara för att få se lagrådet diskvalificera förslaget?
Lagrådet ska bara följa reglementet slaviskt och det kommer att finnas många oberoende jurister som kan hojta till om lagrådet tar oriktiga beslut (Lagrådets beslut med beslutsunderlag ska naturligtvis vara officiellt enligt principen om total transparens.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster