Forum

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Utveckling av valsystemet

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 11.57

Medlemsadmin kontrollerar personerna mot skattemyndigheten och har koll paa att varje alias har en riktig person bakom.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 12.01

...om Ritbase aer samma sak som C++ aer det verkligen laempligt att anvaenda det daa, med tanke paa att det inte aer GPL?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-19 17.58

Jag har just fixat en bugg som hindrade en att ändra i sina delegationsinställningar. Säg gärna till om ni hittar fler buggar!

Magnus kom med funderingen att han ville se hur den progressiva modellen verkar för de olika propositionerna. Har någon en tanke om hur detta kan visas på ett tydligt sätt? ...gärna i text, även om det med tiden givetvis är möjligt att lägga in en graf i stil med den som används i partiprogrammet.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-20 10.38

Vad aer RitBase?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-20 11.41

MrPerfect72 skrev:Vad aer RitBase?


Det är ett databsgränssnitt, skrivet i Perl. En implementation av http://www.w3.org/RDF/ som gör att man med enkelhet kan skriva webbapplikationer med en komplicerad informationsstruktur bakom.

Nu är den inte helt up-to-date, men som jag började utforma databasen för röstsystemet så var det ungefär såhär: http://ad.alternativ.se/doc/Database-structure.png

Det är helt GPL alltihop.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-20 11.46

MrPerfect72 skrev:Medlemsadmin kontrollerar personerna mot skattemyndigheten och har koll paa att varje alias har en riktig person bakom.


Ja, eller tvärtom. Dvs, jag funderar på om administratören skulle skapa konto för alla röstberättigade (mata in en lista), och skicka (ev rekommenderade) brev till dessa med inloggningsuppgifter, i alla fall sålänge vi använder lösenord. När det skall tas i bruk skall det givetvis användas ssl (dvs https). Utskickade lösenord är ju i alla fall tillräckligt för skatteverket (deklarationer), csn mm...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav pH7.3 » 2010-07-20 22.30

Förhoppningsvis BankID i framtiden - något som även SKV, CSN mm använder.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-21 05.25

Googla "dedicated trusted computer voting device" ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-21 06.44

fiddur skrev:Jag har just fixat en bugg som hindrade en att ändra i sina delegationsinställningar. Säg gärna till om ni hittar fler buggar!

Magnus kom med funderingen att han ville se hur den progressiva modellen verkar för de olika propositionerna. Har någon en tanke om hur detta kan visas på ett tydligt sätt? ...gärna i text, även om det med tiden givetvis är möjligt att lägga in en graf i stil med den som används i partiprogrammet.


Jag tänker mig inget annat än just en sådan graf som vi har i partiprogrammet tillsammans med en enkel sammanställning, kanske: hur många som röstat på ja/nej/totalt, samt en prognos om när omröstningen tidigast kan gå igenom.
Ska kolla delegeringsdelen senare.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-21 07.02

Magnus Gustavsson skrev:
fiddur skrev:Magnus kom med funderingen att han ville se hur den progressiva modellen verkar för de olika propositionerna. Har någon en tanke om hur detta kan visas på ett tydligt sätt? ...gärna i text, även om det med tiden givetvis är möjligt att lägga in en graf i stil med den som används i partiprogrammet.


Jag tänker mig inget annat än just en sådan graf som vi har i partiprogrammet tillsammans med en enkel sammanställning, kanske: hur många som röstat på ja/nej/totalt, samt en prognos om när omröstningen tidigast kan gå igenom.
Ska kolla delegeringsdelen senare.


Ok; en sådan graf kan jag få in i v32 också. Jag tänkte om det fanns något enklare sätt ni skulle vilja se, t ex att lista alla aktiva röster med dess datum då ni kan räkna för hand :)

Jag gjorde en graf-modul till RitBase för ett drygt år sedan, som spottar ur sig svg-grafer :) ...för IE-folk kanske jag skulle ha en png-variant också...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-21 10.49

Eftersom jag taenkte att alla skulle slippa att fraaga: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ritbase
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-07-21 11.16

Ritbase är inte stor nog för wikipedia. Det är ett system jag och fredrik gjort..
http://astral.paranormal.se/perldoc/Rit/Base.html
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-21 12.33

Vad aer det foer fel paa ett system baserat paa PHP/MySQL? Ex. Joasis kod?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-21 14.20

MrPerfect72 skrev:Vad aer det foer fel paa ett system baserat paa PHP/MySQL? Ex. Joasis kod?


Jag tittade lite kort på den kod Magnus skickade till mig. Det var inget jag ville fortsätta på om jag skulle skriva ihop ett röstsystem.

Jag har en del preferenser att jobba i perl, och RB (RitBase) gör koden enklare på många sätt. Det är dessutom en körande daemon snarare än CGI-baserat, vilket i ett kraftigt besökt webbplats kan minska belastningen på servern avsevärt. Perl är i mitt tycke mer moget för större applikationer, även om php de senaste åren fått en okej klasshantering och inte längre enbart är till för minimala webbsides-script. Menmen, jag vill inte ha nåt programspråkskrig här; jag föredrar perl och rb (som använder postgresql i bakgrunden), joasi föredrog php. Ingen skillnad ur öppenhetssynpunkt i alla fall :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-21 16.07

Borde inte oeverskriften innehaalla PERL om det aer PERL som aer basen? Daa hade nog allt mitt fraagande varit minimalt. PERL finns i Wikipedia och daer staar det GPL.

Jag tycker verifierbarheten aer viktigare aen absolut anonymitet. Anonymitet via Alias borde raecka, anser jag. Folk maaste mogna och kunna staa upp foer vad de tycker infoer sina vaenner, naera och kaera aatminstone, anser jag. De kan ju dessutom logga in med alias och sedan haevda att de inte har ett alias alls i systemet infoer ex. en farlig flickvaen eller fascistisk chef om de vill.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-22 02.30

MrPerfect72 skrev:Borde inte oeverskriften innehaalla PERL om det aer PERL som aer basen? Daa hade nog allt mitt fraagande varit minimalt. PERL finns i Wikipedia och daer staar det GPL.


Heh, tja perl hade det kunnat stå... Jag skrev RitBase för jag är tämligen säker på att ingen annan AD- eller ens omröstningsimplementation finns eller kommer göras inom snar framtid i RitBase. I perl finns förmodligen otaliga omröstningssystem av diverse slag. (t ex i mwforum, som liknar phpBB, finns inbyggt flervalsomröstningar där man kan begränsa till en medlemsbas, knutet till diskussionstråd, som hade kunnat underlätta våra interna omröstningar medan systemet är temporärt...)

Jag hade också kunna skriva "AD-system baserat på RitBase, ParaFrame, Perl, Apache, PostgreSQL, Debian GNU/Linux...." :)

MrPerfect72 skrev:Jag tycker verifierbarheten aer viktigare aen absolut anonymitet. Anonymitet via Alias borde raecka, anser jag. Folk maaste mogna och kunna staa upp foer vad de tycker infoer sina vaenner, naera och kaera aatminstone, anser jag. De kan ju dessutom logga in med alias och sedan haevda att de inte har ett alias alls i systemet infoer ex. en farlig flickvaen eller fascistisk chef om de vill.


Jag förstår inte hur det kan ge verifierbarhet. Om du skulle kunna se ADs omröstningar helt öppet, men bara se att det är "apa, bepa och cepa" som röstat igenom att bloggen bara skall handla om rotmos i fortsättningen, hur skulle du då göra för att verifiera att dessa är röstberättigade? Det skulle vara upp till dig att lita på vår medlemsadministratör, som vet vilka som ligger bakom alla dessa alias (och, som också har rösträtt och i t ex fysiska träffar har övertaget att veta vem som röstat vad, vilket är hemligt för alla andra). Det finns ingen öppen verifierbarhet sålänge du inte också kan verifiera röstlängden. Det SKULLE kunna vara så att dessa tre inte alls är medlemmar utan bara tre alias använda av medlemsadministratören själv!


...vilket för mig till röstlängdsproblematiken. Vi har inte i dag, vad jag vet, rätt att få en lista över alla röstberättigade i sverige. Vi kommer förmodligen inte ha det heller när vi blir ett riksdagsparti, eller? Ska vi ha administratörer som gentemot folkbokföringen ska lista ut om någon borde ha rösträtt?...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Syst: RitBase ParaFrame Perl Apache PostgreSQL Debian GNU/Li

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-22 04.51

fiddur skrev:... I perl finns förmodligen otaliga omröstningssystem av diverse slag. (t ex i mwforum, som liknar phpBB, finns inbyggt flervalsomröstningar där man kan begränsa till en medlemsbas, knutet till diskussionstråd, som hade kunnat underlätta våra interna omröstningar medan systemet är temporärt...)

Jag hade också kunna skriva "AD-system baserat på RitBase, ParaFrame, Perl, Apache, PostgreSQL, Debian GNU/Linux...." :)


Antar Att PerlBB aer likt phpBB och de omroestningarna aer helt anonyma tyvaerr, tyvaerr. Ingen verifierbarhet alls.

Om du anvaender oeverskriften: "Syst: RitBase ParaFrame Perl Apache PostgreSQL Debian GNU/Linux" och beskriver eller laenkar till delarna kan jag som oinsatt veta ungefaer vad som aer paa gaang. ;-) Daa blir det ett informativt forum.

fiddur skrev:Jag förstår inte hur det kan ge verifierbarhet. Om du skulle kunna se ADs omröstningar helt öppet, men bara se att det är "apa, bepa och cepa" som röstat igenom att bloggen bara skall handla om rotmos i fortsättningen, hur skulle du då göra för att verifiera att dessa är röstberättigade? Det skulle vara upp till dig att lita på vår medlemsadministratör, som vet vilka som ligger bakom alla dessa alias (och, som också har rösträtt och i t ex fysiska träffar har övertaget att veta vem som röstat vad, vilket är hemligt för alla andra). Det finns ingen öppen verifierbarhet sålänge du inte också kan verifiera röstlängden. Det SKULLE kunna vara så att dessa tre inte alls är medlemmar utan bara tre alias använda av medlemsadministratören själv!


Kan man tro att "apa, bepa och cepa" sannolikt postar aasikter i sina diskussioner om sakfraagor?

Kan man tro att det faktum att varje alias har ett namn i medlemsregistret goer att det blir verifierbart paa detta plan?

Kommer folk vaelja medlemsadministratörer de litar paa?

Kommer denne individ ta paa sig ett stort ansvar i att haalla maenniskor anonyma infoer andra?

Aer Grupp-e-mail naagot som vi kanske ska sluta med?

Ska vi sluta med storebrorkontrollerade facebook, yahoo, hotmail, gmail?

Ska PM genom forumet vara det saett paa vilket vi kommunicerar? Vad vet jag?

Ska vi ha egen server av anonymitetsanledning?

Ska endast personer som har haft stor tillit under en laang tid ha inloggning till databaserna?

Vet man i ett fysiskt moete vem som aer vem om personerna inte presenterar sig med namn och eller alias utan saeger att de aer medlemmar men vill vara anonyma?

Kan de ha mask paa sig?

Maaste partiet baseras paa fysiska moeten?

Skulle fysiska moeten kunna vara helt anonyma maskeradfester av denna anledning?

Kan detta bli ett nytt drag under galoscherna foer partiet?

Ja. Det SKULLE det kunna vara så att "apa, bepa och cepa" inte alls är medlemmar utan bara tre sock-puppets använda av medlemsadministratören själv?

Kommer vi behoeva kontrollanter?

Hur ska kontrollen gaa till?

Har vi rätt att få en lista över alla röstberättigade i Sverige?
Har partiet raett att genom medlemsadmin registrera medlemmarna och kontrollera dem mot folkbokfoeringen som vilket annat videouthyrningsfoeretag som helst och dessutom kontrollera betalningsanmaerkningar? (.... vilket jag insaag kan vara ett problem foer partiet naer jag laeste Aftonbladet haeromdagen)

Kan en knapptryckare med vacklande diciplin och ordning i ekonomin bli ett problem map. hederlighet Kan en knapptryckare med ploetsligt alldeles foer bra ekonomi bli ett problem som politisk vilde?

Ska vi vara noggranna i valet av knapptryckare, medlemsadmin och kontrollanter?

Ska man kaenna tillit till vem som helst?

Fraagorna hopar sig... :-D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav pH7.3 » 2010-07-22 22.32

MrPerfect72 skrev:Skulle fysiska moeten kunna vara helt anonyma maskeradfester av denna anledning?


Jag har hört talas om dessa fysiska möten, förvisso på helt andra forum, men det låter helt klart intressant! :P
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-23 03.56

Jo. Fler som vill ha maskeradfest innan valet och kanske skapa lite publicitet med detta? kanske ansoeka om en demonstration samtidigt foer mer demokrati?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-27 11.58

OK, nu verkar delegeringsdelen funka! Bra!
Om vi ska anvaņda den maste vi ha olika kategorier tror jag, och det maste laggas upp nagra.
Alternativt att man endast delegerar som nu, med prio.
Finns det ngn mojlighet att enkelt skapa en liten sida for varje delegat, sa att man kan se lite mer om delegaten, typ det jag matade in nar jag reggade mig som villig att bli delegat.
I den bor ju rimligtvis e-mailadress anges sa man kan kontakta sin tilltankta delegat?
Dessutom maste delegaten ha ett enkelt satt att officiellt for alla ange hur den tanker rosta. Jag har foreslagit senast 2 veckor efter att omrostningen startat, men det kan givetvis diskuteras:
http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page ... r#comments

Kanske vi ska skippa bade delegeringar och kategorier i forsta skedet nu, om vi ska borja anvanda systemet skarpt?
Kanske vi ocksa ska borja med helt oppna omrostningar, och att man kan se sjalv i databasen att den raknar ratt?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π