Forum

Vilka får rösta i valsystemet?

Utveckling av valsystemet

Vilka får rösta i valsystemet?

Inläggav freiholtz » 2006-06-07 20.53

Anledningen till att jag tog upp frågan var att en bekant till mig påstod att:

"I så fall kan ju nån rösta på ett annat parti och sedan bli medlem i AD och rösta där med, på det viset kan ju ett annat parti 'ta över'..."

Efter lite eftertanke så kom jag på att det inte spelar någon som helst roll om så blir fallet. FÖR...

Om vi utgår från att de flesta partier tänker ungefär likadant när det gäller att få inflytande så kommer nog alla partier uppmuntra sina medlemmar att registrera sig på vår sida och rösta för deras parti. Om vi säger att att alla de andra partiernas aktiva medlemmar tar till sig uppmaningen och gör så (tack vare delegering...) så kommer vi ändå få en proportionell fördelning av inflytande av de olika partierna. Så balansen mellan block och så vidare kommer inte att rubbas.

Och nästa tanke var då för mig i varje fall: "Men om det finns en massa murvlar som röstar inuti partiet så kommer dom 'riktiga' medlemmarnas röster bli mindre värda...".
JA det kommer dom MEN hur mycket då? JO!...
Antal partiaktiva 2006 ~= 382 700 st (se källor)
ADs medlemsantal vid 5% ~= 341 700 st ([b]EDIT: Doh tänkte inte på att inte alla röstar.. får räkna om det snart.[/b])
Så om verkligen ALLA partiaktiva gaddar ihop sig när vi har kommit in i riksdagen så halverar dom bara vår röst styrka.
Och när AD når 20% så tar dom bort ca en femtedel av vår röst styrka.

Och då har jag inte ens räknat med faktorer som att alla partiaktiva kommer inte registrera sig i AD.
Och när dom väl är inne och röstar så är det inte säkert att dom kommer följa partipiskan i dom viktiga frågorna där direktdemokrati behövs som mest.

Jaja spännande spännande... :D

[b]Källor:[/b]
Antal partiaktiva 2005 (i %)
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____48701.asp
(5,6% av dom över 16 år)
Röstberättigade 2006
http://www.scb.se/templates/subHeading____144821.asp
(6 834 169 st)
//Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-07 23.51

Hmm, ok problemet är kanske mindre än vi tänkt på.
Men vår regel i stadgarna som hindrar medlemmar från andra partier som också kommer in i riksdagen utesluter ju dessa "murvlar" som medlemmar i AD.
Möjligen kan de rösta på oss i valet och sedan låta andra rösta inne hos oss, men det verkar ju lite korkat..
Fast gärna för mig..
Men du kanske menade att de lämnar sitt gamla parti den dag vi kommer in för att bli medelmmar hos oss?
Ännu bättre!
Och då blir det ju som du säger en jämn ström från de flesta partierna vilket ger ett bra utsnitt ur folket förhoppningsvis.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π