Forum

Jag är tillbaka med nya ideer!

Utveckling av valsystemet

Ett nytt enklare mål?

Du kan välja 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-16 16.49

Jag har en kopia på Joakims kod.
Betr. buggar, prova!
Vad tycker ni om Anders program?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav freiholtz » 2006-06-17 07.58

[b]robwe:[/b] Jo jag kan endel men man försöker ju alltid spetsa till det i sin reklam. ;-) Och design är kul tycker jag. Känns som om det vore bättre att vara arbetslös om man skulle ha tid att utveckla valsystem och sidor och liknande till partiet... Som den där dokumentären på SVT som peka ut att sverige har så många bra musiker pga socialbidragssystemet.
Jag har dock inte börjat på nått nytt system pga tidsbrist (och sedan skulle det kanske störa utvecklingen av andra system, men å andra sidan är det ju bra att ha mycket att välja på.)
//Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Inläggav MrPerfect72 » 2006-06-17 09.31

Så fort en kreativ programmerare börjar programmera viktig men jobbig kod för http://www.aktivdemokrati.se så får de alltså "jobb".......Hm.... Intressant.

- Glöm inte att begära feta löner och sedan ge en andel till partiet! :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Bark » 2006-08-16 16.52

ja det är ju tyvär så att full varianterna nästan altid blir dom som går i genom men det blir oftast dom som blir utbyta så jag tycker att man ska göra det rejält början.
sliper man att göra jobbet fler gånger. om inte anant med den koden ni planerar kan man göra ändrigar änkelt om det inte skule fungera perfekt från början.
//Erik Axelsson
Bark
 
Inlägg: 4
Registrerad: 2006-08-12 21.54
Ort: Vänersborg

Ey, Freiholtz

Inläggav bamsejon » 2006-09-10 23.08

Hoj Freyholtz...

Kan man få ta del av koden så vi kan slå våra kloka huvuden ihop.. Det bör ju finnas någon sorts demo uppe iaf...

Man skulle starta enkelt med att snappa åt sig motionerna på riksdagen och kunna rösta på dom .. Förresten, sänds inte diskussionerna där via webben? De skulle man kunna redirecta till aktivdemokrati.se, när man sedan följt debatten så kan man rösta...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-02 06.42

Tar up denna gamla traad. Det aer intressant att se att vi nu har ett system som kan allt det som David inte trodde var moejligt och det aer mycket enkelt att delta genom det aeven om det helt saekert kan foerfinas.

viewtopic.php?f=84&t=722&p=6024&hilit=rar#p6024
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav freiholtz » 2009-10-18 09.55

MrPerfect72 skrev:Tar up denna gamla traad. Det aer intressant att se att vi nu har ett system som kan allt det som David inte trodde var moejligt och det aer mycket enkelt att delta genom det aeven om det helt saekert kan foerfinas.

http://www.aktivdemokrati.se/AD-forum/v ... =rar#p6024


Hejsan alla tappra! Efter att jag nyligen blev erbjuden att ställa upp för AD i valet har jag skrivit en insändare och börjat undersöka forumet och partiprogrammet här inne igen. Hittade min gamla tråd här och konstaterar att den fortfarande är lika aktuell nu som då och citatet ovanför måste bara kommenteras.. =)

Partiprogrammet skrämmer bort ev medlemar och röster igenom att vara dränkt i politikerförakt, för tekniskt främmande från den vardag vi lever i i dag och icke intuitivt . När jag säger att man skulle kunna ha ett parti där partiets riksdagsplatser röstar så som medlemmarna röstar på partiets hemsida och att man kan välja att delegera sin röst så att så länge man inte själv aktivt röstar så röstar man samma som sitt favoritparti. Så står folk som frågetecken och förstår inte hur det skall gå ihop. Kan ni då tänka er hur obegripligt AD's partiprogram måste låta?

Så vad spelar det för roll om någon orkat programmera en lösning på kravspecifikationen om den är för teknisk för att förklara för en väljare?

I och med att jag blev tillfrågad att ställa upp för AD i valet känner jag att jag har ett ansvar för det partiprogram som AD står för.
Jag noterar att vi har 3 röster för och 3 röster emot mitt förslag ovan och det antar jag var innan folk försvann till Direktdemokraterna.
Jag kommer att formulera ett nytt partiprogram som kommer att vara betydligt kortare och lägga upp det för omröstning i hopp om att det skall kunna bredda partiets inställning till direktdemokrati och skaffa fler medlemmar och väljare.

Den tekniska lösningen har en plats inom partiet men som en diskussion om hur egen majoritet skall hanteras.

Jag vet att det är en salig röra av frågor och påståenden ovan men om nån känner för att plocka ut något och kommentera vore det roligt.

MVH
David Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-10-18 12.00

Välkommen tillbaka med nya ideer, David!!
Hehe, jag klistrar in mitt mailsvar till dig för full transparens..:
David:
Jag har loggat in på forumet och läst en del i går och i dag och har åsikter.

När jag var med i svängen sist och argumenterade för systemet och
testprogrammerade röstsammanräkningar kom jag fram till att ambitionen att
införa ett direktdemokratiskt system in i samhället var för komplicerad
och att man i stället skulle arbete som ett interface till vår
representativ demokrati med ett vanligt parti som sitter i riksdagen och
styrs från den direktdemokratiska partiets hemsida.

Jag medger att jag borde gått och inte och läst partiprogrammet innan jag
tackade ja igen. Men nu har jag läst det i varje fall och jag tycker
partiprogrammet inte stämmer med min övertygelse om hur det borde se ut.

Jag har vidare läst formtrådar där liknande funderingar besvaras med att
man om man inte är nöjd får lägga förslag till förändring och få dom
genomröstade.

Så min information till er är och min fråga är:
Jag kommer inte att stå bakom partiprogrammet varken i forumet eller i en
eventuell intervju med media. Jag är beredd att lägga ett förslag på nytt
partiprogram för omröstning men jag är osäker på om ni verkligen vill det
och jag är osäker på om det finns personer nog att rösta igenom ett sånt
förslag? Dom som vill ha ett enklare partiprogram verkar ha emigrerat till
direktdemokraterna.

Frågor:
Är det ok att jag inte stödjer partiprogrammet? Eller skall jag avgå?
Vill ni verkligen att jag försöker ändra partiprogrammet?


MVH
David Freiholtz


Mitt svar:
David!

Dina funderingar om partiprogram är absolut inte ovälkomna!
Att vi brukar skriva att det bara är att dra igång en tråd och sedan lägga ett förslag är bara ett uttryck för hur partiet faktiskt fungerar, och skall fungera!
Visst är Martin och jag de som kanske är mest aktiva just nu, men det innebär inte att vi kan stoppa en utveckling av partiet eller tex partiprogram om det finns 3 andra som vill något annat.
Svårare än att hitta 2 till som tycker som du är det ju alltså inte.
Jag skulle kanske också ge dig mitt stöd, du verkar ju ha samma uppfattning som jag själv i grundfrågan, vilket leder snabbast och mest realistiskt till en direktdemokratisk kanal in i Sveriges styrelse?
-Att gnälla över dagens system och försöka förmå politikerna att gå med på fler bindnande folkomröstningar, eller att sluta spela på deras korrupta planhalva, och skapa ett alterantiv som folk kan rösta in i riksdagen själva istället.
Det senare är ju självklart det mest realistiska alternativet!
Är vi bara överens om den saken så kan ju allt annat diskuteras som jag ser det.
Jag har en ngt annan uppfattning om hur hårt vi ska driva kärnfrågan än Martin, som på senare tid drivit åt ett mer pragmatiskt håll iom uppfattningen att folk vill veta "vilka som står bakom AD", och "vad vi har för uppfattning" om saker och ting.
Jag menar att det med automatik är underordnat eftersom det är medlemmarna som avgör politiken, och om man ger sig in i "kandidat"-tänkande, och fokuserar för mkt på dessa kansdidaters åsikter, så blir folk både förvirrade (vi skulle ju låta medlemmarna bestämma allt), och man skjuter för långt från målet eftersom det hela tenderar till att leda till mer vanlig valkampanj, med det gamla vanliga "lita på mig!".
Jag vet att jag åtminstone 3 aktiva partimedlemmar som tycker som jag, om du vill ha en uppskattning av hur jag prognostiserar ett förslag om partiprogram som mer framhäver de här tankarna.
Sedan kan man alltid ha olika åsikter om hur pass detaljerat ett partiprogram ska vara för att sälja partiet på bästa sätt.
Detta finns det olika åsikter om bland oss 4 som tycker som jag.
Vi tycker nog alla att ett nytt partiprogram kan vara på sin plats nu med ett år fram till valet, och vi har precis skapat wikiplats där vi kan utveckla det tillsammans.
Så mitt förslag är också, gör ett utkast och lägg in det för vidare wiki-bearbetning, så får du mer klart för ddig hur folk resonerar mer konkret.
Se mer om wikin här:
viewtopic.php?f=82&t=324&start=60

Framför allt, dra igång debatten på forumet om dessa saker och annat du tycker vi ska ändra, brev som dessa kan ju vara bra ibland, men bättre är om vi alla kan diskutera transparent, då kam fler som har liknande funderingar våga sig fram, vilket tyvärr inte alla gör med nuvarande lilla klick aktiva.

Bästa Hälsningar,
Magnus
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav pH7.3 » 2009-10-18 22.19

freiholtz skrev: När jag säger att man skulle kunna ha ett parti där partiets riksdagsplatser röstar så som medlemmarna röstar på partiets hemsida och att man kan välja att delegera sin röst så att så länge man inte själv aktivt röstar så röstar man samma som sitt favoritparti. Så står folk som frågetecken och förstår inte hur det skall gå ihop. Kan ni då tänka er hur obegripligt AD's partiprogram måste låta?


Instämmer. Jag har hela tiden (2 månader... heh) sagt att AD måste få fram mer säljande material, mer säljande website. Budskapet måste vara lättillgängligt. Detta är förstås svårt och antagligen smartast att ta i delsteg. Det första steget är att AD "enbart" ger möjligheten att rösta på ett gammelparti oftare än vart 4:e år, evt. i kombination med att kunna lägga sin röst direkt i sakfrågor (kanske begränsat till större frågor, typ, godkänna budget ja/nej). Om detta är ett första steg så ska vi framhäva och fokusera på detta. Det går visst bra att ha info om visioner för fortsatta steg och hur det ska fungera praktiskt/tekniskt, men det hör inte hemma i material som är till för att vinna röster.

Så, vi försöker komma fram till något bra på http://wiki.sobr.se - hjälp oss!!! :)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav MrPerfect72 » 2009-10-19 12.20

http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav pH7.3 » 2009-10-19 18.27

Eller så röstar vi vilken colab variant vi ska börja testa. Vi vill ju inte att någons godtycke ska leda till ett tokigt val, inte sant. ;)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-10-20 09.54

Jag röstar redan nu för tikiwikn vi redan har!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav MrPerfect72 » 2009-10-21 06.16

Foer mig kaenns det tryggt att anvaenda http://sites.google.com/site/aktivdemokrati/ :D eftersom jag anvaent gmail en laengre tid. Jag loggas in enkelt. De har god kapacitet. Inget strul som sinkar vaar kraft.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav pH7.3 » 2009-10-21 08.48

Googlesites känns inte alls tryggt för mig. Vi vet inte hur kapaciteten ser ut imorgon - om de inte har raderat vår site helt (vilket de kan göra godtyckligt och utan förvarning enligt deras allmänna villkor) - med t.ex. tikiwiki har vi möjligheten att enkelt byta upp oss till bättre kapacitet - som exemplet loopia -> binero tydligt visade. Upptid på >99% nu på binero jämfört med 95% hos loopia. Bättre responstid också.

Kan vi starta en omröstning nu och få detta ur världen (så att vi inte blir mer sinkade)? :)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav MrPerfect72 » 2009-10-26 11.55

Jag kaende mig ganska otrygg nyligen naer min IP-adress gjordes publik via chatten.
Jag vill inte att min IP-adress ska vara tillgaenglig foer vemsomhelst....saa jag vaentar med positivismen tills wikin ligger paa ex. web10 eller leverantoer som aer demokratiskt vald.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav pH7.3 » 2009-10-27 07.33

Vill man inte skylta med sin IP bör man ju gå via en anonymiseringstjänst hur som helst. Storebror ser dig ju.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-10-27 08.52

MrPerfect72 skrev:Jag kaende mig ganska otrygg nyligen naer min IP-adress gjordes publik via chatten.
Jag vill inte att min IP-adress ska vara tillgaenglig foer vemsomhelst....saa jag vaentar med positivismen tills wikin ligger paa ex. web10 eller leverantoer som aer demokratiskt vald.


Varför blandar du ihop chat och wiki hela tiden?
Det finns för- och nackdelar med att publicera IP-adressen i en chat som jag förklarat, och om du inte gillar nackdelarna så slipper du naturligtvis att delta i en applikation som visar ditt IP-nummer.
Det har hur som helst inte med Tiki-wiki att göra.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Jag är tillbaka med nya ideer!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-11-01 22.42

Jag tror inte vi ens behöver rösta om var vi ska jobba, Martin håller till på Google, vi andra på wikin....
Eller ngn annanstans som folk finner effektivt.
Mig hittar ni i allafall på tikiwikin tills vidare.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Föregående

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π