Forum

Diskussion om modereringsregler

Utveckling av forumet

Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-15 04.06

Förslag om förändring av modereringsreglerna (viewtopic.php?f=8&t=202) :

Nuvarande modereringsregler:
1) Censur
Moderatorerna har rätt att censurera, radera och förändra inlägg så att de inte bryter mot lagen ex. vad gäller sekretessbelagt material eller då person ber att uppgift som kan anses kränkande enligt lagen inte skall finnas tillgängligt varken för medlemmar eller moderatorer.

2) Grund till varning
Moderatorerna har rätt att varna användare som anses vara utanför de ramar som Svensk Författnings Samling (SFS) föreskriver. Brottsbalk (1962:700) 5 kapitlet om ärekränkning är den lag som kan antas vara viktigast att ta del av innan moderering. Även material som strider mot partiets värdegrund och grundläggande mål kan varnas. Moderatorerna har tolkningsföreträde på forumet. Inlägg eller trådar som moderatorerna anser strider mot reglerna flyttas till ”Sopstation” där medlemmar kan läsa men ej utomstående. Moderatorerna motiverar modereringen i tråden.

Riktlinjer:

Ex. på saker som bör varnas:
* Olle är diktator. (Inga bevis styrker att Olle är envåldshärskare)
* Nisse utsätter mig för mobbning. (Inga bevis styrker att Olle mobbar eller på vilket sätt)
* Pelle trakasserar min fru. (Inga bevis styrker att Pelle trakasserar eller på vilket sätt)
* Diktatur är bättre än demokrati (Strider mot partiets värdegrund)
* Det är bättre att bli medlem i partiet X. (Uppmaning som strider mot partiets mål)
* Vi behöver en elit som styr. (Strider mot partiets värdegrund)
* Vi kan inte låta folket styra. (Strider mot partiets värdegrund)

Ex. på saker som INTE bör varnas.
* Jag tycker inte om vad Olle har gjort även om det inte regleras i stadgarna. (Att tycka är OK)
* Är det någon som tycker synd om mig när Olle, Nisse och Pelle vill utesluta mig?(Att be om sympati är OK)
* Pelle ringde min fru och sa följande: ".....", vilket jag har bevis för eftersom alla våra samtal spelas in på band. (Ok. Det finns alltså bevis som styrker påståendet.)
*Ringde du min fru och sa följande?: ”xxxx”.... (OK. Att ställa frågor om annans handling)
* Du borde undersöka dig och få vetskap om du har begränsningar i minnescentrum. (OK. ”Du borde” betyder ”Jag tycker” även om det kan uppfattas som en provokation så kan det också uppfattas som förslag till hjälp.)
* Är du förståndshandikappad? Om du är det bör du fråga dig om du verkligen har förstånd att förstå vad som är bäst för dig och andra. (Kanske inte lämpligt uttryck för att få bra respons men bör dock inte varnas med hänvisning till lagen. Det kan ju vara en uppriktig och befogad fråga som dock bör ställas privat eller till anhöriga.)

3) Två varningar leder till låg skrivbehörighet på forumet. Första gången 2 veckor. Stegring av strafflängden sker med en vecka vid varje tillfälle. Ett år utan bestraffning nollställer tiden. 75% enighet hos moderatorerna krävs för beslut om låg skrivbehörighet. Röstningstid max ett dygn.

4) Varningar kan hävas då moderatorerna anser att anledning till detta finns. Ex felaktigt beslut enligt regler. Anledning att häva varning kan vara uppriktiga ursäkter och kompensation till person eller parti.


Förslag om förändring:

1a. Censur
Moderatorerna har rätt att censurera, radera och förändra inlägg så att de inte bryter mot lagen ex. vad gäller sekretessbelagt material eller då person ber att uppgift som kan anses kränkande enligt lagen inte skall finnas tillgängligt varken för medlemmar eller moderatorer. Samtliga åtgärder av en moderator måste noteras och motiveras direkt i tråden.

1b. Moderatorerna har rätt att direkt förändra meddelanden av SPAM-karaktär om inget väsentligt i meddelandet raderas. Stora bokstäver i rubrik kan förminskas, Ex. Kan texten ”Spam?” läggas till i rubriken. I meddelandet kan förtydliganden läggas till. Ex. ”Detta manifest är inte beslutat demokratiskt av http://www.aktivdemokrati.se

1 c. Misstänkt trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet) eller avvikelser från ämnet kan flyttas direkt till ny eller annan tråd med länkhänvisning, eller om trollingen inte är omfattande kommenteras direkt av moderatorn eller andra medlemmar. Ex. ”Tillbaka till ämnet" eller "Starta annan tråd!”

2a. Grund till varning
Moderatorerna har rätt att varna användare som anses vara utanför de ramar som Svensk Författnings Samling (SFS) föreskriver. Brottsbalk (1962:700) 5 kapitlet om ärekränkning är den lag som kan antas vara viktigast att ta del av innan moderering. Även material som strider mot partiets värdegrund och grundläggande mål kan varnas. Moderatorerna har tolkningsföreträde på forumet. Inlägg eller trådar som moderatorerna anser strider mot reglerna flyttas till ”Sopstation” där medlemmar kan läsa men ej utomstående. Moderatorerna motiverar modereringen i tråden. Meddelande av SPAM-karaktär direkt till medlemmar via forumets medlemslista samt i forum kan leda till varning.

Riktlinjer:

Ex. på saker som bör varnas:
* Olle är diktator. (Inga bevis styrker att Olle är envåldshärskare)
* Nisse utsätter mig för mobbning. (Inga bevis styrker att Olle mobbar eller på vilket sätt)
* Pelle trakasserar min fru. (Inga bevis styrker att Pelle trakasserar eller på vilket sätt)
* Diktatur är bättre än demokrati (Strider mot partiets värdegrund)
* Det är bättre att bli medlem i partiet X. (Uppmaning som strider mot partiets mål)
* Vi behöver en elit som styr. (Strider mot partiets värdegrund)
* Vi kan inte låta folket styra. (Strider mot partiets värdegrund)

Ex. på saker som INTE bör varnas.
* Jag tycker inte om vad Olle har gjort även om det inte regleras i stadgarna. (Att tycka är OK)
* Är det någon som tycker synd om mig när Olle, Nisse och Pelle vill utesluta mig?(Att be om sympati är OK)
* Pelle ringde min fru och sa följande: ".....", vilket jag har bevis för eftersom alla våra samtal spelas in på band. (Ok. Det finns alltså bevis som styrker påståendet.)
*Ringde du min fru och sa följande?: ”xxxx”.... (OK. Att ställa frågor om annans handling)
* Du borde undersöka dig och få vetskap om du har begränsningar i minnescentrum. (OK. ”Du borde” betyder ”Jag tycker” även om det kan uppfattas som en provokation så kan det också uppfattas som förslag till hjälp.)
* Är du förståndshandikappad? Om du är det bör du fråga dig om du verkligen har förstånd att förstå vad som är bäst för dig och andra. (Kanske inte lämpligt uttryck för att få bra respons men bör dock inte varnas med hänvisning till lagen. Det kan ju vara en uppriktig och befogad fråga som dock bör ställas privat eller till anhöriga.)

3) Två varningar leder till låg skrivbehörighet på forumet. Första gången 2 veckor. Stegring av strafflängden sker med en vecka vid varje tillfälle. Ett år utan bestraffning nollställer tiden. 75% enighet hos moderatorerna krävs för beslut om låg skrivbehörighet. Röstningstid max ett dygn.

4) Varningar kan hävas då moderatorerna anser att anledning till detta finns. Ex felaktigt beslut enligt regler. Anledning att häva varning kan vara uppriktiga ursäkter och kompensation till person eller parti.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-16 00.34

Jag vill lägga till en sak under 1):
Samtliga åtgärder av en moderator måste noteras och motiveras direkt i tråden.

Sedan undar jag om det är så bra att censurera saker som inte nödvändigtvis finns i partiets värdegrund.
Yttrandefrihet borde kunna råda, så länge man inte bryter mot de andra reglerna.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-16 04.04

Ok. bra foerslag. Har lagt till:
Samtliga åtgärder av en moderator måste noteras och motiveras direkt i tråden.


Ja. kanske du har raett. Vi har inte gjort det hittills och vi har inte behoevt det. Kanske det aldrig kommer in ett troll med ex. "Jag aer beeeeep och tycker att alla beeeeep ska aaka hem och jag kan vara med i www.aktivdemokrati.se, he he"

Kanske de andra partierna kaenner foer samarbete om vi tillaater detta....eller?
Jag maaste nu vara enig med dig att det kan ha varit ett utmaerkt drag att laegga in vissa vaerdegrunder i stadgarna. Ska vi ta bort det eller vill du ha kvar moejligheten att ta bort ett saadant inlaegg?

Vilken nivaa av yttrandefrihet vill du ha?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-17 22.53

Jag trodde vi var mer eller mindre överens om att nära nog full yttrandefrihet ska råda så länge man håller sig till ämnet och inte bryter mot modereringsregler som ärekränkning, lagbrott osv.
Stadgarna är till för att bevara AD som ett direktdemokratiskt parti, inte för att tysta debatten.
Stadgarna är alltså en fråga, och yttrandefriheten en annan.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-18 13.24

Jag trodde vi var mer eller mindre överens om att nära nog full yttrandefrihet ska råda så länge man håller sig till ämnet och inte bryter mot modereringsregler som ärekränkning, lagbrott osv.
Stadgarna är till för att bevara AD som ett direktdemokratiskt parti, inte för att tysta debatten.
Stadgarna är alltså en fråga, och yttrandefriheten en annan.


Ok. Du tycker alltsaa att vi ska tillaata ex. rasism eller trolling i forumet saa laenge det inte bryter mot lagen?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-18 13.35

Rasism kan ju stoppas med hänvisning till lagen, och trolling med hänvisning till modereringsreglerna (hålla sig till ämnet osv).
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-19 04.12

Ok. Vi aer oeniga om detta.

Jag vill haalla diskussionerna rumsrena, speciellt av valtekniska skael och potentiella samarbeten, och jag tror att de aer bra nu. De uppmuntrar till bra diskussioner och kommer gynna medlemmar som vill freda sig fraan okunniga eller mentalt belastade individer som ex. Torrgny

Ska vi foera in de nya aendringarna nu eller vill du ha en omroestning om att ta bort vissa modereringsregler?

I saa fall kan vi prioritetsroesta om en version som du komponerar, min version och de gamla reglerna.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-20 16.20

Jag vill ha något sånt här:

1a. Censur
Moderatorerna har rätt att censurera, radera och förändra inlägg så att de inte bryter mot lagen ex. vad gäller sekretessbelagt material eller då person ber att uppgift som kan anses kränkande enligt lagen inte skall finnas tillgängligt varken för medlemmar eller moderatorer.

1b. Moderatorerna har rätt att direkt förändra meddelanden av SPAM-karaktär om inget väsentligt i meddelandet raderas. Stora bokstäver i rubrik kan förminskas, Ex. Kan texten ”Spam?” läggas till i rubriken. I meddelandet kan förtydliganden läggas till. Ex. ”Detta manifest är inte beslutat demokratiskt av http://www.aktivdemokrati.se

1c. Misstänkt trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet) eller avvikelser från ämnet kan flyttas direkt till ny eller annan tråd med länkhänvisning, eller om trollingen inte är omfattande kommenteras direkt av moderatorn eller andra medlemmar. Ex. ”Tillbaka till ämnet" eller "Starta annan tråd!”

1d. Samtliga åtgärder av en moderator måste noteras och motiveras direkt i tråden.

2a. Grund till varning
Moderatorerna har rätt att varna användare som anses vara utanför de ramar som Svensk Författnings Samling (SFS) föreskriver. Brottsbalk (1962:700) 5 kapitlet om ärekränkning är den lag som kan antas vara viktigast att ta del av innan moderering. Även material som strider mot partiets värdegrund och grundläggande mål kan varnas. Moderatorerna har tolkningsföreträde på forumet. Inlägg eller trådar som moderatorerna anser strider mot reglerna flyttas till ”Sopstation” där medlemmar kan läsa men ej utomstående. Moderatorerna motiverar modereringen i tråden. Meddelande av SPAM-karaktär direkt till medlemmar via forumets medlemslista samt i forum kan leda till varning.

Riktlinjer:

Ex. på saker som bör varnas:
* Olle är diktator. (Inga bevis styrker att Olle är envåldshärskare)
* Nisse utsätter mig för mobbning. (Inga bevis styrker att Nisse mobbar eller på vilket sätt)
* Pelle trakasserar min fru. (Inga bevis styrker att Pelle trakasserar eller på vilket sätt)
* Diktatur är bättre än demokrati (Strider mot partiets värdegrund)


Ex. på saker som INTE bör varnas.
* Jag tycker inte om vad Olle har gjort även om det inte regleras i stadgarna. (Att tycka är OK)
* Är det någon som tycker synd om mig när Olle, Nisse och Pelle vill utesluta mig?(Att be om sympati är OK)
* Pelle ringde min fru och sa följande: ".....", vilket jag har bevis för eftersom alla våra samtal spelas in på band. (Ok. Det finns alltså bevis som styrker påståendet.)
*Ringde du min fru och sa följande?: ”xxxx”.... (OK. Att ställa frågor om annans handling)
* Du borde undersöka dig och få vetskap om du har begränsningar i minnescentrum. (OK. ”Du borde” betyder ”Jag tycker” även om det kan uppfattas som en provokation så kan det också uppfattas som förslag till hjälp.)
* Är du förståndshandikappad? Om du är det bör du fråga dig om du verkligen har förstånd att förstå vad som är bäst för dig och andra. (Kanske inte lämpligt uttryck för att få bra respons men bör dock inte varnas med hänvisning till lagen. Det kan ju vara en uppriktig och befogad fråga som dock bör ställas privat eller till anhöriga.)

3) Två varningar leder till låg skrivbehörighet på forumet. Första gången 2 veckor. Stegring av strafflängden sker med en vecka vid varje tillfälle. Ett år utan bestraffning nollställer tiden. 75% enighet hos moderatorerna krävs för beslut om låg skrivbehörighet. Röstningstid max ett dygn.

4) Varningar kan hävas då moderatorerna anser att anledning till detta finns. Ex felaktigt beslut enligt regler. Anledning att häva varning kan vara uppriktiga ursäkter och kompensation till person eller parti.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-22 14.58

Ok. Enighet raader. Bra. Jag infoer de ny reglerna utan omroestning.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-22 22.27

De uppdaterade reglerna innebär alltså bl.a. att moderering i fortsättningen måste motiveras och redovisas direkt i tråden.
Hoppas moderatorerna tänker på detta...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-24 10.29

Kanske ett tillaegg om att uppenbar spam av robotar kan raderas direkt och anvaendaren raderas utan kommentar?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-11 13.43

Jo detta är nog nödvändigt. Samt att den som anser sig borttagen på felaktiga grunder kan höra av sig till kontaktadressen. Sedan vill jag att samtliga moderatorsåtgärder även ska signeras så man vet vem som gjort den. Kan du göra dessa tillägg, Martin?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-12 07.31

ok.
Nuvarande formulering:
1b. Moderatorerna har rätt att direkt förändra meddelanden av SPAM-karaktär om inget väsentligt i meddelandet raderas. Stora bokstäver i rubrik kan förminskas, Ex. Kan texten ”Spam?” läggas till i rubriken. I meddelandet kan förtydliganden läggas till. Ex. ”Detta manifest är inte beslutat demokratiskt av http://www.aktivdemokrati.se


Foerslag:
1b. Moderatorerna har rätt att direkt förändra och radera meddelanden av tydlig SPAM-karaktär eller delar av dem. Stora bokstäver i rubrik kan förminskas, rubriker kan förtydligas och text kan raderas som kraftigt avviker från ämnet och har en tydlig karaktär av SPAM utan att meddelande skickas till avsändaren om detta. Detta med anledning av att inte uppmuntra till ytterligare spam. Moderatorn skall i tveksamma fall meddela om orsak och underteckna med forumsidentitet inom hakparanteser och skicka ett meddelande till den som blivit modererad med innehallet i modereringen. Den som anser sig modererad på felaktiga grunder kan kontakta partiet om detta.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-04-23 08.14

Jag stödjer en ändring av reglerna. (Jag syftar inte på något specifikt förslag i denna tråd.)

Jag vill dock att ändringar görs stegvis. Om förslaget accepteras i sin helhet kan vi ta det, men annars kan vi dela upp det i delbeslut. Ta en paragraf i taget eller skriv ett nytt förslag.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-04-23 14.45

jonas skrev:Jag stödjer en ändring av reglerna. (Jag syftar inte på något specifikt förslag i denna tråd.)

Jag vill dock att ändringar görs stegvis. Om förslaget accepteras i sin helhet kan vi ta det, men annars kan vi dela upp det i delbeslut. Ta en paragraf i taget eller skriv ett nytt förslag.


Jag kan ta på mig att skriva ihop ett förslag som är lite mer inriktat på självsanering och har mindre behov av en moderator.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-04-23 15.46

joasi skrev:Jag kan ta på mig att skriva ihop ett förslag som är lite mer inriktat på självsanering och har mindre behov av en moderator.


Gärna det
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-04-29 10.39

Jag tänkte sätta mig och snickra ihop ett förslag till nya modereringsregler nu.
Intressant nog så kommer inte mindre än tre av de tre första google-träffarna på just modereringsregler från vår sajt.
Vad ska man dra för slutsatser av det?
Har vi extra stort behov av moderering?
Lägger vi för stor vikt vid moderering?
Min slutsats är i alla fall att vi bör hålla reglerna enkla och självklara utan onödiga detaljer så att de blir enkla att förstå, instämma med, memorera och följa och att de leder till mindre diskussioner om just modereringsregler.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-04-29 11.26

Sådär, de blev lite längre än vad jag hade tänkt mig.
Kom gärna med synpunkter och förslag på vad som kan kortas ner, tas bort eller vad som bör läggas till
==================================================
Nytt förslag till modereringsregler
----------------------------------------

Håll dig till ämnet
-------------------
* Håll dig till trådens ämne. Starta en ny tråd och referera till den gamla vid behov att avvika från ämnet
* Undvik att diskutera person, var saklig i diskussioner
* Undvik att sprida uppenbart osanna eller ogrundade uppgifter
* Undvik att bli allt för långrandig i dina inlägg

Visa respekt för varandra
-------------------------
* Förolämpa aldrig en person eller grupp på den publika forumdelen, varken öppet eller genom insinuationer
* Undvik ord som kan ha en provocerande eller stötande laddning, t ex svordommar, könsord eller nedsättande tillmälen
* Undvik att spamma diskussionstrådar med allt för många inlägg i rad
* Undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna goda insatser och initiativ

Följ svensk lagstiftning
------------------------
* Se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/
* Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forumadministratör samt polisanmälas

vid brott mot forumreglerna
-----------------------
* Om någon bryter mot forumreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
* Om en forummedlem vid upprepade tillfällen bryter mot forumreglerna kan detta vara grund för uteslutning ur partiet eller från forumet
- Partimedlem kan uteslutas efter omröstning med 3/4 majoritet
- Diskussion kring enskild medlems brott mot forumreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i den interna forumdelen
- Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem
- Forummedlem som inte är medlem i partiet kan stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
- forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
- forummoderator har rätt att flytta partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med länk dit från den ursprungliga tråden
- forummoderator har rätt att ta bort icke-partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna, med en motivering i den ursprungliga tråden.
==================================================================
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-04-29 13.07

Uteslutning av partimedlem hanteras i stadgarna. Referera dit istället för att ange samma regel en gång till.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π