Forum

krönikor, bloggar och artiklar.

Utveckling av forumet

krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Jonas_helander » 2008-06-13 10.26

Okej, vi har en del intressanta sub-forums under "om aktivdemokrati", mitt förslag är att man lägger till två forum eventuellt låter dessa ersätta liknande forum med tydliga rubriker som "skriv en artikel" och/eller "skriv en blog/krönika". Artikeln måste naturligtvis vara mer saklig och innefatta källhänvisning mm, medans krönikan givetvis en fri reflektion, men att den måste ha anknytning till aktivdemokrati (notera att detta skulle kunna innefatta i princip allt som har med politik och åsikter att göra). Skvaller och livsstils krönikor à la ebba von sydow är alltså uteslutet.

Min idé är då att krönikans rubrik publiceras på förstasidan http://www.aktivdemokrati.se och att antingen alltid den senaste krönikan är publicerad eller att man slumpmässigt väljer ut en ny krönika varje vecka. Jag tror att det är bra att hänga på bloggsvängen, så att bara skriva ur ett politiskt perspektiv kan lätt tråka ut folk. Det ska vara personligt, men absolut ha en koppling till det vi gör. Detta kan göra aktiv demokrati till en mötesplats för alla som vill vädra sina åsikter. Dessutom vore det trevligt att ha en del för länkar till våra medlemmars ev bloggar. Vad säger ni?

Artikeldelen får vara mer seriös, skillnaden mellan "Artikel"-forumet blir alltså att "Skriv en artikel" är ett område för vår egen kreativitet, medans den tidigare är mer en samling av intressanta artiklar vi hittar. Det vore bra att ha någon form av urvalsprocess, kanske att man kan rösta ja/nej till varje artikel? Och sen en publiceringstid kanske upp mot en månad?

Tankar?
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Jonas_helander » 2008-06-13 11.02

Dessutom
På t ex DNs hemsida så finns det något sorts system som länkar till bloggar som refererar till den artikel man läser, det är fortfarande inte så välanvänt, så detta kan bli en kanal för oss. Entusiasm uppfattas lätt som spam dock. =/
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav MrPerfect72 » 2008-06-13 21.27

En mycket bra idé! :-)
Två sub-forum med tydliga rubriker som "skriv en artikel" och/eller "skriv en blog/krönika" vore väl alldeles utmärkt. :-) tillsammans med RSS-funktionen vore det förmodligen ett stort lyft.

Länk för bloggare till ett sub-forum i vilken bloggare kan lägga in sin länk, kanske? :-)

...eller hur hade du tänkt dig detta?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-14 12.43

Tjenare, Jonas!
Jo, jag har också efter lite surfande på bloggosfären insett att en blogg helt enkelt är ett väldigt effektivt sätt att sprida sitt budskap. Just den infällda länkningen till andra bloggare ger en annan dynamik är vad man kan få i enbart forum.
Möjligheten till kommentarer med eller utan moderering finns förstås där också.
Kankse ett väldigt enkelt sätt att lösa detta snabbt är at vi drar igång en blogg helt enkelt.
På denna får partimedlemmar skriva, kanske kan vi som du föreslår ha mer seriösa inlägg i debatten blandat med mer personliga reflektioner i andra inlägg.
Det var nåt åt det hållet jag tänkte mig när jag pratade om Slashdotformatet förut.
Nu med PHPbb3 har vi ju iaf fått möjligheten att från en hemsida länka till "aktiva trådar", men det blir ju inte riktigt som en blogg.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-19 23.02

AD har numera en blogg!:
http://aktivdemokrati.wordpress.com/
Medlemmar som vill bidra och vara författare kan kontakta mig så skickar jag en inbjudan som ni kan följa instruktionerna i!
Sedan lägger jag till er till bloggen.

Det finns många teman att välja mellan...http://wordpress.com/features/
,drog till med en som väl ser någorlunda ut men vi kan givetvis byta.
Viktigast nu är väl dock att vi börjar fylla den med material!

När man är inloggad på bloggen kan man länka o kommentera andra blockar + en massa andra finesser jag bara anar än sålänge...

Välkommen att börja blogga!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav gilroitto » 2008-06-20 11.23

Bra initiativ!!!

Lägg upp instruktioner hur man ska göra sig synlig, jag kan inte det. Knuff osv brukar ju användas.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-21 23.46

OK, nu är Martin o Gil upplagda som författare.
Så här mkt har jag kommit fram till än så länge:
Man måste skaffa sig ett bloggerkonto, t.ex. på google.
Edit: Jag tror det allra smidigaste är om man skaffar det på wordpress i detta fall, eftersom vi har bloggen hos dem.
SJälv har jag både wordpress och blogger hos gmail men jag har egentligen ingen nytta av blogger så länge som jag inte lyckas koppla det till ad-bloggen, bara till valfri hemsida.

Hur man knyter detta till just detta wordpresskonto övergår fortfarande mitt förstånd.
Med ett fungerande bloggerkonto så blir alla kommentarer på andras blogginlägg automatisk märkta med ens namn + ens blogg, AD.
Man kan även trackbacka ett inlägg hos ngn vilket betyder att man tycker att det inlägget är relaterat till ens egen blogg, mao kan man göra reklam för sin blogg hos andra, den syns då i listan av trackbacks under resp inlägg.
Jag tror man kan trackbacka en hel blogg också.
Trackbacks kan blockeras om användaren inte gillar sådana.
(tror man kan ta bort enstaka trackabcks också om de är opassande t.ex.)
På en blogg eller enskilt blogginlägg kan det se ut som här:
http://blogg.expressen.se/hippie-rune/e ... sid=386673
Under trackbacks står det:
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=h ... e&e=386673

Inlägget har 0 trackbacks

Man tar då alltså trackbackadressen och lägger in den på sin egen blogg eller i slutet av sitt eget bloginlägg. Då blir inläggen kopplade till varann och den som ser det ena ser även en länk till det andra
(tror jag..)
På skoj så trackbackade jag expressenlänken ovan i slutet av ditt inlägg, Martin: "Hur kan vi förändra samhället tillsammans?"
Så jag tror att vi snart syns där.
(innan jag hann göra detta så stod det redan: "Redan pingat:" http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=h ... e&e=386673
Börjar ni fatta hur grymt detta är...?
Få se om en stund om vår blogg syns som en trackback där.

Sedan kan man med fungerande bloggerkonto automatisk "pinga" alla sina nya inlägg till knuff.se (då får blogosfären reda på att man skrivit ngt nytt)
Eftersom jag skapade en blogg på worldpress istället för hos google så har jag inte lyckats få detta att fungera än (berätta gärna hur man gör, jag vet att det skall gå), utan vi får pinga manuellt hos knuff.se här: http://nyligen.se/pinga.php

Här kanske jag bör läsa på lite..: http://codex.wordpress.org/Main_Page

Ahh, nu hittade jag en svensk tjänst som automatpingar! : http://rssping.ricercar.se/
Har anmält oss där nu så det skall gå automatiskt. (För 100:-/år så slipper man den nuvarandefördröjningen på 20-30 minuter, men den kan vi kanske leva med tills vidare)

(Man bör bara pinga om man verkligen skrivit ngt nytt, annars kan ens blogg bli spärrad för nya ping, så gör det med omdöme. Dessutom behövs det alltså inte längre)

En annan mkt viktig sak är att tagga sina inlägg. Då kan de hittas av sökmotorerna på det man vill,
jag har nu taggat Martins inlägg med : demokrati, direktdemokrati (skilj dem åt med komma) och det går att ändra.

Enormt cool fö, är att man på knuff även kan få en trendgraf: http://knuff.se/trendgraf , som man kan lägga upp på en hemsida eller blogg. Denna graf kan visa hur vanliga speciella ord är de senaste dagarna, t.ex. "direktdemokrati"...
Knappa t.ex in : direktdemokrati :"representativ demokrati" så ser man utvecklingen de senaste dagarna..
Diagramet går även att importera till en hemsida.. (Fattar bara inte varför inga skalor syns i det)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav gilroitto » 2008-06-22 11.16

Enormt bra jobbat! Cred till dig Magnus.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-22 14.03

Tack! Det är verkliogen en helt ny värld som öppnats upp på några timmar bara...!
Blogga på nu!
Det finns många vinklar att skriva om, särskilt med tanke på självmålet i riksdagen..

För den som inte vill skaffa ett eget blogg-konto så kan jag skapa ett par forum enligt Jonas förslag längst upp i denna tråd, där skribenter kan lägga sina alster.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: krönikor, bloggar och artiklar.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-06-22 14.38

OK, nu finns kategorin:
viewforum.php?f=104
Jag slog ihop de två typerna, och man får själv sätta rubriken enligt:"skriv en artikel" eller "skriv en blog/krönika".
Endast synlig för partimedlemmar.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π