Forum

Saker att göra med forumet

Utveckling av forumet

Saker att göra med forumet

Inläggav diego » 2013-01-06 19.39

Hej hej :D

Kan hjälpa med detta eller andra forum relaterade uppgifter :wink:

Och om det känns rätt (omröstning?) så kan jag kolla om vi kan lägga forumet på Tapatalk
diego
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2012-11-30 21.17
Ort: Linköping

Re: phpBB Digests 2.2.20

Inläggav jonas » 2013-01-06 23.03

diego skrev:Hej hej :D

Kan hjälpa med detta eller andra forum relaterade uppgifter :wink:

Och om det känns rätt (omröstning?) så kan jag kolla om vi kan lägga forumet på Tapatalk


  • en vy som fungerar bättre på telefoner eller liten skärm.
  • fixa en bugg som gör att citeringen pajjar om det sista i den text som komenteras är en länk som slutar med en /.
  • fixa avatarer som är samma som i resten av wordpress, och som man kan ladda upp och välja och fixa med...
  • vi behöver kunna ha samma visningsnamn i phpBB som i wordpress.


Det behöver ju integreras med valsystemet och webbplatsen i övrigt. Och vi vill ha kontroll över det. Så jag tror personligen inte att det är bra att lägga det på någon server som vi själv inte har kontroll över eller använda något där vi inte kan modifiera källkoden.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: phpBB Digests 2.2.20

Inläggav diego » 2013-01-07 18.58

jonas skrev:
  • en vy som fungerar bättre på telefoner eller liten skärm.


Det här måste man kunna lösa genom redan befintliga plugins/stil till phpBB eller nya versioner tror jag. Det finns tex en stil till det här: http://www.artodia.com/phpbb-styles/mobile/ fast det skulle vara stökigt att behöva byta stil för att surfa forumet på mobilen. Jag ser än så länge att vi har prosilver som stil, den finns också i mobil version: Prosilver Mobile / SEO
http://www.colorizeit.com/styles/phpbb-30-mobile-styles/205.mobile-seo.html

Bäst vore ju en stil som går bra på mobilen och hemmadatorn.

jonas skrev:
  • fixa en bugg som gör att citeringen pajjar om det sista i den text som komenteras är en länk som slutar med en /.
  • fixa avatarer som är samma som i resten av wordpress, och som man kan ladda upp och välja och fixa med...
  • vi behöver kunna ha samma visningsnamn i phpBB som i wordpress.


  • Den första låter som något som kan vara löst/ lösas i nya versioner av phpBB? De andra kan jag kolla senare kanske.

    jonas skrev:Det behöver ju integreras med valsystemet och webbplatsen i övrigt. Och vi vill ha kontroll över det. Så jag tror personligen inte att det är bra att lägga det på någon server som vi själv inte har kontroll över eller använda något där vi inte kan modifiera källkoden.


    Det stämmer.

    Hur gör jag för att kunna börja syssla med det här, kan jag få admin rättigheter, eller ska jag vänta tills omröstningen är klar? Jag kollade iaf att det finns ftp på 'aktivtdemokrati.se' (eller den servern nmap tog mig till), så jag antar jag kan, om det så behövs, redigera filer genom den tjänsten. Det finns säkert en testmiljö eller hur :mrgreen:
    diego
    Medlem i partiet
     
    Inlägg: 27
    Registrerad: 2012-11-30 21.17
    Ort: Linköping

    Re: Saker att göra med forumet

    Inläggav jonas » 2013-01-13 23.58

    diego skrev:Jag ser än så länge att vi har prosilver som stil, den finns också i mobil version: Prosilver Mobile / SEO
    http://www.colorizeit.com/styles/phpbb-30-mobile-styles/205.mobile-seo.html

    Bäst vore ju en stil som går bra på mobilen och hemmadatorn.


    Ja det verkar lovande. Vi har en modifierad version döpt till prosilver-ad, som integrerar med wordpress.

    Skicka mig gärna en diff eller ny version av berörda CSS-filer som lägger till mobil-stödet.

    diego skrev:
    jonas skrev:[*]fixa en bugg som gör att citeringen pajjar om det sista i den text som komenteras är en länk som slutar med en /.
    [*]fixa avatarer som är samma som i resten av wordpress, och som man kan ladda upp och välja och fixa med...
    [*]vi behöver kunna ha samma visningsnamn i phpBB som i wordpress.[/list]


    Den första låter som något som kan vara löst/ lösas i nya versioner av phpBB? De andra kan jag kolla senare kanske.


    Jag har gjort så många ändringar av phpBB att det inte är så lätt att uppgradera. Helst ska vi ha ett direktdemokratiskt forum. Dvs där alla tillsammans modererar innehållet, ungefär som i slashdot. Men det bör även integera med övriga webbplatsen.

    Så i detta skedet tror jag bästa lösningen är att installera BuddyPress, som är fullt integrerat med Wordpress och som ger grupper och gruppmedlemskap, vilket vi behöver nu för vår organisation.

    diego skrev:Hur gör jag för att kunna börja syssla med det här, kan jag få admin rättigheter, eller ska jag vänta tills omröstningen är klar? Jag kollade iaf att det finns ftp på 'aktivtdemokrati.se' (eller den servern nmap tog mig till), så jag antar jag kan, om det så behövs, redigera filer genom den tjänsten. Det finns säkert en testmiljö eller hur :mrgreen:


    Jag har en testmiljö på min hemdator. Laddar ned databasen och kopia på webbplatsen och sen ändrar i hosts-filen så att aktivdemokrati.se pekar på min egen IP-adress. Det är ett bökigt sätt att göra det på, men jag känner inte till någon annan lösning.

    Jag har tidigare gjort en version av databasen där personliga uppgifter raderats. Jag kan göra en ny sådan ifall du vill ha testdatabas.

    AD-temat har flyttats till github nyligen:
    https://github.com/aktivdemokrati/wp
    .

    Jag finns på FB och G+ för chatt. Och vi kan bestämma tid för skype.
    Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
    Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

    Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
    Användarvisningsbild
    jonas
    Medlem i partiet
     
    Inlägg: 3687
    Registrerad: 2006-09-18 22.57
    Ort: Göteborg


    Återgå till Forum



    Vilka är online

    Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

    π