Forum

Hantering av politiskt innehåll i forumet

Utveckling av forumet

Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav jonas » 2012-12-22 22.21

OBS! För diskussion om vår avdelning ämnad för politiska diskussioner, använd denna tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=83&t=1979


Hur hanterar vi inlägg i forumet med politiskt innehåll?
Kan vi hantera allt politiskt innehåll i forumet som off-topic och föremål för radering?

Om vi väljer att inte tillåta politiskt innehåll, ska vi retroaktivt radera eller redigera gamla inlägg?

Här är några inlägg som behandlat detta:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=80&t=1795#p15445
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=80&t=1795&start=20#p15462
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=83&t=1810#p15451

.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav jonas » 2013-03-15 22.54

Det har nyligen dykt upp politiskt innehåll i den del av vårt forum som ej är ämnad åt politiska diskussioner.

Vad ska vi göra åt saken? Radera innehållet? Varna medlemmarna?

Se exempel här: http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=2035
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav peteri » 2013-03-16 07.58

Flytta tråden till avdelningen för politiska diskussioner?

Tråden börjar som en fråga om vi bör samarbeta med partiet i fråga, dvs något direkt relaterat till AD:s utveckling. Frågan utvecklas sedan organiskt till en diskussion om partiets politik, vilket är en relevant diskussion, om man ska kunna ta ställning till om AD vill samarbeta med partiet i fråga. Om gränsen för vad som anses neutralt passerades, föreslår jag att tråden flyttas till lämpligt forum i politiska diskussioner.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav Urban » 2013-03-16 10.35

Vad kom vi överens om på mötet i Torsdags?
Som jag minns det skulle vi ta bort ganska mycket av det som finns i forumet, huruvida det stämde med stadgarna eller forumreglerna eller riktlinjer skulle Jonas kolla upp. Diskussionen var att som det är nu, så vill man inte hänvisa till AD,s hemsida för att inte förknippas med många av de trådar som huvudtaget inte har med AD att göra. Det finns flashback för diskussioner om man vill diskutera sådant och vi bör inte ha ett forum som FB.
Mycket bra finns i hemsidan AD och relevanta diskussioner, internt forum och möjligen ett för styrelsen tillika engagerade medlemmar bör finnas. Men som sagt, detta skulle kollas upp.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav activedy » 2013-03-17 12.08

peteri skrev:Flytta tråden till avdelningen för politiska diskussioner?

Tråden börjar som en fråga om vi bör samarbeta med partiet i fråga, dvs något direkt relaterat till AD:s utveckling. Frågan utvecklas sedan organiskt till en diskussion om partiets politik, vilket är en relevant diskussion, om man ska kunna ta ställning till om AD vill samarbeta med partiet i fråga. Om gränsen för vad som anses neutralt passerades, föreslår jag att tråden flyttas till lämpligt forum i politiska diskussioner.


Ja, sorry. Det verkar ju som att det initialt var mitt inlägg som skapade detta. Visste inte att detta gällde. Håller med ovan.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav joasi » 2013-03-19 01.29

Det finns ingen regel om att vi inte får prata politik i forumet och således inget att be om ursäkt för. Däremot finns det flera som inte uppskattar politiska diskussioner i forumet, vilket man ju kan ta en viss hänsyn till.
Personligen ser jag inga problem med att våra metapolitiska diskussioner ibland glider över till att bli politiska. Eller tvärt om.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav jonas » 2013-03-19 10.51

joasi skrev:Det finns ingen regel om att vi inte får prata politik i forumet


Modereringsreglerna §1. Något som iofs bryts i nästan alla inlägg och trådar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav joasi » 2013-03-19 17.42

Kan inte se någon referens till politiskt innehåll där.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav activedy » 2013-03-24 10.02

joasi skrev:Det finns ingen regel om att vi inte får prata politik i forumet och således inget att be om ursäkt för. Däremot finns det flera som inte uppskattar politiska diskussioner i forumet, vilket man ju kan ta en viss hänsyn till.
Personligen ser jag inga problem med att våra metapolitiska diskussioner ibland glider över till att bli politiska. Eller tvärt om.


Ja, oavsett vilket (har inte kollat efter, dåligt med tid idag) ska jag ha det i åtanke framöver. Hände f ö saker jag upplevde som väldigt otrevliga - och oacceptabla - för min del på direkt grund av och påföljande mina uttalanden och vår diskussion om De Fria, varför jag valt att gå ur (jo, hade faktiskt gått med). Är det någon som vill veta mera om saken har jag sparat all kommunikation, men det kanske ska delas privat isf. Jonas är informerad om vad som skett.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav Urban » 2013-03-24 10.21

Nej vi ska inte prata om andra partier öht. Folk röstar på vad de vill och känner sympati med. Jag säger att även om man är S,M eller vad som. Så kan man rösta in AD för att sedan lägga sin röst på den delegat som företräder ens egna värderingar, när en fråga dyker upp där man inte delar sitt partis värderingar. Kan man lägga sin röst på det som stämmer bättre med en själv. Sedan kan man åter lägga sin röst till det egna partiet igen.
Hoppas det löser sig med det du varit med om activedy!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav peteri » 2013-03-24 19.40

activedy skrev:
joasi skrev:Det finns ingen regel om att vi inte får prata politik i forumet och således inget att be om ursäkt för. Däremot finns det flera som inte uppskattar politiska diskussioner i forumet, vilket man ju kan ta en viss hänsyn till.
Personligen ser jag inga problem med att våra metapolitiska diskussioner ibland glider över till att bli politiska. Eller tvärt om.


Ja, oavsett vilket (har inte kollat efter, dåligt med tid idag) ska jag ha det i åtanke framöver. Hände f ö saker jag upplevde som väldigt otrevliga - och oacceptabla - för min del på direkt grund av och påföljande mina uttalanden och vår diskussion om De Fria, varför jag valt att gå ur (jo, hade faktiskt gått med). Är det någon som vill veta mera om saken har jag sparat all kommunikation, men det kanske ska delas privat isf. Jonas är informerad om vad som skett.


Jag förstår inte riktigt. Var du medlem i AD eller De Fria? Oavsett så är det alltid tråkigt när det händer såna saker. Det borde finnas rum att vilja växa tillsammans. Olikheter skapar möjligheter.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav activedy » 2013-03-25 07.50

Urban skrev:Nej vi ska inte prata om andra partier öht. Folk röstar på vad de vill och känner sympati med. Jag säger att även om man är S,M eller vad som. Så kan man rösta in AD för att sedan lägga sin röst på den delegat som företräder ens egna värderingar, när en fråga dyker upp där man inte delar sitt partis värderingar. Kan man lägga sin röst på det som stämmer bättre med en själv. Sedan kan man åter lägga sin röst till det egna partiet igen.
Hoppas det löser sig med det du varit med om activedy!


Låter vettigt i mina öron. Och tack - det är löst. Var f ö inte ensam om att dra öronen åt mig.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav activedy » 2013-03-25 07.58

peteri skrev:Jag förstår inte riktigt. Var du medlem i AD eller De Fria? Oavsett så är det alltid tråkigt när det händer såna saker. Det borde finnas rum att vilja växa tillsammans. Olikheter skapar möjligheter.


Jag har (uppenbarligen) ett ID här och deltar i forumen, men är inte, och har aldrig varit, vad ska man säga... fullvärdig (betalande) medlem. Jag var dock med som medlem i De Fria de där första veckorna, eftersom jag tyckte deras program klingade så likt mina egna åsikter - det var som om de kom på beställning nästan.
Allteftersom märkte man dock tendenser som kändes aviga, och sedan hände ett par saker som för min del inte får hända, s a s. Då sa jag ifrån, både privat (där detta utspelat sig) och öppet. Det visade sig att flera i Skånegruppen tänkte liknande tankar och reagerat på ungefär samma saker, så vi gjorde väl varandra en tjänst och avslutade då samarbetet där, om man säger.
Men jag håller med dig, det känns ändå tråkigt; jag ville ju att det skulle vara 'sant', det jag trodde det hela handlade om. Ett av problemen var väl f ö ungefär att jag tycker som du, medan de, trots namnet och vad de säger sig stå för, inte handlade därefter, utan t o m tvärtom.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav peteri » 2013-03-25 08.14

Tråkigt att höra.

Att du inte är medlem i AD är inte av vikt. Att du bidrar med tankar och erfarenheter är det som är av vikt.

Igår hände följande:

Jag träffade en vän igår. Jag berättade för honom om AD ganska länge sedan. Han hade ungefär samma fråga som de flesta jag möter.

"Jag har inte tid att informera mig om allt. Ska jag rösta i en fråga vill jag fatta ett informerat beslut. Tiden räcker helt enkelt inte till."


Jag förklarade för honom om delegering av rösterna, men han verkade inte helt övertygad.

Jag träffade honom igen igår, som sagt. Han nämnde då att han varit inne på sajten och satt sig in lite mer i vad AD vill åstadkomma.

Jag gillar särskilt att AD försöker ta till vara på allas tankar och värderingar. Att det är en plattform för samarbete, inte politiska ideologier som stångas mot varann. Det är inte särskilt meningsfullt att ha partimöte, om ledningen inte går dit med öppet sinne och för att lyssna på medlemmarna. Känns ju lite som bortkastad tid.


Jag bekräftade att jag tänker samma som honom. Att mångfalden av politiska tankar, sakkunnighet och erfarenheter är en möjlighet, om man inte endast ser en "fiende" som ska övertygas om att den egna ideologin är den "rätta". Utan om man tvärtom ser det som en möjlighet att lära och utvecklas tillsammans.

Det var ett väldigt trevligt samtal som fokuserade mer på möjligheterna med flytande demokrati, snarare än bristerna i dagens system.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav jonas » 2013-03-25 15.22

peteri skrev:Igår hände följande:

Jag träffade en vän igår. Jag berättade för honom om AD ganska länge sedan. Han hade ungefär samma fråga som de flesta jag möter.

"Jag har inte tid att informera mig om allt. Ska jag rösta i en fråga vill jag fatta ett informerat beslut. Tiden räcker helt enkelt inte till."


Jag förklarade för honom om delegering av rösterna, men han verkade inte helt övertygad.

Jag träffade honom igen igår, som sagt. Han nämnde då att han varit inne på sajten och satt sig in lite mer i vad AD vill åstadkomma.

Jag gillar särskilt att AD försöker ta till vara på allas tankar och värderingar. Att det är en plattform för samarbete, inte politiska ideologier som stångas mot varann. Det är inte särskilt meningsfullt att ha partimöte, om ledningen inte går dit med öppet sinne och för att lyssna på medlemmarna. Känns ju lite som bortkastad tid.


Jag bekräftade att jag tänker samma som honom. Att mångfalden av politiska tankar, sakkunnighet och erfarenheter är en möjlighet, om man inte endast ser en "fiende" som ska övertygas om att den egna ideologin är den "rätta". Utan om man tvärtom ser det som en möjlighet att lära och utvecklas tillsammans.

Det var ett väldigt trevligt samtal som fokuserade mer på möjligheterna med flytande demokrati, snarare än bristerna i dagens system.


Jag svarade i denna tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=2060&p=17420#p17420
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Hantering av politiskt innehåll i forumet

Inläggav joasi » 2013-03-25 21.18

Activedy, jag tycker dina erfarenheter med de fria är ett jättebra exempel på behovet av en plattform som AD. Det finns många som känner att dagens politik inte räcker till och som har idéer som åtminstone på ytan påminner om de frias, jag räknar mig själv dit. Men dagens partipolitiska system uppmuntrar till bondfångeri där partier försöker fånga väljare för att uppnå sina egna syften, inte för att representera dem. Mitt intryck av de fria som jag har fått genom det här forumet och deras partiprogram är just att de är bondfångare som exploaterar aktuella och populära politiska idéströmningar.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm


Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π