Forum

[Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Utveckling av forumet

[Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-04-30 19.52

Håll dig till ämnet
-------------------
* Håll dig till trådens ämne. Starta en ny tråd och referera till den gamla vid behov att avvika från ämnet
* Undvik att diskutera person, var saklig i diskussioner
* Undvik att sprida uppenbart osanna eller ogrundade uppgifter
* Undvik att bli allt för långrandig i dina inlägg, behandla en sak per inlägg.

Visa respekt för varandra
-------------------------
* Undvik förolämpningar, flaming http://en.wikipedia.org/wiki/Flaming_(Internet) och trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
* Undvik ord som kan ha en provocerande eller stötande laddning, t ex svordommar, könsord eller nedsättande tillmälen
* Undvik att spamma diskussionstrådar med allt för många inlägg i rad
* Undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna goda insatser och initiativ

Följ svensk lagstiftning
------------------------
* Se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/
* Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forumadministratör samt polisanmälas

vid brott mot forumreglerna
-----------------------
* Om någon bryter mot forumreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
* Om en forummedlem vid upprepade tillfällen bryter mot forumreglerna kan detta vara grund för uteslutning ur partiet eller från forumet (Se Stadgarna §6)
- Diskussion kring enskild medlems brott mot forumreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i den interna forumdelen
- Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem
- Forummedlem som inte är medlem i partiet kan stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
- forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
- forummoderator har rätt att flytta partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med länk dit från den ursprungliga tråden
- forummoderator har rätt att ta bort icke-partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna, med en motivering i den ursprungliga tråden.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-05-03 20.23

Jag tycker dessa modereringsregler verkar utmärkta!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-16 08.02

Magnus Gustavsson skrev:Jag tycker dessa modereringsregler verkar utmärkta!


Jag instämmer.
Forumet måste också och det snabbt, rensas från trådar/diskussioner som inte handlar om AD´s framtid och uppbyggnad.
Som det är nu, är det ett virrvarr med åsikter och förslag på dittan och dattan, hit och dit.

Ska vi i syfte att skapa en diskussion kring någon fråga som inte har med AD´s egentliga mening eller syfte att göra. Så måste det framgå tydligt så att det inte kan missuppfattas av människor som av intresse för partiet tittar in i forumet.
Yttrandefrihet är en sak och det står vi för, vi arbetar t.o.m för den. Men vi får inte förknippas med att ha någon själva. De åsikter vi har måste vi hålla för oss själva, både nu och i framtiden på detta forum, AD´s forum.
Det finns andra forum för att diskutera vad som helst, låt inte detta forum förstöra för partiet!

Nej spara bara det som ligger i AD´s egentliga mening och syfte, så vi slipper några fler konstigheter. Rensa bort allt som inte ligger i partiets uppbyggnad och intresse. Det är ett måste!
Som jag skrev ovan att:
Ska vi i syfte att skapa en diskussion kring någon fråga som inte har med AD´s egentliga mening eller syfte att göra. Så måste det framgå tydligt så att det inte kan missuppfattas av människor som av intresse för partiet tittar in i forumet.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav haja » 2012-05-16 10.07

Med risk för för papegojbeteende så håller jag med moderationsreglerna :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav haja » 2012-05-16 10.08

Dessa regler borde även tillämpas på Ad i FB och andra social mediar i Ad namn.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-16 11.42

haja skrev:Dessa regler borde även tillämpas på Ad i FB och andra social mediar i Ad namn.


Instämmer även i det.
Måste detta röstas om? Så vänligen skapa en omröstning kring det genast.
Jag kan inte ordna en sådan sak, men trådskaparen bör göra det nu om inte det anses så viktigt att det kan tas beslut direkt genom styrelsen.
Det är faktiskt bråttom om vi/ni alla ska kunna koncentrera oss/er på partiet istället för på forumet!
Mina önskningar kvarstår dock men det kanske inte behöver bli så drastiskt i och med reglerna ovan och om de följs.
Dock bör det rensas ut en hel del garanterat. Samt tydligt märka ut de diskussioner som inte hör till AD´s åsikter och strävan om man inte vill ändra inriktning i partiet förstås.
Jag har pratat med Jonas via mail och där förklarat varför det är så viktigt, jag kan nämna att de människor jag hänvisat till forumet inte anser att vi har någonting annat än tokerier milt sagt.
Man kan märka ut trådarna med att de är provdiskussioner för tester av GOV?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-05-16 12.53

Urban skrev:Forumet måste också och det snabbt, rensas från trådar/diskussioner som inte handlar om AD´s framtid och uppbyggnad.
Som det är nu, är det ett virrvarr med åsikter och förslag på dittan och dattan, hit och dit.


Jag håller med. Jag tycker att vi kan ta bort hela forum-kategorin med "Politiska diskussioner"
http://aktivdemokrati.se/forum/viewforum.php?f=103

Dessa diskussioner kan föras på valfri annan plats. Det är ändå inte meningen att vi ska stänga in och kontrollera den politiska debatten. Vi skulle kunna föreslå ett eller ett par större etablerade öppna tvär-politiska forum.

Vi bör även göra det tydligt i exempelvis valsystemet att det är en illustration av konceptet och inte något färdigt system och att omröstningarna ligger där som exempel.

Jag kan även tycka att vi kan skriva in i forumreglerna samma sak som gäller för blogginläggen;
http://aktivdemokrati.se/senaste/reglemente/#blogg

Vi skulle även kunna lägga in en "braskplapp" i den öppna delen av forumen att det är ett öppet forum där vem som helst kan skriva. Innehållet ska inte ses som ADs ståndpunkt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-16 13.01

jonas skrev:
Urban skrev:Forumet måste också och det snabbt, rensas från trådar/diskussioner som inte handlar om AD´s framtid och uppbyggnad.
Som det är nu, är det ett virrvarr med åsikter och förslag på dittan och dattan, hit och dit.


Jag håller med. Jag tycker att vi kan ta bort hela forum-kategorin med "Politiska diskussioner"
http://aktivdemokrati.se/forum/viewforum.php?f=103

Dessa diskussioner kan föras på valfri annan plats. Det är ändå inte meningen att vi ska stänga in och kontrollera den politiska debatten. Vi skulle kunna föreslå ett eller ett par större etablerade öppna tvär-politiska forum.

Vi bör även göra det tydligt i exempelvis valsystemet att det är en illustration av konceptet och inte något färdigt system och att omröstningarna ligger där som exempel.

Jag kan även tycka att vi kan skriva in i forumreglerna samma sak som gäller för blogginläggen;
http://aktivdemokrati.se/senaste/reglemente/#blogg

Vi skulle även kunna lägga in en "braskplapp" i den öppna delen av forumen att det är ett öppet forum där vem som helst kan skriva. Innehållet ska inte ses som ADs ståndpunkt.



Helt riktigt och jag håller med.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-05-17 11.59

Jag har sett över modereringsreglerna igen och gjort små justeringar och tillägg, samt en avsiktsförklaring till modereringsreglerna.
Anser ni att vi kan ta detta till omröstning?

Aktiv Demokratis modereringsregler
==============================================================================

I Aktiv Demokrati vill vi sträva efter att föra diskussioner och behandla varandra i en positiv, saklig och respektfull anda. Föjande modereringsregler hjälper oss med detta.

1. Håll dig till ämnet
-------------------
1a) Håll dig till trådens ämne. Starta en ny tråd och referera till den gamla vid behov att avvika från ämnet
1b) Undvik att diskutera person, var saklig i diskussioner
1c) Undvik att sprida uppenbart osanna eller ogrundade uppgifter
1d) Styrk gärna faktapåståenden med referenser
1e) Undvik att bli allt för långrandig i dina inlägg, behandla en sak per inlägg.

2. Visa respekt för varandra
-------------------
2a) Undvik förolämpningar, flaming http://en.wikipedia.org/wiki/Flaming_(Internet) och trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
2b) Undvik ord som kan ha en provocerande eller stötande laddning, t ex svordommar, könsord eller nedsättande tillmälen
2c) Undvik att spamma diskussionstrådar med allt för många inlägg i rad
2d) Var konstruktiv och varsam med kritik och undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna och andras goda insatser och initiativ

3. Följ svensk lagstiftning
-------------------
3a) Se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/
3b) Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forummoderator samt polisanmälas

4. Hantering av medlem som bryter mot modereringsreglerna
-------------------
4a) Om någon bryter mot modereringsreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
4b) Upprepade och grova brott mot modereringsreglerna kan vara grund för uteslutning ur partiet och från forumet (Se Stadgarna §6)
4c) Forummedlem som inte är medlem i partiet kan med 4b som grund stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
4d) Diskussion kring enskild medlems brott mot modereringsreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i en tråd som bara kan läsas av partimedlemmar (i forumdelen "Endast internt")
4e) Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem

5. Hantering av konton och inlägg som bryter mot modereringsreglerna
-------------------
5a) Forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
5b) Forumkonto som uppenbart öppnats av tidigare avstängd användare, inom en karenstid som bedöms av forummoderator från fall till fall eller genom omröstning, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
5c) Forummoderator har rätt att flytta inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med motivering och länk dit ifrån den ursprungliga tråden
Senast redigerad av joasi 2012-05-17 22.00, redigerad totalt 2 gånger.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-05-17 12.07

joasi skrev:Jag har sett över modereringsreglerna igen och gjort små justeringar och tillägg, samt en avsiktsförklaring till modereringsreglerna.
Anser ni att vi kan ta detta till omröstning?


Diff:
Kod: Markera allt
@@ -1,29 +1,38 @@
+Aktiv Demokrati's modereringsregler
+==============================================================================
+
+I Aktiv Demokrati vill vi sträva efter att föra diskussioner och behandla varandra i en positiv, saklig och respektfull anda. Föjande modereringsregler hjälper oss med detta.
+
Håll dig till ämnet
-------------------
* Håll dig till trådens ämne. Starta en ny tråd och referera till den gamla vid behov att avvika från ämnet
* Undvik att diskutera person, var saklig i diskussioner
* Undvik att sprida uppenbart osanna eller ogrundade uppgifter
+* Styrk gärna faktapåståenden med referenser
* Undvik att bli allt för långrandig i dina inlägg, behandla en sak per inlägg.

Visa respekt för varandra
--------------------------
+-------------------
* Undvik förolämpningar, flaming http://en.wikipedia.org/wiki/Flaming_(Internet) och trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
* Undvik ord som kan ha en provocerande eller stötande laddning, t ex svordommar, könsord eller nedsättande tillmälen
* Undvik att spamma diskussionstrådar med allt för många inlägg i rad
-* Undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna goda insatser och initiativ
+* Var konstruktiv och varsam med kritik och undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna och andras goda insatser och initiativ

Följ svensk lagstiftning
-------------------------
+-------------------
* Se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/
-* Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forumadministratör samt polisanmälas
+* Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forummoderator samt polisanmälas

-vid brott mot forumreglerna
------------------------
-* Om någon bryter mot forumreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
-* Om en forummedlem vid upprepade tillfällen bryter mot forumreglerna kan detta vara grund för uteslutning ur partiet eller från forumet (Se Stadgarna §6)
-- Diskussion kring enskild medlems brott mot forumreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i den interna forumdelen
-- Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem
-- Forummedlem som inte är medlem i partiet kan stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
-- forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
-- forummoderator har rätt att flytta partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med länk dit från den ursprungliga tråden
-- forummoderator har rätt att ta bort icke-partimedlems inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna, med en motivering i den ursprungliga tråden.
+Hantering av medlem som bryter mot modereringsreglerna
+-------------------
+* Om någon bryter mot modereringsreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
+* Om en forummedlem vid upprepade tillfällen bryter mot modereringsreglerna kan detta vara grund för uteslutning ur partiet eller från forumet (Se Stadgarna §6)
+* Forummedlem som inte är medlem i partiet kan stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
+* Diskussion kring enskild medlems brott mot modereringsreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i den interna forumdelen
+* Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem
+
+Hantering av konton och inlägg som bryter mot modereringsreglerna
+-------------------
+* Forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
+* Forumkonto som uppenbart öppnats av tidigare avstängd användare, inom en karrenstid som bedöms av forummoderator från fall till fall eller genom omröstning, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
+* Forummoderator har rätt att flytta inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med motivering och länk dit ifrån den ursprungliga tråden
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-05-17 12.10

Jag vill inte belasta moderatorn med uppgift att polisanmäla.
Det borde vara upp till individ att bedöma ifall de vill polisanmäla.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav jonas » 2012-05-17 12.12

Den interna forumdelen är läsbar av alla men skrivbar bara av partimedlemmar. Dock finns det ett forum med namn "Endast internt" som inte är läsbart av andra än partimedlemmar. Jag antar att det är det forumet som åsyftas och i så fall ska det stå så och inte bara "interna delen".
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-05-17 12.13

Urban skrev:Måste detta röstas om? Så vänligen skapa en omröstning kring det genast.
Jag kan inte ordna en sådan sak, men trådskaparen bör göra det nu om inte det anses så viktigt att det kan tas beslut direkt genom styrelsen.

Klargörande: Styrelsen har ingen beslutsmakt så länge valsystemet är temporärt eller i funktion, vilket det är nu. Omröstningstiden är två veckor för närvarande, så vi har ett beslut tidigast i början av Juni.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-05-17 12.19

Så länge det är små förslag till ändringar gör jag dem direkt i ovanstående förslag.
Jag har förtydligat att diskussion kring uteslutning sker i "Endast internt".

jonas skrev:Jag vill inte belasta moderatorn med uppgift att polisanmäla.
Det borde vara upp till individ att bedöma ifall de vill polisanmäla.


Jag tycker inte att reglerna kan tolkas som att just moderator måste polisanmäla. Bara att polisanmälan bör ske. Att moderator bör ta bort inläggen ser jag också bara som en stark rekomendation, inte som ett tvång.

Anledningen till att det är viktigt att ta bort olagliga inlägg och polisanmäla är att Aktiv Demokrati kan hållas ansvariga för brottet.

5 § Om en användare sänder in ett meddelande till en elektronisk anslagstavla ska den som tillhandahåller tjänsten ta bort meddelandet från tjänsten eller på annat sätt förhindra vidare spridning av meddelandet


7 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 5 § första stycket döms till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år. I ringa fall skall inte dömas till ansvar.


http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-05-17 12.27

jonas skrev:Jag vill inte belasta moderatorn med uppgift att polisanmäla.
Det borde vara upp till individ att bedöma ifall de vill polisanmäla.


Instämmer.

Själva anledningen till att vi från början skapat de politiska diskussionerna är för att visa på varför och hur samhället behöver förbättras.
En torr hemsida om direktdemokrati där den allmänne surfaren inte ser någon koppling till sin egen verklighet är ju heller inget som säljer in AD...det är dessutom prövat i ADs barndom.

Vill också tillägga att ett stabilt, politiskt forum med den verkliga frihet vi faktiskt vill skapa, i praktiken saknas i världen idag, iaf i Sverige.
Möjligen kanske flashback skulle kunna aspirera på titeln, men tyvärr befolkas ju flashback till stor del av drogliberala, anarkister och halvkriminella som ofta skrämmer bort vanligt folk.
(Därmed inte sagt att jag själv aldrig delar en del av de åsikter som dessa framför..)

Av den anledningen ser jag det som centralt att partiet tillhandahåller och säkrar ett hyggligt forum.
Dock är det en god ide att döpa den till något helt annat än AD-forum etc.


När vi har ett separat forum igång kan vi flytta över stora delar av sådana trådar som ej handlar om AD, dit.
Jag är direkt emot att bara radera alla dessa år av politiska diskussioner.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-17 12.40

Magnus Gustavsson skrev:
jonas skrev:Jag vill inte belasta moderatorn med uppgift att polisanmäla.
Det borde vara upp till individ att bedöma ifall de vill polisanmäla.


Instämmer.

Själva anledningen till att vi från början skapat de politiska diskussionerna är för att visa på varför och hur samhället behöver förbättras.
En torr hemsida om direktdemokrati där den allmänne surfaren inte ser någon koppling till sin egen verklighet är ju heller inget som säljer in AD...det är dessutom prövat i ADs barndom.

Vill också tillägga att ett stabilt, politiskt forum med den verkliga frihet vi faktiskt vill skapa, i praktiken saknas i världen idag, iaf i Sverige.
Möjligen kanske flashback skulle kunna aspirera på titeln, men tyvärr befolkas ju flashback till stor del av drogliberala, anarkister och halvkriminella som ofta skrämmer bort vanligt folk.
(Därmed inte sagt att jag själv aldrig delar en del av de åsikter som dessa framför..)

Av den anledningen ser jag det som centralt att partiet tillhandahåller och säkrar ett hyggligt forum.
Dock är det en god ide att döpa den till något helt annat än AD-forum etc.


När vi har ett separat forum igång kan vi flytta över stora delar av sådana trådar som ej handlar om AD, dit.
Jag är direkt emot att bara radera alla dessa år av politiska diskussioner.


Ah, instämmer också och precis som du säger Magnus. Ett annat namn på forumet vore så klart det bästa. Forumet är diskussioner kring politik men inte vår politik!
Låt det framgå tydligt isf så att det är förståeligt för alla.
Vi kommer samtidigt att hålla våra diskussioner om AD öppet i forumet, så alla kan se att vi hela tiden är under utveckling vilket vem som helst kan delta i när som helst.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-05-17 16.19

Bör jag alltså ta bort formuleringen "samt polisanmälas" från 3b?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-17 19.04

Svarar här fast jag inte har något med saken att göra, tror jag?
Jag tycker att polisanmälan bör finnas kvar även om ingen anmälan sker eller lämnas in, viktigt är att den finns kvar som varning.
Det kan bli så att det blir ett måste, vilket vi naturligtvis inte hoppas på.
Tror t.o.m att det är ett måste med polisanmälan, om det blir hot och personangrepp?
Men jag vet inget om detta som sagt.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav joasi » 2012-05-17 22.02

Jag insåg att det är ganska svårt att alltid följa alla modereringsregler till punkt och pricka (särskilt den om att hålla sig till ämnet) så jag har justerat 4a och 4b för att höja ribban för uteslutning. Har också tagit bort rekommendationen att polisanmäla, det räcker att vi tar bort meddelandet.
Upprepar förslaget här igen nu:

Aktiv Demokratis modereringsregler
==============================================================================

I Aktiv Demokrati vill vi sträva efter att föra diskussioner och behandla varandra i en positiv, saklig och respektfull anda. Föjande modereringsregler hjälper oss med detta.

1. Håll dig till ämnet
-------------------
1a) Håll dig till trådens ämne. Starta en ny tråd och referera till den gamla vid behov att avvika från ämnet
1b) Undvik att diskutera person, var saklig i diskussioner
1c) Undvik att sprida uppenbart osanna eller ogrundade uppgifter
1d) Styrk gärna faktapåståenden med referenser
1e) Undvik att bli allt för långrandig i dina inlägg, behandla en sak per inlägg.

2. Visa respekt för varandra
-------------------
2a) Undvik förolämpningar, flaming http://en.wikipedia.org/wiki/Flaming_(Internet) och trolling http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
2b) Undvik ord som kan ha en provocerande eller stötande laddning, t ex svordommar, könsord eller nedsättande tillmälen
2c) Undvik att spamma diskussionstrådar med allt för många inlägg i rad
2d) Var konstruktiv och varsam med kritik och undvik att tjata på andra medlemmar att göra saker, framhåll hellre egna och andras goda insatser och initiativ

3. Följ svensk lagstiftning
-------------------
3a) Se http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1998112-om-ansvar-for-e_sfs-1998-112/ och http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htm
3b) Inlägg som bryter mot svensk lag är inte tillåtna och bör rensas bort av forummoderator

4. Hantering av medlem som bryter mot modereringsreglerna
-------------------
4a) Om någon bryter mot modereringsreglerna är det bra om annan medlem tillrättavisar denne på ett vänligt sätt
4b) Upprepade och grova brott mot modereringsreglerna kan vara grund för uteslutning ur partiet och från forumet (Se Stadgarna §6)
4c) Forummedlem som inte är medlem i partiet kan med 4b som grund stängas av från forumet av forummoderator efter att ha fått upprepade tillsägelser och med en skriftlig motivering
4d) Diskussion kring enskild medlems brott mot modereringsreglerna eller om uteslutning ska alltid hållas i en tråd som bara kan läsas av partimedlemmar (i forumdelen "Endast internt")
4e) Håll en respektfull ton i diskussioner om enskild medlem

5. Hantering av konton och inlägg som bryter mot modereringsreglerna
-------------------
5a) Forumkonto som är av ren spam-natur, t ex som bara postar orelaterad reklam, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
5b) Forumkonto som uppenbart öppnats av tidigare avstängd användare, inom en karenstid som bedöms av forummoderator från fall till fall eller genom omröstning, kan stängas av forummoderator utan varning eller skriftlig motivering
5c) Forummoderator har rätt att flytta inlägg som uppenbart bryter mot modereringsreglerna till det interna forumet, med motivering och länk dit ifrån den ursprungliga tråden
Senast redigerad av joasi 2012-05-17 22.25, redigerad totalt 1 gång.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: [Diskussion] Nytt förslag till modereringsregler

Inläggav Urban » 2012-05-17 22.31

Mycket bra, frågan då blir om vi ska rösta om att godta dessa regler?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Nästa

Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π