Det är väl skillnad på om man har ett officiellt uppdrag inom partiet eller om man bara är medlem. Bara för att man är medlem i ett parti betyder ju inte det att man är politiker eller en offentlig person. Och är man inte en offentlig person så ska man ha ett starkt anonymitetsskydd. Det finns en anledning till att vi har valhemlighet i Sverige. Och åsiktsregistrering och annat missbruk är ju inte nåt som aldrig har hänt i Sverige heller...
Jag är inte medlem än, men när jag blir det så vill jag inte bli någon offentlig person på något sätt. Kan jag inte välja att vara anonym så får det vara.
Anonymitet i den demokratiska processen är oerhört viktigt. Den största anledningen är att undvika grupptryck, men även värre (exempelvis hot). Att kunna uttrycka sina åsikter utan att behöva riskera att bli ifrågasatt, förlöjligad, hånad, eller på annat sätt angripen av familj/vänner/arbetskamrater/samhället är väldigt viktigt för väldigt många människor. Alla är inte starka på det planet. Och man ska inte behöva vara det för att få uttrycka sin åsikt. Eller ens för att engagera sig.
Man ska inte behöva kunna "stå för sina åsikter", för då riskerar man att människor inte vågar uttrycka det dom verkligen tycker. Samhällets maktstrukturers påverkan på den demokratiska processen måste minimeras så långt det går. Och i det så är rätten till anonymitet en mycket viktig ingrediens. Fundamentalistiska krav på öppenhet gynnar bara dom starka.
Däremot är öppenhet och insyn väldigt viktigt hos de personer (eller rättare sagt poster), organisationer och myndigheter etc som har som uppgift att
förvalta den demokratiska makten åt andra/resten av medborgarna.
För att rikta direkt kritik mot haja så använder du ett sådant där attackerande och nedvärderande språk som väldigt väl illustrerar varför rätten till anonymitet
är viktig, när du skriver t ex "Tycker det är fegt att inte skriva sitt namn i forumet". Det låter som att du är en stark och dominerande person, och att då kräva att alla ska behöva vara öppna med vilka dom är för att få uttrycka sin åsikt innebär bara att vissa tvekar till, och kanske väljer att inte uttrycka sin åsikt alls, för att de av någon anledning inte orkar med att öppna sig för personliga attacker och grupptryck, vilket är mycket negativt för det demokratiska samtalet.
Så du får kalla mig för feg hur mycket du vill, och det kanske jag är, men det står jag också för i sådana fall. Fast under pseudonym då.
PS Jag finner också detta uttalande oerhört roande/historielöst/naivt: "Vi behöver inte vara rädda för stat eller myndigheter för kartläggning av våra åsikter."
DS