Forum

Transparent e-postkommunikation

Utveckling av forumet

Transparent e-postkommunikation

Inläggav jonas » 2011-02-23 20.54

Vi får en del brev till kontakt at aktivdemokrati och skickar en del brev till styrelse etc.

För transparent bör vi använda system som gör att alla medlemmar som vill ska kunna hänga med och deltaga.

En fråga är då vad man gör med exempelvis brev till kontakt at aktivdemokrati. Den som skickar breven kanske förväntar sig att de är anonyma eller att brevet inte går till en massa människor.

Ska vi lägga upp texter som säger att breven kommer att vara synliga för alla medlemmar?
Det bör ju heller inte vara så att man väljer att skriva privat till någon istället för att använda forumet. Många brev som går privat till mig skulle jag hellre önska gick till forumet.

Jag tycker att det är okej att göra att det enbart är partimedlemmar som har tillgång till dessa brev, när det handlar om sådant där avsändaren kan tänkas vara omedveten om att breven kommer att vara "publika".

Alla processer i partiet bör vara öppna.

Vad tycker ni?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav gilroitto » 2011-02-23 23.02

Jag är för en brasklapp ang kontakt at ad, och för att email publiceras på en del av forum tillgänglig enbart för medlemmar eller iaf folk med konton på forumet.

Privat kommunikation kan man inte undvika, dock är det inte bra om en "partiledare" blir den som får all kommunikation i förhoppningen att han/hon är den som har mest inflytande. 2 saker kan vi iaf odla för att undvika en massa dealande bakom stängda dörrar:
- avcentralicering, där ordförande, talesmän osv får administrativa roller
- en ständig påminnelse av varandra och genom information om att hålla en öppen debatt

Kanske det också vore bra om vi alla tänkte igenom och ordförande skrev ner erfarenheter för "best practices" att undvika den här typen av centralisering. T ex ett standard e-mail svar att "frågor angående partiets ... Bör tas upp på forumet. För ... frågor finns ... Osv"

Och om det saknas organisatoriska kanaler för vissa saker som man känner sig nödgad att inte lufta öppet, bör den bristen påtalas och vår organisation får byggas ut.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav gilroitto » 2011-02-23 23.17

En bit jag ser direkt saknas är person och lämplighetsfrågor. Vad gör man om man misstänker att kassörenn är en spelmissbrukare, olle i olleby driver en halvdiktaturiskt styrd grupp osv? Ringer ordförande så klart, eller skriver till sina 5 betrodda vänner för att samla stöd för inröstning av ny person på en post. Men vi vill inte ha den kommunikationen i ett DD parti, och vad ska ordförande göra med den informationen i en DD organisation?

Vi behöver en grupp för personalfrågor, som har ansvar för lämplighet vid tillsättning av poster, anställningar (t ex aktuella praktikplatser), lokala gruppers ledarskap, efterlevnad av ansvarsuppgifter för en viss post osv. De ska kanske inte ha så mycket befogenheter men iaf rutiner för lämplighetsprövningar och uppföljning av ansvarsuppgifter och kunskap av att ta obekväma och känsliga samtal, osv.

Då slipper alla personangreppsfrågor och skandaler utspela sig på forumet.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav jonas » 2011-02-23 23.44

Eftersom vi tidigare sagt att det är praktiskt att kassör och medlemsadmin är samma person, så har jag lagt in medlemsadministration i ekonomi-gruppen.

Å andra sidan har jag lagt in medlems-support och medlemskommunikation i support-gruppen. Kan vi säga att personaladministration också hör till support-gruppen?

http://aktivdemokrati.se/member/organisation/
-
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav gilroitto » 2011-02-24 00.13

Det ser ut som om medlems-support är rätt skiljt från nyhetsbrev, korrläsning osv, men då vi är så en så pass liten organisation kanske en fortsatt ihopslagning fungerar. Så ja, tryck in personaladmin i samma grupp tills vi blir fler och en uppsplittring blir aktuellt.

Jag såg inget '=' på support gruppen och inget nämnt om support under sidan styrelse och funktionärer. innebär det att det platsen är vakant?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav jonas » 2011-02-24 00.45

gilroitto skrev:Det ser ut som om medlems-support är rätt skiljt från nyhetsbrev, korrläsning osv, men då vi är så en så pass liten organisation kanske en fortsatt ihopslagning fungerar. Så ja, tryck in personaladmin i samma grupp tills vi blir fler och en uppsplittring blir aktuellt.

Jag såg inget '=' på support gruppen och inget nämnt om support under sidan styrelse och funktionärer. innebär det att det platsen är vakant?


Det betyder att vi inte officiellt har en sådan roll ännu. De funktionärer som listas är framröstade och har länkar till själva besluten.

Egentligen behövs inte en officiell utnämning om rollen inte är förknippad med speciella befogenheter. Därför anser jag att dessa roller kan besättas "ad hoc" av de som är villiga att ta på sig uppgifterna. När det blir fler aktiva och större grupper kan det finnas en anledning att formalisera rollerna med officiella omröstningar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav gilroitto » 2011-02-24 07.10

Jag har varit dålig med att ställa upp på några ansvarsroler, men kan nu gärna tänka mig att hhjälpa till med en eller ett par supportfunktioner som är praktiskt möjliga. T ex välkomnande av medlemmar osv, om det inte blir myclet overhead med kommnikation med kassören som har medlemsadminfrågan. Något mer? -Svara på frågor, nyhetsbrev?

Angående personaladministration tror jag den rollen är meningslös innan bra arbetsuppgifter är definierade, då det kan var ett känsligt område. Men jag kan arbeta med att ta fram förslag på sådana arbetsuppgifter som partiet kan hålla med om och sen kan jag mycket möjligt hjälpa till även där.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Transparent e-postkommunikation

Inläggav jonas » 2011-02-24 12.17

gilroitto skrev:Jag har varit dålig med att ställa upp på några ansvarsroler, men kan nu gärna tänka mig att hhjälpa till med en eller ett par supportfunktioner som är praktiskt möjliga


Svar i organisationstråden:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1340
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π