Forum

Ny forumadministratör

Utveckling av forumet

Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-09-27 09.56

Jonas har ensam röstats in som ny administratör för blogg och forum. Jag ser att Magnus Gustavsson fortfarande har sina rättigheter kvar samtidigt som Jonas redan har fått och börjat nyttja sina rättigheter.
Om Jonas nu har tagit över som forumadmin så bör han omgående ta bort Magnus Gustavssons admin-behörighet på forumet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-09-27 15.28

joasi skrev:Jonas har ensam röstats in som ny administratör för blogg och forum. Jag ser att Magnus Gustavsson fortfarande har sina rättigheter kvar samtidigt som Jonas redan har fått och börjat nyttja sina rättigheter.
Om Jonas nu har tagit över som forumadmin så bör han omgående ta bort Magnus Gustavssons admin-behörighet på forumet.


Jag kan inte ta bort Magnus rättigheter då han är flaggad som skapare av forumet.

Magnus måste ta bort sin egen rättighet. Alternativt kan jag kanske gå in i databasen och ändra uppgiften via ett SQL-hack.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-09-27 15.47

Ok, då är det snarare en uppmaning till Magnus då att flagga nuvarande forumadmin som skapare och ta bort sina egna adminbefogenheter.
Det är ingen bra ordning om alla tidigare forumadministratörer har kvar sina rättigheter.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav pH7.3 » 2010-09-27 19.49

joasi skrev:Det är ingen bra ordning om alla tidigare forumadministratörer har kvar sina rättigheter.

Det här inträffar bara i fallet med Magnus eftersom han är skapare av forumet.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-09-27 20.55

pH7.3 skrev:
joasi skrev:Det är ingen bra ordning om alla tidigare forumadministratörer har kvar sina rättigheter.

Det här inträffar bara i fallet med Magnus eftersom han är skapare av forumet.


Men jag kan gå runt det om ni vill...
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-09-27 23.38

Du har fria händer att följa omröstningsresultatet så vitt jag förstår... Jag kommer inte att protestera.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav fiddur » 2010-09-28 08.23

Själv förväntar jag mig att vi byter forum inom kort, för att få funktioner såsom post-rating mm. Vi har tittat lite på MyBB, som kan importera allt vi har i phpBB, men som också har de funktioner vi söker. Då kan korrekta inställningar göras i det nya forumet istället och det behöver inte läggas tid på att få ordning på detta.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav robwe » 2010-09-28 08.28

Kan man ha bifogade filer i det nya forumet? Det verkar vara en bra sak när man sammarbetar om olika saker.

/R
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-09-28 08.51

fiddur: Bra synpunkt
robwe skrev:Kan man ha bifogade filer i det nya forumet? Det verkar vara en bra sak när man sammarbetar om olika saker.

/R

Jag kan tyvärr inte se att det går att ladda upp eller bilägga filer: http://www.mybb.com/features
Det närmaste jag hittar är möjligheten att lägga upp filmklipp direkt i sitt inlägg http://www.mybb.com/features/threads, vilket man kan tycka borde implicera möjligheten att även lägga upp bilder och pdf'er. Det verkar också finnas en bra poll-funktion som vi kan använda för interna omröstningar i väntan på valsystemet.

Kanske att möjligheten att koppla in pluggins gör det möjligt att ladda upp filer med lite trixande? http://www.mybb.com/features/plugin-system
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav fiddur » 2010-09-28 09.36

mybb har möjlighet för bifogade filer. Det är tyvärr inte påslaget i test-forumet, men jag kan inte se att det skulle vara problem. Sök på attachement eller så i forumet på mybb.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-28 13.32

joasi skrev:Ok, då är det snarare en uppmaning till Magnus då att flagga nuvarande forumadmin som skapare och ta bort sina egna adminbefogenheter.
Det är ingen bra ordning om alla tidigare forumadministratörer har kvar sina rättigheter.


Kan jag väl göra.
Jonas är nu grundare, och jag inget alls.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-09-28 15.22

Förrutom administratör, som nu enbart är jag, har vi även moderatorer och användare med speciella rättigheter.

Vill vi även bestämma över moderatorer för olika kategorier?

Jag har låtit Magnus ligga kvar som moderator i flera kategorier. Magnus vill du vara kvar som moderator?

fiddur är moderator i årsmötet 2010, i enlighet med hans roll som mötesordförande där.

fiddur kan även placera användare i gruppe i sin roll som medlemsadmin.

Jag skulle gärna ha ett par moderatorer till. Globalt eller för enskilda kategorier.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-09-28 15.58

jonas skrev:Jag skulle gärna ha ett par moderatorer till. Globalt eller för enskilda kategorier.

Ok, starta en omröstning. Principen måste ju vara att bara de som är invalda har särskilda rättigheter som motsvarar deras mandat.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-09-28 16.13

joasi skrev:Ok, starta en omröstning. Principen måste ju vara att bara de som är invalda har särskilda rättigheter som motsvarar deras mandat.


Jag skulle även så som administrator kunna tänkas ha rätt att välja mina medhjälpare.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav pH7.3 » 2010-09-28 19.39

Jag råkar också vara moderator. Fast jag har inte behövt moderera något! Ni har alla varit så snälla så sedan jag tillträdde. ;)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny forumadministratör

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-29 06.29

Jag har tillit till pH7.3 som moderator. Han verkar foelja reglerna vael, saa aeven alla deltagare i forumet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny forumadministratör

Inläggav fiddur » 2010-09-29 08.20

jonas skrev:
joasi skrev:Ok, starta en omröstning. Principen måste ju vara att bara de som är invalda har särskilda rättigheter som motsvarar deras mandat.


Jag skulle även så som administrator kunna tänkas ha rätt att välja mina medhjälpare.


Partiprogrammet visar exempel både på direktvalda utförare och direktvalda organisationschefer som själva har under-utförare.

Jag ser inga problem med att administratören väljer medhjälpare; det är fortfarande administratören som bär ansvaret inför partiet att det hanteras korrekt. Det enda frågetecknet är väl då att rättigheter att administrera kan ge tillgång till medlemmarnas e-postadresser och därmed en personuppgift de kan ha velat dölja.

Jag litar på jonas kan utse dessa med gott omdöme.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav joasi » 2010-10-03 13.35

Jag tycker inte att en systembehörighet automatiskt ska ge rätt att dela ut samma behörighet till vem man vill. Behöver man hjälp kan man antingen delegera uppgifter som inte kräver särskilda behörigheter, eller starta en omröstning om att lägga till ytterligare personer som förtroendevalda. Annars blir det ingen ordning.
Jag skulle också gärna se ett personval som bekräftar pH7.3's status som moderator, alternativt att han blir av med denna behörighet.
Och varför har Magnus fortfarande adminbehörighet? Jag tycker det är extra olämpligt då han nu är frontperson för ett annat parti. Har Magnus också kvar access till medlemslistan?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-10-03 13.44

joasi skrev:Och varför har Magnus fortfarande adminbehörighet? Jag tycker det är extra olämpligt då han nu är frontperson för ett annat parti. Har Magnus också kvar access till medlemslistan?


Rättighetssystemet är ganska komplext med inställnignar för grupper och kategorier och därtill kan det finnas särskilda inställningar för varje enskild person för varje enskild kategori. Det är inte lätt att gå igenom och hitta allt bland hundratals variabler per person. Men jag har tagit bort allt jag hittat. Tror inte det är något kvar nu.

Flera saker går inte att göra något åt utan direkta samtal med webbhotellet, så som byte av vissa lösenord.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny forumadministratör

Inläggav jonas » 2010-10-03 13.47

joasi skrev:Jag skulle också gärna se ett personval som bekräftar pH7.3's status som moderator, alternativt att han blir av med denna behörighet.


Jag kan inte se att pH7.3 är moderator i forumet. I så fall kan det vara gömt i någon kategori eller så. Varje enskild kategori kan ha sina egna moderatorer och admins.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π