Forum

Nya rättigheter för att posta i forumen

Utveckling av forumet

Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-26 15.03

Jag kommer nu att ändra på rättigheterna för att posta i forumen.
När detta är gjort kommer de flesta kunna att läsa och skriva i alla forum.

Se Verkstad-kategorin för diskussioner om partiet, valsystemet, webbplatsen och forum.

Detta forum kommer förmodligen att byta namn efter att ändringarna är klara. Vi kommer kanske även möblera om huvudkategorierna.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav joasi » 2010-09-26 15.39

Vänta ett tag.. har du mandat att genomföra den förändringen utan föregående omröstning? Det är ju ett ganska långtgående principbeslut om vi ska ha stängda forum eller inte.

Jag tycker det finns ett starkt behov att ha alla förtroendeuppdrags ansvar och befogenheter definierade och listade på ett lättillgängligt ställe. Kanske något som jag borde ta på mig att styra upp...?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-26 15.50

joasi skrev:Vänta ett tag.. har du mandat att genomföra den förändringen utan föregående omröstning? Det är ju ett ganska långtgående principbeslut om vi ska ha stängda forum eller inte.


Det är därför jag tar det upp här. Webbgruppen har redan fått mandat att ta fram en ny webbplats.

Det ger makt till nästan vad som helst...

Jag har valt att ta upp ändringar på forumet för att se ifall det är någon som motsätter sig. Om ingen har något emot ändringarna finns det väl inte heller någon anledning att hålla en omröstning om det?

Dessutom är det fritt upp till vem som helst att ta upp ett förslag till omröstning.

Jag letade igenom omröstnings-trådarna och hittade inte någon specifikt om att låsa forumen. Om någon hittar ett sådant beslut så har vi anledning att gå till omröstning för att upphäva detta beslut.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-26 15.51

joasi: Vi är på gång att samla gällande beslut på nya hemsidan, men det är inte inlänkat i menyn ännu, och inte heller klart.
Befintliga poster är listade här: http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=210
Där ska länkar till posternas uppdrag och befogenheter komma in.

Forumadministratörens befogenheter har jag inte sett någon definition av.
Jonas är även webbgruppens direktör, men jag är osäker på att forumet skulle lyda under webbgruppen på det sättet, så visst kan det behövas en omröstning ja.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav joasi » 2010-09-26 18.17

fiddur skrev:joasi: Vi är på gång att samla gällande beslut på nya hemsidan, men det är inte inlänkat i menyn ännu, och inte heller klart.
Befintliga poster är listade här: http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=210
Där ska länkar till posternas uppdrag och befogenheter komma in.

Bra! Är det något jag kan bistå med i det arbetet?
fiddur skrev:Forumadministratörens befogenheter har jag inte sett någon definition av.
Jonas är även webbgruppens direktör, men jag är osäker på att forumet skulle lyda under webbgruppen på det sättet, så visst kan det behövas en omröstning ja.

Jag tror att webbgruppens mandat bara gällde utformningen av den nya hemsidan.

Som du säger så tror jag inte det finns någon definition av forumadministratörens befogenheter, men det skulle behövas.
Är Jonas inröstad som ny forumadministratör? I så fall är min inställning att han formellt kan göra vad som helst med forumet om det inte finns några begränsningar definierade. Men jag skulle samtidigt vilja uppmana Jonas att se som en del av sin uppgift att ta upp sådant till omröstning som kan vara lämpligt. T ex frågan om att låsa upp alla låsta forum för allmänheten. När vi väl kommit så långt i organiseringsarbetet att det finns en tydlig definition av forumansvarigs mandat så är ju det här ett icke-problem.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-26 18.32

Finns det någon som är emot att ge fler rättigheter att posta i forumen?
Jag har tagit upp förslaget både här och i forum-gruppen.
Om ingen är emot det finns det väl ingen anledning till en omröstning?
Frågan är möjligen hur lång tid vi vill ge alla medlemmar att reagera.


Jag skulle vilja gå ut med brev till alla medlemmar och intresserade om vad som är på gång så att alla har möjlighet att deltaga.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-26 18.33

joasi skrev:Där ska länkar till posternas uppdrag och befogenheter komma in.

Bra! Är det något jag kan bistå med i det arbetet?[/quote]

Du får gärna gå igenom alla omröstningar i forumet och samla ihop gällande beslut. Jag har bara samlat stadgar, poster och bloggriktlinjerna, och hade tänkt gå igenom resten, men om någon annan gör det så får jag mer tid till valsystemet.

Det jag gjort finns på dessa sidor:
http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=197
http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=194
http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=210

...om du frågar jonas eller Roger kanske du kan få rätt att lägga till sidor som förslag eller direkt publicering...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav joasi » 2010-09-26 18.42

fiddur skrev:Du får gärna gå igenom alla omröstningar i forumet och samla ihop gällande beslut. Jag har bara samlat stadgar, poster och bloggriktlinjerna, och hade tänkt gå igenom resten, men om någon annan gör det så får jag mer tid till valsystemet.

Ok. Jag skulle i så fall vilja samla ihop alla gällande beslut till ett nytt reglemente. Med viss frihet att omformulera och korta ner texter vid behov, samt ordna, gruppera och numrera dem i lämplig struktur.
Detta reglemente bör sedan fungera som ett aktivt styrdokument som hela tiden hålls uppdaterat med nya omröstningsresultat.
Någon däremot?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-26 18.45

joasi skrev:Ok. Jag skulle i så fall vilja samla ihop alla gällande beslut till ett nytt reglemente. Med viss frihet att omformulera och korta ner texter vid behov, samt ordna, gruppera och numrera dem i lämplig struktur.
Detta reglemente bör sedan fungera som ett aktivt styrdokument som hela tiden hålls uppdaterat med nya omröstningsresultat.


Låter utmärkt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-26 18.59

joasi skrev:Ok. Jag skulle i så fall vilja samla ihop alla gällande beslut till ett nytt reglemente. Med viss frihet att omformulera och korta ner texter vid behov, samt ordna, gruppera och numrera dem i lämplig struktur.
Detta reglemente bör sedan fungera som ett aktivt styrdokument som hela tiden hålls uppdaterat med nya omröstningsresultat.
Någon däremot?


Se till att länka till själva besluten också, som jag gjort i de sidor jag lagt upp än sålänge. Omformulera och korta ner är jag lite tveksam till. Kanske är flera gamla omröstningar otydligt formulerade, eventuellt, men de bör hanteras som lagtexter.

Att hålla det uppdaterat utefter kommande beslut är tanken ja.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav robwe » 2010-09-26 19.11

Jag tycker att det är bra med så mycket öppenhet som möjligt. Bra att du låst upp forumet så att så många som möjligt får komma till tals!

Vad gäller webbgruppens befogenheter så tycker jag att man bör ha ganska högt i tak. Det är lite som man vill ha det på ett företag, där anställda ska kunna ha stor frihet för att gynna kreativiteten. Det är först vid betraktandet av ett färdigt förslag, som chefen, i det här fallet den demokratiska församlingen, bör gå in och påpeka om någonting inte är helt bra. Under arbetets gång så är det lämpligt att de ansvariga själva väljer i vilken grad de vill konsultera övriga medlemmar, till exempel för att undvika onödigt extraarbete om någon del av ett förslag.

Så min åsikt är bara, kör så det ryker på alla fronter!

Kreativiteten kräver sitt kaos!

Om det dyker upp någonting som inte är helt bra, så går det alltid att ändra i efterhand.

Som jag sa förut, så tycker jag också att den demokratiska församlingen måste vara varsam med frivilliga personers resurser. Man kan inte besluta demokratiskt att frivillig person X ska göra Y, utan OM person X redan har gjort Y, så kan medlemmarna besluta om vi ska använda detta i partiets namn eller ej. Det får inte bli så att våra beslut plötsligt ålägger någon att utföra ett större arbete av något slag, då partiet saknar befogenhet att bestämma över människors fritid. Den tid som medlemmar lägger ner på partiarbete ska behandlas med samma varsamma respekt som donationer i allmänhet.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav robwe » 2010-09-26 19.32

Vad gäller att samla upp beslut i ett regelverk, så tycker jag att alla bör ta en titt på vad Egil hackade ihop för ett tag sedan som öppen källkodsprojekt:

http://home.gna.org/demowave/

Det är en slags direktdemokratisk wiki där man röstar på varje förändring. Idéellt sett är kanske dokumenten strukturerade, så att man kan rösta på förändringar i olika delar av det var för sig?

Han är ju aktiv i PP, och tänkte försöka promota detta som verktyg där vet jag... Efter att ha arbetat i ett vanligt parti så hade han insett behovet av detta.

Kanske detta är modellen för framtiden för just regelverk?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-26 19.37

robwe skrev:Vad gäller att samla upp beslut i ett regelverk, så tycker jag att alla bör ta en titt på vad Egil hackade ihop för ett tag sedan som öppen källkodsprojekt


Lägg upp detta i en ny eller bättre tråd.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav joasi » 2010-09-26 21.20

fiddur skrev:Se till att länka till själva besluten också, som jag gjort i de sidor jag lagt upp än sålänge.

Absolut
fiddur skrev:Omformulera och korta ner är jag lite tveksam till. Kanske är flera gamla omröstningar otydligt formulerade, eventuellt, men de bör hanteras som lagtexter.

Ok
fiddur skrev:Att hålla det uppdaterat utefter kommande beslut är tanken ja.

Vilket i sig kräver ytterligare en förtroendepost för personval, men det blir en senare fråga.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav jonas » 2010-09-27 07.54

Nu har medlemmar rätt att ladda upp bilagor på forumet igen.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Omröstning pågår

Inläggav jonas » 2010-09-27 08.07

Deltag i omröstning här: viewtopic.php?f=15&t=1223
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-28 08.19

joasi skrev:Jag skulle hellre se att vi självmant försöker styra över till att använda öppna forumet i större utsträckning och bara använder det stängda forumet när det finns tydliga skäl för detta. Visar det sig att ingen eller få är intresserade av att använda det stängda forumet så kan vi ju låsa de forumdelarna och bara ha dem kvar som arkiv. Kanske att det så småningom utkristalliserar sig en ämnesuppdelning mellan det öppna och stängda forumet som känns mer tydlig och relevant än idag.

Som forumadmin kan du bidra till en sådan utveckling genom att skapa nya öppna kategorier och distribuera om allt som nu ligger i "Öppet forum" till lämplig ämneskategori. (Jag menar med det inte att du inte redan gör ett bra jobb med att organisera upp forumet.)


Det omröstningen handlar om är ju att alla kategorier utom just "Endast internt" skall vara öppna att läsa, och bara medlemmar ska skriva i "Omröstningar". Grejen är att tidigare har diskussioner om Partiets utveckling, valsystemsutveckling mm legat i den interna sektionen. Jag vill iaf ha dem i den öppna. Omröstningen tar inte bort kategorin "Endast internt", utan flyttar bara de andra kategorierna och gör dem öppna för att skriva i för icke-medlemmar.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav joasi » 2010-09-28 09.01

fiddur skrev:Det omröstningen handlar om är ju att alla kategorier utom just "Endast internt" skall vara öppna att läsa, och bara medlemmar ska skriva i "Omröstningar". Grejen är att tidigare har diskussioner om Partiets utveckling, valsystemsutveckling mm legat i den interna sektionen. Jag vill iaf ha dem i den öppna. Omröstningen tar inte bort kategorin "Endast internt", utan flyttar bara de andra kategorierna och gör dem öppna för att skriva i för icke-medlemmar.

Jag är medveten om vad omröstningen handlar om och tycker det finns en poäng i att ha kategorier som är öppna för utomstående, kategorier som är endast läsbara för utomstående och kategorier som är helt interna. Viktigt bara att göra det tydligt vad som är vad. Så länge medlemmar väljer att posta i den stängda men läsbara forumdelen så antar jag att det finns ett behov av den accessgraden.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-28 09.37

Själv har jag tidigare postat i t ex Valsystemsutveckling, för att det var där min tråd hörde hemma. Det var inte mitt syfte att stänga ute icke-medlemmar från diskussionen. Men om alla kategorier finns både i Internt och Öppet forum, så kan man ju välja.. men det blir lite rörigt och dubbelt...
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nya rättigheter för att posta i forumen

Inläggav fiddur » 2010-09-28 10.10

robwe skrev:http://home.gna.org/demowave/

...

Kanske detta är modellen för framtiden för just regelverk?


Jag har också funderat på det. Propositioner i riksdagen är ju oftast (alltid?) formulerade som en ny lag, och den lagen dikterar ofta en ändring eller tillägg i en befintlig lag... Vi borde lära oss mer om riksdagens arbetssätt. Själv tänkte jag ha bevakning över alla omröstningar i riksdagen för att se form och arbetsgång, det är förmodligen mycket vi inte tänkt på i utformandet av idén, i alla fall som JAG inte tänkt på ännu i mitt omfamnande av ADs idéer :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π