Forum

Omorganisation av kategorier

Utveckling av forumet

Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2010-09-26 00.43

Nu har jag flyttat runt ett stort antal kategorier hit och dit. Förhoppningsvis blir det lättare att hitta.

* Jag har även sorterat in tidigare årsmöten under egna underkategorier för 2006, 2007 och 2008.
* De olika valrörelserna ligger nu under kategorin Val.
* Budget och årsredovisning ligger under kategorin Ekonomi.
* Ett par kategorier är flyttade till öppet forum.
* Kategorin "Övrigt om Aktiv demokrati" är borta och dess innehåll flyttade till bättre ställen.
* De gamla veckobreven är flyttade till kategorin "ADs nyhetsbrev".

Samt en del annat. Ni ser hur det ser ut.

Jag har inte ändrat några rättigheter ännu. Men jag skulle vilja göra det lättare för nya besökare att skriva i forumen. Många besökare upplever det *EXTREMT* frustrerande att de inte kan svara i forumen även efter att de är registrerade. Jag vill göra det lättare för intresserade parter att deltaga. Vad tycker ni om det?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav fiddur » 2010-09-26 04.46

Det låter bra. Jag själv har t ex lagt diskussioner om valsystemets utveckling i Öppet forum för att jag vill att även icke-medlemmar ska kunna delta i dem.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav joasi » 2010-09-26 10.38

Klart bättre struktur nu. En lite detalj som stör mig bara: När man klickar på forum så kommer man inte direkt till inloggningssidan om man inte är inloggad. Jag skulle gärna vilja ha det som förut att man kommer till inloggningsrutan om man inte är inloggad och till forumets huvudsida om man är inloggad.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2010-09-26 12.47

joasi skrev:Klart bättre struktur nu. En lite detalj som stör mig bara: När man klickar på forum så kommer man inte direkt till inloggningssidan om man inte är inloggad. Jag skulle gärna vilja ha det som förut att man kommer till inloggningsrutan om man inte är inloggad och till forumets huvudsida om man är inloggad.


Jag brukar klicka i rutan för att behålla min inloggning och det brukar synas om man är inloggad eller inte.

Jag har inte hittat en länk i menyerna för att komma till den sida som man gör via länken från startsidan. Egentligen borde jag väl lägga in den länken i sidhuvudet antar jag.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-27 06.32

Foerstaar inte riktigt poaengen med att icke-medlemmar/oregistrerade debattoerer ska kunna svara paa naagonting alls i parti-forumet. Som jag ser det har endast partimedlemmar med den saken att goera. Vi har ju bloggen som aer oeppen foer kommentarer.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav fiddur » 2010-09-27 07.31

MrPerfect72 skrev:Foerstaar inte riktigt poaengen med att icke-medlemmar/oregistrerade debattoerer ska kunna svara paa naagonting alls i parti-forumet. Som jag ser det har endast partimedlemmar med den saken att goera. Vi har ju bloggen som aer oeppen foer kommentarer.


Det är många som t ex har goda och tänkvärda åsikter om valsystemets utveckling, vilket har varit ett internt forum. Andra kan även ha åsikter om vår webbplats, som vi gärna tar del av i ordnad diskussion på den katergorin, osv osv. Andras åsikter är vardefulla, helt enkelt. Det är bara omröstningarna de inte ska kunna delta i. Jag är för öppenhet och yttrandefrihet!
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2010-09-27 07.58

Okej. Jag tar upp frågan för omröstning.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav fiddur » 2010-09-27 08.00

jonas skrev:Okej. Jag tar upp frågan för omröstning.


Vi har förvisso i stadgarna redan: "Dessutom ska partiets administration och organisation genomsyras av öppenhet och ärlighet mot såväl medlemmar som allmänheten i övrigt."

Det stöder både att alla kan läsa om alla diskussioner, och att de har rätt att yttra sig.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Omröstning pågår

Inläggav jonas » 2010-09-27 08.08

Deltag i omröstning här: viewtopic.php?f=15&t=1223
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2010-09-27 15.54

Nu kan alla medlemmar bifoga filer till sina inlägg.

Nu kan alla kända typer av filer bifogas.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav Delvoriah » 2010-09-27 15.58

Forumet är fortfarande enormt svårnavigerat enligt mig. Jag skulle nog vilja se att man antingen kan markera diskussioner som avslutade (och att de sorteras separat), eller att inläggen sorteras på år. Många diskussioner verkar inte har varit aktiva sedan 2006, och de gör att det är mycket svårt för en nykomling att få överblick över vad som är relevant att läsa och diskutera.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav joasi » 2010-09-27 18.12

Ett tipps är att använda funktionen "View Active topics" för att se vad som är aktuellt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav fiddur » 2010-09-28 07.41

joasi skrev:Ett tipps är att använda funktionen "View Active topics" för att se vad som är aktuellt.


Men då förslorar man kategoriseringsuppdelningen, och det är dessutom inget vi kan förvänta oss av mindre tekniska nybörjare. Jag tycker att Delvoriah har en poäng, och vi bör anpassa nya forumet när vi byter så att uråldriga saker hamnar i nån historieavdelning eller döljs per default med möjlighet att visa äldre.

Vi behöver få in lite mer icke-nördar, och vi behöver ha fler kvinnor på synliga platser när vi närmar oss val :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav joasi » 2010-09-28 08.15

fiddur skrev:
joasi skrev:Ett tipps är att använda funktionen "View Active topics" för att se vad som är aktuellt.


Men då förslorar man kategoriseringsuppdelningen, och det är dessutom inget vi kan förvänta oss av mindre tekniska nybörjare. Jag tycker att Delvoriah har en poäng, och vi bör anpassa nya forumet när vi byter så att uråldriga saker hamnar i nån historieavdelning eller döljs per default med möjlighet att visa äldre.

Vi behöver få in lite mer icke-nördar, och vi behöver ha fler kvinnor på synliga platser när vi närmar oss val :)

Delvoriah har absolut en poäng. En brist är att man inte kan sortera posterna efter senaste inlägg under varje kategori. Det borde dessutom vara default-sorteringen så man ser det nyaste överst direkt när man går in i en kategori.
En annan fråga är om vi ska ha rutinen att låsa trådar när diskussionen har ebbat ut eller om vi ska hålla dem öppna så att de kan väckas till liv igen efter några månader eller år?
Det öppna forumet borde delas upp i flera olika ämneskategorier som alla ligger under huvudgruppen "Öppet forum".
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2010-09-28 14.39

Om vi nu ska skilja på öppna och slutna forum så skulle jag vilja flytta i princip alla kategorier från internt till öppet. Dvs så att det ger samma effekt som förslaget i pågående omröstning:
viewtopic.php?f=15&t=1223

Kvar i interna forumet blir då "endast internt" och "omröstning". Samt troligen även ekonomi-forumen som enbart innehåller rapporter från kassör, etc.


Sen så skulle jag föredra ett forum baserat på taggar så att inlägg egentligen kan ligga i flera kategorier genom att de är markerade med flera taggar. Vi får se hur det kan se ut i MyBB:
viewtopic.php?f=83&t=1224
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav Delvoriah » 2010-09-28 20.50

Ok, jag inser att jag går in här som Motvallskärring...
...men jag tror att det bara blir ännu rörigare om inlägg ligger i flera kategorier.

Egentligen gillar jag nog iFokus olika forum bra - åtminstone delar av det.

Du ser snabbt och lätt de senaste inläggen överst i listningen till vänster. Därefter listas ens egna inlägg, och först därefter kommer ämnen uppdelat på kategorier. I listningen till höger kan jag se om någon har svarat på ett inlägg jag har gjort. Jag slipper med andra ord t ex bli mailbombad, och kan dessutom se alla mina tidigare inlägg om jag vill.

Ytterligare något jag gillar med iFokus är hur man skriver ett nytt inlägg. Det är enkelt och logiskt. Jag klickar på knappen "Skriv inlägg", har en ruta för rubrik och en ruta för text. Därefter väljer jag i vilken grupp (kategori) inlägget ska hamna. Det är dessutom enkelt att bifoga en fil och dessutom aktivera betygssättning.

Vad jag saknar på iFokus är underkategorier (finns säkert fler saker som jag inte kommer att tänka på såhär på rak arm)

Väl värt att titta på. iFokus har den fördelen att det är logiskt, snyggt och lättanvänt. De tilltalar användarna - även de som inte kan hantera en dator särskilt bra. Det är helt enkelt lätt att ta till sig.

http://www.ifokus.se/
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav Delvoriah » 2010-09-28 21.08

Ytterligare anledning till att jag anser att forumet är rörigt.

Klickar på "Visa obesvarade inlägg" - det listas 4 sidor á 190 trådar jag inte har besvarat... ja tjohejsan! Flera av mina "obesvarade" inlägg är från 2006. Är alla relevanta? Jag har varken tid eller ork att ta reda på det, men svaret är troligtvis nej.

"Visa nya inlägg", "Visa aktiva trådar" och "Visa dina inlägg" fungerar bättre, men tar lite tid att hitta då ögat dras till det som finns i de blå boxarna.

Animationer, som de rullande texterna i cirklarna före rubriken, drar till sig väldigt mycket fokus, då ögat är anpassat för att uppfatta rörelse (vilket var ganska effektivt när vi levde i ett jägarsamhälle, och själva var ett bytesdjur, men sämre på en webbplats)
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2011-01-11 00.10

Nu är uppstädningen av forumet klart.

En del kategorier är flyttade till "Gammalt" längst ned och en del är flyttade till andra delar.
Det som ligger på webbplatsen under någon av de andra flikarna är nu borta ur forumet. Dvs det som tidigare var kategorin "Information".

Jag har lagt till en uppmaning att presentera sig i forumet Övrigt. Jag har lagt till lite hjälp till de som inte läser svenska i vårt internationella forum. Jag har tagit bort de två tomma forumen under lokalavdelningar och lagt till ett forum där alla som vill kan skriva om att öppna en egen lokalavdelning där de bor.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav gilroitto » 2011-01-16 23.29

Wow, vilker jobb. Riktigt bra!
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Omorganisation av kategorier

Inläggav jonas » 2011-01-17 00.28

gilroitto skrev:Wow, vilker jobb. Riktigt bra!


Tack :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Forum



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π