Forum

Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Utveckling av hemsidan

Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-13 10.32

Jag har tagit mig "friheten" att jobba in lite citat om demokrati på hemsidan. Lite jobb var det, men oerhört kul att leta citat. Jag vill gärna att ni ska tycka till om detta. Tog samtidigt bort loginknappen till bloggen eftersom ingen verkade uppskatta den. man kan tänka sig att starta en forumsdel också som Jonas tänkte sig som vi kallar tankesmedja eller liknande och länkar till den.

Tyck till! :D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav gilroitto » 2008-10-13 17.39

Gillar idén om tankesmedja länken.

Ta gärna bort Hillary Clinton citatet för min del. Hon känns väl knappast som en fräsch nyskapare inom demokratiska värderingar.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav gilroitto » 2008-10-13 17.39

Gillar de övriga citaten dock.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-14 15.04

Ska vi byta ut henne mot ex. Anna Lindh?

"Still, corruption and oppression are far too common threats to the democratic society."
/ Anna Lindh

eller...

"Risken är att folkomröstningar i en så pass komplicerad fråga som den nya författningen istället blir ett protestval mot regeringarna."
/ Wanja Lundby-Wedin, LO-ordförande, om förslaget till en konstitution för EU

eller...

"Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort."
/ Göran Persson om det nya pensionssystemet

eller...

"Jag trodde att det var en avancerad nattklubb - inte en porrklubb."
/ Björn Rosengren, då TCO-ordförande, om det berömda porrklubbsbesök 1991 där han betalade notan, 55 600 kronor, med TCO:s kontokort

eller...

"Min uppgift som ledare är inte att blöta på fingret och fråga vad medlemmarna tycker utan att kommunicera det jag själv tycker är rätt till medlemmarna."
/ Göran Johnsson, ordförande för Metall, om att han själv varit drivande för ett ja till EMU, samtidigt som en majoritet av förbundets medlemmar röstade nej

eller...

"- Är det rätt att bomba Afghanistan och lemlästa barn, kvinnor och andra oskyldiga?
- Ja, det tycker jag. Det är fruktansvärt att säga så, men jag har inte hört någon annan som kan tänka ut ett annat sätt att få stopp på det som har hänt. Hur får man talibanerna att gå med på bombstopp? I alla krig dör civila; det är som om folk glömmer bort det mellan varven, att bomber är något tekniskt."
/ Mona Sahlin

:D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav gilroitto » 2008-10-14 20.18

Kanske vi ska hålla oss till citat om demokrati. Gillade dina tidigare funna citat om demokrati:

”Vi säger ja till det solidaritetens och demokratins samhälle där fria människor gemensamt, i ömsesidig respekt och under ömsesidigt ansvarstagande, formar en tillvaro där alla har lika möjligheter och lika värde.”
/Olof Palme

"... globaliseringen av information gör människor medvetna om vad de har - och inte har. Problem och förtryck är omöjliga att dölja, och de nya kraftfulla verktygen för information ger oss fler möjligheter än någonsin att reagera och agera."
/Anna Lindh
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-14 20.44

Ska vi ge denna uppgift till vår nya webmaster kanske? En lagom svår uppgift i html-kodning. :)

Har översatt texterna:

”Vi säger ja till det solidaritetens och demokratins samhälle där fria människor gemensamt, i ömsesidig respekt och under ömsesidigt ansvarstagande, formar en tillvaro där alla har lika möjligheter och lika värde.”
/Olof Palme

"We say yes to solidarity and the democratic society where free people together, in mutual respect and under mutual responsibility, shape a life where everyone has equal opportunities and equal value."
/ Olof Palme

---

"... globaliseringen av information gör människor medvetna om vad de har - och inte har. Problem och förtryck är omöjliga att dölja, och de nya kraftfulla verktygen för information ger oss fler möjligheter än någonsin att reagera och agera."
/Anna Lindh

"... The globalization of information makes people aware of what they have - and do not have. Problems and oppression are impossible to hide, and the new powerful tools of information gives us more opportunities than ever to react and act."
/ Anna Lindh
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-17 13.47

"So long as the people do not care to exercise their freedom, those who wish to tyrannize will do so; for tyrants are active and ardent, and will devote themselves in the name of any number of gods, religious and otherwise, to put shackles upon sleeping men."
/ Voltaire

"Did you, too, O friend, suppose democracy was only for elections, for politics, and for a party name? I say democracy is only of use there that it may pass on and come to its flower and fruit in manners, in the highest forms of interaction between [people], and their beliefs -- in religion, literature, colleges and schools -- democracy in all public and private life...."
/ Walt Whitman

"Elections are a good deal like marriages. There's no accounting for anyone's taste. Every time we see a bridegroom we wonder why she ever picked him, and it's the same with public officials."
/ Will Rogers

"Democracy is not being, it is becoming. It is easily lost, but never finally won."
/ William Hastie

"Om frihet och jämlikhet, som det är tänk av vissa, huvudsakligen finns i demokrati, kommer de bäst att uppnås när alla lika personer gemensamt delar styret till det yttersta."
/Aristoteles

"If liberty and equality, as is thought by some, are chiefly to be found in democracy, they will be best attained when all persons alike share in the government to the utmost."
/Aristoteles

"Vi kan antingen ha demokrati i det här landet eller så kan vi ha stor rikedom koncentrerad i händerna på några få, men vi kan inte ha båda delar."
/Louis Brandeis

"We can either have democracy in this country or we can have great wealth concentrated in the hands of a few, but we can't have both."
/Louis Brandeis

"Demokrati, som denna [Franska revolutionen], uppfanns inte av filosofisk teori eller av det borgerliga ledarskapet. Den upptäcktes av massorna i deras sätt att agera."
/ Raya Dunayevskaya

"Democracy, thus {French revolution], was not invented by philosophic theory nor by the bourgeois leadership. It was discovered by the masses in their method of action."
/ Raya Dunayevskaya

"Demokrati är styrningen av folket, genom folket för folket."
"Democracy is the government of the people, by the people, for the people."
/ Abraham Lincoln

"Där en regering har kommit till makten genom någon form av folkomröstning, falsk eller inte, och åtminstone bevarar ett intryck av rättsstatens principer, kan gerillans utbrott kan inte främjas, eftersom möjligheterna till en fredlig kamp ännu inte har uttömts."
/Che Guevara

"Where a government has come into power through some form of popular vote, fraudulent or not, and maintains at least an appearance of constitutional legality, the guerrilla outbreak cannot be promoted, since the possibilities of peaceful struggle have not yet been exhausted."
/ Che Guevara

"Man kan tänka sig att det gamla samhället fredligt skulle kunna växa in i det nya i länder, där folkrepresentationen koncentrerar all makt hos sig, så att man författningsmässigt kan göra det man vill, så snart man har folkmajoriteten med sig..."
/ Friedrich Engels

"Kan man tro att den demokrati som störtade det feodala systemet och besegrade kungar kommer att retirera för handelsmän och kapitalister?"
/Alexis de Tocqueville

"Can it be believed that the democracy which overthrew the feudal system and vanquished kings will retreat before tradesmen and capitalists?"
/Alexis de Tocqueville

"Hur i hela världen kunde vi nångonsin skapa ett system där offentliga skolor är offentligt finansierade, offentliga parker är offentligt finansierade men där kärnan i demokratin - offentliga val - säljs ut till högstbjudande som om det vore ett auktionsutrop?"
/ Ralph Nader

"Hoten mot demokratin idag är över huvud taget helt normala. De går i kostym och slips."
/ Carl Hamilton

"I'd rather vote for something I want and not get it than vote for something I don't want, and get it."
/ Eugene V. Debs

"Västerländsk demokrati, som den fungerar idag är utspädd fascism."
"Western democracy, as it functions today, is diluted fascism."
/ Maatma Gandhi

"Vi kan antingen ha demokrati i det här landet eller så kan vi ha stor rikedom koncentrerad i händerna på ett några få, men vi kan inte ha båda delar."
/Louis Brandeis

"We can either have democracy in this country or we can have great wealth concentrated in the hands of few, but we can't have both."
/Louis Brandeis

"Illusionen att myndigheterna i västdemokratierna följer lagar och regler måste... upprätthållas. I en [representativ] demokrati är illusionen det viktigaste av allt."
/K & P Poutiainen

"The illusion that the authorities in the western democracies follow laws and rules must be maintained .... In a [representative] democracy, the illusion is the most important thing."
/K & P Poutiainen

"Det perspektiv som många i dag börjar se som fullt realistiskt är att demokratin i vårt land, och i vår del av världen, går samma öde till mötes som den svenska monarkin tidigare gjort. Demokratin töms på allt maktpolitiskt innehåll samtidigt som formerna finns kvar, pietetsfullt bevarade och vårdade."
/Torbjörn Tännsjö

"The perspective that many today are beginning to see as fully realistic is that democracy in our country, and in our part of the world, will suffer the same fate as the Swedish monarchy did before. The democracy is beeing emptied of all power political content at the same time as the forms remain, treated with reverence and preservasion."
/Torbjörn Tännsjö

"Om du ger mig en fisk så har du utfodrat mig för en dag. Om du lär mig att fiska så har du utfodrat mig fram till att floden är förorenad eller stranden är beslagtagen för utveckling. Men om du lär mig att organisera mig, oavsett vilken utmaning, kan jag gå samman med mina kollegor och vi kommer att utforma vår egen lösning."
/Ricardo Levins Morales

"If you give me a fish, you have feed me for a day. If you teach me to fish, then you have fed me until the river is contaminated or the shore line seized for development. But if teach me to organize, then whatever the challenge I can join together with my peers and we will fashion our own solution."
/Ricardo Levins Morales

"Den demokratiska tanken går ut på att 'vanligt folk' duger till att styra sig själva."
/Torbjörn Tännsjö

"The democratic thought is based on that 'ordinary people' are suitable to rule themselves."
/Torbjörn Tännsjö

"Ironiskt nog har i dessa yttersta tider - och i största hemlighet - Lenins partiteori kommit att prägla riksdagspartierna: Organisationerna är partiledningarnas verktyg. De lydiga blir kvar. De olydiga bryts ner."
/Göran Greider

"Ironically, in these outmost times - and in the greatest secrecy - Lenin's party theory has come to characterize the parliamentary parties: The organizations are the tools of party elite. The obedient remain. The disobidient are broken down."
/Göran Greider

"Vilken är den bästa styrelseformen? Den som lär oss att styra oss själva."
/Goethe

"which is the best form of rule? The one that teaches us to rule ourselves."
/Goethe
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-17 15.09

Har fundera lite...
... Angående Hillary är jag ändå glad att hon sagt något som har med både kvinnor och demokrati att göra. Tror inte att alla som citeras alltid sagt bra bara saker, men det är inte det viktigaste. Jag tycker människor ska bli ihågkomna och vara stolta för de goda saker de gjort och sagt. :) Kanske kan det omvända en "demokrater" till att bli direktdemokrater?
- Är du med mig?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Citat/Quotes-knapp på förstasidan

Inläggav gilroitto » 2008-11-05 08.42

Visst är jag med dig. Dock är citatet i sig av Hillary särskilt bra.

Gillar citaten av Aristoteles, Abraham Lincoln, de 2 av Torbjörn Tännsjö samt den av Goethe
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π