Forum

Webbplats för Direktdemokraterna

Utveckling av hemsidan

Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav peteri » 2014-04-12 14.13

Webbplatsen för Direktdemokraterna är under utveckling. Tyvärr har det varit en del tekniska problem med det webbhotell vi för närvarande använder, därför har jag skapat en utvecklingsplats här:

http://dd.iwanek.se/

Just nu är det bara ett skal. Vi jobbar endast med innehållet på webbplatsen, INTE utseendet.

Jag vill be om återkoppling på vad ni tycker webbplatsen bör innehålla.

Tanken är att hålla den så enkel det bara går.

Så till en början tänker vi att endast den absolut nödvändigaste information ska vara tillgänglig.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav Roger » 2014-04-13 21.02

Jag har svårt för att läsa på min skärm. Brödtexten på första sidan är så ljusgrå att texten nästan försvinner. Fungerar nog bättre på modernare kontrastrikare skärmar. Brödfonten på övriga sidor är i ojämnt tryck - det saknas färg t ex i nederkant av "a". Det gör att det känns suddigt. Jag hade föredragit en mörk, jämn och skarp brödfont.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav peteri » 2014-04-14 09.58

Roger skrev:Jag har svårt för att läsa på min skärm. Brödtexten på första sidan är så ljusgrå att texten nästan försvinner. Fungerar nog bättre på modernare kontrastrikare skärmar. Brödfonten på övriga sidor är i ojämnt tryck - det saknas färg t ex i nederkant av "a". Det gör att det känns suddigt. Jag hade föredragit en mörk, jämn och skarp brödfont.


Tack Roger.

Utseendet på sajten är inte genomarbetat alls. Jag har bara satt upp ett skal för att kunna lägga upp det textinnehåll vi kommer behöva.

Så i första läget är det bara återkoppling på texten som är viktig. Inte utseendet.

Men jag håller din återkoppling i åtanke. Att äldre människor och människor med nedsatt syn behöver kunna läsa texten på ett bekvämt sätt är viktigt,.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav peteri » 2014-04-14 10.00

Texten just nu är:

Sida 1:

Direktdemokraterna är ett parti som vill ha mer demokrati för medborgarna.

Vi vill att det ska hållas många folkomröstningar i politiska frågor hela tiden. Vanliga människor ska få vara med och bestämma och påverka hur samhället utformas.

Vi vill att du som medborgare ska få delta i debatten, ha möjlighet att komma med förslag och vara med och rösta om de politiska besluten i riksdagen, landstinget och kommunen.

Sida 2:

Tiden är mogen

Vi anser att tiden nu är mogen att utveckla en fördjupad demokrati. Som ett komplement till dagens system ska varje myndig person få möjlighet att själv rösta i viktiga samhällsfrågor, utan att behöva gå en omväg via ett politiskt parti. Alltså en form av direktdemokrati. Detta kan utvecklas på flera olika sätt, bland annat med hjälp av Internet. Vi föreslår att detta först prövas i mindre skala för att sedan utvärderas.

Ingen vet allt, men varje människa har mycket att bidra med genom sina erfarenheter. Till exempel av att vara student, förälder, anställd, egenföretagare, patient, hyresgäst, boende på ett äldreboende eller behandlingshem, anhörig till en sjuk eller handikappad. Beslut blir så mycket bättre om de som är berörda av dem får vara med tidigt i processen. Delaktighet gör också människor mer engagerade i det vi har gemensamt, och grunden för en levande demokrati är ju vårt eget engagemang. Därför ska makt och ansvar så långt som möjligt koncentreras till människors lokala samhälle.

Bristande delaktighet innebär slöseri med resurser, ekonomiska såväl som mänskliga, om inte människors kunskap och erfarenhet tas till vara genom att man lyssnar och låter dem delta i förberedelser och beslut. Med direktdemokrati som komplement till den representativa systemet kommer vi att kunna ta tillvara på den kollektiva intelligensen. Det ger både bättre beslut och mer demokrati.

Sida 3:

HUR SKA DET GÅ TILL?
Om vi blir invalda kommer vi att hålla folkomröstningar i specifika sakfrågor. Dels de frågor som kommunen tar beslut om och även frågor som väckts direkt av folk. Tanken är att alla ska få rösta i de frågor som de själva känner för och är berörd av, eller rösta på förslag och idéer som som kommer direkt från dig själv eller någon annan medborgare.

Omröstningarna görs på internet och i så kallade demokraticentrum, som kan vara till exempel ett bibliotek.

Våra representanter i riksdagen röstar sedan så som folket röstat. På så sätt får vanliga medborgare en möjligheten att påverka mer direkt jämfört med det vanliga partierna som inte frågar sina väljare vad de tycker i enskilda frågor. Det tror vi ger en levande och aktiv demokrati där folket är deltagare och inte bara åskådare till det politiska livet.

Demokrati betyder ordagrannt ”folkstyre”, och första paragrafen i Sveriges grundlag, regeringsformen står det ” All makt ska utgå från folket”. Vi vill ta den lagen på allvar, och införa allmän rösträtt även för enskilda sakfrågor. Det är nämligen sakfrågorna som verkligen påverkar samhället vi lever i. Det är genom sakfrågor som ideologier blir verklighet, oavsett vilken ideologi man föredrar.

Det är viktigt att påpeka att Direktdemokraterna inte själva har någon ideologi. Vi tycker ingenting och vi har inget partiprogram. Det är helt Dina åsikter som styr vår politik. Eller rättare sagt – vi röstar som du röstar.

Direktdemokraterna vill införa direkt demokrati som ett komplement till den vanliga representativa demokratin. Det vill säga vi vill inte ta bort de vanliga politikerna, utan vi vill att det ska finnas möjlighet att påverka beslut genom små folkomröstningar. Vi tror att det behövs en sätt för folket att påverka politiken även mellan de traditionella partivalen.

Vi menar att det inte är en riktig demokrati om man bara får välja en lista med namn en gång vart fjärde år.

Sida 4:

VILKA ÄR DIREKTDEMOKRATERNA?
Direktdemokraterna är ett nybildat parti som ställer upp i valet 2014. Vi kandiderar till riksdagen, Landstingen och kommunerna.

Direktdemokraterna är en sammanslagning av tre tidigare partier. Kommunalpartiet DemoEx från Vallentuna, Aktiv Demokrati från Göteborg och Stockholm och Äkta Demokrati från Vallentuna.

DemoEx är världens första direktdemokratiska parti som har blivit invalt i en beslutande församling. ”001 fick DemoEx två (?) mandat i Vallentunas kommunfullmäktige. Det innebar att systemet med att låta människor få rösta i sakfrågor via invalda politiker kunde prövas i praktiken. Och så fortsatte det fram till idag. DemoEx har haft en stadig plats i fullmäktige och Vallentuna bona har de senaste tio åren kunnat delta i hundratals lokala folkomröstningar via internet. Läs mer om DemoEx intressanta historia här: http://www.demoex.se

Sommaren 2013 samlades många representanter från den de direktdemokratiska rörelsen på en konferensgård i Gnesta. Där gjordes det upp en plan för ett samgående mellan de tre direktdemokratiska partierna. Vi tyckte det var hör tid att samlas och enas under ett och samma namn förr att göra gemensam sak inför valet 2014.

Direktdemokrati har på senare år vuxit som begrepp internationellt. Man kan tala om en snabbt framväxande ny politisk kraft världen över. Inte minst har internet hjälp till att ge vind i seglen. Demokrati till sin natur handlar ju om att samarbeta, och just internet ger oss fantastiska möjligheter till just samarbete. Exemplen på saker som vuxit fram helt via internet är många. T.ex Wikipedia, . .crowdsourcing etc etc

http://en.wikipedia.org/wiki/Crowdsourcing

Direktdemokraternas 3 demokratiska rättigheter

Rätt att rösta i sakfrågor

Rätt att delta i debatten

Rätt att komma med förslag
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav Roger » 2014-04-21 14.44

Tycker texten är bra. Känns lite tråkigt utan bilder dock. Men skall sajten tåla hög belastning och vara läsbar på mobiltelefoner så kanske det är ok?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav peteri » 2014-04-21 15.10

Webbplatsen är ett levande väsen och kommer utvecklas efter hand.

Just nu är full fokus på att få upp en fungerande webbplats som är enkel att navigera och tydlig.

Bilder kan tillkomma i senare skede.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav ff » 2014-05-27 20.35

Om jag ska vara kritisk mot en detalj i formuleringar så är det:
"Direktdemokraterna är ett parti som vill ha mer demokrati för medborgarna." Jag förstår naturligtvis syftet, men... ALLA partier - och alla andra också - säger sig vilja ha mer demokrati för medborgarna. Första raden måste fånga intresset - ingen ska sluta läsa för att det låter som ännu ett parti i raden.

En motpol är formuleringen i rubriken "Allmän rösträtt i alla sakfrågor" som jag gillar skarpt - först "Allmän rösträtt" - finns inget parti som kräver i dag :wink: 'vad i allsin dar...?' - och så "i alla sakfrågor" - 'kan man ha rösträtt i frågor, inte bara i valet?'. En paroll som både fångar intresset på kort sikt och pekar ut riktningen på lång sikt.

Alltså, med mina ord: Vi vill inte ha MER demokrati, vi vill ha demokrati! Sedan är bara frågan hur man formulerar det så att inte demokrati förväxlas med 'demokrati'.

"Det vill säga vi vill inte ta bort de vanliga politikerna, utan vi vill att det ska finnas möjlighet att påverka beslut genom små folkomröstningar." tycker jag låter lite luddigt eller väl blygsamt. Vi vill väl att det ska finnas möjlighet att STYRA enbart genom folkomröstningar, stora som små (men också MÖJLIGHET att delegera till riksdagsmän)? Personligen ser jag politikers framtida roll som erfarna debattörer och att initiera utredningar - och målet som att alla riksdagsbeslut åtminstone ska godkännas i folkomröstningar innan de kan träda i kraft. Det är väl riksdagen som ska komplettera folkomröstningar, inte tvärtom som hos andra partier?

"Vi menar att det inte är en riktig demokrati om man bara får välja en lista med namn en gång vart fjärde år." är en bra rad, radikal och hovsam på samma gång.

När vi citerar Regeringsformen är det också viktigt att det blir ordagrant - så vitt jag hittat finns inget "ska" utan det heter "All offentlig makt utgår från folket." För övrigt är det den för tolkningar helt öppna formuleringen "utgår från" som möjliggör att dagens (förvisso därigenom begränsade) diktatur kallas "demokrati"...
ff
 
Inlägg: 34
Registrerad: 2014-04-06 12.28

Re: Webbplats för Direktdemokraterna

Inläggav jonas » 2014-05-30 21.44

ff skrev:Om jag ska vara kritisk mot en detalj i formuleringar så är det:


Vill du hjälpa till att formulera innehåll?

Peter kontaktar du nog enklast via e-post. peter punkt iwanek at direktdemokraterna.se

Vi har även en FB-grupp för det:
https://www.facebook.com/groups/dd.press/

Sen är det en öppen fråga för just hur vi tar beslut om ändringar av texter. Just nu så vill de flesta att vi är med i valet och det sätter väldigt stor press på många av oss med allt som behöver göras. :-/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π