Vet inte om det här inlägget passar bäst i denna tråden eller andra tråden av ropix...
Jag gillar också designen på Jons hemsida. Det ser snyggt ut.
Men ska vi fokusera så i början av texten att vi är bara på internet? Det är väl bara till att börja med som vi gör det, med målsiktet att folk ska kunna använda telefon, brev osv. Och det är väl ingen viktig del av budskapet?
I anslutning till diskussionen om en första display-sida som byts ut, har jag ett par tankar:
Jag tycker alla flash-tjofräs grejer och annat som fadar bort känns bara jobbiga. Men en pedagogisk första sida som inte förvirrar den internet-ovana och ger en kort introduktion till AD, kan vara en viktig idé. Min förhoppning är att min farmor ska kunna gå in och inte få panik över ett komplett meny-system, eller ännu värre om man tittar på andra partiers hemsidor, en massa nyheter, direktlänkar och annat på första sidan.
Människor kan hantera en bankomat. Det är ungefär där jag tycker vi bör lägga nivån på en förstasida. En förstasida kan sedan länka till en mer komplett sida där de aktiva kan gå in och få information. [b]Men det blir svårt att blanda en sida utåt med en sida för medlemmar[/b].
Kan inte Jons sida vara en medlemssida? Innan dess kommer en sida med :
* Kort introduktion
* En fin bild
* 4 jättestora pedagogiska färgglada knappar i stil med knappar på en bankomat:
- Vad är Aktiv Demokrati?
- Bli Aktiv (för att få info om hur man blir medlem)
- Rösta på oss eller ge Stöd
- För Medlemmar
Sen på de 3 första länkarna är informationen mycket enkelt strukturerat utan ett komplett meny system som stör.
Jag har ett exempel, som bara är lek och inte ett komplett designförslag eller innehållsförslag men som kan ge idéer:
http://collect.myspace.com/reloc.cfm?c= ... 846353&id=
(Ursäkta att jag länkar till en bild, orkar inte ta reda på just nu var jag kan lägga upp en hemsida på ett enkelt sätt)
Jag har tagit text från andra texter, men har lagt till ett par tankar:
* Ett par frågeställningar först som kan göra att folk känner att det är partiet för dem. Det får gärna vara bättre tankar än mina hoprafsade.
* En fångande bild om problematiken i dagens system (bilden passar inte in, det var en rolig idé jag fick för ett tag sedan)
* En förklaring om hur valfriheten av att rösta, välja representant och olika grupperingar fungerar. Den texten ni har tagit fram lämnade en del frågetecken hos mig iaf.
* Ett par mycket pedagogiska knappar som folk förstår att det är här och bara här jag behöver trycka.
Kanske även den text på mitt exempel är alldeles för mycket information på en första sida.
Om någon är intresserad av .ppt filen jag har baserat bilden på kan jag skicka den.
Som sagt, det var vilda förslag, varav det viktigaste var om vi bör ha en första sida och informationssidor för nyfikna utan ett avancerat meny-system.