Forum

Mitt förstasides-förslag

Utveckling av hemsidan

Mitt förstasides-förslag

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 21.37

Här är det:

http://www.ropix.org/ad.html

Det är uppbyggt i två delar: en textmassa och en översiktsruta som ögonen ska dras till, samtidigt som man vet att all information fortfarande finns i textmassan. Översiktsrutan ska såklart vara mer iögonfallande.

Jag tror stenhårt på att förstasidan ska vara självuppdaterande. När man kollar på översiktsrutan ser man att det händer saker. Någon ny loggar in, eller nåt nytt foruminlägg kommer upp samtidigt som man kollar på sidan. Självuppdateringstekniken tror jag heter Ajax. Gmail.com använder sig av den.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 21.43

Min förslagssida kan vi testa på folk, för att se hur den förstås.

Jag har kört hårt på linjen att göra en sida som har exakt den info som jag hade velat läsa om jag inte hade vetat något alls om partiet. Den linje som jag INTE har följt, är att följa någon slags mall på hur en hemsida "ska" se ut. De mallarna är dessutom anpassade efter sidor vars verksamheter som folk redan känner till, verksamheter som inte är nya för folks medvetande, verksamheter som man inte behöver "lära in".
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Självuppdatering

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 22.30

För att få förstasidan självuppdaterad så bygger man upp allt innehåll i en SQL-databas och refererar alltid innehållet till detta. På detta sätt kan man styra från vilken sida, eller från vilken information man vill hämta datat. Man använder då valfri SQL-databas, php eller asp och t.ex. VB-script... Finns en hel del "färdiga" sådana att använda, som t.ex. EpiServ.

MVH: Jonteponken
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 22.33

Hur pass svårt är det att fixa? Du ser ut att vara exakt den person som vi behöver just nu.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Svårt / tid = slantar

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 22.47

För min del så handlar det absolut om bristen av tid.. För att göra det enkelt så kan man köpa in "färdiga" produkter.. Men jag tycker absolut att vi ska bygga upp sidan själva och enligt GNU. Alltså inte in med några licensierade programsnuttar och dylikt.. Det innebär dessvärre att det tar något längre tid att utveckla, man får ta en funktion i taget..

Något som man bör hugga tag i först är, enligt min mening, en säker inloggning som kan verifiera vem jag är och säkerhetsställa att man t.ex. bara kan rösta en gång.. Enklast är att lösa detta med någon vanlig standard som finns idag, då exempelvis E-legitimation (posten SEB o.dyl) Har inte en clue om hur det ligger till med licenser för att handha detta och eventuellt kan det handla om någon prenumeration eller dylikt.. MEn det första är som sagt, en enkel loginsida där man använder e-legitimation för att t.ex. besvara en enkel omröstning.

En sådan sida skulle kunna ta, (förutsatt att jag känner till specarna för e-leg) ca en eller två arbetsdagar. Och eftersom jag gör detta på kvällarna, ca 2 timmar varje kväll, låt oss säga 1-2 veckor...

Ska dock börja kolla om jag hittar några specar om e-leg först... Är det några här mer än jag som använder det förresten? E-legitimation alltså...

/Jontä pontä
Tycker jag iallafall....
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 22.54

Jag har e-legitimation.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

bältesfärg...

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 22.58

Hur får man bättre färg på bältena? (Grönt bälte i demokrati) :)
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 23.55

Diskussion om mitt förstaside-förslag ska föras här, inte i den andra tråden.

Jag tycker att vi ska ta bort det mesta av det nuvarande partiprogrammet. Då minimerar vi risken att folk inte går med i ad på grund av att de inte gillar formuleringar i det, eller för att de inte orkar läsa det.

Vi står ju, i princip, inte för någonting.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 14.07

Diskussion om partiprogrammet tycker jag vi kan föra i annat forum.
Starta gärna en där.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Pillat lite

Inläggav bamsejon » 2006-09-09 23.51

Hej!

DEnna sida funkar faktiskt att använda på en gång, filar på menyerna nu, och länkar på det existerande forumet!

Kommentera och msn:a gärna medans jag jobbar med det (Nu på lördagnatten)

http://www.direktbutiken.se/test
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Jobbat lite till

Inläggav bamsejon » 2006-09-10 01.22

OK, nu har jag lagt upp nästan halva partiprogrammet, där kan man se hur sidan kan se ut med denna design.. Färger o dyl är lätt att ändra, men jag gillar faktiskt gråskalan i bakgrunden + att det passar med den temporära loggan som faktiskt är ganska snygg...

SÅ gå in på http://www.direktbutiken.se/test och kolla, säg vad ni tycker... Det är bara design än så länge, inget är bundet mot en DB eller liknande

/Jon - måste lägga mig nu, klockan är snart 3...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-10 11.25

Utmärkt att ngn tar tag i detta med design!
Bra jobbat i natten Bamsejon!
Jag tycker iden med flera sidor i partiprogrammet möjligen borde ersättas/kompletteras med länkade rubriker i början.
Då blir det lättare att hänvisa till specifika stycken när man debatterar och vill förklara vårt system.

Betr. själva designen är ja mkt tänd på iden med marmorbakgrund.
Jag hittade för en tid sedan en sida om Sokrates, Antikens Grekland och demokrati men hittar den inte längre.
Den hade just det temat och jag vet att det kan bli mkt snyggt.
Vad tror ni om en tuva/liten gräsplanta som kämpar sig upp i en spricka i marmorn, som logo?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav gilroitto » 2006-09-10 23.48

Vet inte om det här inlägget passar bäst i denna tråden eller andra tråden av ropix...

Jag gillar också designen på Jons hemsida. Det ser snyggt ut.

Men ska vi fokusera så i början av texten att vi är bara på internet? Det är väl bara till att börja med som vi gör det, med målsiktet att folk ska kunna använda telefon, brev osv. Och det är väl ingen viktig del av budskapet?

I anslutning till diskussionen om en första display-sida som byts ut, har jag ett par tankar:

Jag tycker alla flash-tjofräs grejer och annat som fadar bort känns bara jobbiga. Men en pedagogisk första sida som inte förvirrar den internet-ovana och ger en kort introduktion till AD, kan vara en viktig idé. Min förhoppning är att min farmor ska kunna gå in och inte få panik över ett komplett meny-system, eller ännu värre om man tittar på andra partiers hemsidor, en massa nyheter, direktlänkar och annat på första sidan.

Människor kan hantera en bankomat. Det är ungefär där jag tycker vi bör lägga nivån på en förstasida. En förstasida kan sedan länka till en mer komplett sida där de aktiva kan gå in och få information. [b]Men det blir svårt att blanda en sida utåt med en sida för medlemmar[/b].

Kan inte Jons sida vara en medlemssida? Innan dess kommer en sida med :
* Kort introduktion
* En fin bild
* 4 jättestora pedagogiska färgglada knappar i stil med knappar på en bankomat:
- Vad är Aktiv Demokrati?
- Bli Aktiv (för att få info om hur man blir medlem)
- Rösta på oss eller ge Stöd
- För Medlemmar

Sen på de 3 första länkarna är informationen mycket enkelt strukturerat utan ett komplett meny system som stör.

Jag har ett exempel, som bara är lek och inte ett komplett designförslag eller innehållsförslag men som kan ge idéer:
http://collect.myspace.com/reloc.cfm?c= ... 846353&id=
(Ursäkta att jag länkar till en bild, orkar inte ta reda på just nu var jag kan lägga upp en hemsida på ett enkelt sätt)

Jag har tagit text från andra texter, men har lagt till ett par tankar:
* Ett par frågeställningar först som kan göra att folk känner att det är partiet för dem. Det får gärna vara bättre tankar än mina hoprafsade.
* En fångande bild om problematiken i dagens system (bilden passar inte in, det var en rolig idé jag fick för ett tag sedan)
* En förklaring om hur valfriheten av att rösta, välja representant och olika grupperingar fungerar. Den texten ni har tagit fram lämnade en del frågetecken hos mig iaf.
* Ett par mycket pedagogiska knappar som folk förstår att det är här och bara här jag behöver trycka.

Kanske även den text på mitt exempel är alldeles för mycket information på en första sida.

Om någon är intresserad av .ppt filen jag har baserat bilden på kan jag skicka den.

Som sagt, det var vilda förslag, varav det viktigaste var om vi bör ha en första sida och informationssidor för nyfikna utan ett avancerat meny-system.
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Like it

Inläggav bamsejon » 2006-09-11 00.01

Jag gillar skarpt ditt förslag, ska försöka pilla ihop det så snart jag får tid igen.. Att ha två separata sidor är en utmärkt idé.. En för "reklam" och en för medlemmar...Eller, vad tycker ni andra?
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-11 00.03

HUvet på spiken gilroitto!
Jag anser att du är helt på rätt spår.
Vi hade en 1:a 1:a sida för ett litet tag sedan med bara en text.
Ditt förslag är ännu bättre, grafiskt lagom mkt info för nya som aldrig besökt oss förut, och sedna en komplett sida för oss mer erfarna.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ropix.org » 2006-09-11 01.42

En sida för reklam och en för medlemmar är jag för.

Jag vill dock att den text jag skrivit ska vara den sammanfattande texten... Den finns på den här sidan (mitt förstasidesförslag):

http://www.ropix.org/ad.html

Eftersom jag är en pedagogik-i-text-nörd, kan jag argumentera för varje bokstav i den. (En liten dröm jag har är att jobba med att skriva instruktionsböcker.)

Allra helst vill jag även ha en förstasida där man på en självuppdaterande sida direkt ser aktivitet (i form av "Senaste omröstning", "Senaste foruminlägg" och "Medlemmar online"). Men att jag får min text är viktigare.

(Jag är ju dock medveten om att detta handlar om gemensamma beslut.)
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-09-11 17.34

Roligt att mitt förslag gav idéer.

Låter som om innehållet i en första sida kan röstas om.
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-11 17.50

Daniel, en "pedagogik-i-text-nörd" borde vara mer noggrann med grammatiken, anser jag. Tror inte på din förmåga i Svensk grammatik än, Daniel, även om jag själv absolut inte är någon mästare.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-09-11 17.54

Det var så här jag tänkte det, att min text är utgångsläget, och så får ni andra komma med förslag om ändringar. Här är texten (vad är problemet?):

Hej. Vi är partiet aktivdemokrati.se. Partiet står inte för någonting. Det är du som tillsammans med andra användare kan driva partiet i den riktning du vill. Genom att rösta i de interna omröstningar som du vill vara med i. Och starta de omröstningar som du vill starta. Det är det som kallas för direkt demokrati.

De interna omröstningarna sker via ett internetsystem. Din röst räknas alltid - även om du är ensam om att rösta för en sak. Om en intern omröstningsfråga får ett resultat på 750 ja mot 250 nej, röstar 75% av våra riksdagsledamöter för ett ja och 25% för ett nej. Riksdagsledamöterna fungerar enbart som administratörer som ser till att aktivdemokrati.se i riksdagen röstar på exakt samma sätt som de interna omröstningarna har kommit fram till.

Om du är det minsta samhällsintresserad, rekommenderar vi helt enkelt att du sparar denna sida som favorit, och funderar på om du vill engagera dig i vårt parti. För att kunna skriva på forumet måste du vara registrerad. För att kunna delta i de interna omröstningarna måste du utöver det vara medlem i partiet, genom att uppge ett personnummer, som matchas med folkbokföringen. Alla kan dock få ta emot valsedlar och reklammaterial.
Registrera mig på forumet
Registrera mig som medlem i partiet (det finns ingen länk, va?)
Jag vill få valsedlar/reklammaterial
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-09-11 19.00

Lite fusk om man vill ha hjälp att skapa en grafisk profil:

http://stylephreak.frogrun.com/cm.php
http://www.allwebdesignresources.com/we ... ionsguide/
http://www.allwebdesignresources.com/co ... tions.html

Texten på första sidan är mycket viktig, så jag tycker att efter att vi har en idé om hur en förstasida ska se ut och ungefär hur mycket text som är lämpligt, bör vi lägga fram ett par förslag och göra en omröstning mellan dem.

Det jag har mest emot ropix's förslag är den onödiga fokuseringen på att röstningen sker via internet, att man måste registrera sig och hur det går till. Det är idén som ska fånga, vilka problem dirket demokrati löser och vilka möjligheter som finns. Vad upplever människor idag är det största problemet med dagens demokrati-system? Det ska vi i de allra första meningarna fånga med kärnfulla påståenden och frågor.

Om man utgår från de texter vi har i våra material, fokuserar vi på:

--- Problem: ---
* Vi kan inte välja själv i sakfrågor i dagens demokratiska system.
* Vi kan inte byta politiker, utan vi väljer ett paket på 4 år som vi sen får stå ut med. (Fåvälde)
* Medborgare är för långt ifrån makten och debatten och vänder sig därför bort från politiken och man vet inte vad man ska rösta.
* Partier och politiker ger löften och ägnar sig åt smutskastning för att försäkra sig om makten, och inte alltid främst för driva landet framåt.
* Politiker drivs av egenintressen - det är deras födkrok, samt de kan ha vänner, familj eller lobbyister som på ett odemokratiskt sätt påverkar politiken.

--- Möjligheter: ---
* AD står inte för någonting, alla får plats och alla påverkar direkt omröstningar pga fördelningen av riksdagsmännens röster.
* AD står för direkt demokrati. Man kan rösta när man vill, byta politiker när man vill och delta i debatten. Alla har verklig demokratisk makt i varje fråga.
* Man kan delegera sin röst till politiker eller politiska sammanslutningar som har bättre kunskap i vissa frågor, men alltid byta delegat samt välja att rösta själv.

Ropix fångar detta bra i de första 2 styckena.

Jag tycker att tredje stycket ska bytas ut att fokusera på att alla är välkomna och får vara med och bestämma och ta tillbaks sin demokratiska röst, t ex:

"Myndigförklara dig själv och ta tillbaks din demokratiska röst. Alla oavsett åsikt är välkomna att engagera sig i vårt parti. Registera dig idag, eller spara denna sida som favorit, och funderar på om du vill engagera dig i vårt parti."

När man sen trycker på att "Registrera sig", kommer information om att man kan bli medlem eller bara debattera, samt att man måste vara medborgare för att bli medlem osv.

Sedan saknar jag någon form av fokusering på problemet med dagens system till att börja med, t ex en första mening:

"Vill du ha en äkta, rättvis demokrati, snarare än att välja en ny statsminister och regering som i 4 år framåt bestämmer i alla frågor som berör din vardag? Då är Aktiv Demokrati för dig!"
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π