Chatt som jag hade nyss (och han jag chattade med -
http://ibidea.blogspot.com - är inte direkt den mest spåniga personen som finns):
[22:12:51] Ib Lenneke skriver: Du börjar att bli bizzy nu inför valet?
[22:13:58] Daniel Lampinen skriver: nja, så mycket ska jag inte göra. bara dela ut lappar och valsedlar. imorgon kl 22 på tv3 kan du se oss i Insider, representerat av vår Magnus, som kommer att dela studio med Linda Rosing och andra småpartiet. det lär bli en freakshow, men vi kommer att kunna sprida adressen.
[22:14:29] Ib Lenneke skriver: OK - varför inte, det är många som inte bestämt sig än.
[22:15:06] Ib Lenneke skriver: Det verkar som om gruppen "inte har bestämt sig än" blir större och större för varje val.
[22:15:53] Daniel Lampinen skriver: om vi inte kan hitta folk via internet, är det egentligen ingen idé att ha ett internetparti. men det är smidigt att dela ut i studentboenden - många internettiga människor på samma plats.
[22:16:07] Ib Lenneke skriver: yes!
[22:20:11] Daniel Lampinen skriver: just nu tvistar vi om förstasidan. jag tycker att det är alldeles för svårt att komma in i det för förstagångsbesökare:
[22:20:13] Daniel Lampinen skriver:
http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... highlight=
[22:20:17] Daniel Lampinen skriver: vad tycker du?
[22:21:03] Ib Lenneke skriver: Den gick snabbt att komma in på och in i.
[22:21:44] Daniel Lampinen skriver: jag menar "in i" som i att man kommer igång och aktiverar sig. det är väldigt få som gör något, de flesta går bara in på sidan.
[22:22:43] Ib Lenneke skriver: Förmodligen för att snabbt få en bilda av vad Aktiv demokrati är - det framgår inte tillräckligt snabbt.
[22:23:15] Ib Lenneke skriver: "Äkta demokrati" hade behövet en förklaring.
[22:23:37] Daniel Lampinen skriver: just det. vi är inget vanligt parti. "äkta demokrati" är inte alls min idé.
[22:23:44] Ib Lenneke skriver: Vad är "äkta demokrati"?
[22:24:02] Ib Lenneke skriver: Det närmsta man kommer skulle kunna vara bhuddism.
[22:24:29] Ib Lenneke skriver: Äkta demokrati är att INGEN känner någon girigihet - that will be the day...
[22:25:33] Daniel Lampinen skriver: det som jag tror att de syftar på är att även minoriteten i partiet kan påverka, genom att våra riksdagsledamöter röstar som partiets medlemmar har röstat - om 25% av medlemmarna har röstat för en sak, röstar 25% av våra ledamöter på det alternativ som 25% av medlemmarna har röstat.
[22:25:43] Ib Lenneke skriver: Varför finns det ingen förklaring på sidan vad partiet rör sig om?
[22:26:00] Ib Lenneke skriver: Är det vänster, höger, bakåt, framåt?
[22:26:49] Ib Lenneke skriver: Eller är tanken att partiet skall vara en "buzz"-faktor?
[22:28:03] Daniel Lampinen skriver: det enda åsiktspaketet är att vi står upp för det här internetsystemet. det som partiet rör sig om står på förstasidan (men inte tillräckligt framhävt, enligt mig): "Medlemmarna i partiet kommer avgöra hur
våra representanter i riksdagen ska rösta.
Om en fråga har 750 ja mot 250 nej,
röstar 75% av våra ledamöter ja och 25% nej."
[22:28:16] Ib Lenneke skriver: OK
[22:30:52] Ib Lenneke skriver: Yrkespolitiker kommer inte att gilla Aktivdemokrati - de kommer att kalla er för "populistiska". Problemet för politiker är just att vanlig folk ÄR populistiska...
[22:32:09] Daniel Lampinen skriver: ett första steg är i alla fall att få igång en aktivitet likt piratpartiets. (de har det dock lättare, eftersom de erbjuder gratis musik och film, istället för tänkande.)
[22:32:39] Ib Lenneke skriver: Populistiskt