Forum

Hur kan förstasidan bli mer "rörlig"? Skriv in tip

Utveckling av hemsidan

Hur kan förstasidan bli mer "rörlig"? Skriv in tip

Inläggav ropix.org » 2006-08-29 17.58

Jag tror starkt på att en "rörlig" förstasida, med grejer som händer automatiskt, kan få många fler att hänga på. Om man ska vilja engagera sig i något som står still, och föra det framåt, måste man vara av den aktiva naturen.

De flesta är passiva. Det är lättare att bara hänga med.

Därför kan förslag på hur förstasidan kan bli mer rörlig samlas i den här tråden.

Jag tror på en modell som ser ut ungefär som fildelningsprogrammet Soulseek. De har fyra rutor som uppdateras automatiskt: 1) Rutan där man ser vilka låtar man själv laddar ner för tillfället. 2) Rutan där man ser vilka låtar andra användare laddar ner av en själv för tillfället. 3) Rutan där man ser vilka av ens kontakter som är inloggade för tillfället. 4) Rutan där man ser hur många användare som för tillfället är medlem i vilken klubb/grupp.

Vi skulle kunna ha de här olika självuppdaterande avdelningarna: 1) Senaste nytt. 2) Senaste omröstning. 3) Inloggade användare i forumet. 4) Senaste inlägg i forumet.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-29 19.44

Info:

* I forumets nedre del kan man se vem och hur många som är inloggade.
* På förstasidan kan man klicka på nyheter och läsa det senaste och mest aktuella.
* Inuti forumet ser man också senaste inlägg och klockslag i varje mapp och av vem.
* Man kan skicka meddelanden till varann och då får man upp en popup om man är inloggad.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-08-29 22.26

Men, som sagt: alla är inte lika intresserade och aktiva som du är. Vi kanske kan hitta totalt ytterligare 100 pers som dig i hela landet.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-29 23.46

Samt att utvecklingen går framåt, en statisk hemsida som vår är egentligen hedenhös, det är bara att acceptera.
Och Hedenhös drar inga horder av politiskt intresserade, eller av vem som helst för den delen.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-30 12.48

Positivitet och konstruktivitet gäller om man vill påverka. Jag lyfter själv inte ett finger för att lägga ett nytt förslag. Jag har redan lagt två förslag. Vad har ni gjort?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-30 12.53

Skulle du själv varit positiv i ditt senaste inlägg så skulle du skrivit:
Visst gör ett förslag!
Istället käftar du emot om huruvuda ideerna är bra eller ej.
Ingen har begärt att du skall göra ett förslag, det får givetvis den som har ide'n göra.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-30 13.14

Då har vi alltså en hemsida från hedenhös tid är då?

http://www2.piratpartiet.se/

Konstigt att de inte har en hemsida som blippar och blinkar. Vad kan det bero på? Kanske det redan är hedenhös med sådant?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-30 13.42

Den är dynamisk, dvs den ändrar utseende till viss del så for nya inlägg gjorts i forum, nya siffror från medlemstal etc. kommer.
Den hade varit ännu roligare om det rullade en aktuell text etc.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-30 15.01

Wow, en text som scrollar! *visslar* får mig att tänka på C64. Ska du ha sprajts som far fram på skärmen också? :D Jag tror att ni är ute och cyklar i tidig dataspelsretorik båda två. Låt någon med kunskap i webdesign komma med nästa förslag!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-08-30 17.14

Anledningen till att jag vill ha en "rörlig" förstasida är att vi behöver folk som är AKTIVA.

Piratpartiet är ju ett vanligt parti, man kan lika gärna vara passiv, det är bara att rösta på dem så kommer de att jobba för gratis film och musik.

Men vi behöver folk som är aktiva. Och det är psykologiskt: det är lättare att haka på om det känns som att partiet är i rörelse hela tiden, och man kan hoppa in direkt genom att klicka lite redan på förstasidan.

Jag vill ha MÅNGA medlemmar. De allra flesta av dem lär vara slöare än mig.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-30 17.38

Moment 22 (Joseph Heller) alltså, vilket talar emot dina egna argument.
En aktiv individ bryr sig inte om det huruvida det blippar och blinkar ändå.

För att göra människor aktiva är det en egen inre utveckling som behövs, tror jag. En egen inre positiv omfördelning av prioriteter. Att alla ställer sig frågan helt själva: "Vad är viktigt för mig och alla andra, egentligen?", "Vad borde göras?", "Vad kan jag göra rent konkret?"
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-08-30 18.53

Men fler kan definitivt haka på om det blippar och blinkar*.

Inom ramen för aktivdemokrati.se tycker jag att vi skippar andras egna utveckling och istället tänker publikfriande.

Jag känner igen den kärlek till ett projekt som du visar upp för ad. Då romantiserar man, och vill inte förändra det gamla. Eftersom man vill att folk ska vara lika engagerade i det som man själv är. (Så tänker jag när det gäller min personliga hemsida. Den är inte publikfriande. Det är lite av ett test - jag vill bara ha kontakt med dem som orkar läsa tillräckligt mycket. Du borde också ha en personlig hemsida där du kan hitta folk som är som dig.)

Men när det gäller ad vill jag att så många som möjligt som går in på siten också ska aktivera sig. Det måste vara kul och enkelt. Man ska kunna hoppa in direkt.

Ett faktum är att det nu är väldigt få av dem som går in på siten som aktiverar sig. Vad, om inte förändring av förstasidan, ska vi göra åt det? Aktiviteten kan knappt bli sämre än den är idag.

Vi borde inte snegla på piratpartiets eller andra partiers sidor. De sidorna är bara affischer som folk inte behöver aktivera sig på. Vi borde jämföra oss med siter där det krävs att användarna/surfarna själva skapar innehållet. Kolla t ex på

http://www.shortcut.nu

På förstasidan ser man två rutor med de senaste foruminläggen. Där ser man förhoppningsvis nåt som är lite intressant, registrerar sig och skriver sen inlägg.

Förutom "Senaste foruminlägget" har vi även det ännu mer intresseskapande "Senaste omröstningen". Då börjar man direkt tänka vad man tycker, och blir direkt lite involverad. Ungefär så har jag gjort det på det parti jag startade just innan jag i maj blev medveten om att ad fanns:

http://www.ropix.org/url.html

* Det är inte direkt blipp eller blink jag förordar. Men jag vill ha en självuppdaterande sida, som till exempel Gmail.com har. Ajax, tror jag att tekniken heter.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav ropix.org » 2006-08-30 21.45

Chatt som jag hade nyss (och han jag chattade med - http://ibidea.blogspot.com - är inte direkt den mest spåniga personen som finns):

[22:12:51] Ib Lenneke skriver: Du börjar att bli bizzy nu inför valet?
[22:13:58] Daniel Lampinen skriver: nja, så mycket ska jag inte göra. bara dela ut lappar och valsedlar. imorgon kl 22 på tv3 kan du se oss i Insider, representerat av vår Magnus, som kommer att dela studio med Linda Rosing och andra småpartiet. det lär bli en freakshow, men vi kommer att kunna sprida adressen.
[22:14:29] Ib Lenneke skriver: OK - varför inte, det är många som inte bestämt sig än.
[22:15:06] Ib Lenneke skriver: Det verkar som om gruppen "inte har bestämt sig än" blir större och större för varje val.
[22:15:53] Daniel Lampinen skriver: om vi inte kan hitta folk via internet, är det egentligen ingen idé att ha ett internetparti. men det är smidigt att dela ut i studentboenden - många internettiga människor på samma plats.
[22:16:07] Ib Lenneke skriver: yes!
[22:20:11] Daniel Lampinen skriver: just nu tvistar vi om förstasidan. jag tycker att det är alldeles för svårt att komma in i det för förstagångsbesökare:
[22:20:13] Daniel Lampinen skriver: http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... highlight=
[22:20:17] Daniel Lampinen skriver: vad tycker du?
[22:21:03] Ib Lenneke skriver: Den gick snabbt att komma in på och in i.
[22:21:44] Daniel Lampinen skriver: jag menar "in i" som i att man kommer igång och aktiverar sig. det är väldigt få som gör något, de flesta går bara in på sidan.
[22:22:43] Ib Lenneke skriver: Förmodligen för att snabbt få en bilda av vad Aktiv demokrati är - det framgår inte tillräckligt snabbt.
[22:23:15] Ib Lenneke skriver: "Äkta demokrati" hade behövet en förklaring.
[22:23:37] Daniel Lampinen skriver: just det. vi är inget vanligt parti. "äkta demokrati" är inte alls min idé.
[22:23:44] Ib Lenneke skriver: Vad är "äkta demokrati"?
[22:24:02] Ib Lenneke skriver: Det närmsta man kommer skulle kunna vara bhuddism.
[22:24:29] Ib Lenneke skriver: Äkta demokrati är att INGEN känner någon girigihet - that will be the day...
[22:25:33] Daniel Lampinen skriver: det som jag tror att de syftar på är att även minoriteten i partiet kan påverka, genom att våra riksdagsledamöter röstar som partiets medlemmar har röstat - om 25% av medlemmarna har röstat för en sak, röstar 25% av våra ledamöter på det alternativ som 25% av medlemmarna har röstat.
[22:25:43] Ib Lenneke skriver: Varför finns det ingen förklaring på sidan vad partiet rör sig om?
[22:26:00] Ib Lenneke skriver: Är det vänster, höger, bakåt, framåt?
[22:26:49] Ib Lenneke skriver: Eller är tanken att partiet skall vara en "buzz"-faktor?
[22:28:03] Daniel Lampinen skriver: det enda åsiktspaketet är att vi står upp för det här internetsystemet. det som partiet rör sig om står på förstasidan (men inte tillräckligt framhävt, enligt mig): "Medlemmarna i partiet kommer avgöra hur
våra representanter i riksdagen ska rösta.

Om en fråga har 750 ja mot 250 nej,
röstar 75% av våra ledamöter ja och 25% nej."
[22:28:16] Ib Lenneke skriver: OK
[22:30:52] Ib Lenneke skriver: Yrkespolitiker kommer inte att gilla Aktivdemokrati - de kommer att kalla er för "populistiska". Problemet för politiker är just att vanlig folk ÄR populistiska...
[22:32:09] Daniel Lampinen skriver: ett första steg är i alla fall att få igång en aktivitet likt piratpartiets. (de har det dock lättare, eftersom de erbjuder gratis musik och film, istället för tänkande.)
[22:32:39] Ib Lenneke skriver: Populistiskt :)
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-30 22.12

Intressant, så borde vi göra med fler som just ser vår sida!
Man får mkt feedback.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-30 22.47

Uppdaterade förstasidan för ökad tydlighet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Förslag på dynamisk förstasida på g...

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 22.51

SKa fila på en dynamisk förstasida så man kan få sig en uppfattning... I princip handlar det om att lägga om alla texter och layout i en databas, för att sedan från sidorna (php eller asp) hämta upp innehållet i databasen.. Å vips så har man en dynamisk webbis.. Naturligtvis sparas alla resultat i databasen, så det är relativt enkelt att lägga in statistik från frågeformulär o.dyl..

/Jonte popp plipp plupp
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 07.47

Såna som dig behöver vi fler av!
Utmärkt om du kan pilla med detta, det är viktigare än vissa inser!
Tänk bara på en sak, håll dig till öppen mjukvara, vi har kommit fram till att det är den enda vägen för ett parti som detta.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

öppen programvara

Inläggav bamsejon » 2006-09-08 09.02

Jodå, den serverbaserade delen spelar egentligen ingen större roll MySQL är t.ex. en väldigt bra databas för att vara freeware (Även om t.ex. Microsoft SQL och DB2 klår MysQL med stor marginal vad gäller funktionalitet och stabilitet.. Men MySQL räcker för det mesta om det inte handlar om alltför stora datamängder (TB och uppåt)

Men för att göra layouten kommer jag att använda dreamweaver, oavsett. Kan något hitta något bättre eller likvärdig produkt med GNU-licens så är jag tacksam...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 09.09

I brist på förslag kan ju jag inte hindra dig.
Kan man gå vidare med ett öppet alternativ senare är det dock bra.
Ett annat cool förslag vill jag stjäla från enhets sida:
enhet.se.
Det nedramlande fönstret med viktig valinformation!
Fixa! :lol:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

brr

Inläggav bamsejon » 2006-09-08 09.20

brr. får rysningar
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π