Forum

Ny webbplatsdesign

Utveckling av hemsidan

Re: Ny webbplatsdesign

Inläggav jonas » 2013-04-17 21.24

Vi har funderat på olika typer av undermenyer.

Jag har tittat på den lösning jag gjort för AD wp-tema (förra versionen) samt på dessa plugin:

* SLMenuWidget
* RVSubMenu
* Gecka Submenu

Det vi vill göra är att enbart visa två nivåer i menyn och att tredje nivån, om sådan finns, ska dyka upp i en undermenywidget i vänsterkanten, men bara om det finns, och då ska den visas för alla undersidor och dess huvudsida, men nivå 2 som rubrik.

Exempel: Om du går till Meny -> Medlem -> Organisation,
så ska det visas en undermeny i vänsterkant med de punkter som nu visas som punktlista på sidan:
http://aktivdemokrati.se/organisation/
och samma meny ska visas på alla dessa sidor.


Är vi klara på att detta är vad vi vill ha, för i så fall sätter jag igång och skapar en sådan widget. För de jag tittat på klarar inte av att göra detta.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplatsdesign

Inläggav peteri » 2013-04-17 21.41

Kör på det.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplatsdesign: Observation om menyn

Inläggav jonas » 2013-04-18 22.58

Observation om menyn:

Det är kanske inte uppenbart att den gråa menyn (för mobiler) är en meny.
Jag föreslår att vi antingen skriver ordet Meny på raden. Kanske till vänster om namnet på sidan eller i högerkanten, i mån av plats. Och/eller har en tooltip som talar om att man ska klicka för att se menyn och inte bara hålla musen ovanför den.

Dessutom så kollapsar menyn igen ifall den förlorar fokus, när man exempelvis scrollar ned på sidan med en scrollbar. Det betyder att du på en liten skärm med mus inte kan komma åt alla poster i menyn eftersom menyn försvinner igen ifall man rullar nedåt. Jag föreslår att menyn fortsätter vara öppen tills man klickar på nytt. Kanske resten av sidans innehåll kan puttats nedåt?

Sedan är frågan också vad de undermenyer vi vill ha ska se ut. Kan vi lägga dem direkt under huvudmenyn och även dem hopfällda, när en-kolumnslayout används? Och när tillräcklig bredd finns så syns de istället som vanlig box?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplatsdesign

Inläggav peteri » 2013-08-03 15.56

Lade till Nyhetsbrevspenumeration längst ner på sidan.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplatsdesign

Inläggav robwe » 2013-08-14 14.25

Den nya webbplatsen är fantastiskt snygg. Möjligen med undantag för att forumet inte är integrerat än.

Utöver det har jag följande förbättringsförslag:

1. Man borde kunna ha en medlemsräknare direkt någonstans på förstasidan (samt också en räknare som räknar antalet konton i GOV om detta inte är detsamma). Att se denna siffra stiga borde vara motivation för alla.

2. Man borde ha en starkare koppling mellan förstasidan och valsystemet. T.ex. en ruta som visar de senaste aktiviteterna i valsystemet. T.ex. senast upplagda förslag, eller senast fattade beslut etc. inom olika områden (Gov, partiet, ordet är fritt). Detta tror jag skulle skapa en mer levande förstasida, där besökaren verkligen får en känsla av aktivitet. Tanken är att locka in besökare som vill gå in och kunna rösta i de omröstningar vi lägger upp.

Med dessa små fixar så tror jag verkligen att AD:s sida skulle vara lockande för flertalet.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π