joasi skrev:Har inte läst den här tråden förrän nu. Blir djupt imponerade av de grafiska exemplen.
Ang. Loggan tycker jag den blir lite tråkig utan blänk. Vad finns det mer man kan göra för att fräsha upp den? Andra färgnyanser? Andra grafiska effekter?
Tack.
Vi har diskuterat loggan och bestämt oss för att lägga alla planer på en ny logga, helt på is tills vidare. Det har lagts ner mycket pengar på banderoller, strandflaggor och diverse trycksaker. När medlemsantalet har växt eller om vi lyckas får stöd från någon organisation ekonomiskt, kan det dock bli aktuellt att ta upp frågan om loggan igen.
Ur ett grafiskt perspektiv är en "platt" logga mer effektiv och kommunicerar på ett bättre sätt än en logga med effekter som mest lämpar sig online. Om du går till
http://www.youtube.com/user/AktivDemokrati så gjorde vi loggan helt platt och utan cirkel. Anledningen var att YouTube lade en vit bakgrund utanför cirkeln när Jonas laddade up loggan med transparent bakgrund. Och det blev ganska fult. Det är en annan sak att betänka när man gör en logga: Vilka bakgrunder kan den tänkas hamna på och hur ska man hantera det.
Personligen tycker jag att loggan på YouTube är mycket mer kraftfull utan "brus" som blänket. Jag kommer framöver när jag får lite tid över skriva en lite längre artikel om saker man som grafiker tänker på när man designar en logga. Som vi eventuellt kan använda som diskussionsunderlag om och när det blir aktuellt att uppdatera, eller rentav byta logga.