Forum

Omröstning: vad för typ av förstasida?

Utveckling av hemsidan

Omröstning: vad för typ av förstasida?

Inläggav ropix.org » 2006-08-22 22.44

Argument för att vi ska ha en typ vit sida med väldigt kortfattad information är att förstagångsbesökare inte kan missa det. Argument för att vi ska ha sidan med meny+bild som allra första sida är att icke-förstagångsbesökare då inte behöver klicka sig förbi den typ-vita sidan (om de inte sparar meny+bild-sidan på Favoriter).
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-23 07.57

Jag röstar på vit 1:a sida för alla nya besökare.

För att omröstningen skal bli gällande måste den startas i forumdelen "omröstningar".
Vill du jag skall flytta tråden dit?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ropix.org » 2006-08-23 21.58

Ja.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-23 23.47

Nej och diskussionen är inte över än. Jag vill ha sakliga argument för detta. Inte bara flockmentalitet eller prestige. Inte "Alla andra har det", o.s.v.

Ge mig en enda bra anledning att jag som användare ska behöva få upp en jäkla popup varenda gång jag besöker sidan!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-24 22.52

Du får väl ingen popup om du använder en länk till 2:a sidan?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-24 23.29

Jag förstår faktiskt inte varför ni tar upp det igen. Vi var faktiskt eniga på telefon i tisdags om att föra in texten i menysidan som en mycket bra kompromiss. Jag har jobbat arslet av mig för att få det snyggt sen börjar ni två på att tjafsa igen. Jag blir faktisskt ledsen på er. :(

Pupup eller text som måste klickas bort. Sak samma. Det är ett irritationsmoment, anser jag.

Om det nu är av något skäl som ex. att en blind människa snabbt ska komma in i idéen så är jag beredd att lösa det konstruktivt, men lösningen får inte inkräkta på den vanlige användarens bekvämlighet eller upplevelse.

Går det att lösa genom osynlig text?

Sen måste ni landa i att vara tillfreds efter en förändring också. I vart fall ett år anser jag. Inget blir perfekt, men ni ska inte tråka ut mig, för vad vinner ni med det? Att jag ska dela ut färre valsedlar? Är det detta ni vill sabba? Det tror jag inte. Så låt det vara nu om ni inte har en djävligt bra lösning!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-24 23.36

Nu kanske du förstår hur jag kände när du skulle börja peta i stadgarna igen..

Denna frågan är ju en bagatell i sammanhanget.

Vad vi bestämde var att du ändrar tillbaka sålänge så får vi ta det den korrekta vägen.
Det gör vi nu.

Som van användare behöver du aldrig se 1:a sidan, du kan använda en länk till andrasidan istället. Så det kommer inte att störa dig alls.
Alltså osynlig för dig!

Ett år...?
Snälla Martin, skall man jobba med internet så är tidspersktivet mkt kortare än så!

Dessutom, när detta är avgjort så behöver du inte dela några fler valsedlar..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-24 23.54

Nej. Jag ändrade INTE tillbaka. Jag kompromissade fram en lösning som ger både texten och länkarna direkt på samma sida. Win-Win. Låt det nu förbli en win-win! :evil:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ropix.org » 2006-08-25 19.19

Jag startade tråden för att Magnus sa att jag skulle göra det, och Martin sa att han skulle samla en massa folk som skulle rösta för sin syn.

Det är fortfarande inte säkert att förstagångsbesökare LÄSER texten som är inklämd mellan menyerna, innan de klickar bort vår sida och aldrig kommer tillbaka. Man kan paketera grejer på olika sätt, beroende på hur stor vikt man vill att folk ska lägga vid det.

Vi är ju faktiskt ett väldigt annorlunda parti - mycket mer annorlunda än Piratpartiet, till exempel. Därför borde vi väldigt tydligt slänga texten i fejset på besökarna, och kanske skriva så här:

"Vi framhäver denna förstasidestext på ett sådant sätt att det verkligen framgår att vi är ett parti med en form som är helt ny i Sverige. (%-förklaringarna...) Nu när du vet det, kan du i din Favoriter-mapp spara [b]kommande[/b] sida som den sida som du i fortsättningen kommer att gå in på. För det kan bli kul att följa oss i framtiden."

Om man presenterar vårt interna röstningssystem på ett litet sätt, tycker fler att det inte är en så stor grej. Men om man slår på stort och betonar det, tycker fler att det ÄR en stor grej. Många läser så att säga med ögat istället för hjärnan, utan att inse hur annorlunda detta är, och hur kul det kan bli i framtiden.

Ett bra exempel på hur man gör sig säker att folk läser det man vill säga: klicka på "Skamligt förslag" på

http://www.scale.se

Martin, du utgår från att andra bryr sig lika mycket om oss som du gör. Jag vet själv hur det är - jag har själv misslyckats med många tidigare projekt på grund av det. Tyvärr brukar kärlek till ett projekt leda till att man blir för insnöad, och därför misslyckas. Jag har på senare tid blivit mycket bättre på att inte ta uteblivet intresse från omgivningen personligt. (En stor anledning till att folk inte fattar hur man känner sig när man anordnar/skapar något, är för att de flesta människor INTE är anordnare/kreatörer. De flesta hänger bara med. Att de flesta är så passiva, ska man försöka UTNYTTJA på något sätt, istället för att bli bitter över. Vi har inte tid att få hela deras personlighet att bli mer aktiv, men vi har möjlighet att få dem intresserade av just oss, genom att göra allt VÄLDIGT tydligt. Man måste vara förberedd på att alla andra kan vara obegränsat slöa och ointresserade av oss.)
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-08-25 20.09

Har pratat med Stratop och han tycker er idé låter väldigt konstig.

"inklämd" är en väldigt okunnig kommentar anser jag. En marknadsföringskurs jag gick pratade vi om luft i texten och fördelen med spalter. Det blir lättläst.

Om folk inte vill läsa den luftiga texten i mittenspalten så var de nog inte särdeles intresserade egentligen.

Nej. Vi ska inte "slänga texten i fejset på besökarna" anser jag. Sidan är ganska ok nu ur ett rent estetiskt perspektiv... Ja, så vida men inte är konstnär med speciella krav eller webdesigner som törstar efter uppdrag.

Nej nej nej. Vår sida ska INTE se ut som något en pensionär skrivit ihop i word!

Respektera nu att jag vill ha knappar på förstasidan som säkert många med mig vill ha.

Er idé var en särdeles dålig idé eftersom den inte respekterar andras synsätt.

Överblick, sen ett klick och sen ska man komma dit man vill komma.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-08-26 13.42

"Er idé var en särdeles dålig idé eftersom den inte respekterar andras synsätt. "

-Här är vi snabba med slutsatserna!
Jag vet att vi har problem för vår sida är itne tillräckligt attraktiv.
Samtidigt kommer det signal från flera håll att hemsidan ser både anskrämlig och amatörmässig ut.
När jag jämför med t.ex. Piratpartiets hemsida kan jag inte annat än hålla med.
Sluta ta detta personligt, Martin utan var konstruktiv.
Den senaste versionen vi har är det bästa hittlills men att luta sig tillbaka är helt fel strategi!

Om de som tycker våra hemsidor ser din inställning kanske de inte ens vågar sig på att föreslå förändringar.
Jag är helt övertygad om att många högstadielever skulle kunna knåpa ihop en aptitligare hemsida än vad vi har för närvarande.
Ta det inte personligt, inse bara att att detta är ngt vi inte är bra på!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Förslag å sånt...

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 22.57

...innan man skickar något till en omröstning så måste man väl ändå ha ett minimumkrav? Typ minst så många förslag måste få vara med och minst 3 experter inom området funkar som en "jury".. Typ som idol.. Fast med tråkigare innehåll :)

/Jon - har inte varit med i idol... än (Hemska tanke)
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 23.11

Det kan DU starta en omröstning om...
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

omrösta...

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 23.15

Det kan jag göra.. men innan man omröstar så lär man väl veta vad man röstar om och vilka alternativ som man kan rösta om... Att rösta om grunden inom direktdemokrati.. måste nog, sorgligt men sant ha en viss grund att stå på, annars kommer man ingenstans... om du förstår hur jag menar...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-07 23.26

Olika omröstningar kan tas på olika stort allvar. Den här ska inte tas på alltför stort allvar. Vi kanske till och med kan ta bort den.

Vi behöver ju också ett bättre röstningssystem.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Röstningssystem

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 23.31

Det var nog det jag syftade på, röstningssystemet... det finns mycket att jobba på.. Vet inte var jag ska börja.. men sätter en krona på e-legitimationen iaf...

Så to do list..

1. Kolla specarna på e-legitimation
2. Göra en grisenkel loginsida där man kan göra en omröstning, ja eller nej... utan säkerhet, så man kan rösta fler gånger i version 0.01...

OK.. någon som har något annat förslag?

OK, har påbörjat ettan... Huuu... men man lär börja nånstans.. Det kan bli dyrt, om man ska göra det enkelt.. Kolla på nedanstående länk, kan va en smidig lösning, men säkert inte gratis... Lär ta å kränga T-shirts först :)

http://www.nexus.se/sweden/info/?main=v ... rt=sakrade
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 11.56

Med tanke på det gigantiska partistödet kan vi avvakta med kommersiella lösningar för nr 1 ett tag.
Har du tittat här ang. nr2:
http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... 180368d1ed
Det finns system redan, Joakim är väl den som kommit längst, men frågan är om arkitekturen är den rätta?

Om du ger dig in i designdokumentet, drunkna inte i alla detaljer, fråga hellre om det är ngt du undrar.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Steglöst

Inläggav bamsejon » 2006-09-08 14.22

JO, men steg ett är väl ändå att ha någon sorts projektplan?
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 14.38

Absolut!
Ämnet har varit uppe förut.
Som jag ser det är prio ett att vinna valet ev. via samarbete med andra småpartier.
Allt detta är då mkt viktigt:
Hemsida, forum etc så bra vi förmår för att locka väljare
Dela ut valsedlar/flygblad en masse.
Sprida propaganda på internet för att dra hit potentiella medlemmar/väljare.
Sedan:
1. Ännu bättre hemsida
2. Omröstningssytem som är mer i enligthet med partiprogrammet som en demo
3. Som 2. fast med full säkerhet och utrullat på flera parallella servrar
4. Ännu bättre forum
5. Fortsatt opinionsbildning för att få fler medlemmar.
6. Budgetarbete via sammanställningsomröstningar.
7. För nästa val: Majoritet i riksdagen =Nirvana... 8)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-08 15.58

Hör inte denna tråd hemma under valsystemsutveckling?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π