Forum

Tracking, DNT och integritet

Utveckling av hemsidan

Tracking, DNT och integritet

Inläggav jonas » 2011-10-22 19.30

Vid en titt på cookies nu så lade jag märke till att aktivdemokrati.se lägger in tracking för quantcast.com

Quantcast försöker att samla ihop information från flera källor för att kunna erbjuda statistik om besökare så som kön, inkomst, med mera. De har tydligen även blivit åtalade för att använda tricks för att återställa cookies även när man raderar dem.

En ny standard tillåter dig att konfigurera din webbläsare med DNT (Do not track) för att säga att man inte vill deltaga i sådan spårning. Jag kan konstatera att Quantcast inte följer denna.

Quantcast har bakats in i Wordpress.com stats som tydligen vill använda data från Quantcast för att förbättra sin egen statatistik.


Den som vill får gärna ägna lite tid till att bena ut detta och föreslå lämplig ändring i kod för att blockera Quantcast för de som så vill.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Tracking, DNT och integritet

Inläggav haja » 2011-11-04 13.46

Man får räkna med att alla aktiviteter sparas på internet i "molntjänster" som FB Google m.fl. Individens integritet är det pris man får betala för att utnyttja "gratistjänster". Informationen säljer de sedan vidare till annonsörer. FB är värst tror jag, men Google är nästan lika bra på detta.

Ingen kan inbilla mig att NSA inte har direktledning till FB och Google m.fl. Mycket effektivare än FRA.

Storebror och företag är här och kartlägger oss, oavsett vi vill det eller inte, oavsett om vi raderar cookies eller inte.

Jag kollade upp och hade ingen cookies från @quantcast när jag igenom mina cookies men däremot från aktivdemokrati. :) Men så klart fanns det cookies från Fb och Google. Men är man orolig går det att radera alla cookies i webbläsaren vid start/avslut få fråga om att godkänna nya cookies m.m. Det är bara att gå in i verktygsmenyns sekretessinställningar. (Där kan man enkelt radera alla tempfiler som tar massor av utrymma och därmed minska datorns starttid.

Så hotet från Quantcast är nog inte så stort men kartläggningan vad FB och Google gör är nog värre, om man nu kan gradera detta. Ur sekretesssynpunkt tror jag minst sagt inte det är så bra med autinloggning från FB till AD som sedan är integrerade med forum och valsystem.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Tracking, DNT och integritet

Inläggav jonas » 2011-11-04 14.22

Hans Jangeby skrev:Jag kollade upp och hade ingen cookies från @quantcast när jag igenom mina cookies


Titta igen. De ligger där som __qca och __qcb, även om domänen är aktivdemokrati.se

Dessutom så har Quantcast som sagt anmälts för att de använder cookies som inte går att radera. Dvs de använder metoder för att återskapa dem på andra sätt så som via flash etc, för att inte förlora den unika identiteten.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Tracking, DNT och integritet

Inläggav jonas » 2011-11-04 14.30

Hans Jangeby skrev:Så hotet från Quantcast är nog inte så stort men kartläggningan vad FB och Google gör är nog värre, om man nu kan gradera detta. Ur sekretesssynpunkt tror jag minst sagt inte det är så bra med autinloggning från FB till AD som sedan är integrerade med forum och valsystem.


Är du inloggad i FB så kan FB spåra dig när du är ute på nätet, på alla webbplatser som har like-knapper eller annat från FB. Det spelar ingen roll om du godkänt kopplingen till webbplatsen. Det spelar egentligen inte heller någon roll om du är inloggat på FB eller inte.

Så auto-inloggningen i sig gör ingen skillnad ur integritetssynpunkt.

Vad som skulle göra en skillnad, skulle vara att implementera och följa DNT. Baserat på den skulle jag kunna se till att ingen info går till varken Google eller Facebook. (Däremot har jag inte hittat hur jag kan stoppa Quantcast.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Do_not_track_header


Men även med detta så spåras ändå trafiken på nätet via ISPs och webbhotell. När vi blivit lite större kan vi ta ett steg till och använda https för krypterad trafik. Det gör det lite säkrare.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π