Forum

Enklare inloggning

Utveckling av hemsidan

Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-02-26 15.28

Alla små detaljer kan vara ett hinder som gör att besökare blir frustrerade eller ger upp.

Det finns två saker jag har lagt märke till för egen del

1. Jag måste fippla med inloggningsfälten för att få fram min sparade inloggningsinformation, så att jag inte behöver skriva in uppgifterna igen. Dvs gå ned och upp i fälten och ev välja namn. ... Är det fler som har problem med detta eller till och med behöver skriva in lösenordet vid varje inloggning?

2. Timeout för forumet phpBB är kortare än för WP i övrgit, så många gånger man går in i forumet så får man logga in på nytt. fiddur har påpekat detta tidigare. Jag skulle vilja ändra på detta så att man inte behöver logga in lika mycket.

Om jag nu ska börja integrera inloggningen med GOV så tänkte jag att det kanske vore tid att fixa dessa irriterande saker också.

Hur upplever ni inloggningen?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav gilroitto » 2011-05-14 17.56

Inloggningen är super nu tycker jag, och riktigt bra integration mellan de olika delarna.

Jag som sitter på en ipad mestadels har svårt att enkelt logga ut vilket innebär att jag låter bli, vilket skapar lite bekymmer nästa gång jag går till aktivdemokrati.se då det står att jag är inloggad och jag inte har någon inloggninglänk, men när jag t ex ska posta i forumet behöver jag logga in. Iaf vore en enkel länk "logga ut" högst uppe till höger på hemsidan, forumet och gov råda bot på det mesta. Då beskrivningsarean i gov inte fungerar på ipad kan jag inte lägga upp det som förslag i gov just nu.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-05-14 20.24

Länk för att logga ut finns om du klickar på ditt namn på översta raden. Det du beskriver med forumet är vad jag tog upp här.

Kan du beskriva ipad-problemet med Gov i lämplig tråd?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav gilroitto » 2011-05-16 05.28

jonas skrev:Länk för att logga ut finns om du klickar på ditt namn på översta raden.


Så även på dator måste man gå in på profilsidan för att logga ut. En direkt logga ut länk är att föredra för mig.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-05-16 09.08

Vi måste hålla ned antalet menylänkar.

Min tanke är att utloggning är något som man inte gör så ofta så det behöver inte vara snabbt åtkomligt. Utloggning behövs om man sitter på en dator som används av andra. Så det torde vara relevant endast för en liten andel av inloggade.

Så vad vill du ta bort om du vill ha dit en extra länk?

Alternativt kan man göra en meny av det liknande Facebook som ger tillgång till flera inställningar. Då skulle vi även kunna samla konfiguration för GOV, WP och phpBB på ett ställe, inklusive länk för utloggning.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav joasi » 2011-05-16 10.35

Är det inte naturligt att ha en logga-ut-knapp på samma ställe där logga in-länken sitter när man inte är inloggad? Jag tror inte det är ett allt för ovanligt scenarie att man sitter på en delad dator, eller att man vill vara säker på att sessionen är avslutad när man lämnar datorn, som i en internetbank.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-05-16 13.26

joasi skrev:Är det inte naturligt att ha en logga-ut-knapp på samma ställe där logga in-länken sitter när man inte är inloggad? Jag tror inte det är ett allt för ovanligt scenarie att man sitter på en delad dator, eller att man vill vara säker på att sessionen är avslutad när man lämnar datorn, som i en internetbank.


Den platsen byter jag ut till en länk som går till konto-inställningar. Jag tror att dropdown är bästa alternativet, så som det ser ut i WP och FB och andra ställen, där logga ut ligger som ett av alternativen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav Alias » 2011-05-16 18.05

DropDown är mitt önskemål, vill inte ha upp kontoinställningarna utan kunna logga ut direkt via Drop-list.

Om man kommer direkt till inloggningen efter utloggning, som nu, är jag helnöjd. Har i regel alltid en TAB uppe med "Visa nya inlägg" för att att se om någon nytt skett, speciellt när jag varit aktiv nyss. Så då stänger jag bara startsidan och är tillbaka på ruta ett.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-05-16 19.15

Jag har ändrat en inställning.
Efter denna inloggning, rapportera ifall inloggningssessionen i BB är längre nu än tidigare.

Dvs. Förhoppningsvis ska detta vara sista gången ni behöver logga in för er nuvarande kombination av webbläsare och IP.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-06-04 13.46

Nu har jag tittat på det här med sessionslängden igen, så att man ska slippa ange lösenord varje gång man kommer till forumet.

Tidigare ändrade jag cookies för att gälla ett helt år. Men sessionslängden var satt till ca 4,7 timmar. Jag har nu ändrat sessionslängden till en vecka. Så förhoppningsvis ska du nu slippa inloggning om du loggar in inom en vecka.

Dock finns det ett antal andra kontroller som begränsar detta. Dels förutsätter det att du använder samma webbläsare och samma nätverk. Så det kan hända att du behöver logga in på nytt om du växlar mellan olika webbläsare. Men förhoppningsvis så ska du kunna ha en session per webbläsare, exempelvis en hemma och en på jobbet och en på telefonen...

Rapportera hur ni upplever detta nu. Dvs ... 5 timmar efter att ni läst detta. :-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare utloggning

Inläggav jonas » 2011-06-04 15.33

Nu har jag samlat ett antal inställnings-sidor i en rullgardinsmeny som ska hänga med överallt. Rubriken har ändrats till "Ditt konto" och jag har lånat stilen från Wordpress.

Där finns även utloggningslänk.

Jag har tagit bort länken på forumsidor till kontrollpanel, då motsvarande länk nu ligger under "Ditt konto".

Om vi vill ha en ikon kan jag använda den ikon som phpbb3 använder och lägga den jämte "Ditt konto".

Min tanke här är att även ersätta meny-sektionen "Ditt konto" i GOV med den samlande menyn.

Om man går in till någon av inställnignssidorna som ligger under Wordpress så kommer man till WPs adminsidor där det inte är självklart hur man kommer tillbaka igen. Hur tycker ni vi ska hantera det? -- Hur mycket vill vi ändra på adminsidorna i WP för att man ska kunna hitta tillbaka till övriga webbplatsen?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Enklare inloggning

Inläggav gilroitto » 2011-06-06 10.45

NICE! Det blev ju grymt bra.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Enklare inloggning

Inläggav jonas » 2011-10-22 15.26

Nu har jag ändrat så att "Kom ihåg mig" är förvald när man loggar in.
Det borde göra det mycket enklare för återkommande besökare som inte ska behöva logga in sig lika ofta som tidigare.

Min lösning var förresten mycket enklare än den som jag hittade i ett plugin som jag tittade på. Gick att lösa väldigt snyggt med bara ett par rader PHP istället för med javascript. ;-)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π