Forum

Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Utveckling av hemsidan

Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2010-11-10 22.15

Nu har jag gjort några ändringar till för att försöka underlätta navigering på webbplatsen.

Säg till när ni märker att ni inte hittar något med en gång...

//

För att inte förvirra bloggen med den blogg-kategori jag kallade "blogg" så har jag nu döpt om den kategorin till "Demokrati". I menyn refererar jag till den som "Blogg: Demokrati". De övriga kategorierna, så som nyheter, torde inte behöva prefixas på samma vis.

Jag har lagt till "brödsmulor" i samma stil som i forumet. Och jag har justerat forumets brödsmulor för att gå hela vägen till hemsidan. Ovan bör ni alltså nu se:

Hem < Forum < Aktiv Demokrati < Verkstad < Webbplatsen

Liknande brödsmulor ligger i alla delar av bloggen. Jag har även ändrat på stilen på rubrikerna de olika arkiven för att passa bättre med brödsmulorna. Slutligen har jag satt rubrik på bloggsidan; "Aktiv Demokratis Blogg"

Jag hoppas att detta gör det lättare att identifiera var man är i bloggen ... och att det finns en blogg. Se exempelvis

http://aktivdemokrati.se/demokrati/2010/david-bismark-e-voting-without-fraud/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-04-25 15.35

Fick aldrig någon respons på denna. Tar upp det igen;

Jag kom precis på att de brödsmulor som jag har på flera ställen, i bloggen, forumet och på GOV, går direkt till hem. Alla dessa tre är tillgänglig via medlemsarean.

Så i nuläget så kan det se ut såhär i forumet:
Hem ‹ Forum ‹ Aktiv Demokrati ‹ Verkstad ‹ Webbplats

Och så här i bloggen:
Hem ‹ Blogg ‹ Demokrati ‹ Världens bästa demokrati…

Och så här i GOV:
Hem ‹ Valsystemet ‹ Område ‹ Aktiv demokrati ‹ Är GOV redo att användas som rös...

Men när man går tillbaka till Hem så kan man bara komma tillbaka antingen via "Engagera dig" eller via "Medlemsarea" (eller direktlänk)

Så jag har två förslag på lösningar

1. Gör så att "Hem" går till medlemsarean

2. Lägg in medlemsarea som ett extra steg, i stil med:

Hem ‹ Medlemsarea ‹ Valsystemet ‹ Område ‹ Aktiv demokrati ‹ Är GOV redo...


Men det blir ganska långt.

Vad tycker ni?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

WP navigerings-bar

Inläggav jonas » 2011-04-25 15.43

I senaste Wordpress så är det standard att man får en grå rad överst på sidan med en sökfunktion till höger och konto-länkar till vänter, och olika funktioner beroende på vad man har för nivå.

Vi har två möjligheter:

1. Använda detta och då exempelvis ta bort vårt egna sökfält och lägga in motsvarande navigeringsfält även under phpBB och GOV.

2. Ta bort den och försöka skapa en enhetlig upplevelse för våra medlemmar med egna sidor för att hantera profil med mera.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav fiddur » 2011-06-02 09.53

Jag tycker det är bra som det är nu. Med så mycket innehåll som aktivdemokrati har så kommer nykomlingar att få titta ett par gånger för att hitta vad de söker, det kommer vi knappast ifrån.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-06-10 11.12

Jag fick ett brev:
Vill bara nämna att er hemsida är super rörig (kolumnen till höger) att orientera sig på. samt att den är på låg nivå, ursäkta kritiken men jämför sidorna med andra politiska partier så ser ni skillnad.
Om man skall engagera folk idag så är användar vänligheten jätteviktig, kolla in mobiltelefoner, alla vill ha touch skärm, och man dissar allt annat,
skall man få igång ungdomar måste man möta dem med hög teknik, besök gärna ungdomssajter och kolla deras hemsidor, så ser ni vad jag menar,
Ciao
Piere
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-06-12 12.53

Jag har skapat ett nytt alternativ att rösta på:

Sitemap
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=114441

Sitemap är en karta över allt somfinns på webbplatsen för att underlätta att hitta och navigera.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-07-30 20.02

Synpunkter kommer från lite olika håll. Jag vill sammanställa en del av vad jag kommit fram till här:

1. Ta bort det mesta av högerkolumnen på de flesta sidorna. Separera meny-delen av högerkolumnen med övrigt innehåll, genom olika färger etc.

2. Ersätt mikrofonen på startsidan med en bild som grafiskt förklarar de olika sektionerna på webbplatsen, som en utökning av pratbubblorna där. Dvs en blå ruta under den blå delen som förklarar vad den gör, en lila under lila, osv.

3. Byt slogan till något mer beskrivande så som exempelvis "Ta tillbaka makten från politikerna"

4. Lägg in sitemap

5. Länka in GOV på fler ställen.

6. Bort med rutan för att registrera sig när man inte är inloggad. (Den bör komma vid behov senare.)

7. Inloggning via Google eller Facebook.

8. Öka på FAQ och ordlista.

... Äh. Skulle inte bli så lång lista. Här är iaf några saker.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav dencrypt » 2011-07-31 11.31

Känns aldrig bra att börja sitt första inlägg med ett "klagomål" men jag måste ändå påpeka en sak jag tyckte var lite svårt att hitta till.

Nämligen Forumet. En direktlänk på förstasidan hade varit guld. Som jag ser det så är forumet alltid hjärtat i den här typen av verksamhet och bör ligga så lättillgängligt som möjligt.

Bara en FYI :)
dencrypt
 
Inlägg: 13
Registrerad: 2011-07-22 21.36

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-08-01 01.32

dencrypt skrev:Känns aldrig bra att börja sitt första inlägg med ett "klagomål" men jag måste ändå påpeka en sak jag tyckte var lite svårt att hitta till.

Nämligen Forumet. En direktlänk på förstasidan hade varit guld. Som jag ser det så är forumet alltid hjärtat i den här typen av verksamhet och bör ligga så lättillgängligt som möjligt.

Bara en FYI :)


Många säger att det är för mycket och att förstasidan är plottrig.

Så var skulle länken till forumet ligga?
Var ska länken till valsystemet ligga?
Var ska länken till chatten ligga?
Var ska länken till bloggen ligga?

Vad ska vi ta bort?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav dencrypt » 2011-08-01 09.18

Forumet tycker jag borde få en flik längst upp till sammans med kontakt/press/engagera/aktiv etc...

Valsystemet och bloggen tycker jag ligger bra där det ligger.

Chatten borde nästan ligga som en länk i forumet. Vad är det för chat föresten? iRC? Just nu kan jag inte hitta den alls.

Jag tycker inte alls det är särskilt mycket på första sidan.
dencrypt
 
Inlägg: 13
Registrerad: 2011-07-22 21.36

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav Smalum » 2011-08-02 00.30

Tjo!

Jag gjorde ett försök till en överblick över hemsidans nuvarande layout:

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqDQFUj5rCuxdFczbmZ1bjNjRGxrYV95TURqVFdQaWc&hl=en_US#gid=1

Under fliken nuvarande har vi, obv, den nuvarande layouten. Jämför t.ex. mängden länkar med mängden innehåll. Min slutsats är att det är onödigt rörigt.

Under fliken förslag (ovanför den blå linjen på sidan) så har jag hittat på ett förslag till en mer konsekvent meny. Lite mer hårddraget innehållsmässigt men jag tror den kan erbjuda en mer intuitiv navigering.
Nedanför den blå linjen är förslag till innehåll men det har jag inte börjat på eftersom det kändes onödigt om en ny layout ej ens är önskvärd.
Smalum
Medlem i partiet
 
Inlägg: 10
Registrerad: 2011-07-15 00.02

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-08-02 14.10

Smalum skrev:Tjo!

Jag gjorde ett försök till en överblick över hemsidans nuvarande layout:

https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqDQFUj5rCuxdFczbmZ1bjNjRGxrYV95TURqVFdQaWc&hl=en_US#gid=1

Under fliken nuvarande har vi, obv, den nuvarande layouten. Jämför t.ex. mängden länkar med mängden innehåll. Min slutsats är att det är onödigt rörigt.

Under fliken förslag (ovanför den blå linjen på sidan) så har jag hittat på ett förslag till en mer konsekvent meny. Lite mer hårddraget innehållsmässigt men jag tror den kan erbjuda en mer intuitiv navigering.
Nedanför den blå linjen är förslag till innehåll men det har jag inte börjat på eftersom det kändes onödigt om en ny layout ej ens är önskvärd.


Jag har hört många säga att det är för rörigt. Jag har kommit med förslag om det tidigare i denna tråd. Dvs att separera menydelen av högerkolumnen från övrigt innehåll och att ta bort en del av det övriga innehållet som är wordpress-widgets. Dessa kanske enbart ska synas i huvud-bloggen.

Delvoriah, som skapade ramen, bestämde att vi inte ska ha rullgardinsmenyer utan istället presentera undermenyerna i högerkolumnen. Denna meny har samma färg som den flik man är på. Så det är precis samma innehåll som istället skulle kunnat vara en rullgardinsmeny.

Jag vet inte hur vi objektivt kan komma fram till vad som är bästa upplägget. Oavsett så var det nog fel att lägga övrigt material i samma högerkolumn som undermenyn eftersom det då inte blir lika tydligt att det faktiskt att menyn för respektive sektion som visas där.

Sektionerna som ligger på webbplatsen idag är baserade på vad som är normalt för svenska partiwebbplatser. Där finns nästan alltid en huvudlänk för press och en huvudlänk för kontakt. Jag har valt att använda samma uppsättning länkar som jag sett vara de-facto-standard. Innehållet på press- och kontaktsidan är inte så stort men det borde bli mer där.

Ditt förslag att slå samman dem under rubriken "Kommunikation" ser bra ut. Frågan är om det är bättre. Jag vet inte. Människor har ofta en idé om vad menyrubriken ska heta, var den ska ligga, och letar efter det de förväntar sig. Så om det står kommunikation och de letar efter Kontakt, så kanske det blir fel. Det är också en avvägning.

Jag håller med om att valsystemet borde synas mer i webbplatsen. Anledningen till att den inte gör det är att jag skapade GOV efter att jag skapade webbplatsen och inte har hunnit längre än så.

Min tanke är att göra en primär uppdelning av besökare i AKTIVA besökare och de som huvudsakligen vill ha info om vad Aktiv Demokrati är. Det är därför som vi på alla sidor uppe i högra hörnet har en länk till vår medlemsarea som är tänkt att innehålla allt som den ÅTERKOMMANDE besökaren vill ha. Den sidan är tänkt att vara en portal som på en sidan visar a) aktuella omröstningar, b) aktuella foruminlägg, c) aktuella händelser från kalendariet, d) personliga notiser angående medlemsprofil, medlemsstatus, etc, d) projekt man deltar i och dess status, etc. Den sidan har idag enbart forum-delen, men har länkar i menyn till alla delar som vänder sig till aktiva och återkommande medlemmar. Detta ligger under sektionen AGERA.

Det jag kallat "om Aktiv Demokrati" har du döpt till "Partiet". Jag är osäker på vilken av dessa rubriker som är tydligast. Dock så har jag börjat bli mer övertygad om att vi bör tona ned ordet "parti" och nog även byta "byline" från "Partiet för kontinuerlig direktdemokrati" till "systemet för modern direktdemokrati" eller liknande som understruker att detta är en HJÄLP för alla småpartier och inte en konkurrent till dem.

Det du kallar för "Ideologin" är det som jag kallat för "Direktdemokrati". Detta motsvarar den menyrubriken som på andra partiwebbplatser heter "Vår politik" eller liknande. Jag vill än en gång markera att AD är ett system snarare än en ideologi eller en politik. Därför vill jag undvika att kalla det för idéologi. För AD vill ju möjliggöra alla idéeologier att göra sig hörda. Möjligen skulle vi ändra rubriken till "Så fungerar det".


Angående om ny layout är önskvärd:
  1. Alla beslut i AD görs via direktdemokrati.
  2. För att förenkla förändringsarbetet har det direktdemokratiskt valts en ordförande och en vice ordförande för webbgruppen. Dessa poster kan när som helst bytas ut. Det ska alltså inte vara frågan om maktspel.
  3. I slutändan handlar det om att någon ska göra jobbet och den som ställer upp får för det mesta ganska stor frihet av de övriga att göra förändringar.
Personligen vill jag hellre att förändringar görs på vetenskaplig grund snarare än personligt tyckande. Jag litar inte på min egen kunskap om effektiv kommunikation. Der är därför jag implementerat ramverket som tagits fram av Delvoriah som är proffs på området.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav joasi » 2011-08-02 23.17

Smalum, jag tycker ditt förslag på struktur ser bra ut, d v s bättre än nuvarande. Några spontana justeringar som jag skulle vilja göra utifrån ditt förslag:
* Under 'Partiet'
- lägg till 'Reglemente' och 'Förtroendeuppdrag'
* Under Kommunikation:
- flytta 'Forum' högst upp

Annars gillar jag som sagt strukturen och beteckningarna. Och jag håller med om att RDD är en ideologi som inte nödvändigtvis är kompatibel med andra ideologier, t ex konservatism, fascism eller kommunism.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav joasi » 2011-08-02 23.20

Eller kanske att man skulle lägga till en ny huvudrubrik 'Organisation' efter 'Partiet' och därunder lägga 'Stadgar', 'Reglemente', 'Styrelse' och 'Funktionärer' (/Förtroendeuppdrag)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav Smalum » 2011-08-04 12.10

Delvoriah, som skapade ramen, bestämde att vi inte ska ha rullgardinsmenyer utan istället presentera undermenyerna i högerkolumnen. Denna meny har samma färg som den flik man är på. Så det är precis samma innehåll som istället skulle kunnat vara en rullgardinsmeny.


Förutom att med nuvarande design så varierar de länkar du har tillgång till beroende på vilken sida du befinner dig på. Jag tycker att det förvirrar snarare än underlättar. Har man en rullgardinsmeny längst upp som är samma oavsett var man befinner sig så är det lättare att göra sig hemmastadd.. tycker jag iaf :)


Angående benämningarna så var de inte super-väl-övervägda. Det jag ville poängtera var att man generaliserar lite mer, lyfter fram gov samt tydliggör skillnaden mellan idén om en reviderad demokrati och partiets roll för att uppnå detta genom dagens demokratiska system.
Smalum
Medlem i partiet
 
Inlägg: 10
Registrerad: 2011-07-15 00.02

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-08-04 12.18

Smalum skrev:Det jag ville poängtera var att man generaliserar lite mer, lyfter fram gov samt tydliggör skillnaden mellan idén om en reviderad demokrati och partiets roll för att uppnå detta genom dagens demokratiska system.


Där sa du något. Många jag pratar med uppfattar inte vad partiet heter. "Aktiv Demokrati" och "Direktdemokrati" är båda nya ord för dem. Och eftersom jag ofta använder båda så blir det inte tydligt att det ena är namnet på partiet och det andra är ett koncept.

Därför bör vi nog göra menyn tydligare om att det ena handlar om organisationen och det andra om idén.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav jonas » 2011-08-04 12.23

Jag har också nyligen åter igen blivit medveten om att högerspalter ofta kan uppfattas som spam. Jag märkte själv nyligen hur jag helt enkelt filtrerat bort och inte lagt märke till att det jag letade efter fanns i högerkolumnen.

Den animerade texten jag lade in är en dålig kompensation för att folk inte ser högerkolumnen. Ett alternativ vore en animation som snyggt swichar från knappen till högerkanten så att man visuellt ser att de hänger ihop. Färgkodningen är inte tillräcklig.

Men jag lutar mot att ta tillbaka rullgardinsmenyerna. Jag skulle dock vilja ha mer återkoppling som visar på vad som är bäst att göra. Fakta och inte bara gissningar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav joasi » 2011-08-04 12.30

Om man behöver avancerade visuella markörer för att förstå menysystemet så är det i grunden fel.
Jag tror ett problem är att undermenyn ligger till höger istället för till vänster, som känns mer naturligt:
- Generell info uppe och till vänster, detaljer nere och till höger, i den ordning som man läser.

Men jag är nog också för att återinföra rullgardinsmenyerna. Nu t ex när jag skriver det här har jag inte tillgång till undermenyerna.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav haja » 2011-08-04 13.02

Att menyn är i olika färger tror jag har läst någonstans att det speglar olika partiers färg.
Jag tycker det blir lite av "bildskärmssallad" där överblickbarheten blir kraftigt lidande.

Menyer behöver rensas och kanske bli i tre nivåer. I det sammanhanget behövs utfällda menyer i t.ex. js.

En färg i menyer, annan navigering som visar val i meny, underlättar en hel del.
En framtida grafisk profil bör tas fram som återspeglar partet som web och forum är en del av.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Navigering på sidorna: Lätt att hitta?

Inläggav SimonB. » 2011-08-08 07.59

Jag gillar jonas förslag om att tona ned parti lite för att ge större synbarhet att AD kan vara en väg för alla < 4% -partier att få vara med i leken.
Det är bra att hålla rubrikerna enkla och "Så fungerar det" har nog större chans att dra till sig klick än "om Aktiv Demokrati".

Ska framsidan anpassas beroende på om man är inloggad eller ej? För när man kommer in på sajten (t ex via framsidan) vet väl servern direkt om man är inloggad? Alla som valt "Kom ihåg mig" vid inloggningen kunde få framside-innehåll som är mer anpassat för medlemmar och återkommande besökare, medan icke-inloggade kan få mer fokus på att förstå varför de vill registrera sig (minimum: ge bort sin epostadress för att få mer info som på sikt konverterar besökaren till medlem) och i senare skede även bli medlemmar. Det går göra mätbart hur bra sajten konverterar nya besökare till medlemmar, t ex med Google Analytics + javascript.
SimonB.
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2006-06-22 10.58
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π