Smalum skrev:Tjo!
Jag gjorde ett försök till en överblick över hemsidans nuvarande layout:
https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AqDQFUj5rCuxdFczbmZ1bjNjRGxrYV95TURqVFdQaWc&hl=en_US#gid=1Under fliken nuvarande har vi, obv, den nuvarande layouten. Jämför t.ex. mängden länkar med mängden innehåll. Min slutsats är att det är onödigt rörigt.
Under fliken förslag (ovanför den blå linjen på sidan) så har jag hittat på ett förslag till en mer konsekvent meny. Lite mer hårddraget innehållsmässigt men jag tror den kan erbjuda en mer intuitiv navigering.
Nedanför den blå linjen är förslag till innehåll men det har jag inte börjat på eftersom det kändes onödigt om en ny layout ej ens är önskvärd.
Jag har hört många säga att det är för rörigt. Jag har kommit med förslag om det tidigare i denna tråd. Dvs att separera menydelen av högerkolumnen från övrigt innehåll och att ta bort en del av det övriga innehållet som är wordpress-widgets. Dessa kanske enbart ska synas i huvud-bloggen.
Delvoriah, som skapade ramen, bestämde att vi inte ska ha rullgardinsmenyer utan istället presentera undermenyerna i högerkolumnen. Denna meny har samma färg som den flik man är på. Så det är precis samma innehåll som istället skulle kunnat vara en rullgardinsmeny.
Jag vet inte hur vi objektivt kan komma fram till vad som är bästa upplägget. Oavsett så var det nog fel att lägga övrigt material i samma högerkolumn som undermenyn eftersom det då inte blir lika tydligt att det faktiskt att menyn för respektive sektion som visas där.
Sektionerna som ligger på webbplatsen idag är baserade på vad som är normalt för svenska partiwebbplatser. Där finns nästan alltid en huvudlänk för press och en huvudlänk för kontakt. Jag har valt att använda samma uppsättning länkar som jag sett vara de-facto-standard. Innehållet på press- och kontaktsidan är inte så stort men det borde bli mer där.
Ditt förslag att slå samman dem under rubriken "Kommunikation" ser bra ut. Frågan är om det är bättre. Jag vet inte. Människor har ofta en idé om vad menyrubriken ska heta, var den ska ligga, och letar efter det de förväntar sig. Så om det står kommunikation och de letar efter Kontakt, så kanske det blir fel. Det är också en avvägning.
Jag håller med om att valsystemet borde synas mer i webbplatsen. Anledningen till att den inte gör det är att jag skapade GOV efter att jag skapade webbplatsen och inte har hunnit längre än så.
Min tanke är att göra en primär uppdelning av besökare i
AKTIVA besökare och de som huvudsakligen vill ha info om vad Aktiv Demokrati är. Det är därför som vi på alla sidor uppe i högra hörnet har en länk till vår medlemsarea som är tänkt att innehålla allt som den
ÅTERKOMMANDE besökaren vill ha. Den sidan är tänkt att vara en portal som på en sidan visar a) aktuella omröstningar, b) aktuella foruminlägg, c) aktuella händelser från kalendariet, d) personliga notiser angående medlemsprofil, medlemsstatus, etc, d) projekt man deltar i och dess status, etc. Den sidan har idag enbart forum-delen, men har länkar i menyn till alla delar som vänder sig till aktiva och återkommande medlemmar. Detta ligger under sektionen
AGERA.
Det jag kallat "
om Aktiv Demokrati" har du döpt till "
Partiet". Jag är osäker på vilken av dessa rubriker som är tydligast. Dock så har jag börjat bli mer övertygad om att vi bör tona ned ordet "parti" och nog även byta "byline" från "
Partiet för kontinuerlig direktdemokrati" till "
systemet för modern direktdemokrati" eller liknande som understruker att detta är en
HJÄLP för alla småpartier och inte en konkurrent till dem.
Det du kallar för "
Ideologin" är det som jag kallat för "
Direktdemokrati". Detta motsvarar den menyrubriken som på andra partiwebbplatser heter "
Vår politik" eller liknande. Jag vill än en gång markera att AD är ett system snarare än en ideologi eller en politik. Därför vill jag undvika att kalla det för idéologi. För AD vill ju möjliggöra alla idéeologier att göra sig hörda. Möjligen skulle vi ändra rubriken till "
Så fungerar det".
Angående om ny layout är önskvärd:
- Alla beslut i AD görs via direktdemokrati.
- För att förenkla förändringsarbetet har det direktdemokratiskt valts en ordförande och en vice ordförande för webbgruppen. Dessa poster kan när som helst bytas ut. Det ska alltså inte vara frågan om maktspel.
- I slutändan handlar det om att någon ska göra jobbet och den som ställer upp får för det mesta ganska stor frihet av de övriga att göra förändringar.
Personligen vill jag hellre att förändringar görs på vetenskaplig grund snarare än personligt tyckande. Jag litar inte på min egen kunskap om effektiv kommunikation. Der är därför jag implementerat ramverket som tagits fram av Delvoriah som är proffs på området.