Forum

Medlemsregistrering

Utveckling av hemsidan

Medlemsregistrering

Inläggav jonas » 2010-11-04 01.26

Näst på tur är att göra något åt medlemsregistreringen.

Vi behöver:
  • Göra det enkelt att säga att man är intresserad
  • Samla ihop så det bara blir en registrering
  • Ställa ett antal frågor om hur medlemmen vill stödja partiet. Kunskaper, färdigheter, etc
  • Göra det enkelt att betala medlemsavgiften
  • Ge ett positivt mottagande av nya medlemmar, med välskrivna texter, information, mm

Den första delen sköter Wordpress mycket bättre än exempelvis phpBB. En enkel sida där du anger namn och e-post, följt av ett brev som skickas med lösen.

Men vi vill nog gömma den vanliga wp-kontrollpanelen för nya medlemmar. Avsändaren av brevet behöver ändras. Loggin-sidan behöver modifieras, osv.

Jag hittade denna plugin som verkar vara mycket välgjord och som ser ut att lösa alla delar, inklusive automatisk registrering av inkommande betalning samt även sådant som påminnelse för ny årsavgift, med mera.

http://wordpress.org/extend/plugins/s2member/


Helst skulle vi kanske ha något som är mer anpassat till Sverige och kanske något som stödjer flera betalalternativ och inte bara Paypal. Men det ser ut som en väldigt bra början. Jag tänkte undersöka den och se om den kan göra det jag önskar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsregistrering

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-11-04 18.15

Kan icke partimedlemmar idag skriva i forumet, och kommer de att kunna det även efter denna ändring?
Det är ju bra om de kan skriva i forumet enligt tidigare beslut, men kanske inte om de kan ändra på alla hemsidor i övrigt precis som vi partimedlemmar kan nu.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Medlemsregistrering

Inläggav jonas » 2010-11-04 19.02

Magnus Gustavsson skrev:Kan icke partimedlemmar idag skriva i forumet, och kommer de att kunna det även efter denna ändring?
Det är ju bra om de kan skriva i forumet enligt tidigare beslut, men kanske inte om de kan ändra på alla hemsidor i övrigt precis som vi partimedlemmar kan nu.


Varken partimedlemmar eller andra medlemmar kan ändra sidor automagiskt. Jag har delat ut rättigheter till ett par stycken.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsregistrering

Inläggav jonas » 2010-11-06 02.51

Nu har jag valt att använda "Register Plus Redux" som ger en del av det jag vill ha.

Min tanke här är att göra själva registreringen så snabb och enkel det bara går för att få in e-postadressen i databasen.

Default i WP är att lösenord skickas till angiven e-postadress. Så loggar man in så har man också angivit en giltig e-postadress.

Många webbplatser använder en aktiveringslänk som skickas till e-postadressen. Fördelen med en sådan är att det registrerade kontot raderas om man inte använder aktiveringslänken inom en viss tid (7 dagar). På så vis kan man slippa en del spam-registreringar som inte är knutna till giltiga e-postadresser.

Jag skulle vilja ha en registrering som, iaf i vissa fall, enbart består av att man matar in e-postadressen och sedan bekräftar sin registrering med en länk man fǻr i ett e-brev.


Det finns många varianter av registrering som erbjuds med "Register Plus Redux" och liknande plugins. Men jag har inte sett någon som ger registrering enbart med e-post och verifieringslänk. Däremot går det att bygga på med fler saker, som att skriva in e-postadressen en extra gång, skriva in lösenord direkt vid registrering, fylla i en captcha (bild med svårläst text), och även ett valfritt antal andra fält som man kan begäras fylla i vid registrering.

Jag prövade en variant där man först får en aktiveringslänk och när man klickar på den så får man ytterligare ett brev med lösenordet för att logga in med. Det anser jag vara ett e-mail för mycket. Men jag vill inte att användaren ska ange ett lösenord vid registrering för då blir det inte minimalt längre.

Jag har dock ändrat så att avsändaren av breven alltid blir "Aktiv Demokrati" (istället för Wordpress) och att bilden på inloggnignssidan är Aktiv Demokrati. Texter och brev är på svenska. Pluginnet ger även möjlighet att göra det till HTML-brev. Dock tycker jag att nuvarande brev är snygga och tydliga med minimalt med innehåll. (Lätt att hitta)

Jag har också lagt till ett antal extra frågor som jag tänkt att man ska svara på EFTER att man registrerat sig. Dessa frågor skulle jag dock vilja presentera på en egen sida, men nu finns det på användarens profilsida. Mer om detta i separat brev.

Kom med synpunkter på hur webbsidan upplevs och hur inloggning och redigering av uppgifterna upplevs. Känns det som att det hänger ihop med AD? Är det lätt att hitta och förstå?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsregistrering

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-11-08 21.58

jonas skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Kan icke partimedlemmar idag skriva i forumet, och kommer de att kunna det även efter denna ändring?
Det är ju bra om de kan skriva i forumet enligt tidigare beslut, men kanske inte om de kan ändra på alla hemsidor i övrigt precis som vi partimedlemmar kan nu.


Varken partimedlemmar eller andra medlemmar kan ändra sidor automagiskt. Jag har delat ut rättigheter till ett par stycken.


OK
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π