Forum

AD webbplats på Binero med Wordpress

Utveckling av hemsidan

AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-27 19.16

Webbplatsen under utveckling ligger på http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/

Skriv här om ni vill ha inloggning.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-27 19.23

Roger skrev:En liten rapport: Det nya webbplats-bygget går sakta framåt. Mycket sker bakom kulisserna. Jag har lärt mig databas-backup, migrering av sajt till annan URL, utveckla offline med XAMPP, maintenance mode etc. Jag har lagt in rtordon's bloggposter och släppt in tre "Editors": Jonas, Magnus och pH7.3. Ni Editors kan börja modifiera webbplatsen nu och vi har en speciell sida "Editor's comments" som skall styra upp arbetet. Skriv där vad ni skall göra. Än så länge är det bara jag som är "Administrator", för att förhindra kaos.


Vad är "maintenance mode"?

Jag har nu skapat en lokal installation som verkar funka med fulhacket att låtsas vara 'aktivdemokrati.se.preview.binero.se' lokalt. Lyckas inte skapa databasen 106768-wp så jag döpte den till 106768_wp istället. om det inte vore för det så skulle jag nog klarat mig helt utan att behöva ändra ens i wp-config.php
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav Roger » 2010-09-27 19.44

Maintenance mode är när någon av oss behöver uppdatera filerna eller databasen. Då skall övriga besökare få en webbsida presenterad att webbsidan är stängd för underhåll. Det finns nog information på wordpress.org om detta eller googla wordpress maintenance mode.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-27 20.53

Roger skrev:Maintenance mode är när någon av oss behöver uppdatera filerna eller databasen. Då skall övriga besökare få en webbsida presenterad att webbsidan är stängd för underhåll. Det finns nog information på wordpress.org om detta eller googla wordpress maintenance mode.


Det ser ut som att det är en plugin som vi inte har installerat. Stämmer det?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-28 21.44

Jag har suttit och tittat på funktioner i Wordpress. Speciellt letar jag efter sätt att skapa den typ av menystruktur som Sara föreslagit. Jag ser att det finns många sätt att organisera och presentera sidor på. Undersöker dem och försöker hitta de bästa. Tips och idéer mottages.

http://demokrati.alternativ.se/files/ad_forslag4.jpg

Idén här är att det för varje synligt menyalternativ i överkant ska finnas en kategori på webbplatsen som var och en har sin egen meny vertikalt i högerkanten, där aktuell sida är markerad. Själva högerboxen kommer även indikera aktuell kategori genom motsvarande färg som i topp-menyn.

Eventuellt skulle detta kunna kombineras med att mnyalternativen i överkanten expanderar för snabbåtkomst till undersidor, som ett alternativ till att klicka först på kategori och sedan välja sidan i högerkanten.

Jag ser att ett sätt är att skapa en meny för varje kategori och att sedan antingen ha en widget i högerkanten som väljer meny baserat på sidans metadata, eller att man gör ett tema för varje kategori, och placerar in sidorna i respektive tema.

Dessa varianter innebär dubbel sortering. Dels sortera i menyer och dels sortera in med metadata eller tema. Och kanske dessutom då sortera in i huvudmenyn. Det blir flera sorteringar som måste göras lika dant för att det ska bli konsekvent. --- Så jag letar lite till för att se ifall det finns något bättre sätt att åstadkomma menyerna på.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-29 00.42

Satt alldeles för länge och försökte installera ett nytt tema (på min lokala installation).
Gick igenom 4 ftp-(server)program dessutom. För att sen ändå bara ta hem zip-filen...
Och då ska jag ändå föreställa expert på det här. :-P *suck*
Nu har jag lite koll på den delen också iaf...
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav joasi » 2010-09-29 10.15

jonas skrev:Idén här är att det för varje synligt menyalternativ i överkant ska finnas en kategori på webbplatsen som var och en har sin egen meny vertikalt i högerkanten, där aktuell sida är markerad. Själva högerboxen kommer även indikera aktuell kategori genom motsvarande färg som i topp-menyn.

Eventuellt skulle detta kunna kombineras med att mnyalternativen i överkanten expanderar för snabbåtkomst till undersidor, som ett alternativ till att klicka först på kategori och sedan välja sidan i högerkanten.

Båda alternativen låter bra. Jag förstår inte idén i http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/ med att ha alla sidor som länkar till höger och samtidigt ha en delmängd av dem, fast i annan ordning, i menyn. Jag tycker alla sidor ska vara åtkomliga via menyn (utom möjligen meta), samt som du skriver att undersidor till aktuell sida även finns tillgängliga som länkar till höger.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-29 10.37

joasi skrev:Båda alternativen låter bra. Jag förstår inte idén i http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/ med att ha alla sidor som länkar till höger och samtidigt ha en delmängd av dem, fast i annan ordning, i menyn. Jag tycker alla sidor ska vara åtkomliga via menyn (utom möjligen meta), samt som du skriver att undersidor till aktuell sida även finns tillgängliga som länkar till höger.


Det behöver inte vara en delmängt. Det som jag besväras över är att man kommer behöva lägga upp alla sidor på flera ställen. Om man flyttar eller lägger itll en sida så behöver man lägga upp det på 2-3 ställen och se till att det är gjort lika dant på varje ställe för att det ska bli konsekvent.

Det vore bra om vi kunde hitta någon widget eller liknande som kan visa delar av menyer med vald startpunkt. Men jag kan nog ta och skriva en sådan själv om vi inte hittar någon.

Sen kan det ju vara så att man kanske vill göra dropdownmenyerna mer överskådliga och listorna i högerkant mer fylliga. Men det blir i så fall mer aktuellt när/om det börjar närma sig hundratals sidor. Exempelvis en sida eller post för varje FAQ-inlägg. Man vill nog inte ha så stora listor i dropdown-meny.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-30 17.44

Med så många teman och plugins och widgets är det inte så lätt att hitta.

Jag vet inte hur jag ska hitta en widget som gör det som jag tänkt mig. Antar jag får skriva en egen då. Har ni något förslag?

Även med en sådan widget behöver ändå sidor placeras med rätt template, för att skapa färgen runt menyn för sektionen. Eller har ni något annat förslag?

Någon som kan föreslå ett tema som ligger ganska nära saras skiss? Jag tror att nuvarande tema är ganska nära, men ni kanske hittar något bättre?

Gå gärna in på chatten för stöd... http://aktivdemokrati.se/chatt.htm
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-30 19.59

Jag hittar bra sidor hur man gör plugins och widgets.

Men försöker hitta var menysystemet anropa. Jag tittar på
/wp-admin/includes/nav-menu.php men den är ganska stor. Försöker komma på vad det är som anropas av widgeten "Custom Menu" för jag kommer att behöva ändra anropsplatsen till en undermeny.

Jag har hittat en artikel som tar upp en del av detta genom att beskriva hur man kan göra en meny av sid-heiarkin.
http://wpfirstaid.com/2010/09/implement-wp_nav_menu/

Jag är varken php-programmerare eller har vana av WordPress. Någon som kan hjälpa mig här?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-09-30 21.55

Vill ni ha nån webbsida får ni allt bry er också. :-( Annars kanske jag tröttnar snart.

Jag har läst på mer om
http://codex.wordpress.org/Function_Ref ... p_nav_menu

Men jag har också kommit på att jag kan göra det jag vill med enbart css. Någon som kan komma på ett snyggare sätt att göra detta än nedan kod? Jag skulle helst slippa använda "!important".

Kod: Markera allt
.menu > li.menu-item     { display: none             }
li.current-menu-ancestor { display: block !important }
li.current-menu-item     { display: block !important }
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav fiddur » 2010-10-01 04.56

jonas skrev:Vill ni ha nån webbsida får ni allt bry er också.

Vi bryr oss. Detta är nog inte rätt forum att diskutera små koddetaljer dock. Jag är på irc.

jonas skrev:Men jag har också kommit på att jag kan göra det jag vill med enbart css. Någon som kan komma på ett snyggare sätt att göra detta än nedan kod? Jag skulle helst slippa använda "!important".

Om det funkar med !important, kör på det. Ingen anledning att lägga massa tid på kod-idealism i det här läget. Få det att funka först, så kan vi göra små modifikationer när vi har en fungerande hemsida och valsystem.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav robwe » 2010-10-01 20.15

Personligen kan jag ingenting alls om PHP, och kan inte så mycket om den här sortens webb-programmering, så jag är lite lost här. Behöver ni hjälp med något grafiskt så skulle jag kunna ställa upp lite... Kanske bannern på förstasidan? Jag är lite ringrostig, och har inte de program jag är van vid, men kanske jag kan hjälpa till något.

Ta det bara försiktigt så att ni inte bränner ut engagemanget! Ibland när man tappar sugen kan det vara bra att ta en brejk på någon/några veckor, för att komma igen senare. Det kan vara bättre det än att arbeta så hårt att man tappar sugen för gott. Uthållighet!

Förhoppningsvis kommer ju de nya forum-reglerna också göra att vi får mer och mer medlemmar som kan tänkas hjälpa till så småningom, så att ni som kämpar får lite avlösning så småningom.

Vi är i alla fall många som väntar med stort intresse på all form av framsteg på detta område! Ge inte upp!
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-02 00.55

Många gånger räcker det med ett bollplank.

Om ni som jag har pidgin eller en annan im-klient som man kan koppla till flera protokoll, så kan ni, som jag, lägga till att den även gåt på IRC, parallellt med MSN, ICQ, XMPP, Facebook, osv. Då kan ni vara ständigt inloggade på chattkanalen #aktivdemokrati och vara tillgänglig när jag behöver någon att bolla idéer med.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-02 20.30

Jag ändrar nuvarande menyer i enlighet med Delvoriahs förslag.

http://demokrati.alternativ.se/files/ad_forslag4.jpg


Kod: Markera allt
Direktdemokrati
- Introduktion
- Rapporter
- Övrig media om DD
- FAQ
   - språk 1
   - språk 2
   - språk 3
   - språk 4
   - språk 5
   - språk 6
- Ordlista


om Aktiv Demokrati
- Valsystem
- Nationellt
   - Förtroendeposter
- Regionalt och lokalt
- Nätverk och samverkan
   - Direktdemokratiska organisationer
   - Organisationer att kontakta
- Stadgar
- Historia
- Ekonomi
   - Årsredovisning
- Organisationsöversikt
- Informationsmaterial
   - Affischer
   - Flygblad, broschyrer, etc
   - Banners
   - Filmer
   - Audio


Engagera dig
- Bli medlem
- Bli volontär
- Sociala medier
- Kampanjaktiviteter
   - Organisationer att kontakta
   - Kampanjuppgifter
- Omröstningar


Press
- Pressmeddelanden
- Presskontakt
- Pressbilder


Kontakt
- Adressuppgifter
- Sociala medier
- Regionalt och lokalt
- Förtroendevalda


Nyheter och blogg
- Arkiv
- Kalendarium


Medlemsarea
- Forum
- Omröstningar
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-02 21.59

Jag lägger upp varje fråga i FAQn som en egen blogg-post i kategorin FAQ. Ser ut som det kan bli lättare att administrera än att ha det som separata sidor.

Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-02 22.07

jonas skrev:Jag lägger upp varje fråga i FAQn som en egen blogg-post i kategorin FAQ. Ser ut som det kan bli lättare att administrera än att ha det som separata sidor.

Eller vad tror ni?


Jaha. Där får man för att inte ens ha tittat på FAQn. Den behöver göras om!
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav MrPerfect72 » 2010-10-03 04.54

Tycker inte att innehaallet i fraagorna fipplas med nu, det kan ske vid sidan om och sedan roestas in. Det ska vara en bloggpost per spraak. I bloggposterna kan det finnas ett index foer vilka fraagor som finns i FAQ:n foer varje spraak.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-03 05.43

Nu har jag fastnat med ett css-problem... Kan lätt gå runt det iofs men skulle gärna behålla huvudstrukturen på wp-sidan.

Eftersom jag utvecklar sidan lokalt genom att sätta hosts-filen så att localhost blir aktivdemokrati.se.preview.binero.se så kan jag inte visa hur det ser ut. Ni får helt enkelt ändra er egen /etc/hosts och lägga till raden
Kod: Markera allt
83.227.245.204   aktivdemokrati.se.preview.binero.se

för att se hur det ser ut. Kom ihåg att starta om webbläsaren efter ändringen.

Jag har bit för bit lagt på utseenden från http://demokrati.alternativ.se/files/ad_forslag4.jpg
Det jag har problem med nu är att jag vill flytta upp den högra kolumnen så att den delvis överlappar den svarta menyraden.
Men när jag försöker göra det med css så klipps innehållet.

Kan vara enkelt att fixa, men jag börjar bli trött nu. Dags att sova. Hoppas ni kan hjälpa mig här.

... Nu när jag väl suttit med Wordpress har jag lärt mig en del om dess svagheter. :)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-10-03 05.46

I senaste vändan försökte jag med position absolute relativt main, men tidigare gjorde jag det med en negativ margin. Båda gav dock samma resultat.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π