Forum

AD's nya hemsida

Utveckling av hemsidan

AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-09-08 12.21

Jonas,
Jag tar gärna del av ert pågående arbete med den nya sidan, och det kan nog gälla fler icke-medlemmar. Så skapa gärna en tråd i det öppna forumet där ni kan presentera information om pågående arbete. Eller använd den här tråden.
Mvh
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-08 13.34

Jag är också nyfiken! :mrgreen:
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-09-08 16.51

Just nu behöver vi/jag människor som vill hjälpa till med den nya versionen av webbplatsen. Ni kan hjälpa till med 1) uppmuntra oss/mig att jobba vidare, 2) titta på vad vi gjort, 3) var bollplank på ändringar och förslag, 4) hjälp till med design, innehåll, programmering, osv. Gå in på irc://paranormal.se/Direktdemokrati eller http://demokrati.alternativ.se/chatt.html
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-09-08 18.17

Jag har testat båda länkarna. Ingen av dem visar någon information om pågående arbete. Jag antar att ni kommer att lägga upp den nya sidan någonstans medan ni jobbar med och testar den. Posta gärna den länken här så kan vi komma med feedback.

Jag vet inte vart ni har tänkt att lägga upp design-dokument, att-göra-lista och liknande, men ett tips kan ju vara att lägga det på wikin [url]wiki.sobr.se[/url]
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Roger » 2010-09-08 19.09

Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-09-08 21.31

joasi skrev:Jag har testat båda länkarna. Ingen av dem visar någon information om pågående arbete.


Det är en chatt. Jag skulle vilja att ni stödjer mig/oss genom att gå in där och STANNA där. När mer än en person är där samtidigt går det att prata med varandra direkt, som i en chatt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-09-08 21.33

Jag tycker sidan ser bra ut. Ren design. bra färval.

Jag skulle dock vilja maximera den del som visar innehåll på några olika sätt:
1) Minska höjden på den övre bilden
2) Låt sidan börja direkt vid övre kanten istället för att ha en övre grå marginal
3) Dela upp innehållet i en huvuddel som visas i mitten/vänster och en del som visas i den högra spalten, som nu är så gott som tom

Ni får gärna länka till rdd-handboken från huvudmenyn. För den som vill gräva lite djupare bakom försäljningsargumenten och de vackert formulerade visionerna.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-09-08 21.35

jonas skrev:Det är en chatt. Jag skulle vilja att ni stödjer mig/oss genom att gå in där och STANNA där. När mer än en person är där samtidigt går det att prata med varandra direkt, som i en chatt.

Räkna inte med mig. Jag håller kontakt med direktdemokrater via det här och direktdemokraternas forum. Orkar inte hålla koll på ytterligare ett forum som dessutom är tomt för det mesta och där man bara kan kommunicera i realtid.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-08 23.28

Jag kan agera moraliskt stöd och testköra, men jag tror inte att jag realistiskt har tid att delta direkt i arbetet. Jag fortsätter mitt arbete med att försöka bedriva propaganda och nätverka.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Webbgruppen

Inläggav jonas » 2010-09-09 11.43

Dessa personen har angivit intresse. Fyll på med vad du kan hjälpa till med.

pH7.3
- grafisk design
- copywriting
- html + php

Magnus Gustavsson
- användarvänlighet
- designkänsla

robwe
- testköra

Roger

joasi
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Sitemap

Inläggav jonas » 2010-09-09 11.51

Kod: Markera allt
Jag har tittat igenom ett par partiwebbplattser och har just nu denna sitemap:

Webbplatsen på flera språk, lättläst, tal, etc

Politik
- Introduktion
- Ideologi
- Partiprogram
- Propagandamaterial
   - Affischer
   - Flygblad, broschyrer, etc
   - Banners
   - Filmer
   - Radio
- FAQ (Faktablad)
- Rapporter (officiella dokument)
- Forskningsrapporter, böcker, filmer om DD
om Aktiv Demokrati
- Bli medlem
- Kontakt
- Nationellt
   - Förtroendeposter
- Regionalt och lokalt
- Nätverk och samverkan
   - Direktdemokratiska organisationer
   - Organisationer att kontakta
- Samverkan nationellt
- Stadgar och reglemente
- Historia
- Intranät
- Ekonomi
   - Årsredovisning
Nyheter / AD's blogg
- Arkiv
Kalendarium
Media
- Pressmeddelanden
- Kontaktuppgifter
- Pressbilder
- Grafisk profil
Engagera dig
- Bli medlem
- Bli volontär
- Facebook, twitter, RSS, nyhetsbrev, etc
- Kampanjaktiviteter
   - Organisationer att kontakta
   - Kampanjuppgifter
- Propagandamaterial
- Filma dig själv och berätta om AD
- Omröstningar
Kontakt
- Adress, e-post, telefon
- Facebook, twitter, RSS, nyhetsbrev, etc
- Organisationsöversikt
- Regionalt och lokalt
- Förtroendeposter
Valkampanj
- valmanifest
- Strategi
- Material
- Kandidater på valsedel
Om webbplatsen
Intranät / Extranät
- Forum
- Omröstningar
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-09 12.24

Jag kan bidra med lite inspiration också... eller tja, någon möjlig idé. Kolla på bifogad fil. Detta var mitt försök till att skapa utseendet på ett valsystem (packa upp bifogad zip-fil och klicka på valsystem.html). Vad ska jag säga, under den här perioden så hade jag idén att partifärgerna skulle vara svartvitt, eftersom det skulle signalera någon slags neutralitet. Av någon anledning så var vi också inne på att använda någon slags retro-typewriter font som skulle kunna beskrivas som "förfärlig" eller "cool" beroende på sinnesstämning. Loggan var influerad av snabel-a... vad ska jag säga, detta känns kanske lite gammalt idag, men kanske kan det bidra till någon idé...

Förresten så är det vissa bilder i partiprogrammet som inte riktigt har anti-aliasing, det vill säga ser kantiga ut och inte så professionella. Jag bifogar en annan bild som var en av de som fanns från början i partiprogrammet. Det är möjligt att den togs bort eftersom den innehöll partispecifika logotyper?... Jag tycker i och för sig att den nuvarande är sämre eftersom den innehåller indirekta förolämpningar mot en rad partier.
Bilagor
image005.jpg
image005.jpg (12.92 KiB) Visad 3821 gånger
Valsystem.zip
(50.02 KiB) Nerladdad 208 gånger
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Sitemap

Inläggav joasi » 2010-09-09 14.38

Jag tycker sitemappen är för omfattande och behöver gallras. På det hela taget gillar jag strukturen och rubrikerna i testsajten bättre.
T ex "Om oss" ist. för "Om Aktiv Demokrati" och "Agera" istället för "Engagera dig". Kort och effektivt.
Börja med de delar som verkligen måste finnas så kan man ju lägga till fler undersidor efter hand och vid behov.

Börja med en helt svensk sajt och få den helt färdig innan ni tar ställning till om det finns resurser att översätta allt och sedan även underhålla sajten på engelska.

jonas skrev:
Kod: Markera allt
Jag har tittat igenom ett par partiwebbplattser och har just nu denna sitemap:

Webbplatsen på flera språk, lättläst, tal, etc

Politik
- Introduktion
- Ideologi
- Partiprogram
- Propagandamaterial
   - Affischer
   - Flygblad, broschyrer, etc
   - Banners
   - Filmer
   - Radio
- FAQ (Faktablad)
- Rapporter (officiella dokument)
- Forskningsrapporter, böcker, filmer om DD
om Aktiv Demokrati
- Bli medlem
- Kontakt
- Nationellt
   - Förtroendeposter
- Regionalt och lokalt
- Nätverk och samverkan
   - Direktdemokratiska organisationer
   - Organisationer att kontakta
- Samverkan nationellt
- Stadgar och reglemente
- Historia
- Intranät
- Ekonomi
   - Årsredovisning
Nyheter / AD's blogg
- Arkiv
Kalendarium
Media
- Pressmeddelanden
- Kontaktuppgifter
- Pressbilder
- Grafisk profil
Engagera dig
- Bli medlem
- Bli volontär
- Facebook, twitter, RSS, nyhetsbrev, etc
- Kampanjaktiviteter
   - Organisationer att kontakta
   - Kampanjuppgifter
- Propagandamaterial
- Filma dig själv och berätta om AD
- Omröstningar
Kontakt
- Adress, e-post, telefon
- Facebook, twitter, RSS, nyhetsbrev, etc
- Organisationsöversikt
- Regionalt och lokalt
- Förtroendeposter
Valkampanj
- valmanifest
- Strategi
- Material
- Kandidater på valsedel
Om webbplatsen
Intranät / Extranät
- Forum
- Omröstningar
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-09 17.39

Jag tror också att man ska försöka börja med så enkel site-map som möjligt.

Det här med att dela in i partiprogram resp. idelologi är lite knepigt i vårt fall eftersom vårt parti inte riktigt har en ideologi på samma sätt. Om man vill göra det så tror jag att ideologin i så fall ska vara oerhört övergripande, kanske bara på ett eller två stycken och prata i allmänna ordalag om direkt demokrati och direkt kommunikation. Partiprogrammet är sedan en mer ingående teknisk beskrivning av valsystemet och det sätt vi tänker använda våra mandat.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-09-09 20.31

Robert, har du kvar ditt ursprungliga partiprogram? Jag funderar på om det kan ha försvunnit något av värde från "originalet" efter MrPerfects omarbetning.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-09 21.46

joasi skrev:Robert, har du kvar ditt ursprungliga partiprogram? Jag funderar på om det kan ha försvunnit något av värde från "originalet" efter MrPerfects omarbetning.


Japp, hopplös "arkivist" som jag är så har jag sparat det senaste jag lämnade ifrån mig! Jag har till och med någon ännu senare arbetskopia som du och jag höll på med för länge sedan.

Dock behöver jag en epostadress eller något som jag kan skicka till. Det är hopplöst att man inte får ha för stora filer bifogade till dessa forumposter, och den ville inte heller acceptera en .html fil utan bilder, eftersom det tiggade något slags övernitiskt säkerhetssystem. :?

Vi skulle behöva någon plats för fil-hosting där vi kan lägga upp material som vi arbetar med gemensamt, annars blir det ju lite bökigt...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-09-09 22.27

Det borde väl gå att lägga filerna på wiki-sidan. http://wiki.sobr.se/
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-10 06.39

Foereslaar att vi tar med symboler foer de partier som valsamverkar med AD i staellet foer ex. S och M. Valsamverkande partier har foer det mesta positiva associationer hos maanga maenniskor. Jag har naemligen moett maenniskor som inte ser poaengen med direktdemokrati naer de tror att samma partier kommer styra och staella i den.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-09-10 07.11

MrPerfect72 skrev:Foereslaar att vi tar med symboler foer de partier som valsamverkar med AD i staellet foer ex. S och M. Valsamverkande partier har foer det mesta positiva associationer hos maanga maenniskor. Jag har naemligen moett maenniskor som inte ser poaengen med direktdemokrati naer de tror att samma partier kommer styra och staella i den.


Jag tror att det är bra att ha med M och S också så att människor förstår att övergången inte behöver bli så dramatisk. Jag tror också att det är smidigare att ha en bild som beskriver "allt som är möjligt", snarare än att ha en bild som om motsvarar någonting tillfälligt, och som behöver uppdateras varje gång AD förändrar sin relation till andra partier.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav rtordon » 2010-09-10 07.48

robwe skrev:Jag tror också att det är smidigare att ha en bild som beskriver "allt som är möjligt", snarare än att ha en bild som om motsvarar någonting tillfälligt, och som behöver uppdateras varje gång AD förändrar sin relation till andra partier.

Jag har en tredje vinkling på den här frågan. Framgångsrik kommunikation bygger på enkelhet och då ska man nog bygga på antingen det folk känner igen, alltså symboler från etablerade, kända partier, eller inga andra partisymboler alls. Egentligen tror jag att linjen "inga andra partisymboler alls" är den lättaste att ta till sig för allmänheten. Direktdemokratin i sig är ju egentligen kärnan i det budskap ni vill kommunicera. Det är lätt att man tvingas bli för detaljerad och för mycket "skollärare" när man ska förklara att andra partiers politik kan kanaliseras genom ett direktdemokratiskt parti, samtidigt som man ska förmedla den direktdemokratiska principen med att medborgaren har en direkt kanal till sakfrågan, utan att behöva gå via partier.

Min fundering är att ni behöver förmedla de två "betydelsebärande kanalerna" från medborgare till beslut som representativ direktdemokrati innebär. Ni måste också prioritera mellan dem, för att klura ut vilken princip som ska serveras först. Då tänker jag att det nya som ni tillför är den direktdemokratiska kanalen. Möjligheten till representation via delegater är en funktion som medborgarna redan är bekanta med. Representativ demokrati är ingen nyhet. Alltså bör ni presentera direktdemokratin först/tidigast/på förstasidan, möjligheten till representation av andra partier senare/i fördjupning/längre in i webben.

Att fronta med symboler för pyttesmå partier med extrema (statistiskt ovanliga) åsikter är direkt kontraproduktivt. Åsikter som företräds av 1 % är ofta extrema också i bemärkelsen starkt aversiva för övriga 99 %. Främlingsfientliga partier och olika kommunistpartier på vänsteryttern är exempelvis partier som brukar avskys av människor som ligger mer mainstream i sina politiska åsikter. Får de syn på symboler för SKP, SD, Fi, eller liknande, klickar de ner fönstret direkt och läser inte vidare.

Direktdemokratin är och ska vara åsiktsneutral, så därför tar man en kalkylerad risk om man plockar in en massa ideologiskt betingade stimuli i form av rosor och pluppade M.

In my humble opinion.
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π