Forum

Menyer på ny hemsida

Utveckling av hemsidan

Menyer på ny hemsida

Inläggav Jonas_helander » 2006-06-18 20.08

Innehållsmässigt har inte vår hemsida allt som man kan begära. Jag har tänkt på att man bör ha övermenyer och när man sedan klickar på dessa så kan man komma åt mycket mer material. Här är mitt ofullständiga förslag till menyer, komplettera! (det till vänster om "/" är övermenyn, och det till höger är vad man hittar när man klickar på "vänsterknappen")

Aktuellt/Nyheter, Artiklar (att någon skriver en liten artikel om något aktuellt lite då och då)

Läs först/Information om skyldigheter och annat innan man ansöker om medlemskap (i forumet/partiet?)

Forum och Valsystem/Direktlänk till phpbb-forumet

Varför Aktiv Demokrati?/Partiprogam, Sammanfattning av partiets åsikter och argument, Frågor och svar (vi bemöter de vanligaste frågorna vi får)

Vad kan du göra?/Vad kan man göra för partiet? (donationer, men framförallt tips om hur man kan sprida vårt budskap. Daniel (Ropix) var ju inne på detta, att det var otydligt i vilken ände man börjar i som ny medlem)

Om Aktiv Demokrati/Historia, stadgar, kontakinformation

Info in English/Information på engelska om partiet

Arkiv/Länkar till annat som har med DD att göra, gammalt material, årsredovisningar och annat som vi tycker ska vara offentligt (men kanske inte just sånt som man ska locka en förstagångsbesökare med)


Som sagt, kom med idéer till fler/andra övermenyer eller om något ska byta prioritet i menyerna.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-06-19 10.48

Ser bra ut!
Gör gärna jobbet i delar, så det inte blir för stort.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Cupy -> Paste

Inläggav bamsejon » 2006-09-07 23.25

Man kan ju faktiskt .. å hemska tanke... kolla lite på hur andra partiers hemsidor ser ut.. som labour, demokraterna och vänsterpartiet... (Sjyrrbo kompott där) Å kanske få en å annan idé.. Har för mig att folkpartiets sida hade fått bäst "betyg" på hemsida någonstans...

Inte för att aktiv demokrati är ett parti i vanlig mening kanske, en helt annan grej.. Men för att komma igång med en någotsånär layout....

/Jon - Skepp ohoj!!![/u]
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-08 14.13

Inspiration kan hämtas från många ställen, helt klart!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Menyer på ny hemsida

Inläggav SimonB. » 2008-10-21 12.33

Kanske det kan vara intressant att fråga sig: Vilka personer kommer in på framsidan? Vad vill de veta? Vad vill vi att de ska veta?
Utifrån den vinkeln borde det gå mejsla fram en användarvänlig och effektiv framsida.

Jag letade upp denna tråd pga mitt missnöje med den "hord" av grå rutor som är framsidans meny. En regel säger att "ca 3 till 7 st" ett bra mått då människor ska välja visuellt. Menyerna har ju lite fler än 7 länkar. (Off topic - Talsvar, t ex hos SJ eller Skattemyndigheten, bör hålla sig till 3 val i varje nivå, samt direktnummer för att nå in direkt till olika delar av talsvarstjänsten - och inget ont om mina exempel då jag inte använt deras talsvar på länge!)

Utseende och första intryck är antingen mer eller mindre viktigt än innehåll, men det är tyvärr svårt att förutse hur besökare uppfattar detta. Enklast är att ta inspiration från andra partiers webbsidor med förhoppningen att de redan evolverat ett tag i god riktning, och att AD på så vis kan uppfylla besökarnas förväntningar. (Förväntningar bör nog bara brytas när man verkligen vet vad man gör och vill ta konsekvensen, t ex - lite off-topic - webbläsaren Google Chrome.)

Finns det något mer tänkt angående menyerna? Jag skulle kunna hitta på något förslag utifrån nuläget, men tycker nog egentligen att man skulle ta en omgång med mejslande först för att få fram vad som är viktigast att ha på framsidan.
SimonB.
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2006-06-22 10.58
Ort: Linköping

Re: Menyer på ny hemsida

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-24 08.08

Kopiera textmassan och skapa egna förslag som vi diskuterar och röstar om och sedan lägger in som ny hemsida! :)
Den som vinner kan kanske få äran att bli webmaster dessutom.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Menyer på ny hemsida

Inläggav SimonB. » 2008-10-24 11.30

Helst skulle jag vilja se att vi tillsammans tar fram en lista på "roller" eller textmässiga karikatyrer på våra viktigaste "typiska webbsajtbesökare". Under varje roll listar vi kanske tre uppgifter som dessa kan tänkas vilja genomföra på sajten. När vi vet målet, blir det så mycket enklare att designa en meny och hela strukturen.

Ett första försök - roller eller persona:

"Forumfantasten" - debatterar gärna och ofta i forum, en riktigt aktiv demokrat och som har bra koll på vad moderatorer och netikett är.

"Politikern" - som läst ett blogginlägg som refererar till en diskussion hos AD och känner ett stort behov av att få veta vad som sägs om dennes politik, eller för att ge svar på tal direkt vid källan (istället för att blogga själv om det).

"Din Mamma" - som undrar vad det rör sig om, och kanske med lite övertalning kan tänka sig att delta åtminstone genom att lägga sin röst som en delegering via AD. Hon vill dock vara säker på att ingen går och ändrar hennes delegering, då hon inte har tid att bevaka både ungarna, huden, huset och sitt konto hos AD.

"Moster Agda" - som fick höra av barnbarnet att det där med aktiv demokrati kunde ge henne något intressant att göra när både grannen och emajl i emejl-boxen lyser med sin frånvaro.

Ovan roller är tänkta att ge oss ideer på vad som är viktigt på webbplatsen. En besökare som får behov och förväntningar uppfyllda kommer sannolikt tillbaka. Å andra sidan kan det ibland vara smart att nedprioritera besökarnöjdheten lite för att istället mata besökaren med AD:s egna agenda, så som "Inför bättre demokrati / aktiv röstning i Sverige!"
SimonB.
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2006-06-22 10.58
Ort: Linköping

Re: Menyer på ny hemsida

Inläggav MrPerfect72 » 2008-10-26 08.43

Tror att den med kunskap i hemsideutveckling, med fantasi och som lyssnar på medlemmarna kommer lyckas ta fram en bra förstasida. Ett visst mått av driv behövs givetvis också. :)
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π