Forum

Ny webbplats

Utveckling av hemsidan

Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-06-22 21.12

Det finns många saker jag skulle vilja ändra på webbplatsen.

1. Skapa en webb-grupp som aktivt och kontinuerligt uppdaterar och förbättrar webbplatsen

2. Ta bort allt som handlar om att marknadföra sig själv som delegat från AD-s webbplats

3. Ta bort alla referenser om personval.

4. Integrera forumet med startsidan så att vi har en fullständig navigeringsmeny även på forumet

5. Loggan ska länka tillbaka till startsidan. Ej till enbart forumet.

6. Relevant material ska flyttas från forumet till egna sidor anpassade för ändamålet.

7. Länka till de bästa svenska och internationella DD-initiativen

8. Ta bort max-25-forumet. Ta bort google-wiki.

9. Använd modern teknik för att integrera med facebook, twitter och annan social media

10. Skapa en ordentlig expanderande topp-meny som ska återfinnas på ALLA sidor på webbplatsen, inklusive forumet

11. Skapa sida och länka till press-material, flygblad, banners, osv

12. Gör det MYCKET enkelt att bara skriva in sin e-postadress för nyhetsutskick

13. Gör så att alla på forumet automatiskt prenumererar på ALLA forumen för att få notis om nya ämnen. Skapa inställnign för att kunna slå av detta. Gör det MYCKET enklare och tydligare hur du slår på eller av prenumeration på ett forum.

14. Skapa en hypertextversion av valprogrammet med ämnes-sidor för olika problem, lösningar, med mera. Fyll på med andra frågor och svar som vi har från forum och andra ställen.

15. Sänd alla delar av webbplatsen på remiss för att utrota allt som ser oseriöst ut. I många fall är det bättre med INGET innehåll än DÅLIGT innehåll.


Jag har säkert många många andra saker. Jag föreslår ett arbetsmöte för webben fredag, lördag eller söndag den 2:e, 3:e eller 4:e.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-23 07.32

Jag kommer inte provoceras till att svara paa hela din lista, just nu, aeven om det fanns ett faatal bra saker. Varje punkt boer diskuteras grundligt var foer sig, anser jag, OM de ska diskuteras alls just nu.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-06-23 07.48

Det suger ganska mycket energi att diskutera varje liten sak.
Jag lägger nog hellre energin på andra saker.
Men jag vill inte länka till AD när webbplatsen ser ut som den gör.

Nu skrev jag ändå ned en del saker jag kunde tänka på här på stående fot.
Vi kommer att träffas snart och sätta igång att göra om webbplatsen.

Kalla det en kupp om du vill. Men jag tror jag kan bjuda in ett tiotal personer för att rösta igenom ändringarna.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-23 08.09

Tio aktiva personer som laangsiktigt deltar vore givetvis vaelkommet och i stadgarna har vi inga spaerrar mot entrism. Vi vill bli infiltrerade om det sker i goda syften. :D Godhet beloenas garanterat enligt principen om karma. :mrgreen:

Finns det en generell beskrivning av det folk som kommer saa att jag kan skriva en nyhet om detta? Typ "miljoepartister infiltrerar AD" eller liknande? :lol: Det kan ju skapa en hel hop med folk som infiltrerar ur alla partier och sedan kommer fram med bra saker. :wink:

Om det blir lyckat ska jag personligen knacka doerr hos dem alla naer jag kommer hem och tacka enligt principen om god karma. :wink:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-06-24 09.28

Jag håller med om samtliga punkter i listan...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-25 10.28

Nu har jag tid att kommentera och det vore givetvis bra om ni kan ta med mina synpunkter naer ni diskuterar detaljerna IRL om ni vill. Medlemmarna ska besluta om hemsidan via forumet med foeregaaende diskussion paa forumet. Detta aer det saett med vilket partiet fungerar enligt stadgarna och de ska givetvis foeljas saa mycket det bara gaar.

1. Skapa en webb-grupp som aktivt och kontinuerligt uppdaterar och förbättrar webbplatsen


Inte enig. Webben har foeraendrats maanga gaanger och proceduren har varit att man tar fram ett nytt foerslag som sedan implementeras efter en demokratisk utveckling. Att slaeppa in ett flertal nya/okaenda personer paa servern som ska hantera den som en slags wiki verkar uppriktigt sagt rent idiotiskt i valspurten, speciellt daa saekerhet paa Internet aer ett av vaara tyngsta aemnen att jobba med. Texter och webbsidan kan paaverkas demokratiskt och det aer mycket enkelt. 1 Ett foerslag, 2 en diskussion och 3 en omroestning.

2. Ta bort allt som handlar om att marknadföra sig själv som delegat från AD-s webbplats.
3. Ta bort alla referenser om personval.


Inte enig. En ide som aer lite olustig, Jonas. Konstig aasikt faktiskt. Istaellet tycker jag att vi ska uppmuntra yttrandefrihet, aasiktsutbyte och politisk diskussion i detta tvaerpolitiska parti saa att folk vaknar upp och ser sakfraagorna mer tydligt och dessutom vet vem de roestar paa i riksdagens personval! Diskussion om detta i denna traad: viewtopic.php?f=104&t=1070&p=7274

4. Integrera forumet med startsidan så att vi har en fullständig navigeringsmeny även på forumet

10. Skapa en ordentlig expanderande topp-meny som ska återfinnas på ALLA sidor på webbplatsen, inklusive forumet


Inte enig. Ungefaer som http://vaken.se/modules/newbb/index.php? (som dessutom inte fungerade naer jag klickade paa laenken fraan huvudsidan)? ...eller kanske du menar som Tillit.se eller Enhet.se som inte heller fungerar helt optimalt?

Jag tycker att navigeringen med firefox-flikar aer roligare och enklare foer mig. Om bloggen, forumet och hemsidan ser lika ut blir det snarare traakigare och svaarare. Att forumet liknar hemsidan och bloggen i faerger och logga, samt att det finns enkla och tydliga laenkar mellan dem aer givetvis bra, men att de skiljer sig aat i funktion och utseende ser jag som naagot bra. Att kraangla till det hela aer inte noedvaendigt alls, anser jag och det verkar ju heller inte fungera optimalt, som sagt.

Dessutom tycker jag inte att vi behoever pilla med allt. Pilla i staellet med det vaesentliga! Varfoer mitt, Jonas eller ditt foerslag paa hemsida skulle se baettre ut aer en subjektiv upplevelse och visst kan man aendra utseende ibland, but let's make it simple for God's sake och laat oss aendra hemsidans utseende naer vi har tid med detta! Vi ska blogga eller ut paa gatorna eller vara aktiva paa effektiva vis! Allihop! Jajjamensan! Den som vill pilla med allt annat ska ta sig till en meditationskurs, healing eller liknande, anser jag och pilla lite med det mentala!

Varfoer haaller du dig fortfarande ifraan att logga in i partibloggen och rapportera om direktdemokratin, Jonas?

5. Loggan ska länka tillbaka till startsidan. Ej till enbart forumet.


Enig. Bra ide. Det kan Magnus kanske fixa naer han fixar bilden med transparent bakgrund? Om inte sa kontakta mig, Magnus, saa ska jag kolla direkt i phpBB-koden.

6. Relevant material ska flyttas från forumet till egna sidor anpassade för ändamålet.


Inte enig. Det aer baettre att laenka folk in till forumet eftersom allt annat leder till merarbete vid varje aendring av en text eller vid varje aendring av layouten.

7. Länka till de bästa svenska och internationella DD-initiativen


Enig. Diskutera, Skapa, starta votering!

8. Ta bort max-25-forumet. Ta bort google-wiki.


Inte enig. Vi ska sjaelvfallet ha ett ungdomsforum till de som vill slippa gamlingarna.

9. Använd modern teknik för att integrera med facebook, twitter och annan social media


Inte enig. Vi ska inte samla folk i sociala naetverk kontrollerade av CIA. Det har med deras trygghet att goera.

11. Skapa sida och länka till press-material, flygblad, banners, osv


Halvt enig. Forumet duger fin-fint. Laenk kan fixas enkelt.

12. Gör det MYCKET enkelt att bara skriva in sin e-postadress för nyhetsutskick


Halvt enig. En instruktion i forumet och en laenk fraan foerstasidan kan kanske vara bra. Om man vill ha nyhetsutskick som aldrig kommer, som nu, aer det ju faktiskt inte helt optimalt. Bloggen fungerar finfint och den har denna funktion. Forumet har ocksaa denna funktionalitet och Admin kan goera utskick till alla som vill ha.

13. Gör så att alla på forumet automatiskt prenumererar på ALLA forumen för att få notis om nya ämnen. Skapa inställnign för att kunna slå av detta. Gör det MYCKET enklare och tydligare hur du slår på eller av prenumeration på ett forum.


Amvivalent. Men ok det aer nog vaert ett foersoek.

14. Skapa en hypertextversion av valprogrammet med ämnes-sidor för olika problem, lösningar, med mera. Fyll på med andra frågor och svar som vi har från forum och andra ställen.


Positivt instaelld.

15. Sänd alla delar av webbplatsen på remiss för att utrota allt som ser oseriöst ut. I många fall är det bättre med INGET innehåll än DÅLIGT innehåll.


Gaangen i partiet aer: 1. Diskutera, kom med ett nytt foerslag som oevertraeffar det befintliga och 2. Roesta in det.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-06-29 21.20

Jag tycker det är dags att börja rösta så smått.

Vi kan börja med webb-gruppen.

Rösta om gruppen ska ha befogenheter att välja plattform (t.ex. ett CMS), utseende, innehåll, etc. utan föregående allmän AD-omröstning.

Man kan diskutera hur det ska se ut internt inom gruppen, hur beslut tas, hur ändringar görs, etc., men det är en annan fråga. Först gäller det alltså principen ovan. Ska webb-gruppen ha de nödvändiga befogenheter för att kunna fungera effektivt?

Notera, om allmänt missnöje uppstår med hur webb-gruppen sköter sig kan ju en allmän AD-omröstning alltid skrota gruppen.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-06-29 22.33

Jag ser det inte som något problem. Webb-gruppen kan på egen hand producera en webbsajt som vi senare kan rösta om den skall ersätta befintlig eller inte. Så har vi gjort tidigare. Men vad gäller små brådskande förändringar på befintlig sajt så kan vi ju rösta om det redan nu.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-06-30 00.42

Dessa ändringar är viktiga. Det är många som sagt till mig att AD har en bra idé men de kan inte hänvisa till webbplatsen så som den ser ut nu. Det ger ett dåligt intryck och vi förlorar mängder med potentiella förespråkare.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-06-30 00.54

Roger skrev:Jag ser det inte som något problem. Webb-gruppen kan på egen hand producera en webbsajt som vi senare kan rösta om den skall ersätta befintlig eller inte. Så har vi gjort tidigare. Men vad gäller små brådskande förändringar på befintlig sajt så kan vi ju rösta om det redan nu.


Men det kommer troligen att bli en hel rad ändringar.

Och jag vill inte ha en allt för lång debatt i efterhand som suger energin. Låt intresserade parter istället deltaga under processens gång.


Jag ser gärna alla som vill kan deltaga över webben. Men jag vill ha ett möte IRL för att komma igång med konkreta förslag eftersom det är det viktigaste området att förändra om vi över huvud taget ska gå vidare med AD.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-06-30 06.40

Det aer ju faktiskt enbart du, Jonas, som aer kritisk till den inroestade hemsidan i detta forum. Alla var enormt positiva till den foeraendring som skedde, foer inte saa laenge sedan, saa ditt orerande aer sannolikt mycket oeverdrivet. Jonas, varfoer? Av vilken verklig anledning?

Vi har aendrat hemsidan ett antal gaanger med hurrarop. Jag ser givetvis ingen anledning att vi inte kan goera det igen, men daa faar det faktiskt presenteras och roestas in. sen kan man kanske ha graenser foer hur ofta man vill laegga ner energi paa detta och kanske detta ska goeras innan valspurten och inte mitt i den?

Daeremot ser jag en positiv all anledning att vara skeptisk till negativa krafter som inte kan delta foer att allt inte aer "perfekt" och vill ha login till partiets domaen mitt i valspurten. Vad kan de egentligen tillfoera? Nej. Ignorera detta skraep. Jonas! Negativister kan inte tillfoera naagot bra. Endast positivister/ MrPerfect72
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-07-02 19.55

MrPerfect72 skrev:Det aer ju faktiskt enbart du, Jonas, som aer kritisk till den inroestade hemsidan i detta forum


Vilket givetvis inte är sant. Utöver de som väljer att inte ventilera sina åsikter här, så har åtminstone jag själv redan från min första kontakt med AD påpekat att webbplatsen har allvarliga brister.



MrPerfect72 skrev:...och vill ha login till partiets domaen mitt i valspurten.


Paranoia (som vanligt) och grandiosa vanföreställningar.


Nu röstar vi så vi kommer någonvart.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-02 23.12

På mötet idag pratade vi om punkterna ovan och flera andra saker.

Alla närvarande höll med mig på alla punkter.

Jag erbjuder mig själv som webbmaster tills vi har någon bättre som kan ta vid.

Jag ser helst att vi byter ut det mesta, men i ett "första" skede vill jag iaf fixa till ett antal av de viktigaste sidorna för att få ett inehåll motsvarande andra partier.

Jag vill också att vi sätter samman en webbgrupp för fortsatt utveckling.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-02 23.18

Är det någon som vill upplysa mig om hur det formellt fungerar i nuläget för att göra en omröstning?

Kan vi,

1. Rösta igenom mina förändringsförslag i denna tråd

2. Ge mig ansvaret så som webbmaster att sätta samman en webbgrupp
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-02 23.19

Aha. Ser att det redan startats en omröstning nu.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-03 08.15

Relativ konsensus i utformningen av en omroestning kan ta allt fraan ett par dagar till normalt sett ca en maanad.

Sjaelva omroestningen tar en maanad.

Jag roestar nej till ditt foerslag, Jonas, eftersom det aer otydligt.

MVH
Webmastern
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-03 09.28

Ursaekta min naiva paranoia... eller foersiktighet om ni vill... :)

Laat oss saega att ett rasistiskt parti infiltrerar alla alternativ som vill bra saker med en egen liten agent som heter ex. Jocke Luft. Ingen vet egentligen vem Jocke Luft aer eller vad som verkligen motiverar honom foer han redovisar aldrig sina aasikter eller sin verklga agenda. han aer liksom bara som en liten spindel i naetet paa allt som aer alternativt och bra.

Han aer bara saa daer trevlig och verkar vara saa daer handlingskraftig, flitig och kunnig. Han deltar inte heller paa partiets lista i valet av naagon anledning som ingen kaenner till. Inget valsystem kan han heller ordna trots att han verkar vara en mycket kunnig programmerare....

Han skaffar sig aendaa tillit hos partiets medlemmar och strax har han login till deras hemsidor precis innan valet och ger sig sjaelv raetten att aendra vad han vill. eftersom han skapat en webgrupp kan han inte heller inte beskyllas foer naagot. Inloggning kan ju ske fraan vilken anonym terminal som helst.

Forumet saeckar ploetsligt ihop. Precis naer partiet behoever det som mest, ex vid ett TV-framtraedande av ex. Magnus. Inget alternativt forum aer uppe foer det har Jocke Luft oevertygat oss om att vi ska ta ner och inte laenka till fraan hemsidan... som dessutom ploetsligt har en Larsonkossa som logotype... :D

Magnus blir tillfraagad i TV om man kan lita paa Internet och kaenner inte till att partiet i samma stund har en Larsson-kossa som logotype och man goer sedan loeje av honom och partiet med detta. Samtidigt goer alla partier mos av partiet med ordet "populism" eftersom vi inte redovisar vad vi tycker. Det framgaar inte att medlemmarna har vitt skiljda politiska aasikter och hur detta aer fullt moejligt foer detta har naemligen tagits bort av Jocke Luft.

Magnus kontrar med att det finns en Wiki, samtidigt har wikin editerats av okaend anti-semit... Magnus tar i ett sista desperat foersoek upp direktdemokraterna och intervjuaren fraagar helt foersynt varfoer man behoever tvaa direktdemokratiska partier utan aasikter. Magnus kan inte svara och alla skrattar aat detta, foer tvaa direktdemokratiska partier som verkar i samma politiska foersamling aer naturligtvis idiotiskt. Magnus bryter ihop. Mikael tas in i bild med kommentaren att han inte finns egentligen och att allt egentligen aer bara luft, ja eller inte ens luft och att det bara finns kaerlek. ja, kaerlek finns.

Jocke Luft inkasserar arvodet fraan de Europeiska nassarna och ger sig av till en soederhavsoe med en liten alternativ tjej som aldrig har en aning om vad som skett, precis som de naiva medlemmarna. :wink:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-03 10.12

Jag var på webb-mötet. Som jag uppfattar det, så handlar det om att Jonas vill ha ett förhandsbesked att det är värt för honom att lägga ned tid att genomföra hans punkter. Vi som var på mötet var positiva till förändringarna. Jonas kommer senare att presentera sina webbsidor på en parallellsajt och vi kommer att rösta om dessa skall ersätta våra sidor under aktivdemokrati.se eller inte. Lika demokratiskt som tidigare. Det kan ske inkrementella uppdateringar/inröstningar också i takt med utvecklingsarbetet.

Jag uppfattar det som att Jonas inte ansöker om att bli webbmaster på aktivdemokrati.se, utan att bli webbmaster för att driva webbgruppen som tar fram förändringsförslaget. Stämmer detta Jonas?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-03 10.29

Jag vill ha hjälp så mycket som möjligt. Och jag vill lämna över till andra så fort som möjligt.
Men jag tror att många saker går att göra ganska enkelt och kan säkert göra det själv också.

Så nu har första omröstningen en klar majoritet. Hur fortsätter vi härifrån?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-03 10.31

Kan väl säga också att det är enkelt och rimligt att ha en test-webbplats för att ta in synpunkter, innan officiell publicering.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π