Forum

Ny webbplats

Utveckling av hemsidan

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-20 11.45

...eftersom vi naatt konsensus viewtopic.php?f=7&t=1112 ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-20 21.02

Finns det verkligen ingen mer än Roger som öht kan tänka sig att hjälpa till med webplatsen???
Jag tycker det är svagt måste jag säga!!
Här håller vi på att bygga tidernas största förändring, baserat på webteknologi och modernt demokratitänkande.
Och allt vi ser är folk som ger gladda tillrop eller blir passiva medlemmar.
Skärpning!
Vill ni ha ett fungerande parti som ska ha någon chans i kommande val får ni banne mig ta fram årorna!
Martin och undertecknad må ha gjort massor av fel, och tom stött bort presumtiva medlemmar till denna fantastiska ide,
men ni som nu läser detta, vad har ni gjort?
Det är dags att sluta klaga på det gamla, sätt igång och visa nu hur en slipsten ska dras.
Jag känner mig trött, mkt trött...dags att nya krafter får dra ett slag.
Var är folket som deltog i webmöten och partimöten i GBG t.ex.??
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-20 21.37

Jag kan berätta att installation av Wordpress 3 gick smidigt (fick hjälp av Binero).

Med Wordpress så är det relativt enkelt att göra uppdateringar. Jag kommer senare att lägga upp några få användare som får tillåtelse att uppdatera sajten, när jag har skapat första version av webbplatsen.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-07-20 22.12

Magnus Gustavsson skrev:Martin och undertecknad må ha gjort massor av fel, och tom stött bort presumtiva medlemmar till denna fantastiska ide, men ni som nu läser detta, vad har ni gjort?


Vad vi har gjort? Simmat i cement och stångat våra huvuden blodiga.Nuvarande system har inte bara skrämt bort presumtiva medlemmar utan även jagat bort existerande medlemmar. Så många av oss är säkert trötta och med tanke på AD's historia finns det ingen anledning att klandra de som inte är beredda att lägga ner något arbete ALLS på utveckling innan vi har en fungerande parti-apparat. Men nu händer det saker. De diskussioner och omröstningar som pågår är positiva. Leder detta till att partiet ändras till det bättre, kanske vi även får ett större inflöde av nytt blod som har orken att bidra med sin tid och sina kunskaper.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-21 05.22

Jag vet inte hur man laegger upp wordpress paa paa en server, men jag kan hantera wordpress paa wordpress.com. Saa om naagon laegger upp wp med en design alla gillar kan jag sedan fylla den med befintligt material eller annat material som diskuteras/roestas in, men daa vill jag att alla ni andra postar intressanta saker i bloggen samtidigt eftersom det kommer ta min energi.
Senast redigerad av MrPerfect72 2010-07-21 06.52, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-21 06.41

pH7.3 skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Martin och undertecknad må ha gjort massor av fel, och tom stött bort presumtiva medlemmar till denna fantastiska ide, men ni som nu läser detta, vad har ni gjort?


Vad vi har gjort? Simmat i cement och stångat våra huvuden blodiga.Nuvarande system har inte bara skrämt bort presumtiva medlemmar utan även jagat bort existerande medlemmar. Så många av oss är säkert trötta och med tanke på AD's historia finns det ingen anledning att klandra de som inte är beredda att lägga ner något arbete ALLS på utveckling innan vi har en fungerande parti-apparat. Men nu händer det saker. De diskussioner och omröstningar som pågår är positiva. Leder detta till att partiet ändras till det bättre, kanske vi även får ett större inflöde av nytt blod som har orken att bidra med sin tid och sina kunskaper.


Låter ju bra...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-25 20.52

Roger skrev:Jag kan berätta att installation av Wordpress 3 gick smidigt (fick hjälp av Binero).

Med Wordpress så är det relativt enkelt att göra uppdateringar. Jag kommer senare att lägga upp några få användare som får tillåtelse att uppdatera sajten, när jag har skapat första version av webbplatsen.


Var har du installerat den?
Går det att se någonstans?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-26 22.42

Jag har inte kommit så långt med webbplatsen då den gångna veckan har gått åt att lära sig Wordpress och klura ut en bra strategi. Jag har tittat på olika teman och ramverk men tror att det är bäst att hålla sig på huvudspåret med WP 3 och dess default-tema. Jag planerar sedan att överlagra default-temat med ett egentillverkat barntema som gör att vi får det utseende vi vill ha. Jag tror att det är det enklaste sättet att hålla sig uppdaterad med nya versioner av Wordpress.

Webbplats-bygget kan beskådas här. När jag har kopierat in sidor från vår nuvarande sajt, strukturerat om och rensat lite, så släpper jag in Jonas som "Editor" så att han får till innehållet som han vill ha det. Jag funderar att lägga in en sida med Nyheter där vi bloggar. Under Valet 2010 så tänker jag lista våra kandidater till riksdagen med länkar till Valpejl.se. Möjligen lägga in en Google Translate widget så att man kan översätta till olika språk. Kom gärna med tips.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-27 12.08

Roestas ditt och Jonas foerslag in efter en diskussion saa aer ju saken biff. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-27 12.12

Goett!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-08-02 11.31

Nu när det står klart att webbgruppen i mångt och mycket kan arbeta självständigt finns det också mening med att lägga ner arbete på detta.

Först och främst, vilka ingår i den här gruppen. Som jag ser det utgörs webbgruppen i nuläget av Jonas (som kanske egentligen inte vill ha den posten) och det är rimligt att han sköter den initiala rekryteringen. Kanske vi kan ha en sticky topic där man anmäler sitt intresse att delta (jag och flera andra lär ju vara intresserade)?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-02 13.11

Har man partiets vael foer oegonen, kan man lyssna paa medlemmarna och har man sjaelvfoertroende och vet att man kommer prestera naagot bra finns det aldrig naagon anledning att inte jobba.
Inroestningen aer nog endast en formalitet om webgruppen inte aer helt pucko.

Jag fick foerresten nya faerger i huvudet som kan vara intressanta.

Indigo, vilket aer graablaatt med ett staenk roett

eller

Olivgroent och orange som gaar bra tillsammans eftersom de befinner sig paa motsaaende sida i faergcirkeln.

Vore bra om webgruppen presenterar lite olika varianter eller om anvaendaren sjaelv kan byta stil med ett klick samt att man kan anvaenda sidan utan script.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-08-02 13.25

Du har nog missförstått. Läs Jonas inledande inlägg för ökad förståelse och vilken nivå det är på de förändringar vi talar om. I princip en total ombyggnad. Något inröstande blir det inte heller tal om. Webbgruppen har nu befogenheten att självständigt helt ersätta nuvarande webbplats - just med partiets väl för ögonen.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-08-12 00.42

Denna sida behöver göras om:
http://aktivdemokrati.se/blimedlem.htm

* Payson-länken ser inte ut att fungera
* Vi har bara en medlemsadmin för hela landet
* Det bör vara ett formulär som fylls i snarare än att man ska maila det
* vi bör ha med frågor om vad personen kan bidra med till partiet
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-12 06.34

pH7.3 skrev:Du har nog missförstått. Läs Jonas inledande inlägg för ökad förståelse och vilken nivå det är på de förändringar vi talar om. I princip en total ombyggnad. Något inröstande blir det inte heller tal om. Webbgruppen har nu befogenheten att självständigt helt ersätta nuvarande webbplats - just med partiets väl för ögonen.


Webgruppen har inga saadana diktatoriska befogenheter. En ny hemsida ska givetvis tyckas till om av medlemmarna och ev. sedan roestas in av medlemmarna. De maaste ju ha naagot att ta staellning till. De kan ju tycka att den gamla sidan aer baettre och daa faar ju webgruppen foerbaettra designen och laegga ett nytt foerslag. Demokrati kan ta lite tid och det faar man acceptera. Resultatet kommer dock bli naagot som alla kan acceptera och som aer baettre aen dagens hemsida, tror jag.

Varfoer skulle medlemmarna gaa emot den nya hemsidan?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-08-12 07.14

MrPerfect72 skrev:Webgruppen har inga saadana diktatoriska befogenheter. En ny hemsida ska givetvis tyckas till om av medlemmarna och ev. sedan roestas in av medlemmarna.


Men det var vad omröstningen om webbgruppens befogenheter gällde så gruppen bestämmer. Men du kan ju ingå i gruppen så har du möjlighet att påverka konstruktivt.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-12 17.12

jonas skrev:Denna sida behöver göras om:
http://aktivdemokrati.se/blimedlem.htm

* Payson-länken ser inte ut att fungera
* Vi har bara en medlemsadmin för hela landet
* Det bör vara ett formulär som fylls i snarare än att man ska maila det
* vi bör ha med frågor om vad personen kan bidra med till partiet


Go ahead!
Håller med om formulär.
Detta ska automatiskt skicka uppgifter till medlemsdatabasen.
Också en fråga om var man hört talas om AD bör finnas i formuläret.
En medlemsadmin är iaf bättre än ingen. Vi har ingen just (nyval på G)
Payson fungerar nu iaf.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-14 03.21

jonas skrev:Denna sida behöver göras om:
http://aktivdemokrati.se/blimedlem.htm

* Payson-länken ser inte ut att fungera
* Vi har bara en medlemsadmin för hela landet
* Det bör vara ett formulär som fylls i snarare än att man ska maila det
* vi bör ha med frågor om vad personen kan bidra med till partiet


Formulaer aer bra naer de fungerar. Vill uppmuntra till att adressen och en liten alternativ instruktion finns tillgaenglig till de som ej vill anvaenda script och i haendelse av att formulaeret inte fungerar, kanske ocksaa att vi har en extern blogg daer meddelanden kan postas i fall saker inte fungerar paa hemsidan. Kan ju raecka att naagon paa webhotellet mutas av en pyramidmakthavare som ogillar demokrati och saa fungerar ju sidan inte helt optimalt laengre.

Instruktionen om att data kan skickas eller laemnas oever privat aer ocksaa bra att ha med och att FRA och pyramidmakthavarna kan laesa allt som sker idag pga. FRA-lagen.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-08-15 18.22

En liten rapport: Det nya webbplats-bygget går sakta framåt. Mycket sker bakom kulisserna. Jag har lärt mig databas-backup, migrering av sajt till annan URL, utveckla offline med XAMPP, maintenance mode etc. Jag har lagt in rtordon's bloggposter och släppt in tre "Editors": Jonas, Magnus och pH7.3. Ni Editors kan börja modifiera webbplatsen nu och vi har en speciell sida "Editor's comments" som skall styra upp arbetet. Skriv där vad ni skall göra. Än så länge är det bara jag som är "Administrator", för att förhindra kaos.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-15 18.32

MrPerfect72 skrev:
jonas skrev:Denna sida behöver göras om:
http://aktivdemokrati.se/blimedlem.htm

* Payson-länken ser inte ut att fungera
* Vi har bara en medlemsadmin för hela landet
* Det bör vara ett formulär som fylls i snarare än att man ska maila det
* vi bör ha med frågor om vad personen kan bidra med till partiet


Formulaer aer bra naer de fungerar. Vill uppmuntra till att adressen och en liten alternativ instruktion finns tillgaenglig till de som ej vill anvaenda script och i haendelse av att formulaeret inte fungerar, kanske ocksaa att vi har en extern blogg daer meddelanden kan postas i fall saker inte fungerar paa hemsidan. Kan ju raecka att naagon paa webhotellet mutas av en pyramidmakthavare som ogillar demokrati och saa fungerar ju sidan inte helt optimalt laengre.

Instruktionen om att data kan skickas eller laemnas oever privat aer ocksaa bra att ha med och att FRA och pyramidmakthavarna kan laesa allt som sker idag pga. FRA-lagen.


Du har ju helt missförstått vad script är.
I princip ingenting skulle fungera på internet utan script.
Om viktiga formulär inte fungerar är det givetvis vår skyldighet att fixa dem, att be folk maila istället är ju fel, det kan de göra om de vill rapportera att en formulär inte fungerar, det bör ju vara huvudregeln.
Jag tycker det är tillräckligt att erbjuda ett formulär vid medlemsinträde.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

FöregåendeNästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π