Forum

Ny webbplats

Utveckling av hemsidan

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-03 10.36

Börja med de enkla förändringarna du har i åtanke. Vilken plattform hade du tänkt dig? Wordpress, Drupal, Joomla, annat?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-03 11.18

Gör jag något till att börja med så blir det nog utan plattform. Men vill gärna hitta någon som kan en plattform och kan bygga i den.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-03 11.48

Roger skrev:Jag var på webb-mötet. Som jag uppfattar det, så handlar det om att Jonas vill ha ett förhandsbesked att det är värt för honom att lägga ned tid att genomföra hans punkter. Vi som var på mötet var positiva till förändringarna. Jonas kommer senare att presentera sina webbsidor på en parallellsajt och vi kommer att rösta om dessa skall ersätta våra sidor under aktivdemokrati.se eller inte. Lika demokratiskt som tidigare. Det kan ske inkrementella uppdateringar/inröstningar också i takt med utvecklingsarbetet.


En presentation paa en parallell sida? Daa aer jag helt med. Foerde naagon protokoll? Saa alla var verkligen med paa allt? Intressant. Vilka medlemmar var daer?

Roger skrev:Jag uppfattar det som att Jonas inte ansöker om att bli webbmaster på aktivdemokrati.se, utan att bli webbmaster för att driva webbgruppen som tar fram förändringsförslaget. Stämmer detta Jonas?


Om det staemmer aer jag inte alls paranoid. Eftersom ni aer (saekert) tio stycken nya medlemmar (verkar det) som tydligen vill aendra det hela kommer ni som dessutom enkelt roesta in foeraendringarna i valsystemet efteraat om ni vill det. ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-03 12.18

Roger skrev:Börja med de enkla förändringarna du har i åtanke. Vilken plattform hade du tänkt dig? Wordpress, Drupal, Joomla, annat?

Personligen gillar jag loesningar som fungerar med NoScript och i vilka man kan staenga av nedladdningen av bilder som tar en massa bandbredd. Har dock inget emot loesningar som fungerar med baada delar.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-03 16.15

Tiki Wiki CMS Groupware verkar vara ett intressant framework och den använder vi redan som Wiki för Aktiv Demokrati? Vi behöver väl bara lägga på ett attraktivt skal med snygga bilder och knappar mm. :wink:

Tillägg: En åsikt om Drupal, Wordpress och Joomla
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-04 13.58

Undrar om inte wordpress fungerar baest som system.

En fantasi:

Om man taenker sig att vi enbart skulle anvaenda http://aktivdemokrati.wordpress.com ....

Man skulle kunna fixa att varje medlem har login i bloggen. Kategorierna kan presenteras i flikar. Denna funktion ska nog finnas i widgetarna. Typ: International, Hemsida, diskussioner(foere omroestning), omroestningar, stadgar, fraagor, programmering, reflektioner, okatigotiserat.

Det finns givetvis foer och nackdelar med att enbart ha en wordpressblogg som tar hand om allt, men enklheten foer admin skulle ju vara enorm jaemfoert med phpBB daer ex. bytet av logga aer en hel vetenskap. Dessutom skulle kanske bloggen vaexa och rankingen bli hoegre i bloggosfaeren.

Vi skulle kunna skippa webhotellet helt. Partiet behoever endast bloggen tills en utveckling av ett voteringsystem som ev. funkar tillsammans med wordpress har presenterats paa en egen saeker server.

Alla som redan har en wordpressblogg eller liknande vet ju dessutom hur man postar.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-04 19.14

Jag tror på WordPress som installeras och körs direkt under vår domän aktivdemokrati.se. Leta upp ett lämpligt WP tema, installera en meny widget och klipp och klistra in vår befintliga sajt-information dit. Sedan kan vi modifiera temat med vår logga mm, lägga till knappar till RSS, Facebook, Twitter etc och en länk till vårt befintliga phpBB forum. För jag tror att det är bra att vi fortsätter med phpBB så får vi de två största open source webbapplikationerna: WordPress med phpBB!
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-04 19.19

Jag tror också att Wordpress är ett bra alternativ.

Jag kan installera och konfigurera Wordpress ifall inte någon mer lämpad vill ta sig an uppgiften.

Jag har kompetens att sätta upp allt så det funkar, men jag vill inte vara webmaster mer än några veckor nu för att få igång det. Bara så vi kan få ett ordenligt system för att ta in nya kunniga människor.

Det finns tusentals plugins till wordpress. Inklusive en hel bunt med olika röstsystem med mera. Det borde finnas möjlighet där att göra allt vi vill göra.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-04 19.29

Som jag nämnt är att jag skulle vilja ha en aktiv "sekreterare" som har hand om ett resursregister med alla medlemmar och alla andra som visat något som helst intresse för DD. Och för var och en en lista på vilka resurser de har, inklusive de kontakter de har med andra som har resurser. Då menar jag alla typer av resurser, så som exempelvis färdighet i att snickra valstugor, måla plakat, ha kontakt med tryckeri, ha kontakter med ett parti, pengar, bil, filmkamera, webmaster, designer, informatör, osv, osv.

Vi behöver något som verkligen kan samla in alla resurser vi har, i ett levande resursregister. Det är där vi också kan hitta en webb-grupp.


Får jag mandat kan jag bygga upp en webbplats i Wordpress. Så kan vi lämna över den till webb-gruppen när vi skapat en sådan.

Bäst är nog om vi har möjlighet att sätta upp den på new.aktivdemokrati.se eller så lägger vi upp den på samma domän, men låter startsidan vara den gamla tills folk hunnit komma med synpunkter, och så kan vi ha nya startsidan på http://aktivdemokrati.se/new/
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-04 19.37

jonas skrev:Får jag mandat kan jag bygga upp en webbplats i Wordpress


Kör på, du har redan vårt mandat för att sjävständigt utforma ett förslag på vår nya webbsajt! Ser fram emot en modernisering :D
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-04 20.05

Jag behöver inloggningsuppgifter etc för det.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-04 22.11

U got it!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-04 22.39

ty :)

*love*
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-05 03.44

Jaha. Saa enkelt kan man faa inloggningsuppgifterna :D Nu faar vi hoppas att Jonas inte aer Jocke Luft och att det inte finns en Larson-kossa som logotype naer ev. Magnus figurerar i Media. :mrgreen:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Gutenisse » 2010-07-06 14.31

Har inte varit inne på sidan på flera veckor och det här är första tråden jag läser, dock med väldigt stort intresse.

Det här var verkligen ett bra initiativ av dig, Jonas!

Jag använder själv WordPress på ett par domäner och tycker det fungerar väldigt bra. Det är enkelt att sätta upp, administrera och använda och sen tycker jag ping- och trackbackfunktionerna är strålande.

Google verkar också tycka om WordPress och det är ju knappast någon nackdel.

Sen ska man helst sätta upp WordPress på en Unix/Linux server. Verkar fungera betydligt bättre än på en Windowsburk. Jag har Loopia som webbhotell och jag har märkt ganska stor skillnad i prestanda efter att jag flyttade min ena domän från Windows till Linux/Unix (kommer inte ihåg vad det är Loopia har - Unix eller Linux). Dessutom kunde jag inte ändra permalänkarna under Windows, men det fungerar alldeles utmärkt under Linux/Unix.

Sen är ju WordPress skrivet i PHP, så det är klart att det ska fungera bättre på en Unix-burk.

Lycka till med allt, Jonas!
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: Ny webbplats

Inläggav jonas » 2010-07-19 16.37

Lämna nu inte över allt på mig.

Det behövs en bunt människor som tillsammans har intresse och kompetens och tid och vilja och energi att bygga vidare.

Jag vill inte vara den där personen som gör att inte du eller någon annan behöver offra dig. Just nu känner jag inte för att göra något alls.

Kom igen. AD är en så jättebra idé. Det borde finnas hundra webbmasters i Sverige som kan och vill ta på sig jobbet.

Vär är dom?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-19 17.54

Jag skall kontakta Binero och installera Wordpress, kopiera in nuvarande webbsajt och justera något. Jag ger det en vecka men lovar inget.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Ny webbplats

Inläggav pH7.3 » 2010-07-19 19.44

jonas skrev: Det borde finnas hundra webbmasters i Sverige som kan och vill ta på sig jobbet. Vär är dom?


Martin skrämde bort dem... :(
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Ny webbplats

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-20 10.58

Jag AER webmaster i Aktiv Demokrati.
Jag kan hantera wordpress och hanterar idag den hemsida som vi har direkt genom html-koden.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Ny webbplats

Inläggav Roger » 2010-07-20 11.15

Jag har nu beställt webbhotell på Binero för AD!
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

FöregåendeNästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π