Forum

Spännnade valresultat och spännande fortsättning

Aktuella saker som kräver våra medlemmars hjälp.

Växjö

Inläggav bamsejon » 2006-09-19 10.55

Mja, så många röster i Växjö vet jag inte, 4 st. hittils...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav gilroitto » 2006-09-20 09.28

Ny Rapport Onsdag 20:e Sept, 10:22

4539 av 6177 distrikt räknade.

Allmänna val 17 september 2006
Klara Valdistrikt: 4539
Alla Valdistrikt: 6177
Antal Röster: 4303103
Tid Rapport: 20060920100650

Kommun Parti Röster Procent
Falun AKTD 1 0
Gotland AKTD 1 0
Gävle AKTD 16 0,03
Växjö AKTD 6 0,01
Malmö AKTD 3 0
Lund AKTD 1 0
Eslöv AKTD 1 0,01
Landskrona AKTD 1 0
Stockholm AKTD 4 0
Botkyrka AKTD 1 0
Järfälla AKTD 1 0
Nykvarn AKTD 1 0,02
Nynäshamn AKTD 2 0,02
Uppsala AKTD 1 0
Umeå AKTD 2 0
Västerås AKTD 1 0
Göteborg AKTD 12 0
Bollebygd AKTD 2 0,04
Borås AKTD 1 0
Ulricehamn AKTD 1 0,01
Mölndal AKTD 1 0
Uddevalla AKTD 1 0
Götene AKTD 1 0,01
Örebro AKTD 1 0
Linköping AKTD 1 0
Norrköping AKTD 2 0

Summa 66

Man kan ju inte klaga på spridningen av rösterna i alla fall. Vi ser svaga ut i Lappland bara :)
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-09-21 13.03

Slutresultat för riksdagsvalet med Samtliga 6177 distrikt räknade.

Aktiv Demokrati fick sammanlagt 81 röster.

Allmänna val 17 september 2006
Klara Valdistrikt: 6177
Alla Valdistrikt: 6177
Antal Röster: 5551278
Tid Rapport: 20060921132619

Kommun Parti Röster Procent
Falun AKTD 1 0
Gotland AKTD 1 0
Gävle AKTD 16 0,03
Ockelbo AKTD 1 0,03
Sandviken AKTD 1 0
Växjö AKTD 6 0,01
Malmö AKTD 4 0
Kristianstad AKTD 1 0
Lund AKTD 1 0
Eslöv AKTD 1 0,01
Landskrona AKTD 1 0
Stockholm AKTD 4 0
Botkyrka AKTD 1 0
Haninge AKTD 2 0
Järfälla AKTD 1 0
Nykvarn AKTD 1 0,02
Nynäshamn AKTD 2 0,01
Tyresö AKTD 2 0,01
Värmdö AKTD 1 0
Uppsala AKTD 1 0
Umeå AKTD 2 0
Arboga AKTD 2 0,02
Västerås AKTD 1 0
Göteborg AKTD 12 0
Bollebygd AKTD 2 0,04
Borås AKTD 1 0
Ulricehamn AKTD 1 0,01
Mölndal AKTD 1 0
Partille AKTD 3 0,01
Uddevalla AKTD 1 0
Götene AKTD 1 0,01
Örebro AKTD 1 0
Linköping AKTD 1 0
Motala AKTD 1 0
Norrköping AKTD 2 0

Samtliga övriga partier kan man se här:
http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R ... vriga.html

Klickar man på "Övriga Partier" > "Riksdagsval", får man se en lista på Handskrivna röster, varav 2 är för "Aktiv Demokrati", så dessa skulle vi kunna räkna in om Magnus eller någon annan begär dem (se tråd där Magnus skrev om denna process)
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-21 14.23

OK, då vet vi.
:cry:
Även om fusk skulle ha förekommit (fusk med valsedlarna som varit utlagda i vallokalerna under valdagen är konstaterat såväl av mig som av flera hos Piratpartiet), se separat tråd) vid denna sammanräkning kan vi väl inte på allvar hävda några mandat i riksdagen...eller 1% gränsen för statligt stöd i nästa val :roll:

Nu till det positiva!:
Mkt roligt att se så jämnt fördelade röster över hela landet!
Med tanke på vår ringa organisation måste detta i stor grad tillskrivas den lilla mediaexponering vi fått samt det idoga arbetet på Internet.
Tyvärr kan man konstatera att det inte lönar sig att dela ut valsedlar, varesig före valet eller på valdagen i vallokalerna. I varje fall inte för ett parti som vårt.
Varken Martin i Växjö eller jag i GBG har lyckats så värst mkt bättre än i de kommuner där vi inte haft dessa aktiviteter. :?

Alla som bidragit skall ha all respekt, helt klart!
Tack till alla som hjälpt till!
Tack till alla 83 röstande som ändå tror på oss!!, Vi kommer igen!

Eftersom vi vet att det inte är fel på politiken måste det vara fel på vår kommunikation samt tiden vi haft på oss att bryta igenom både mediamuren och folks låsningar till blockpolitik och 4% spärr.

Nu börjar det spännande arbetet att dra ihop alla småpartier till ett trovärdigt och seriöst alternativ. Vi har bara 4 år på oss!
Vi måste nu samla ihop all den besvikelse som finns i alla engagerade småpartier.
Jag börjar skissa på ett allmänt upprop nu, se vidare under separat inlägg.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

media

Inläggav bamsejon » 2006-09-21 15.49

Vi bör helt klart satsa på en mycket större mediaexponering, engagera sig i debattinlägg o.dyl.. Det är även mycket viktigt, tycker jag, att vi har en någotsånär samsyn i hur "systemet" för aktiv demokrati ska fungera. Vi har idag ett partiprogram som är en första version av detta system, detta är en relativt bra utgångspunkt som alla engagerade debattörer bör sätta sig in i. Vi bör, och måste sätta upp en demo på internet.. Det är även viktigt att poängtera att det är en direkt eller representativ vi vill få ut. Att man själv som person kan välja var sin röst ska gå i sakfrågorna, vill man inte engagera sig så kan man delegera sin röst, vill man engagera sig så kan man rösta i sakfrågan.

Som första prio ser jag iaf att vi bör sätta ner rejäla resurser på hemsidan, ja, det kanske är progmatiskt och fjolligt att vi skulle kalla oss ett internetparti o.dyl, men dock har vi en idé som relativt enkelt kan förverkligas via internet.

Vi behöver även stålars, det kostar flis att synas, oavsett om man anser att pengar är av ondo, ska vi komma nån vart och nå ut till den stora massan så måste vi ha kapital. Att börja med så skulle vi kunna se till att man kan skänka pengar via t.ex. paypal. Detta är väldigt enkelt...

Vi behöver en logo, och en "flagga" en färg... vit flagga med det senaste loggaförslaget tycker jag iaf verkar toppen.

Vi bör även ha möten, då jag helst önskar att vi kunde använda "videokonferanser" en webbkamera har dock ändå dom flesta. Ett sådant mötesforum på nätet är heller ingen större konst att sätta upp.

Vi är en blandad pott av medlemmar, några till höger, andra till vänster, några mitt i och en del som svävar bland molnen. Klart att vi ger intryck av att vara ett splittrat parti. Det som är så skönt är dock ändå att alla, oavsett politisk ideologi, står fast med mottot att vi behöver en starkare demokrati i Svea Rike.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-21 15.59

Det skulle alltsaa betyda att i Vaexjoe med 40000 innvaanare daer jag varit ute i baada de tidningar som aer aktuella foer Vaexjoe och t.o.m. varit i radio med ca 20000 utdelade valsedlar fick vi alltsaa ca 40000*0.01% alltsaa ca 4 roester?

Hmmm.... Fusk eller taktikroestning? Maaste anta det senare och det staemmer i alla fall med de personliga samtal jag haft med maanga. Alltsaa maaste vi se till att folk kan faa ett alternativ saa de slipper taktikroesta.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

taktikröstning

Inläggav bamsejon » 2006-09-21 16.08

Ja, det är ett stort problem med taktikröstning, det är det absolut svåraste att övervinna. Därför bör vi statsa rejält på att synas, att förklara ideologin väldigt pedagogiskt...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-21 16.25

Nej. Det aer ju just det som INTE raecker. Vi maaste samarbeta med de andra smaapartierna saa att vi alla tillsammans kan ge folk ett alternativ med verklig chans att komma in.

Daa slipper de taktikroesta.

Vi maaste alltsaa kringaa 4%-spaerren som stjael folkets demokratiska paaverkanskraft.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Partier

Inläggav bamsejon » 2006-09-21 21.02

Andra partimedlemmar är precis lika beroende av medier som "vanligt" folk, är man känd får man uppmärksamhet...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-24 11.04

Fakta:
Vi fick mycket media och fick ut mycket info i Vaexjoe, aendaa fick vi bara 4 roester i hela Vaexjoe.

slutledning
Detta borde alltsaa innebaera att om vi faar ut mycket media och mycket info i hela Sverige saa kommer vi aendaa inte faa maanga roester.

Problemet aer inte informationen. problemet aer antingen:
1. taktikroestningen eller
2. att folk helt enkelt inte tror paa id'een i tillraeckligt stor omfattning.

Loesningen heter i fall 1 samarbete.
eller fall 2 nedlaeggning

Efter samtal med maenniskor aer jag mer oevertygad om att samarbete och organisering med andra smaapartier/storpartier aer raett loesning.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav ketti » 2006-09-24 21.26

"Detta borde alltsaa innebaera att om vi faar ut mycket media och mycket info i hela Sverige saa kommer vi aendaa inte faa maanga roester. "

kanske människor i växjö tänker på hur vi ligger i resten av landet okkså när de (taktik)röstar. om vi hade synats mer i resten av landet kanske inte växjöborna hade varit lika rädda att "kasta bort" sin röst på oss?
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-25 00.48

Mkt möjligt.
En våg av mediauppmärksamhet kan när som helst bryta ut, det gäller bara ett slå an rätt sträng.
NyD och Junilistan har lyckats med det tidigare.
Troligen kommer samma sak att ske med oss trax före vi kommer i riksdagen.
Det gäller bara att få det att ske.
Det kan vara enklare om vi itne konkurrerar utan samarbetar med andra småpartier.
Och AD är egentligen den enda plattformen där de mest skillda partier verkligen skulle kunna samarbeta utan snart sammanbrott..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-09-28 17.48

en annan nyckel till större framgång i nästa val tror jag är kommunpolitiken. Till att börja med så tror jag att folk skulle nog se det som mer realistiskt med vår demokrati-idé på kommunal nivå, dessutom är det nödvändigt för oss förr eller senare att satsa på kommun och landstingspolitik eftersom vi och vårt system troligitvis behöver lång erfarenhet för att fungera tillfredsställande på riksnivå sedan.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-29 00.20

Har vi bara en grundinfrastruktur färdig så är det fritt fram för lokala initiativ!
Och visst kommer det att både få med fler som bara vill jobba lokalt.
Och då ser andra potentialen både i sin egen kommun och i riksdagen.
Skönt! Hela 4 år på oss nu då!
Kan vi misslyckas egentligen? 8)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Misslyckas?

Inläggav bussfantasten » 2006-09-29 21.01

Inte kan vi väl misslyckas? Upp med hakan! Låter intressant att försöka komma ner till kommunnivå tycker jag. Finns det några planer uppdragna för detta? Typ en diskussionstråd som jag missat?
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav MrPerfect72 » 2006-10-01 07.11

Att just vaart parti innebaer en ultimat plattform foer samarbete maa vara allas aasikt i detta parti, men vi boer nog vara aningen mer oedmjuka i en foerhandling till ett samlingsparti tror jag.

Vore ju osedvanligt korkat om det faller paa maallinjen p.g.a. naagon detalj saasom att ex. de andra partierna vill ha riksdagsarvoden utan restriktioner. Vi kan fortfarande behaalla vaara egna principer inom ett saadant samarbete aendaa aeven om andra vill gotta sig. Eller hur?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Föregående

Återgå till Valet 2006



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π