Forum

Delegater på förstasidan

Delegater på förstasidan

Inläggav jonas » 2009-07-23 21.39

Jag tycker att listan med delgater och texten under rubriken "Vem representerar dig?" ger helt fel intryck.

Vi har flera delegater att välja paa (Klicka på deras foton!) och om du inte aer noejd med dem kan du behålla ditt mandat hela mandatperioden och tom. ställa upp som delegat själv.


Grund-tanken, så som jag förstår det, är att alla ska kunna delegera till något av de gamla vanliga partierna, eller till någon annan delegat.

Men det ska ju INTE vara dessa delegater som röstas in i riksdagen. Och att visa en liten lista på några personer som vill vara delegater tycker jag förvirrar och kan få besökare att tro att de måste välja mellan dessa eller själv ställa upp som delegat.

När vi kommer med i riksdagen kommer det inte vara något problem att hitta delegater för de etablerade partierna. Så jag tycker att dessa referenser ska BORT från förstasidan.

Ta även bort nästa stycke om "Framtidens teknologi".


Framsidan måste vara väldigt tydlig med hur vi vill ha det när vi är med i riksdagen. INTE om hur läget är nu.

Förstasidan bör vara en tydlig och snygg presentation med alla positiva fördelar med direktdemokrati, som inte bara påstår att det är bättre, utan även ÖVERTYGAR om fördelarna genom enkla beskrivningar. Gärna med länkar till mer utförlig argumentation för varje punkt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-23 23.21

Håller med dig, Jonas!
Martins tanke var nog att alla kanske inte är redo ännu för direktdemokrati utan helst vill se en mjukare övergång, men jag tycker vi bör köra på vårt DDbudskap och istället utveckla argumentationen för det vi tror på.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-24 08.47

Jonas, om du kunde ta dig tid att laesa vad jag skrivit i inledningen av mina politiska aasikter vore det bra. Det kan kanske faa dig mer lugn.

Men det ska ju INTE vara dessa delegater som röstas in i riksdagen.

Nja. hur det "ska" vara aer inte helt fastslaget. Det viktiga, som jag ser det, aer att delgaterna kan skilja paa sin uppgift som knapptryckare och delegat i systemet. I min politiska texts inledning finns dessutom klarlagt att jag skiljer paa dessa uppgifter.

Vi har diskuterat detta foerrut informellt och flera av de som jag kontaktat infoer valet 2010 som aer medlemmar aer med paa denna id'e. Ca 4st har redan anmaelt sig.

En kvinna som varit med i grundandet av partiet har dessutom efterfraagat maenniskor med aasikter att roesta paa och massvis med vanliga vaeljare vill ha detta.

Detta aer alltsaa inte skapat ur tomma intet. Du aer den foersta att kritisera detta och vaeldigt snabb att hoppa in och goera det dessutom, Jonas. Hemsidan har inte varit aktiv mer aen en naagra dagar med denna info.

Vi har provat att foerklara foer folk med ingenjoersmaessig logik, men majoriteten av maenniskor verkar foervaenta sig kandidater som tycker saker, faktiskt.

Jag tycker dessutom att vi ska se den digitala biten som "Framtidens teknologi" och detta p.g.a. att det fortfarande kan verka tryggare foer folk, speciellt aeldre och de som pysslar med saekerhet paa Internet, att se det saa.

Folk har kritiserat att vi aer foer fokuserade paa det digitala och borde fokusera mer paa direktdemokratin i sig och jag lyssnar paa vad folk saeger och hoppas att det ska aendra partiets foermaaga att skapa mer demokrati.

Vi vill alla olika saker i detta parti och att laasa dessa exakt efter en persons personliga tycke, eller ens en liten grupps personliga tycke, vore kanske inte helt optimalt. Jag tycker vi ska vara saa breda som moejligt foer alla direktdemokrater saa att det bara behoevs ett enda direktdemokratiskt parti.

Förstasidan bör vara en tydlig och snygg presentation med alla positiva fördelar med direktdemokrati, som inte bara påstår att det är bättre, utan även ÖVERTYGAR om fördelarna genom enkla beskrivningar. Gärna med länkar till mer utförlig argumentation för varje punkt.

Det har du raett i delvis tycker jag, men kortfattade slogans-liknande positiva texter har bra effekt paa maanga maenniskor. De aer helt enkelt vana vid det. Men kanske det vore en bra kompromiss att laenka till FAQ:en aeven i texten?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav jonas » 2009-07-28 01.40

MrPerfect72 skrev:
Men det ska ju INTE vara dessa delegater som röstas in i riksdagen.

Nja. hur det "ska" vara aer inte helt fastslaget. Det viktiga, som jag ser det, aer att delgaterna kan skilja paa sin uppgift som knapptryckare och delegat i systemet. I min politiska texts inledning finns dessutom klarlagt att jag skiljer paa dessa uppgifter.


Drag av paranoia. :oops:

Jag upplevde det som att du var påväg att omforma AD till "Demokratiskt Initiativ"

(Jag hade dock läst din inledning även innan jag skrev ovan.)


Vi har provat att foerklara foer folk med ingenjoersmaessig logik, men majoriteten av maenniskor verkar foervaenta sig kandidater som tycker saker, faktiskt.


Desto viktigare att vara tydlig på skillnaden. Skilj på en presentation av de som ställer upp på valsedel och de som ställer upp som delegater. Skilj på det, även om det knapptryckaren även råkar vara en delegat. Jag tycker det är mycket väsentligt att framhålla att du som medlem har alla möjligheter att bli representerad fullt ut.

Framsidan så som den står ger intrycket att alternativen är begränsade till de listade delegaterna. De huvudsakliga alternativen borde stå i centrum. Dvs den enkla modellen att varje medlem kan delegera sin röst till en av de etablerade partierna. (Och det spelar ingen roll om dessa partier inte samarbetar med AD just nu.)

Jag tycker dessutom att vi ska se den digitala biten som "Framtidens teknologi" och detta p.g.a. att det fortfarande kan verka tryggare foer folk, speciellt aeldre och de som pysslar med saekerhet paa Internet, att se det saa.


Här vill jag främst ändra formuleringen för att framhålla att detta är fullkomligt realistiskt att göra idag. Ändra "Framtidens teknologi" till "Modern teknologi" eller "Framtidens teknologi idag" eller "Den nya generationens teknologi" eller liknande, som inte framställer teknologin som något hypotetiskt.

Ändra "I framtiden kan http://www.aktivdemokrati.se's medlemmar välja att införa ett säkert digitalt..." till "Aktiv Demokrati presenterar ett säkert digitalt..." Framställ det som en realitet istället för en hypotetisk framtid.

Folk har kritiserat att vi aer foer fokuserade paa det digitala och borde fokusera mer paa direktdemokratin i sig och jag lyssnar paa vad folk saeger och hoppas att det ska aendra partiets foermaaga att skapa mer demokrati.


Anpassning är bra. Men jag tror att det finns bättre alternativ.

Vi vill alla olika saker i detta parti och att laasa dessa exakt efter en persons personliga tycke, eller ens en liten grupps personliga tycke, vore kanske inte helt optimalt. Jag tycker vi ska vara saa breda som moejligt foer alla direktdemokrater saa att det bara behoevs ett enda direktdemokratiskt parti.


Håller med.

Förstasidan bör vara en tydlig och snygg presentation med alla positiva fördelar med direktdemokrati, som inte bara påstår att det är bättre, utan även ÖVERTYGAR om fördelarna genom enkla beskrivningar. Gärna med länkar till mer utförlig argumentation för varje punkt.

Det har du raett i delvis tycker jag, men kortfattade slogans-liknande positiva texter har bra effekt paa maanga maenniskor. De aer helt enkelt vana vid det. Men kanske det vore en bra kompromiss att laenka till FAQ:en aeven i texten?


Jag tänker mig en tre-stegs-lösning.

1. Hitta alla argument och positiva fördelar. Presentera dem på ett snyggt sätt på förstasidan.

2. Länka respektive argument till en sida som djupare argumenterar och analyserar argumentet. Bemöt vanliga motargument. Dvs i de flesta fall en åtskild sida för respektive argument. Använd FAQn, partiprogrammet och andra källor för detta. Rikligt med illustrationer och gärna videoklipp, etc.

3. Korslänka argumenten till bakgrundsinformation så som böcker, artiklar, etc. Och länka varje sida till en eller flera diskussionstrådar där dessa argument kan diskuteras vidare och där man kan ställa frågor som dyker upp när man läser texten.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-28 08.50

Drag av paranoia. :oops:

Jag upplevde det som att du var påväg att omforma AD till "Demokratiskt Initiativ"

:D Ingen fara. Lagom nivaa av paranoia an tom. vara nyttigt foer att ex. skydda sig mot negativa Internettroll som vill avleda uppmaerksamheten fraan positivt fokus, vilket i detta fall aer samarbete.

Resterande tyckanden:
Ok. Intressant. Om du kan foeraendra texten och framlaegga ett eller flera konkreta foerslag som kan roestas in saa tror jag att det kan vara mycet intressant. editera gaerna index-filen direkt saa att jag kan jag laegga upp den foer inroestning som ex. index-ver-2.0.htm

...om du ser detta som ett bra fokus foer dig.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-30 14.35

Ok. Nu har jag uppdaterat hemsidan en aning.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-18 17.31

Ok, hemsidan ser mkt bra ut i mobilen nu iaf...
Jag tror dina idéer om informationsstrategin kan funka mkt bra, Jonas. Kan du starta lämpliga trådar så kanske vi snabbt kan skriva om de delar som behövs? Roligast vore dock om vi gjorde om hemsidan till en wiki snarast. Ska ta tag i det om en vecka o starta upp en på hotellet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav jonas » 2009-08-29 07.31

På förstasidan står det

Vem representerar dig?

I Aktiv Demokrati kan du representera dig själv eller bli representerad av en valfri medlem (Klicka på våra foton!) Du kan påverka ditt mandat eller rösta direkt hela mandatperioden.


Jag tycker detta är missvisande och avskräckande. Det första och främsta jag går ut med när jag argumenterar för dynamisk direktdemokrati är att du kan fortsätta att stödja det parti du redan röstar på, men med skillnaden att du när som helst kan byta parti.

Jag vill ändra texten till att säga:

"I Aktiv Demokrati kan du representera dig själv eller bli representerad av valfritt parti, organisation eller person."

Och ta bort referensen till att klicka på foton.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav pH7.3 » 2009-08-29 08.46

Instämmer.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Delegater på förstasidan

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-29 15.11

vettigt. ska ta med i naesta uppdatering.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π