Forum

brevväxling om riksdagsvalet

brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav Jonas_helander » 2009-07-11 16.26

Hej Martin!
Jag ser nu när jag kommer in på hemsidan att det ser faktiskt lovande ut, jag ska ladda ner den och testa flytta lite och testa lite grafik och färger, men i grund och botten ger den en bra överblick.
Jag håller med om att affischer/klistermärken inte funkar längre. Men, detta kanske främst för att det är så tydligt att de flesta affischer är reklam, om man gör det rätt kan det dock fortfarande ge effekt tror jag. Min tanke till ev affisch/(grafisk reklam både digitalt och på papper) är: en bild på riksdagen uppifrån, i svartvitt så man ser bara sittplatserna (det ska se ut som ett bokningsgränsnitt som för ett flyg eller tåg) och texten "Var vill du sitta?".
En annan idé är att ha en tvåstegs reklamkampanj. Jag tror att något försäkringsbolag hade en reklam för något år sedan som var ganska lång och man fick aldrig veta vad det var reklam för, sen efter ca en månad så visades reklamen med en slutkläm och företagets namn. Det fick iaf upp mitt intresse (även om jag inte blev kund). Det skulle iaf kunna vara en strategi, att desto mer det närmar sig valet, desto mer information släpper vi, då finns det ju möjlighet för oss att visa upp hela vår bredd av argument fram mot slutet.

En annan fördel med att vara anonyma i affischeringen är ju att vi kan affischera olagligt. =)

Absolut kommer vi att kampanja på nätet, men när alla står på torget och det är som mest jippo så måste vi synas där också, framförallt för att folk är villiga att vid de tiderna gå runt och faktiskt diskutera, vi måste fånga dem när de är som mest intresserade av politik. Piratpartiet är ju ett exempel på att man faktiskt måste stå på stan även om man är en del av internetgenerationen.

Bra att du är med på att dra ner antalet huvudlänkar på forumet, som det är nu så räknar jag till 26 länkar. Man ska kunna se allt väsentligt utan att behöva scrolla ned.

Förresten, vad ansåg du om möjligheterna för kommun/landstingsval. Om det skulle vara möjligt, så tror jag att landsting skulle vara den mest gynnsamma grogrunden för oss, eftersom de ändå har en del budget till projekt mm. Att börja så ett frö där vore inte så dumt.

En sak till jag tänkte på, jag har ju aldrig lyckats sätta mig in i hela bloggfenomenet, så jag är ganska grön där. Hur gör jag egentligen för att kunna skriva på vår blogg? =)

Jag postar detta i tråden partiets utveckling.

MVH
Jonas

10 jul 2009 kl. 04.25 skrev Martin Gustavsson:

Hej Jonas!
Bra. Jag noterar att du är med paa listan och fram foerallt att du vill hjälpa till aktivt med förberedelserna.

Enig. Det är alldeles lagom att börja planera en strategi nu.

Ja. Det viktigaste blir ju för oss att synas.

Antingen kan du ladda ner hemsidan och pilla med den tills du blir noejd eller saa kan jag foersoeka ta det du sagt och foersoeka fixa detta. Vilket vill du helst?

Enig. Stora bokstäver som syns och korta meningar. Det kan fixas om alla vill det.

Det grafiska gränsnittet tycker jag personligen kan vara ok nu. Vi har aendrat det nyligen foer att vi var eniga om att det nya foerslaget var bra. Det fanns/finns inga andra foerslag, men om du vill ta dig tid saa varfoer inte aatminstone ge ett foerslag.

Enig. Vore bra om vi kunde ha ca 5 länkar till de olika delarna, aktivdemokrati, politiska diskussioner, teknik, övrigt (t ex). Alla eniga?

Slogans har vi nog ett helt bibliotek av men givetvis kan vi jobba vidare paa detta. Gillade flera av dina tankar.

Bra formulering. "ett träd tränger igenom asfalt." :-)

Jag gjorde misstaget foerra valet att inte laegga ut mer info i brevlaadorna. valsedeln raecker inte. Folk vill ha info OCH valsedel. De aer foer lata att gaa till biblioteket och knappa in "www.aktivdemokrati.se"

Ja. givetvis ska vi vara en hel grupp uppe i podierna om det aer detta vi vill goera. MEN vi skulle ocksaa kunna kampanja via naetet om vi vill. Det aer ju nya tider nu.

Tror personligen inte att klistermaerken etc. ger saa mycket. Mer kanske foer partier med partistoed, tror jag och ungdomar som samlar paa sig skiten som sedan aaker i papperskorgen.

Vi skulle kanske kunna ha en sprayburk och en stencil gjord i naagon skolverkstad och spraya "www.aktivdemokrati.se" etc. paa folk som vill ha. Billigt.

Affichering brukar inte loena sig mycket om man inte affisherar smart. Politikerna brukar vara ganska daaliga paa detta tycker jag och anledningen ar okunskap.

Vanliga A4 med tejp placerade daer folk har tid att laesa, ex busshaalplatser, under tak aer nog det baesta, tror jag, men utan att det ser fult ut.

Tror vi ska satsa tid och inte saa mycket pengar.

Jag tycker ocksaa att vi låter alla idéer om delegering och valsystem ligga i bakgrunden. Magnus verkar inte enig saa jag startar en omroestning om detta saa kan du se till att det sker, Jonas.

Nej Jonas. Du kan skriva i de topics du vill. Det kommer se bra ut att fler aen Magnus och jag skriver. Vi foervaentar oss inte att du svarar i allt. Kolla in se senaste inlaeggen och vaelj naagot eller naagra av dem! :-)

Ska vi publicera diskussionen paa forumet?

MVH
Martin


Den 9 juli 2009 22.24 skrev Jonas Helander <jonas_helander@bredband.net>:
Hej Martin!
Jag är hedrad! Och tackar ja, och hjälper gärna till med förberedelserna. Det är alldeles lagom att börja planera en strategi nu. Det viktigaste blir ju för oss att synas. Lite tankar om detta, vi måste:
1. Vara tydliga! När jag kommer in på hemsidan och forumet så är det väldigt mycket information, inför valet måste vi börja sålla och förenkla. Stora bokstäver som syns, korta meningar och det grafiska gränsnittet måste piffas upp. Forumet vore det bra om vi kunde ha ca 5 länkar till de olika delarna, aktivdemokrati, politiska diskussioner, teknik, övrigt (t ex).
2. Slogans måste vara klara i lagom tid. Lite idéer: att man skriver, "rösta på..." och olika saker som t ex rösta på folket, men med huvudslogan "rösta på dig själv". En annan idé är "det här valet handlar om..., det borde ha handlat om dig" t ex sätt in 'finanskrisen', och framför allt kommer ju valet att handla om höger - vänsterblocket, många kommer att bli less och känna hopplöshet av att höra riksdagspolitikerna repetera samma argument gång på gång, och då ska vi finnas där som ett träd tränger igenom asfalt. En till idé är att man använder sig av frågor, t ex "vem representerar dig?", jag tror att man som förbipasserande lättare fattar ett intresse då, dessutom vill vi ju att folk ska tänka efter.
3. Vi måste geografiskt ena oss, vi kan samla ihop ett gäng och kampanja i strategiskt utvalda kommuner. Var kommer alla befinna sig veckorna innan valet? Kan vi hitta de som är redo att resa för att vara med. Att stå ensam vid ett stånd på stan kommer att ge fel intryck. Kan vi hitta någon som kan tänka sig att ställa upp i kommunvalet i sin kommun?
4. Affischer och klistermärken, vi får börja fundera på layouter redan nu.
5. Vi måste givetvis ha en plan för budget, vad kan/vill folk betala. Är det något tillfälle vi ska satsa pengar så är det nu.

Så, lite framstressade tankar. Överideologin för oss måste vara att vi sänker oss till de andra partiernas nivå = Enkelhet! Tyvärr inga finurliga och smarta slagord, vi måste sälja vår produkt. Jag tycker att vi låter alla idéer om delegering och valsystem ligga i bakgrunden, eftersom det fortfarande är teorier som ännu inte kan praktiseras i verkligheten, detta är ännu en anledning till varför vi måste vara kortfattade.

I övrigt är läget bra, jobbar i Norge över sommaren så att jag ska kunna leva som student i Vadstena ett år till. Tyvärr har jag inte varit inne så mycket i forumet, med så många topics måste jag välja mellan att skriva i allt, eller inte skriva alls. Hur är det själv?
Vidarebefodra gärna (trots alla stavfel mm)
MVH
Jonas

3 jul 2009 kl. 15.37 skrev Martin Gustavsson:

Hej Jonas!
Hur har du det?
Vill du vara kandidat i valet 2010 foer www.aktivemokrati.se?
Jag skriver en personlig politisk agenda just nu. Skulle du ocksaa vilja ha en saadan?
MVH
Martin
--
If you don't vote for direct democracy you deserve the politicians you get. www.aktivdemokrati.se





--
If you don't vote for direct democracy you deserve the politicians you get. www.aktivdemokrati.se
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-12 04.25

Gillar dina id'eer. tycker de passar som laenker till flygblad etc. som folk enkelt kan skriva ut, kopiera upp och klistra upp paa eget initiativ....tills vi har partistoed.... MEN vi ska nog foersoeka haalla oss inom lagens ramar. :D

Jag tror att detta material behoevs och faktum aer att nu aer en bra tidpunkt. Folk vill ha alternativ att fundera paa redan nu.

Om du hittar pengar ser jag all anledning att goera avancerade kampanjer som du beskriver. Kanske Benny Andersson, ABBA aer intresserad att ge mer pengar? Han laer ju ha en hel del.

Om man naetverkar kanske man inte behoever staa saa mycket paa stan. Jag tror det handlar om att faa folk aktiva och visst aer det kul att vara aktiv paa stan ocksaa. Jag gillar det och har traeffat mycket bra folk paa stan. :-)

Tycker landsting och kommuner aer bra, men vi maaste ha personer i de landsting och kommuner vi vill ha listor....eller?.... Kan du kolla upp detta?

Bloggfenomenet: http://en.wordpress.com/signup/
I botten av formulaeret vaeljer du att enbart klicka "Just a username, please." sen tror jag att du kan ansoeka om att delta i bloggen om du vill.

Ja. Loggan aer lite fisig. Har svarat paa forumet. Jag byter gaerna logga. Mitt argument om en faergstark logga gick inte riktigt hem. :)
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav Jonas_helander » 2009-07-13 16.40

Pengar behövs inte så mycket, en krona per svartvit A4-affisch. Man slänger upp en 100 st på stan först, sen kompletterar man efter någon månad med kanske dubbelt. Om man orkar kan man resa till någon grannstad också. Så vi kan ju göra det med vår budget, det viktiga är att vi är en liten nagel i ögat för alla proffs-politiker. =)

Alltså, jag måste lida av någon form av dyslexi när det gäller gränssnitt på hemsidor (just därför är jag en bra försökskanin för att se om vår hemsida är funktionell :D ), men jag har en användare (jonashelander) redan på wordpress, och jag hittar verkligen inte var jag ansöker om att bli medförfattare på AD-bloggen. Går jag in på vår blogg först och ansöker? Eller är det på en annan sida? :?

Så... har vi någon som är intresserad av att ställa upp i sin kommun/landsting? =)
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-13 22.51

Kanon att du är med igen, Jonas!
Gällande hemsidan, ni menar det som skrivs om här eller?:
viewtopic.php?f=16&t=470&start=60#p5583
Tycker de förslagen ser utmärkta ut rent grafiskt, men givetvis kan de förenklasinnehållsmässigt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-16 03.41

OK. Bra Jonas. Det kan jag vara med paa 100 st på stan och sedan komplettera med dubbelt. Helt ok.

I vilka staeder har vi medlemmar som vill medverka? Vem ringer runt?

Magnus och Jonas,
Bloggfenomenet: Laangt ner (Alltfoer laangt ner, Magnus!) Under "Meta" (vafan betyder Meta?, ska vi ut och meta, Magnus?) i hoegerspalten, klickar du "logga in" Kanske du maaste vara utloggad fraan din andra anvaendare? Skaffa ett gratis wordpresskonto, du behoever alltsaa ett till konto foer att skriva i bloggen, verkar det.

Om inte Magnus fixar till bloggen saa ska jag laegga upp "blogg login" i menyn.

Vill du bli kommunpolitiker i din kommun, Jonas?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-17 22.45

Som så ofta är det svårt att tyda vad du menar, Martin.
Alla som bloggar vet vad login betyder.
Och de som inte vet det har inte med det att göra.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-18 13.35

Magnus Gustavsson skrev:Som så ofta är det svårt att tyda vad du menar, Martin.
Alla som bloggar vet vad login betyder.
Och de som inte vet det har inte med det att göra.


Problemet aer nog att laenken "login" ligger i botten av hoegerspalten i bloggen. Folk hittar den inte, helt enkelt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-18 13.54

MrPerfect72 skrev:
Magnus Gustavsson skrev:Som så ofta är det svårt att tyda vad du menar, Martin.
Alla som bloggar vet vad login betyder.
Och de som inte vet det har inte med det att göra.


Problemet aer nog att laenken "login" ligger i botten av hoegerspalten i bloggen. Folk hittar den inte, helt enkelt.


De har inte där att göra, endast vi som bloggar.
Vill man kommentera så ska man vara inloggad via sitt eget bloggkonto, inte ADs.
Inlogget ska alltså bara vara synligt för oss själva.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: brevväxling om riksdagsvalet

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-19 04.25

Vi snackar om Jonas Helander. Jag ser honom som "oss".
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π