Forum

Förslag på nytt partiprogram

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2009-07-24 10.32

MrPerfect72 skrev:Vad sags om en inledande omroestning?
--
Dela det grundlaeggande Partiprogrammet fraan den e-demokratiska visionen till tvaa separata dokument?
---
..och sedan gaa in paa diskussioner och omroestningar om detaljer i styckena?


Jag tror det kan vara bra. Jag skulle dock vilja veta din och Magnus tolkning av

1. Vad är ett grundläggande partiprogram och vad bör det innehålla (i allmänhet)

2. Vad är den e-demokratiska visionen och på vilket sätt skiljer sig det från ett partiprogram?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-24 11.23

För mig är 1 och 2 delar av ADs partiprogram.
eDemokrativisionen kan inte flyttas ut till ett separat dokument.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-24 16.57

1. Vad är ett grundläggande partiprogram och vad bör det innehålla (i allmänhet)

2. Vad är den e-demokratiska visionen och på vilket sätt skiljer sig det från ett partiprogram?


Det framgaar av foerslaget i denna traad. (Inlaegg nr.1) och en titt i partiprogrammet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2009-07-28 02.20

Dessa två svar tycker jag visar på att ni har olika svar. Men jag saknar en djupare analys om vad skillnaden är.

Ni svarade inte på vad eDemokrativisionen är och hur den skiljer sig från partiprogrammet.

Jag tycker fortfarande att det vore lättare att diskutera dokumentet ifall dess kapitel och paragrafer numreras. Åtminstonne för diskussionssyfte. Siffrorna behöver inte visas i normala fall.


För mig framtår det att det i många detaljer i partiprogrammet går att tänka sig alternativa lösningar. Det finns alltså en skillnad på VAD vi vill och HUR vi genomför det.

I detaljerna kan vi ha olika åsikter om bästa sätt att genomföra det. Men vi borde kunna hitta ett antal uttalanden som vi kan komma överens om som en gemensam grund, oberoende om detaljerna i genomförandet.


När vi väl har numrerat paragraferna kan vi gå in på detaljer. Men för att ta några exempel;
a) Vilka kan bli delegater
b) hur presenteras delegaternas åsikter
c) hur vi kan lita på att "knapptryckarna" följer våra val

Alla dessa frågor kan ha olika svar.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-28 10.01

Jag menar att det finns fler taenkbara visioner aen ett internetbaserat system, saasom bankomatliknande loesningar etc., som skulle kunna bskrivas vid sidan om.

Vad tycker du Magnus?
Kan vi ha en inledande omroestning om vi ska minska partiprogrammets omfattning och flytta ut demokratisystemet som en framtida vision? ...och EFTER DETTA sedan utforma foerslag och delomroestningar om hur det sa se ut i detalj?

Jonas,
Eftersom det inte finns ett faerdigt saekert system uppe ens foer ett test efter 8 aars tragglande tycker jag absolut att det sa ses som en framtida vision. och vill naagon fixa ett saa kan vi ju snacka om formuleringen daa....i "framtiden" s.a.s.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav MrPerfect72 » 2009-08-23 15.44

Omröstning - Dela e-demokrati & partiprogram :
viewtopic.php?f=15&t=801
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag på nytt partiprogram

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-08-29 17.17

Jag vill inte flytta ut demokratisystemet till en framtida vision.
Jag vill ha det på plats nu!
Utan det som demonstrator har vi ingen chans, det har jag insett hela tiden, och inget har fått mig att byta åsikt i den frågan.
Dessutom ser det ju ut som att vi äntligen fått minst en engagerad programerare att ta tag i saken!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Föregående

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π