Forum

Hälsning till Direktdemokraterna

Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-02-26 00.24

Gick igenom e-democracy länkar inför mötet med isländska rörelsen x-listinn. Gick in på direktdemokraterna (http://87.227.23.51) och blev hänförd över hur mycket aktivitet det fanns på den sidan! Så jag skrev på eget bevåg en hälsning som jag lika mycket riktar till Aktiv Demokrati:

Hej,

Jag är medlem och aktiv i Aktiv Demokrati, ett annat direktdemokratiskt parti som förhoppningsvis några av er har hört talas om. För rätt länge sedan gick jag in på direktdemokraterna men hittade inte mycket aktivitet. Men jag gläds verkligen när jag ser all aktivitet som pågår nu!

Jag tänker bara:
"Vi är väl samma sak, eller?"

Visst finns det historia och inhämtad kunskap, olika funktioner på hemsidorna/forumen/bloggarna osv i båda partierna, så det finns väl anledning att behålla dem av den anledningen. Men det vore väl för bedrövligt om prestige eller annat skulle hindra oss från att jobba sida vid sida.

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar eller låter det inte våra beskrivningar av partiernas mål som identiska?


Vad säger ni Aktiv Demokrati supportrar? Har jag missförstått något om Direktdemokraterna (läs bla under deras länk "Läs mer om representativ direktdemokrati och direktdemokratiska partier.")? Jag tycker vi har bättre fokus på vår verksamhet iofs, men bra fokus eller inte så är vi få och det känns verkligen skumt om vi ska börja dissa dem som sämre eller ofullvärdiga av banala orsaker. Ett direkt valsamarbete under gemensam flagga/valsedel borde väl definitivt vara ett alternativ?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-02-26 00.40

Såg tidigare inlägg om direktdemokraterna:
viewtopic.php?f=65&t=420&p=3835&hilit=Direktdemokraterna#p3835

Det är väl helt ok om vi inte tror på deras ledarskap. Jag slår vad om att många som kommer hit misstror de ledande i partiet. Direktdemokraterna har fått till ett intressant system med grupper och delegering. Vi har en trevlig blogg. Osv. I framtiden kommer fler entusiastiska initiativ med mer eller mindre kontrollerande, prestigefyllda, bångstyriga osv "ledningar". Men kan vi bara gå till val under gemensam flagga så kan väl var och en behålla sin särprägel? De som nekar ett sådant samarbete har väl automatiskt diskvalificerat sig som trovärdiga i sin strävan för direktdemokrati och mer makt till folket?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav MrPerfect72 » 2009-02-26 12.05

Ja. Enig. Den direktdemokrat som vaegrar samarbete i sann demokratisk anda diskvalificerar sig sjaelv automatiskt.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-02-26 21.57

Kanske valsamarbete inte är aktuellt ändå. Detta svar har jag fått hos direktdemokraterna:

loke skrev:Tja, det kanske är lite av "Judean Peoples Front" och "Peoples Front of Judea", det är rätt vanligt att små, extrema grupper inte kan komma överens med varandra även fast de har snarlika åsikter.

Men jag är fullständigt nöjd med att inte ha något med aktiv demokrati att göra. Jag är inte alls insatt i vad ni sysslar med nu för tiden, men mina tidigare erfarenheter säger mig att nivån är mycket högre här. Äh, varför uttrycka sig försiktigt? Fanatiker från aktiv demokrati har betett sig som idioter på wikipedia, och då tappar man snabbt all respekt från mig.

Hur som hellst är detta ett av de största skälen till att det är löjligt att tala om partier. Direktdemokrati kommer aldrig uppstå genom att ett direktdemokratiskt parti får en massa röster, det kommer uppstå genom demonstrationer på gatorna, och vi är inte ens nära den nivån ännu. Partier skapar i dagsläget bara splittring för en rörelse som fortfarande är på ett teoretiskt plan. Jag har antagligen inget emot 99% av medlemmarna i ert parti, men ni får liksom dras med det rykte ett par medlemmar har gett er hos mig.

Det enda som behövs i dagsläget är aktiva forum som är obundna till något som kallar sig ett parti (och därmed antyder att diskussionen är begränsad), är inte det möjligt så är det iaf bra med forum som drivs av partier som inte vandaliserar wikipedia :)


Jag gav följande svar:

gilroitto skrev:Bättre med ärlighet, lättare komma till slutsatser då. Jag förstår definitivt behovet att vara och förbli olika organisationer, det finns gott om skäl att man inte ska tycka om olika organisationer och då finns alltid någon grupp som är bättre eller iaf "mindre dålig" i sina ögon.

"Det enda som behövs i dagsläget är aktiva forum som är obundna till något som kallar sig ett parti (och därmed antyder att diskussionen är begränsad)"

Detta uttalande förvånar mig. På Direkdemokraternas första sida så lyder första meningarna: "Direktdemokraterna är ett direktdemokratiskt parti. Våra riksdagsledamöter röstar proportionerligt efter våra medlemmars åsikter i varje given fråga."

Detta antyder väl ändå att Direktdemokraterna dels är ett parti samt att det finns ett uttalat mål att komma in i riksdagen.

Dessutom undrar jag varför ett parti skulle ha en begränsad diskussion? Ett direktdemokratiskt parti har ju som grund en uttalad meningsskiljaktighet. Man har bytt ut partiprestige och partipiskor mot öppen debatt, förädling genom meningsskiljaktigheter osv.

Ok, kanske vi inte klarar av att respektera varandra. Och vi kanske är för små för att prata om valsamarbete eller annat i dagsläget. Låt oss och andra direktdemokratiska initiativ blomstra var för sig för att sprida arbetet och ha "flera järn i elden" för att iaf något initiativ en dags ska växa sig till något stort som kan förändra landets politiska system.

En allvarlig aspekt i sammanhanget är dock hur vi pratar om varandra som partier. Om vi nu är direktdemokratiska rörelser som ska kunna omfatta alla människor, även de som vi misstycker med, så förlorar vi all trovärdighet om vi pratar om andra direktdemokratiska partier som idioter, icke trovärdiga osv. Vi har nog mycket att övervinna hos människor som kommer i kontakt med oss. Om 2 så extremt lika rörelser går och dissar varandra, så ligger det nära till hands att misstänka att rörelserna har ledningar med personliga ambitioner, fastställda sakfrågor eller annat som motsäger våra uttalade mål.

Så det är fritt fram att misstro varandra, men jag rekommenderar ändå att vi "lovprisar" varandra för att öka trovärdigheten.

Allt detta säger jag även i Aktiv Demokratis forum. Även där finns uttalad skepsis mot direktdemokraterna. Jag tycker det är bra att granska partierna, men alltid i bakgrund av att grunden och initiativet är prisvärt.

Lycka till med allt. Vem vet, kanske en dag ni ser mig gåendes i era led. Jag ser partierna som likvärdiga i allt väsentligt.


Alltså, jag upprepar även för Aktiv Demokrati: Tänk efter innan ni dissar Direktdemokraterna eller andra direktdemokratiska partier. Det ser bara ut som om vi är självgoda och är ute efter att få vårt parti att växa och vinna ära och berömmelse. Jag är uppriktigt glad för Direktdemokraterna, och det bör var och en av oss vara eftersom de har samma uttalade mål. Om det nu skulle visa sig att de har en diktator-ledning eller andra negativa dolda sidor, så kommer deras medlemmar att se sig om efter alternativ. Om vi då kan hålla en icke-prestige linje hela vägen så har vi betydligt bättre chans att ses som ett attraktivt val.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-02-28 17.07

Intressant tråd!
Jag undrar vad loke egentligen menar.
Jag har då aldrig dissat eller tagit bort något material eller länk till DD. Har tvärtom aktivt försökt undvika alla såna handlingar emot alla de direktdemokratiska initiativ som finns.
Kanske har ngon av politruckerna på WP inbillat honom att det är vi som ligger bakom t.ex. länkborttagande?
Det problem Martin och jag kämpade länge emot på WP var att vi inte tilläts länka till AD direkt, då det fanns folk som hela tiden raderade detta med förklaringen att AD inte var tillräckligt "etablerat" och därmed att vi bara försökte använda WP som en reklamplats.
Slående var ju att jämföra hur det hela hanteras på andra WP än den svenska (främst den engelska), där har man inga sådana påhittade regler..
Det hela blev lite lugnare när vi kunde hänvisa till akademiska arbeten som undersöker svenska DD-rörelsen, så nu var det länge sedan ngt hände på WP, såvitt jag vet.
Helt klart tycker jag det är DD som motsätter sig kontakter med oss av ngn anledning.
Dessutom fattar jag inte hur man som direktdemokrat kan vara så avigt inställd till en organisation med liknande värderingar i detta fall, enkilda medlemmar eller tom den styrelse AD har, har ju inte mer makt än ngn annan.
Det vore bra om ngn från DD ville kommentera detta, jag är inte rädd för kritik.
Har jag gjort ngt oförlåtligt mot DD får ngn iaf var snäll att berätta det för mig.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-02-28 22.32

Tack för infon Magnus.

Ska jag förmedla detta på DDs forum?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-03-01 03.25

Gärna för mig..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-03-04 00.10

Magnus, har inte hunnit förmedlat det du skrev på DDs forum. Dock har mer svar erhållits. Vill du fortfarande att dina åsikter förmedlas på DDs forum eller vill du ha ett annat svar. Kanske enklast om du skriver direkt på DDs forum.

Här är i alla fall inlägg på DDs forum:

Herr Anders skrev:Jag vet inte riktigt hur mycket historia du insupit, eller med andra ord om du var med för två år sedan när det här forumet föddes. Men för säkerhets skull kan jag göra en liten genomgång.

Tanken med detta forum var ursprunligen att det skulle vara AktivDemokratis forum, eller åtminstone en till AktivDemokrati vidhängande del. Att det i slutändan ändå inte blev så berodde på en serie händelser som jag fortfarande har lite svårt att helt och hållet greppa.

Vad som hände var väl ungefär att jag, programmeraren, och AktivDemokrati, den tänkta konsumenten, hade lite olika åsikter i en del tekniska frågor, delegering och kontinuerlig omröstning bland annat. En något översittaraktig och framförallt väldigt kompromisslös attityd av representanter från AktivDemokrati gjorde inte saken bättre. Sedan var det, som loke redan nämnt, en viss Wikipedia-incident som så att säga höjde insatserna en aning. Och eftersom jag inte var den enda missnöjda AktivDemokraten så föll det sig naturligt att driva detta forum helt oberoende från AktivDemokrati och se vart det ledde.

Mer information om de tidiga meningsskiljaktigheterna finns i dessa debatter:
http://www.direktdemokraterna.se/index.php?S=439&R=439
http://www.direktdemokraterna.se/index.php?S=525&R=525

Wikipedia-incidenten utspelar sig här:
http://www.direktdemokraterna.se/index.php?S=753&R=753

Så visst har du rätt i att prestige och bristande personkemi hindrar oss från att jobba sida vid sida.

Däremot tror jag personligen inte att det är någon väldig katastrof. I det stadium som direktdemokratin för närvarande befinner sig i spelar det nog ingen större roll hur många grupper som representerar den. Det är faktiskt inte alls svårt att hävda att fler grupper är bättre eftersom det minskar likriktningen och ger mer utrymme för konkurrerande idéer att utvecklas.

I det lite längre perspektivet kommer det förstås behövas en central organisation för att vinna val och liknande. Men dit är det ju ännu mycket långt. Och tiden lär väl utvisa om den organisationen växer fram ut AktivDemokrati, Direktdemokraterna eller någon helt annan grupp.

En sak som däremot är tråkig och som vi skulle kunna åtgärda direkt är bristen på principdebatt. Men en principdebatt menar jag en debatt om direktdemokratins natur och struktur, hur den är tänkt att fungera både i teorin och praktiken. En sådan debatt gynnas av att vara så bred som möjligt, dvs involvera så många direktdemokrater som möjligt i den. Vi försöker hålla sådana debatter här hos Direktdemokraterna, men ärligt talat är vi lite för få för att det ska bli riktigt bra. Det skulle behövas fler åsikter och fler debattörer. Om ni från AktivDemokrati är intresserade av sådant (och det borde ni vara) får ni gärna titta in och lägga era bidrag till debatten.

Särskilt den här debatten om kompromisser i en direktdemokrati skulle jag gärna se fler åsikter i från AktivDemokrater:
http://www.direktdemokraterna.se/index. ... 093&R=2093


Tove skrev:Det är svårt att avgöra om det är dåligt eller bra att vi är två olika organisationer. Men jag tycker åtminstone att vi borde diskutera våra skillnader. Eftersom AktivDemokratis forum är stängt för icke-medlemmar föreslår jag att vi gör det här på direktdemokraterna, som är öppet för alla. Jag eller någon annan kan väl starta en tråd för detta ändamål.

(Skulle du som är aktivdemokrat kunna posta denna inbjudan på Aktiv Demokratis forum?)


gilroitto skrev:Oj, läste igenom ca hälften av dessa långa debatter. Jag blir lite missmodig och lätt förvirrad. Martins attacker och misstro mot DD bedrövar mig. Även jag ifrågasätter vissa idéer hos Anders vad gäller styrninga av ett direktdemokratiskt parti, men det bör väl lösas i en konstruktiv debatt.

Hur ett direktdemokratiskt parti kan styras med både garanter för öppenhet och trygghet mot direktdemokratiska fiender bör diskuteras. En diktatorisk lösning är knappast en önskvärd slutgiltig löstning. Kanske är en öppen förening naivt och sårbart. Mellanlägen mellan dessa ytterligheter bör väl kunna luskas fram av begåvade människor.

En sak står klar för mig i alla fall: Olika människor kommer att ha olika krav på ett direktdemokratiskt parti och ett röstningssystem. Kanske det ändå är optimalt att ha mer än ett parti och så småningom ett paraplysamarbete däremellan. Dock bör bägge partierna i ett konstruktivt samarbete diskutera fram förbättrade styrelseformer och kanske även omröstningssystem så att partierna inte fastnar i ståndpunkter som bara avskräcker folk.

Vad gäller kontinuerlig omröstning är det en icke-fråga i sammanhanget. Kan man rösta igenom en röstningsmodell får den väl gälla tills andra röstningsmodeller röstas igenom, allt i sann demokratisk anda. Om förtroende för kontinuerlig omröstning aldrig erhålls, kommer den aldrig röstas fram, och om förtroende förbrukas kommer den att röstas bort.

Sedan bör det också klargöras var gränsen går mellan privata initiativ och partiaktiviteter. T ex både Martins och mina kontakter med DD är tagna på högst egna initiativ. Vi kan skriva att våra konversationer bara är våra egna åsikter, men det blir ändå att vi representerar AD i viss mån. Konstruktiv öppen debatt kanske inte alltid är så enkel som man tror.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-03-05 00.40

OK, jag hinner inte skriva mkt denna gång men kan bara säga som du , Gil, att jag känner mig förvirrad och bedrövad.
Jag förstår nu varför vi aldrig fick ngt understöd från DD under wikipedia"kriget", trots att DD själva blev utsatta för liknande övergrepp och borde vara minst lika förbannade som vi blev.
Jag hade helt ärligt ingen som helst aning om det jag läst nu och måste säga att jag är besviken på Martins handlande. Det har skadat AD och DD helt i onödan, och jag kan bara beklaga alltihop.
Helt klart är att denna konflikt är ett exempel på helt meningslös energispillan när parterna istället borde ha allt att vinna på att samarbeta emot de krafter vi mkt tydligt sett exempel på i svenska WP, men även på annat håll.
Jag hoppas att vi kan hitta tillbaka till en vuxen samtalsston och att detta kan tjäna som en lärdom för framtiden, ett skolexempel helt enkelt på hur det kan bli om man inte tänker sig för, och framför allt kör egna race i debatter som hettar till, när man egentligen är en representant för en organisation, förening, parti etc.
En annan lärdom man kan dra tycker jag dock också är att det hela hade kunnat redas ut nästan direkt, om bara ngn från DD hade hört av sig till AD via mail till ngn annan företrädare, eller på vårt forum.

Ett enda exempel på detta:
Jag har en längre tid försökt föra en dialog med PP då jag gillar dem starkt samtidigt som jag ser att de tyvärr kommer att drabbas av sammanbrott förr eller senare, om de nu kommer in i riksdagen (vilket ju blir mer o mer troligt med tanke på den senaste utveckling, och den unga väljarbasen man lyckas suga upp.)
De har ett koncept med deltagarkultur som är nästan unikt i världen, men samtidigt en partitopp redan, som i dagsläget fungerar briljant och lyssnande på medlemmarna, men som tyvärr är av den gammelpolitiska typen, där personkult och/eller vuxenmobbing tyvärr kan få fäste lika lätt som i de etablerade partierna.
Jag har lagt ut många trådar om saken till PP, och om jag endast litat till kontakten med Falkvinge (en mkt bra politiker ska sägas) hade jag säkerligen gett upp allt hopp om en direktdemokratisk revolution inom PP.
Men Falkvinge är trots allt bara en enda individ, och vad han svarat mig (hövligt men avvisande..) är långt ifrån hela bilden av hur alla medlemmarna ser på direktdemokrati.
Så därför har jag hoppet kvar, flera inom PP är intresserade av direktdemokrati, det har jag förstått genom att ta flera olika kontakter med partiet.

Och så här menar jag att en direktdemokrat måste tänka, inom alla organisationer finns det personer där kemin fungerar, och andra där den inte gör det, en direktdemokrat har insett detta och jobbar bara med argument som den försöker hitta stöd för på alla relevanta ställen, inte med personliga vendettor eller utfrysningar. Det ligger ju i direktdemokratins natur att personerna är oviktiga, och helt underordnade sakfrågorna.

Kanske vi alla borde tänka lite mer på de som kommer efter oss, och som kan ställa sig frågan om 20 år;
Vad sysslade DD-rörelsen med på 2004-2010??? Varför lät de allt ta sådan tid pga några få personliga konflikter, när hela gammelpolitiken mer eller mindre lämnade walkover iom att man lade sig som en dörrmatta för krafterna som gav oss FRA-lagen, Ipred och all annan skit, trots att den unga generationen genomskådade alltihop och körde i åttor runt stofilerna via bloggosfären rakt in i varenda kvällstidning så att PP fick 30% i valet 2010 i ren hatröstning? (Vill inte tänka tanken att ett annat parti skulle lyckas med ngt liknande, om det inte vore AD eller DD förstås...)

Jag har glömt mitt id på DD och jag orkar inte regga mig där nu, kanske ni på DD läser detta och kan fundera lite?
Jag ser verkligen fram emot en schysst och fördomsfri principdebatt med början nästa vecka, det behöver verkligen Direktdemokrati-rörelsen i Sverige!

Så än en gång Direktdemokraterna, jag ber om ursäkt å AD:s vägnar, vi borde verkligen kunna kommunicera och stötta varandra, inte kriga!

Bästa Hälsningar,
Magnus Gustavsson
Aktivdemokrati
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-03-05 07.05

Snälla skriv ditt inlägg även direkt på DDs forum. Det ger en betydande personlig närvaro, bättre än om jag springer som mellanhand mellan forumen.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav MrPerfect72 » 2009-03-07 14.44

Jag har inget emot att tala med direktdemokraterna paa vaart oeppna forum. varmt vaelkomna anonymt eller icke-anonymt. :D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav gilroitto » 2009-03-10 05.03

Ok, och varför skulle diskussionen prompt ske på vårt forum när de redan gett en inbjudan? Har du skickat email till någon på DD med inbjudan så att de vet om det?

Magnus, vill du eller inte skriva något svar på DDs forum?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav MrPerfect72 » 2009-03-10 11.45

Anlednignen att det finns vissa problem med nuvarande direktdemokraterna som organisation:
(dessa kan givetvis foeraendras)

God verifierbarhet - I aktiv demokrati finns en kontroll av att varje medlem aer en verklig person. I direktdemokraterna kan en person skaffa sig fler aen en roest eftersom kontroll saknas. Om direktdemokraterna skall ges roestraett i ett samarbete kraevs verifiering av antalet medlemmar.

Oeppen roestning - I aktivdemokrati ser man hur varje anvaendare har roestat och det gaar att verifiera att det gick raett till. I direktdemokraterna kan programmerarna manipulera resultatet utan att det kan upptaeckas.

Det finns ingen egentlig anledning att dagens direktdemokrater existerar utom av ex.:
* Personliga skael hos den som startat dd, d.v.s prestige, egennytta etc.
* Krig - anledningen kan vara att soendra och haerska och den som vill skapa oreda och avleda folk fraan den verkliga organisationen. Ett attentat helt enkelt.

.... foer om man ser det krasst kan alla medlemmar i aktivdemokrati roesta foer exakt vad de vill t.o.m. namnbyte till direktdemokraterna och att aendra sidan till exakt den som dd har och anvaenda exakt det forum som dd valt....om vi vill.

Det skulle dock foervaana mig om folk verkligen vill skapa overifierbarhet och icke-demokrati.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Hälsning till Direktdemokraterna

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-03-18 00.54

gilroitto skrev:Ok, och varför skulle diskussionen prompt ske på vårt forum när de redan gett en inbjudan? Har du skickat email till någon på DD med inbjudan så att de vet om det?

Magnus, vill du eller inte skriva något svar på DDs forum?


Jag har inte hunnit, ska titta in där snart...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π