Forum

Förslag folder

Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-08-30 06.59

Jag har suttit och knåpat ihop en folder som jag hoppas ni kan gå med på att man kan dela ut till folk. Jag har utvecklat den utifrån följande tankar:

- Jag har viljat göra den mjuk. Jag är inte så bekväm med formuleringar som "korrupta politiker" osv, även om jag håller med i mycket av det. Dock är min övertygelse att de flestas folk bild av politiker inte är så pass negativ och att vi därför inte vinner något på att skriva sådant."
- Jag har velat göra den "visionär" om en bra framtid
- Jag har gjort den som en A5 folder, utskrivbar på en A4 och sedan bara viker man den på mitten. Första sidan är alltså första bilden till höger och sista sidan är första bilden till vänster.
- Jag har gjort rubrikerna i mörkare versioner av våra partifärger.
- Jag har lagt till en kontakt för "en" lokalgrupp, eftersom jag tror att starka lokalgruppen kommer vara en stor tillgång.

Jag önskar 2 saker:
1. Jag vill ha råd vad som kan göras bättre, både text-mässigt och grafiskt.
2. Jag vill ha ett godkännande att kunna använda en slutgiltig version för att dela ut till folk.


Iaf, nedan kommer 2 bilder av foldern:
http://img98.imageshack.us/img98/7145/adfolder1lc6.png
http://img222.imageshack.us/img222/3520/adfolder2ez0.png
Senast redigerad av gilroitto 2008-08-31 08.37, redigerad totalt 3 gånger.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-08-30 07.00

Och här kommer texten:

------------------------------------------------------------

Aktiv Demokrati


Rösta på dig själv!


Aktiv Demokrati är ett politiskt parti. Vår idé är att alla medborgare, med fötterna fast förankrade i samhällets olika delar, ska kunna påverka politiken direkt eller indirekt rakt in i riksdagen genom ett nytt demokratisystem.

http://www.aktivdemokrati.se

------------------------------------------------------------

Ett nytt samhälle


Idag lever vi i ett samhälle med mängder av fel i systemet. Trots ivrig debatt i media och politikers ärliga insatser, ser vi människor som kommer i kläm och som far illa. Vi kommer inte åt problemen med kriminalitet, ohälsa, arbetslöshet, skolan och miljön.

Det är lätt att ge skulden åt Persson, Reinfeldt eller Sahlin, men de gör säkert det bästa de kan utifrån de möjligheter de har. Problemet är att politiker inte kan vara överallt och inte kan se alla problemen. Dessutom måste ett parti locka väljare med sådant som är lättfattligt och kan därför inte spendera pengar på sådant som inte "syns".

Vi behöver ett nytt samhälle. Och vi behöver ett nytt politiskt system. Aktiv Demokrati tror på ett i grunden förändrat system där du kan bidra direkt i politiken. På så sätt kan du som ser problemen också avhjälpa dem. Vi tror på dig och dina kunskaper och vill att du ska rösta på dig själv. Med Aktiv Demokrati blir politiken inte längre fokuserad på löften för att försäkra sig om makten i 4 år framåt, utan på sakfrågor och hur vi tillsammans ska kunna skapa ett bättre samhälle.

------------------------------------------------------------

Ett nytt politiskt system


I Sverige har vi idag ett så kallat representativt demokratiskt system, vilket helt klart är bättre än ett kungavälde, men det är inte på något sätt det bästa system som går att åstadkomma. Idag kan vi rösta och försöka göra oss hörd i media, men det politiska systemet är trögt och många faller utanför.

Tänk om sjuksystrarna som befann sig i vården kunde delta i arbetet med att utveckla sjukvården. Tänk om lärarna kunde vara med och förändra skolan så att alla elever fick en bättre chans. Tänk om det som du tyckte var viktigt kunde komma på tal i politiken och inte bara muttras i fikarummet eller vid köksbordet.

Aktiv Demokrati står för representativ direktdemokrati, en blandning av dagens representativa demokrati och direkt demokrati. I praktiken innebär det att man precis som idag kan välja en representant, t ex ett parti, som förfogar över sin röst. Men men kan när man vill kan byta representant eller fördela sin röst till flera representanter i olika typer av frågor. Och man kan när man vill, själv rösta i de frågor man känner sig särskilt engagerad för. Det är skönt att kunna lämna över till professionella politiker och sakkunniga i de flesta frågor. Men det behövs också en möjlighet för fler duktiga och lokalförankrade människor att kunna påverka politiken samt för dig att kunna rösta när du vill det.

------------------------------------------------------------

Om Aktiv Demokrati


Aktiv Demokrati står inte för några åsikter i sakfrågor, utan vi verkar för ett nytt politiskt system. Därför kan du rösta på oss oavsett politisk färg. Tillsammans går det att i grunden förändra vårt samhälle. Vi kan kan hoppas på en bättre värld där fel i systemet inte behöver drabba individer, där drabbade människor direkt kan föra upp problem i ljuset. Och vi kan frigöra den enorma kunskapsbas som finns hos det svenska folket.

När vi kommer in i riksdagen så kommer alla att ha möjlighet att rösta inom Aktiv Demokrati hur riksdagsrösterna ska fördelas. Till en början kommer Aktiv demokrati innebära en frisk fläkt i Riksdagen då medborgarna plötsligt kan vara med och påverka direkt i riksdagens aktuella frågor, samt ta upp nya frågor på dagordningen.

Idag är Aktiv Demokrati ett litet parti. Vi behöver bli många. Vi behöver synas så att fler får syn på att ett alternativ finns till det traditionella styret av vårt land. Rösta på Aktiv Demokrati, gå med i en lokal grupp och engagera dig på http://www.aktivdemokrati.se.


Läs mer om oss och kontakta oss på:
http://www.aktivdemokrati.se
Aktiv Demokrati Skåne – SPAMCENCURERAT

------------------------------------------------------------
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag folder

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-08-30 13.06

Mkt bra, Gil!
Lagom kort och lättläst text!
Enda förslaget är sista loggan med mer korekt färg på ostbiten (blåa) i loggan samt kanske möjligen en annan font på AD under loggan, jfrt med de andra rubrikerna.
Bra om ni kan visa denna i Varberg idag?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag folder

Inläggav MrPerfect72 » 2008-08-30 19.16

Mycket bra pamflett! :-) Tack. :)
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag folder

Inläggav MrPerfect72 » 2008-08-30 19.48

Förslag:
1 Ta bort: "direkt eller indirekt rakt in"
(meningen blir för lång och konstlad)

2 Byt ut "mängder av fel i systemet. Trots" till "många bra egenskaper, men även om vi har en"
(fel och trots är negartiva ord)

3."politikers ärliga insatser" byt till "många människors ärliga insatser"
(människor uppfattar inte politiker som ärliga)

4."ser vi människor som kommer i kläm och som far illa." byt till "kunde samhället se mycket bättre ut."
(Mycket negativ bild innan ordet "vi" i nästa mening gör att assocciationen till oss blir en hemsk bild. Bättre att beskriva saker på ett positivt sätt. :-) )

5."Vi kommer inte åt problemen med kriminalitet, ohälsa, arbetslöshet, skolan och miljön."
"Vi vill att människor med insikt tillsammans ska kunna skapa bra förutsättningar för ett hyggligt hederligt liv, en god hälsa, trevliga arbeten, en sund skola och en bra miljö"

....ok. tror att mer i texten kan bli positivare. men jag tror du förstår vad jag menar.
Ta bort "INTE" och vänd formuleringar som osar negativt till positiva formuleringar! Ge folk en positiv känsla som de assoccierar med www.aktivdemokrati.se!

/Försäljaren MrPerfect72 :D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-09-01 07.23

Mycket bra förslag Martin. Köpte rakt över förslag 1, och förslag 2 var bra, jag skrev för negativt. Sen så tror jag att man behöver vara lite tydlig med att dagens system inte fungerar. T ex vill jag ha kvar 3 ungefär som det är. Ville visa på att även om politiker ofta menar väl (vilket många t ex tycker att kommunfullmäktige Göran i Göteborg gör) så fungerar inte systemet. Och 4 och 5 kan formuleras om men man behöver i lite starka ordalag slå an till folks upplevelser när de har vänner som får bristande sjukvård, folk som är bekymrade över att skolan är så stökig, över kriminalitet osv.

Man kanske kan formulera om första stycket under "Ett nytt samhälle" till:

Idag lever vi i ett samhälle som på många sätt fungerar bra. Vi har en ivrig debatt i media och många politiker gör sina bästa insatser. Men allt som oftast fallerar system och människor far illa och kommer i kläm. Trots åtgärdsprogram och nya löften, verkar samhället aldrig riktigt kunna lösa problemen med kriminalitet, ohälsa, arbetslöshet, skolan och miljön.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-09-01 08.08

Har gjort om första sidan med nya loggan Aktivdemokrati5.png samt "Aktiv Demokrati" i Verdana:

http://img66.imageshack.us/img66/211/adfolder2xj8.png

(samt ändrat texten enligt Martins förslag)
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag folder

Inläggav MrPerfect72 » 2008-09-02 21.34

Jo, man kan ju ta till negativa ord också om man vill. Finns talare som gjort det med bravur. Givetvis ska du skapa din folder så som du vill ha den. Läste en bok som handlade om retorik i praktiken som tar upp hur man kan göra detta.

Personligen tror jag mer på långsiktighet. Vänlighet saklighet och konstruktivitet. :D När vi blir tufft kritiserade ska vi ta in kritiken lugnt, bekräfta att vi lyssnat på den och beskriva hur vi ser på saken på ett positivt sätt, tycker jag.

...men om du får rätt känsla av att skriva som du gör ska du givetvis behålla din text. Kanske texten funkar bra. Kanske det är bra med lite negativitet, vem vet? :)
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-09-03 09.40

Håller med om att vi ska vara positiva och jag tog till mig dina synpunkter. Dock så skiljer sig min åsikt lite i att jag tror att konstruktivitet och saklighet innefattar att peka på felaktigheter. Jag har noga aktat mig för att raljera över allt negativt eller smutskasta andra politiker.

Jag kommer snart med en folder alla kan använda sig av som så önskar. Den innehåller ingen referens till AD skåne. Kom gärna med fler synpunkter.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag folder

Inläggav MrPerfect72 » 2008-09-03 22.29

hörd -> hörda ?
..annars ok.:D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Förslag folder

Inläggav gilroitto » 2008-09-08 20.58

Folder finns på:

(Updatering 2008-10-02: Gamla länken dog, har nu gjort 3 mirrors på samma fil. Pröva nästa om inte första fungerar osv)
http://www.filesavr.com/adfolder2008-09-08-13pt
http://www.fileqube.com/shared/RIMsgftb120263
http://www.filedropper.com/adfolder2008-09-08-13pt

- Har bytt till nyare, bättre, färgstarkare logga Aktivdemokrati14
- Har ökat textstorlek lite
- Har texten längre ut i kanterna så att det blir bättre vid utskrift och efter vikning
- Tagit bort ett dubbel mellanslag/space

Skriv ut på bägge sidor av en A4. Vik så att loggan kommer längst fram i foldern som nu är i A5-format.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π