Forum

Partiets trösklar och våra prioriteringar

Partiets trösklar och våra prioriteringar

Inläggav gilroitto » 2008-08-10 21.37

Jag har ett par allvarliga reflektioner, en del som till efter helgens trevliga grillsammankomst.

1. Det är värdefullt att träffas

Det var skönt att se folks ansikten. Det är lättare att orka satsa på något när man vet att man har folk med sig som man känner och har personliga kopplingar till och som kämpar för samma sak.

Vi pratade om att göra lokala sammankomster, där man t ex presenterade partiet eller diskuterade kring demokrati osv. När man träffar folk på stan är nog det viktigaste att få deras telefonnnummer eller email för att sammankalla till mer personliga träffar vid senare tidpunkt. Att prata med folk på stan i all ära, men ett mer tight sammanhang där man har garden nere och ges mer tid att fundera över den nya politiska modellen är nog oerhört mycket effektivare i kampen att få fler engagerade medlemmar.

2. Vi är för långt ifrån alla referensramar folk har

Många reagerar delvis positivt till när man berättar om idén om mer direktdemokrati, men det vi presenterar är så långt utanför de folk är vana vid att de inte kan utvärdera det. I detta land har folk nog med ångest att välja bort den trygga gamla socialdemokratiska regeringen mot något "okänt". Ett helt nytt system låter mest bara otryggt i de flestas öron.

Vi behöver fler enkla steg att presentera som går att relatera till dagens system.

Inom försäljning pratar man om att man ska ha förberett olika längder av sales-pitch, beroende på situation. 10 sekunder, 30 sekunder, 2 minuter osv beroende vem man pratar med. En förbipasserande person på stan kanske man bara har 10 sekunder för. Då kan man inte säga "vi vill skapa ett nytt politiskt system", utan det gäller att fånga intresset för att få köra 30 sekunders pitchen där man kan lägga ut texten mer och då kanske kan säga något om nytt politiskt system på ett sätt som kan uppfattas som positivt.

3. Enklare kontaktpunkter

Vi behöver enklare kontaktpunkter för utomstående att bli involverade med oss. Nyhetsbrev, bloggen, möten osv. Forumet är en stor tröskel att ta sig över för många.

4. En professionell icke-avskräckande profil

Så mycket jag gillar våra politiska debatter om stormaktspolitik, FRA-lagen osv, så tror jag att utomstående blir grymt avskräckta om de går in på bloggen och forumet och ser massa halv-konspiratoriska inlägg om dessa saker. Oavsett hur rätt vi har i dessa saker, så är de svåra att utvärdera av folk som inte har väldigt mycket kunskap inom politik, och blir därför mest skrämmande.

Folk utifrån ska komma i kontakt med vår vision, vår idé om en fredligare och bättre värld genom medborgarengagemang. Vi måste ge en professionell, strikt profil. Vi får inte framstå som politiska vildar, utan som väl genomtänkta professionella politiker. Kanske forumet ska vara mer fritt för alla möjliga diskussioner, men vi behöver något mer riktat och strömlinjeformat.

5. Gå ut och förmedla budskapet

Vi har ett väldigt enkelt och tydligt budskap. Vi har ett sjukt bra budskap. Vi behöver helt enkelt stå på torg och gator (som Martin föredömligt redan gör), skriva lockande blogg-inlägg osv.

Alla stora män och kvinnor har fått mothugg när de har kommit med omvälvande budskap. Men de har varit envetna och förmått att förvandla världen. När väl det har sjunkit in vad vårt politiska system står för, så är det inte svårt att vara övertygad om att det verkligen är framtiden. Vi har ett väldigt tacksamt och positivt budskap.

Det låter lite religiöst det jag skriver, jag vet, men vi blir ett slags profeter eftersom vi är så få och ensamma. Jag har fortfarande svårt att acceptera den rollen. Det hade varit lättare att gå in i en rörelse som redan hade lite storlek. Den lilla medhjälparen, som inte ytterst behöver stå för budskapet utan som kan luta sig bakåt på en bättre större talare och representant för partiet.

Allt vi bränner en massa energi på bör vara relaterat till hur vi når ut med budskapet på ett bra sätt. Vi bör kanske inte ha långa diskussioner om hur vi ska uttala oss i olika sak-frågor. Vi bör fila på våra sales-pitchar, våra foldrar, hur vi får in pengar till reklammaterial och banerer till våra torg-stånd osv.

6. Raka puckar

Inga bluffar. Kör med raka kort hur det går för oss osv. Vi är trötta på partier som säljer in guld och gröna skogar till oss, och om folk utifrån inser att vi bluffar så blir de besvikna. Är vi små och kämpande, ja då behöver vi vara öppna med det. Det finns folk som t.o.m. blir taggade av det och ser det som om de får lov att vara med om något unikt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Partiets trösklar och våra prioriteringar

Inläggav MrPerfect72 » 2008-08-12 16.44

1.Ja, enig. Det var gött. :D Kommer du aktivera något i Malmö snart, Gil?

2. Kan kanske ligga något i att vi har för avancerat system. Berätta mer! Vad baserar din åsikt på? Vilka personer anser detta? Egna undersökningar?

(Sales-pitch använder inte jag alls. Kör helt på en välvillig känsla och en vilja att skapa dialog. Eftersom vår "produkt", d.v.s. partiet, är en ideellt produkt vill jag tala till personens eget tänkande.)

3. Ok. Kör hårt! Skapa fler kontaktpunkter! :lol:

4. Ske din vilja! Ju fler "proffessionella" inlägg du gör desto mer kommer din vilja bli verklighet. Ber om ursäkt om jag sätter skräck i dig med mina inlägg, men uppmanar dig i så fall till acceptans eller start av regelförslag om bloggandet.

Vad gäller att framstå som "väl genomtänkta professionella politiker" tycker jag istället att vi ska försöka framstå som väl genomtänkta medborgare med ett folkligt enkelt språk.

5. Gå ut och förmedla budskapet
Alla stora män och kvinnor har fått mothugg när de har kommit med omvälvande budskap. Men de har varit envetna och förmått att förvandla världen. När väl det har sjunkit in vad vårt politiska system står för, så är det inte svårt att vara övertygad om att det verkligen är framtiden. Vi har ett väldigt tacksamt och positivt budskap.

Det där var jättebra formulerat! :)
Jag tycker allt pekar på en framtid där vi kommer få rätt i väldigt mycket.
Gör gärna sales-pitchar! Tror att många kan ha nytta av dem.

6. Raka puckar
Inga bluffar. Ok.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Partiets trösklar och våra prioriteringar

Inläggav gilroitto » 2008-08-12 23.14

MrPerfect72 skrev:4. Ske din vilja! Ju fler "proffessionella" inlägg du gör desto mer kommer din vilja bli verklighet. Ber om ursäkt om jag sätter skräck i dig med mina inlägg, men uppmanar dig i så fall till acceptans eller start av regelförslag om bloggandet.

Vad gäller att framstå som "väl genomtänkta professionella politiker" tycker jag istället att vi ska försöka framstå som väl genomtänkta medborgare med ett folkligt enkelt språk.


Inser att jag i mitt allvar var lite väl kritisk. Hm... forumet och bloggen är viktig, och du har rätt att "väl genomtänkta medborgare med ett folkligt enkelt språk" är bättre.

Mina reflektioner beror på de reaktioner jag hittills fått från folk som gått in på hemsidan och reagerat negativt antingen på forumet eller bloggen. Det har känts trist och tråkigt att de har blivit bortskrämda enbart pga att de inte kunnat utvärdera innehållet.

Jag ska sluta vara så kritisk. Jag inser själv att min attityd var trist. Bloggen har varit ett lyft. Sen så hoppas jag på fler kreativa idéer som kan ge fler startpunkter för nytt folk som är lättare att smälta.

En idé kan vara fler bloggar som är mer "fritt forum" men som tydligt visar att de är skrivna av partiets medlemmar, medan blogg-inlägg på Aktiv Demokratis blogg är mer kontrollerade och "godkända". Men det är inget vi behöver rusa till nu.

MrPerfect72 skrev:2. Kan kanske ligga något i att vi har för avancerat system. Berätta mer! Vad baserar din åsikt på? Vilka personer anser detta? Egna undersökningar?

(Sales-pitch använder inte jag alls. Kör helt på en välvillig känsla och en vilja att skapa dialog. Eftersom vår "produkt", d.v.s. partiet, är en ideellt produkt vill jag tala till personens eget tänkande.)


Av de ca 50 personer jag hunnit förklara vår idé lite mer för har jag fått ungefär följande reaktioner:
10 st - Orkar inte lyssna, inte intresserade av något utom sina redan fastslagna åsikter. (Dessa kan man oftast inte göra så mycket åt om inte man ger det väldigt mycket tid och upprepningar)
5 st - Mycket kritiska. Debatterat att det inte fungerar av olika anledningar. Inte köpt mina argument utan fasthållit vid att det "låter för komplicerat", "folk kommer inte orka rösta" osv.
5 st - Tycker det är orättvist mot "gamla" och andra icke tekniskt kunniga. Trots att jag påpekat att man även kan ha mer lo-tech lösningar som pappers tidningar, telefonsystem, fysiska vallokaler, samt att ingen får det iaf sämre, att de som inte kan eller vill rösta mer aktivt fortfarande kan välja representanter var 4:e år.
10 st - Lite intresserade och tycker det låter intressant. Men rädda för att det inte ska fungera. Mina förklaringar räcker inte, de har fortfarande en grundläggande oro att det inte kommer att fungera. Ofta kombinerat med en trötthet att inte orka ta ställningen till ett sånt omvälvande system-skifte.
10 st - Positiva. Men vet inte var de ska börja. Kanske går in på hemsidan och läser lite, orkar inte registrera sig på forumet. Har hört talas om det och kanske kan tänka sig vid påminnelse innan valet att rösta på partiet, men troligen inte eftersom det känns som en bortkastad röst eller lite svårt att veta om det verkligen fungerar i verkligheten.
10 st - Positiva som ovan, men som dessutom reagerat på något skrivet på bloggen eller forumet och därför är lite mer skeptiska.

Sales-pitchar med sale-smile är nog inte rätt. Håller med till fullo. Men kanske det skulle hjälpa att börja samtalet med något som är enklare att relatera till. Jag ger ett exempel:

"Hej, ..... presenterar Aktiv Demokrati ... osv. Vi tror att dagens politiska system kan förbättras. Om vi har dagens politiska system där regering väljs vart 4:e år, kanske det finns någon fråga du hade velat kunna göra din röst hörd i eller kunnat rösta själv i? Oavsett hur mycket du känner för en fråga så kan man inte göra mycket mer än att irriterat diskutera saken vid kaffe-bordet, skriva en insändare till en tidning och titta på när regeringen bestämmer. Vi vill verka för att förbättra det genom att ..."
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Partiets trösklar och våra prioriteringar

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-08-13 22.49

Mkt intressant diskussion här.
Jag tror visst sales-pitch är nyckeln till framgång i mötet med andra på stan.
Varför skulle det inte vara det? Alla andra som har ngn framgång använder det säkerligen.
Det handlar ju bara om att fånga intresset för att få möjlighet att lägga ut texten lite mer, och vinna ytterligare uppmärksamhet.
Inget konstigt i det.
På gator och torg skulle säkert få mer intresserade om vi tillämpade det.
Men var och en får ju göra så gott han/hon kan tills vi utbildat oss och fått erfarenhet.

Gällande möjligheterna att relatera vårt system till dagens så återkommer jag till behovet av ett fungerande testsystem där alla enkelt kan se hur det hela är tänkt att fungera.
Många av de skeptiskas frågetecken skulle då räta ut sig själva istället för att mest utgöra missförstånd pga dålig kommunikation i säljet.
Jag tar ett exempel jag begriper...
Man kan ju fundera på hur bra det skulle gå att sälja en bil för 300.000 till någon på gatan som aldrig vare sig sett, åkt eller kört någon.
Uppförsbacken med att behöva förklara allt med ord, utan minsta synbarliga stöd, skulle helt enkelt bli för stor.
Och funktionen hos en bil är ändå betydligt enklare att beskriva en ett socialt system som är tänkt att fungera ihop med många viljor och många hot från de som skulle se få sin makt inskränkt.
Detta måste ändå vara toppprioriterat.

Men givetvis, om vi har fler salesmän än programmerare så skall vi ju gå ut och missionera iaf. Detta för att öka närvaron i samhället och göra AD känt inför valet. Så har vi kapaciteten att även missionera skall vi givetvis använda den.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π