Forum

Så här blir vi fler medlemmar - Lösningen. (förhoppningsvis)

Så här blir vi fler medlemmar - Lösningen. (förhoppningsvis)

Inläggav MrPerfect72 » 2006-04-10 11.15

Först vill jag börja med att säga att jag hade fel vad gäller medlemsavgiften. Jag trodde att 100kr inte var för stor medlemsavgift.

Sen har jag insett, och det är pinsamt att säga, men sjuttitalisterna (min generation) är generellt sett helt begravda i morgontidning och TV och är oftast inte ett dugg intresserade av internet.

Åttitalisterna är däremot internetanvändare i en helt annan omfattning. De är uppväxta med den nya tekniken. Samtidigt är det en generation som lärt sig att leva "gratis" eller ska vi säga reklamfinansierat, eftersom inget är "gratis" egentligen.

Hursomhelst, de är inte benägna att betala med pengar för en tidning eller annan media, men gärna genom reklamfinansiering.

Om vi ser internetröstning som ett media, så är vi helt fel ute med den medlemsavift som vi har idag om vi vill locka åttitalisterna, den generation som använder Internet med störst effektivitet.

Anledningen att jag som sjuttitalist hade fel är att jag är betalningsbenägen för sådant som intresserar mig samtidigt som jag fachinerats av internets möjligheter. Jag utgör alltså en minoritet. Jag har nu insett att åttitalisterna, vår största målgrupp, lever i en helt annan paradigm.

Alltså måste vi snarast avskaffa medlemsavgiften och införa andra finansieringar.

Jag kan i framtiden se att vi får in pengar genom:
* gåvor
* sponsring
* paypal med minimal avgift (1kr) per registrerad användare som ex. piratpartiet

I övrigt vad gäller pengar så tror jag inte att pengar i sig kommer göra oss framgångsrika, däremot konceptet.

Vi lever i en annan tid. Pengarna är inte det som ska göra att vi segrar, utan ryktet och innehållet.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Så här blir vi fler medlemmar - Lösningen. (förhoppnings

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-04-10 23.44

[quote="Martin Gustavsson"]Först vill jag börja med att säga att jag hade fel vad gäller medlemsavgiften. Jag trodde att 100kr inte var för stor medlemsavgift.

Sen har jag insett, och det är pinsamt att säga, men sjuttitalisterna (min generation) är generellt sett helt begravda i morgontidning och TV och är oftast inte ett dugg intresserade av internet.

Åttitalisterna är däremot internetanvändare i en helt annan omfattning. De är uppväxta med den nya tekniken. Samtidigt är det en generation som lärt sig att leva "gratis" eller ska vi säga reklamfinansierat, eftersom inget är "gratis" egentligen.

Hursomhelst, de är inte benägna att betala med pengar för en tidning eller annan media, men gärna genom reklamfinansiering.

Om vi ser internetröstning som ett media, så är vi helt fel ute med den medlemsavift som vi har idag om vi vill locka åttitalisterna, den generation som använder Internet med störst effektivitet.

Anledningen att jag som sjuttitalist hade fel är att jag är betalningsbenägen för sådant som intresserar mig samtidigt som jag fachinerats av internets möjligheter. Jag utgör alltså en minoritet. Jag har nu insett att åttitalisterna, vår största målgrupp, lever i en helt annan paradigm.

Alltså måste vi snarast avskaffa medlemsavgiften och införa andra finansieringar.

Jag kan i framtiden se att vi får in pengar genom:
* gåvor
* sponsring
* paypal med minimal avgift (1kr) per registrerad användare som ex. piratpartiet

I övrigt vad gäller pengar så tror jag inte att pengar i sig kommer göra oss framgångsrika, däremot konceptet.

Vi lever i en annan tid. Pengarna är inte det som ska göra att vi segrar, utan ryktet och innehållet.[/quote]

Det tål att diskuteras men jag ser ju helt andra skäl till att vi står där vi står.
Hur lite det än kostar kommer vare sig 30- eller 80-talister att bli speciellt intresserade av en programmerares våta dröm.
Nej, det krävs ngt mkt mer konkret. Dels för att snabbt utan att behöva fundera så mkt själv, kunna få en uppfattning om vårt system.
Dels för att få klart för sig att det just inte bara är ett luftslott utan en realitet, klar att börja användas för den som vill.
I en ideal värld kan vi ta oss in i riksdagen utan pengar.
I denna vill du börja trycka valsedlar...
Skall du trycka pengar samtidigt..;-)
Nej, jag tycker vi satsar på ev. samabeten samt programutveckling.
Det har jag tyckt hela tiden och om jag så är ensam om att inse det så kommer jag att kämpa för det.
Kanske jag är del av problemet... :roll:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-04-11 09.23

Ang medlemsavgiften så håller jag med dig Martin, ett alternativ är att man samlar ihop pengar varje gång det verkligen behövs (t ex kan det behövas pengar för att vi ska kunna synas i valet). På så vis blir det ju mer konkret vad pengarna används till också.

Att utveckla valsystem är givetvis rätt väg att gå, men också att värva personer till vår rörelse som kan bidra till detta arbete.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-04-11 10.20

[quote="Jonas_helander"]Ang medlemsavgiften så håller jag med dig Martin, ett alternativ är att man samlar ihop pengar varje gång det verkligen behövs (t ex kan det behövas pengar för att vi ska kunna synas i valet). På så vis blir det ju mer konkret vad pengarna används till också.

Att utveckla valsystem är givetvis rätt väg att gå, men också att värva personer till vår rörelse som kan bidra till detta arbete.[/quote]

Skall vi verkligen överge det vi tillsammans beslutade så sent som i höstas..?
Det intresanta är ju om fler aktiva medlammar hade varit med oss om vi inte haft avgiften.
Att skylla på den är att göra det för enkelt för sig som jag ser det.
Samla ihop till valsedlar...vi pratar inte om några kaffepengar här t.ex..
Kan vi inte inrikta oss på att jobba lite mer själva istället.
Det händer en del på opensource-hållet nu..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Maelstrom » 2006-04-15 10.25

Ang. medlemsavgift.

Jag tror att en medlemsavgift är ett krav för att man skall kunna vara med i ett politiskt parti.

Att ha en medlemsavgift fyller flera syften bortsett från det rent ekonomiska. Genom att betala förslagsvis 20 kr per år så gör man sig omaket att genomföra en traqnsaktion och visar således att man är tillräckligt intresserad för att vilja bidra till utvecklingen. Det är ingen poäng att ha många men totalt ointresserade medlemmar.

100kr betraktas idag av många som en onödigt hög utgift för något som idag kan upplevas som ett osäkert kort. 10-20kr är enligt mig en rimlig nivå. Med ett stort antal medlemmar kan inkomsterna från denna avgift trygga grundläggande drift av forum och hemsida.

Lång erfarenhet av olika typer av föreningsverksamhet har fått mig att dra denna slutsats. Frågan är bara, finns det ett smidigt sätt att bli medlem idag? Paypal?


MVH Maelstrom
Maelstrom
 

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-04-15 10.57

10-20 kr och modernare lösningar som paypal etc är jag inte emot.
Jag vänder mig främst mot att vi beslutar ngt unde flera månader och att ngn sedan på obefintlig fakta för fram att det var fel.
Tycker vi borde ägna vår energi åt viktigare saker inför valet.
Det är som sagt osannolikt att vi har för få medlmmar pga 100 i årsavgift.
Nu skall jag inte säga ngt mer i denna fråga...
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-04-16 11.24

Något som faktiskt talar för magnus resonemang är ju att vi har nu en ganska lång medlemslista, och nu kan medlemmar som inte betalar ändå skriva inlägg i hela forumet och även starta omröstningar i öppet forum mm. Ändå har de personer som deltar i diskussionerna på forumet inte ökat.

Något som däremot saknas är ju en utförlig förklaring till hur man använder forumet och vilka möjligheter även icke-betalande medlemmar har. (om vi har någon sådan förklaring så är den inte tillräckligt synlig iaf)

Jag kan ta och skriva en förklaring över vilka rättigheter man har som forummedlem och partimedlem om ingen annan känner sig manad.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-04-16 13.05

[quote="Jonas_helander"]Något som faktiskt talar för magnus resonemang är ju att vi har nu en ganska lång medlemslista, och nu kan medlemmar som inte betalar ändå skriva inlägg i hela forumet och även starta omröstningar i öppet forum mm. Ändå har de personer som deltar i diskussionerna på forumet inte ökat.

Något som däremot saknas är ju en utförlig förklaring till hur man använder forumet och vilka möjligheter även icke-betalande medlemmar har. (om vi har någon sådan förklaring så är den inte tillräckligt synlig iaf)

Jag kan ta och skriva en förklaring över vilka rättigheter man har som forummedlem och partimedlem om ingen annan känner sig manad.[/quote]

Håller med om att man säket kan känna sig lite osäker på hur man gör.
Jag uppdaterade iaf delarna om medlemsskap lite häromdan.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-04-19 22.05

ja nu hittade jag det! Det ser bra ut!... Men, kan man inte få in det på första sidan också? Så att vi får en "bli medlem i aktiv demokrati" länk det första man ser?
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-04-20 00.33

Jo absolut!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π