Forum

Ska partiet upphöra?

Ska partiet upphöra?

Inläggav MrPerfect72 » 2007-05-08 11.48

Det verkar som intresset för direktdemokrati är lågt i Sverige.

Jag kan inte tolka det på något annat vis än att både medlemmar i detta parti och befolkningen i övrigt verkar vara nöjda med nuvarande politiska elit och det som pågår med deras skattepengar.

I samtal med människor har jag fått positiv feedback men när det väl gäller är stödet frånvarande.

Om man har annan åsikt måste man visa det i handling och engagemang.
Det finns inget annat sätt.

Att "aktiveteten" i Aktiv Demokrati är låg är ett pinsamt faktum och är i sig en komisk nyhet för sensationsmedia.

Jag accepterar faktum och föreslår att vi avskaffar partiet som förening samt att vi inte går till val nästa år.

Vad tycker ni?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Absolut inte!

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-08 16.25

Förstår att du frustrerad vill provocera men..:
Att aktiviteten är låg fn beror på flera saker.
Främst på att det är just efter ett val, men även på våra egna insatser.
Att ge upp ligger inte för mig, däremot kan jag och flera vilja ha ett break ibland och det är inget konstigt med det.
AD har tiden framför sig till skillnad från de etablerade partierna!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Per Håkan Arvidsson » 2007-05-08 21.00

Jag tror också att inaktiviteten beror på att nästa val känns avlägset. Det är dock alldeles för tidigt att ge upp.

Forumet är en bra plats att utveckla idéer om hur det hela borde fungera. Huruvida ett faktiskt inträde i riksdagen sker genom detta eller något annat liknande projekt spelar ju inte någon egentlig roll.

Ett närmare samarbete med Demoex skulle vara bra. Det vore enklare att starta lokala direktdemokratiska celler då, och jag tror att kommunal direktdemokrati måste komma först. Lokala projekt ger bättre möjlighet att värva människor som är vana att jobba politiskt, men som kanske inte har nätvana. Rörelsen måste växa utanför internet också.

Aktiv Demokrati skulle kunna fungera som en samlingsorganisation för Demoex och alla andra direktdemokratiska projekt.

För att värva medlemmar direkt till Aktiv Demokrati vore det bra om vi kunde annonsera på populära icke-komersiella sajter, särskilt på olika slags forum.

Ge inte upp. Direktdemokrati är inte bara en möjlighet. Det är en rättighet!
Per Håkan Arvidsson
 
Inlägg: 33
Registrerad: 2007-01-19 17.41

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-09 08.02

Du verkar vara av rätta virket, Per Håkan!
Helt klart borde vi försöka bli en paraplyorganisation.
Bl.a. har vi i omgångar fått propåer från t.ex. Örebro där man är intresserad av att starta en lokalavdelning.
Pga tidsbrist har ingen från AD kommit till dem för att föreläsa eller coacha, ngt vi måste bli bättre på.
Vi har också i omgångar haft kontakt med DemoEx och de är försiktigt intresserade. De ser dock vissa poblem att existera i kommunen de jobbar i om de skule bli ett lokal-ad rätt av. Kolla gärna på deras forum.
Slutligen har vi ju bjudit in nästan alla partier som ej kom in i riksdagsvalet för diskussioner om samarbete.
I princip alla småpartier skulle kunna samlas under en direktdemokratisk huvudorganisation som tar sig in i riksdagen betydligt enklare än småpartierna var för sig.
Mer om detta här:
http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... .php?t=405
Där borde vi följa upp för att få till möjliga konstellationer.

MVH/
Magnus
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2007-05-09 20.32

Det jag frågar mig helt stilla är om stödet är tillräckligt rungande just nu och min slutsats är att det är det inte. Jag hade hoppats på ett stort stöd, men tydligen finns det inte......än.

Jag tror man bör vara flera tusen innan man går till val nästa gång och ha engagerade i nästan varje vallokal innan man kan tala om ett tillräckligt intresse.

Vi kan hoppas på att nästa generation är mer intresserad av AD och kan förstå principen, men jag har ändå blivit lite skeptisk. Jag har ett nära exempel på en person som fattat precis allt som vi står för och stödjer idén men ändå envisas med att tänka kortsiktigt traditionellt och röstar på ett annat större parti för att på så vis påverka nästa valperiods valutgång.

De som tänker kortsiktigt är förmodligen alltför många.

Jag börjar tro att gnällandet på politiker är ett kärt intresse i sig och att "Myndigförklara dig själv" är en slogan som inte ens gått fram hos våra egna medlemmar.

Nåväl. Om intresset kommer i större omfattning, d.v.s. typ 2000 medlemsregistreringar, är jag givetvis med på noterna men tills dess kommer jag relaxa.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Per Håkan Arvidsson » 2007-05-10 00.01

Folk behöver övertygas på att det fungerar, och det tror jag att de i de felsta fall måste bli på kommunal nivå.

De behöver se att deras röster räknas och att de kan påverka i enskilda frågor lokalt genom att rösta på ett direktdemokratiskt parti.

Först då tror jag att ett nationellt parti kan skapas.

Därför anser jag att vi kan skrota oss som parti, och helt koncentrera oss på att bolla idéer och fungera som en samlingsplats för kommunala initiativ. Här kan de lära av varandra och bli bättre tillsammans.

Vi skulle definitivt också bli en bra testplattform för olika slags valsystem.

Jag är medlem på Demoex forumet, och mycket riktigt är de inte redo för ett riksparti, men ett riksforum tror jag att de skulle ställa upp på.
Per Håkan Arvidsson
 
Inlägg: 33
Registrerad: 2007-01-19 17.41

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-10 09.40

Även om stödet kan sägas vara litet fn för AD finns väl ingen anledning att skrota en fungerande organisation?
Startsträckan för att komma igång igen är ju betydande, det vet vi.
Att ligga lite lågt ett tag är ju däremot helt möjligt om man saknar engagemang.
Fortfarande tyr sig allt för många till mer etablerade organisationer som (mha statsstöd bl.a) syns på gator och torg samt på musikfestivaler etc.
Kanske ligger hemligheten i att starta ett ungdomsförbund.
Dessa får statsbidrag och kan skola blivande väljare.
Har man väl röstat några ggr på traditionella partier är kanske risken stor att man stelnar i sitt tänkande.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav bussfantasten » 2007-05-10 22.17

Jag tror vi måste blanda Per Håkan och Martins idéer. Det är nog inte så tokigt att försöka komma igång ute i kommunerna. Men att skrota AD som parti vore drastiskt. Här tycker jag att utbytet ska ske, vi kan väl vara ett rikstäckande parti även om vi till att börja med agerar i kommunerna? Men även i kommunerna kallar vi oss AD osv. Sedan när detta börjar växa till sig kan vi ju bilda större grupper och komma mot riksdagen! Men precis som Magnus är inne på, det är säkert en rejäl uppförsbacke innan man får igång allt!!?

Patrik
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav bussfantasten » 2007-05-10 22.29

Kollade för skojs skull in användarlistan, och där ökar det ju så smått hela tiden? Är inte det ett tecken på att det bubblar lite iaf? Sedan får vi hoppas att det bubblar snabbare o snabbare allteftersom förstås!!!! :D

Patrik, igen
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-11 09.45

Tack för stödet, började känna mig lite ensam... :wink:
Ja, det är som vi vet en rad saker som behöver göras fortfarande för att folk i våra målgrupper skall ens hitta oss.
Det är produktivt att t.ex. göra någt på den här listan:
http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... .php?t=387
, eller lägga till nya punkter på den.
Personligen tror jag vår hemsida, forumutseende osv är det vi borde prioritera fn.

Helt klart är iaf att det är improduktivt att bara ge upp och lägga ned.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2007-05-11 13.50

Jag menar att det inte finns någon större poäng med ett "parti" eller den byråkrati vi lagt på oss. Vi kan helt skrota medlemsregistrering och årsmöten och egen kontoredovisning etc. anser jag tills engagemanget är stort...om det någonsin blir det.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-11 16.02

Det kommer jag att rösta emot helt klart.
Det är ju korkat att kasta bort överbyggnaden i form av partiregistering, juridisk person etc. bara för att inte 3000pers är medlemmar ännu.
Det är inte den det är fel på, möjligen sättet vi försöker nå ut till målgrupperna.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav gilroitto » 2007-05-11 16.11

Att vi är ett parti är av högst vikt. Allmänna diskussionsforum med "tyckare" finns det gott om. Ambitionen är verklig förändring. Vi når 1000-tals genom att börja med 10-tals. Mindre partier än vi har fått uppsving när man finner rätt sätt att nå ut. Men för att vi ska ha chans att nå dit måste vi fortsätta att finnas som parti. Det finns en gammal sanning: "Success always comes when preparation meets opportunity". Vi står för den viktiga men kanske tråkiga förberedelsen.

Personligen är jag överbelastad och har ej ork att vara delaktig så mycket här nu. Men drömmen om sann representativ direktdemokratiskt samhälle är stark, och jag kan inte tänka mig att rösta på något annat.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav bussfantasten » 2007-05-11 20.22

Håller med gilroitto. När det kommer till val igen ska vi naturligtvis inte börja från noll alldeles innan utan då ska vi förhoppningsvis kommit en bit på väg. Vet ju inte hur långt före valet 2006 allt började, men om jag fattade det rätt så var det inte så långt innan och då han vi inte bygga upp hemsida, valsystem osv. Detta måste vi ju lösa under 4 kommande år. Nu är vi en bra bit på väg, men förhoppningsvis ska det fungera innan dess. Kanske finns det dessutom etablerade kommuner då!!!!! Då kan vi börja skörda framgångar!!
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav MrPerfect72 » 2007-05-12 11.06

Nu väljer ni alltså att visa detta med er aktivitet eller frånvaro av aktivitet. Jag accepterar vad det än blir.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-14 08.13

Att skriva i detta forum är trots allt bättre än att inte ens logga in.
Förstår din otålighet, Martin, men innerst inne vet du säkert att detta kommer att ta tid.
Bara för att vi inte fick typ 1.5% i valet (och inget partistöd), finns det ingen anledning att ompröva våra prognoser om Aktivdemokratis framgångar i det långa loppet.
Att plötsligt svänga 180 grader och ej jobba utifrån en partibas är uppenbart kontraproduktivt med tanke på att inga egentilga låsningar finns i den nuvarande partiformen.
Om det känns bättre kan du förstås låtsas att AD är en cool förening/community/forum för politiska diskussioner, inga problem med mig.
De som tror mer på partiformen kan jobba utifrån det.
Direktdemokratin är genomförd fullt ut i organisationen iaf och inga personliga låsningar finns som motiverar t.ex. start av ett nytt konkurrerande parti, ngt som brukar vara vanligt för den vanliga typen av maktcentrerade småpartier med en eller några starka som tenderar att köra över resten med missnöje som följd.
Istället gäller det för oss att utnyttja plattformen och få den att växa i inflytande.
Istället borde de som har orken och tiden utnyttja den till att genomföra det som kan sälja oss som plattform bäst, vad detta är har vi redan diskuterat och det kan säkert belysas mer.
Sedan får det ta den tid den tar, tid är det enda vi har gott om, även om man är otålig.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Per Håkan Arvidsson » 2007-05-14 19.22

Om ni tror det hjälper att ha partistatus så är jag med på det.

Det är dock viktigt att låta de kommunala initiativen veta att de är välkommna att utnyttja organisationen för att kommunicera med andra lokala föreningar och med oss som väljer att jobba på riksplanet. All irrationell rädsla för toppstyrning måste utplånas. Vi är här för att hjälpa dem, inte för att bestämma över dem.
Per Håkan Arvidsson
 
Inlägg: 33
Registrerad: 2007-01-19 17.41

Inläggav MrPerfect72 » 2007-05-16 09.09

Rädda för toppstyrning?
Hur menar du?

-----
Som jag tolkar det:

Vi skulle alltså vara rädda för att styra oss själva och tillsammans välja att påverka rikspolitiken genom aktivdemokrati.se Vi ska alltså INTE vara rädda för att styras av toppar i andra partier helt utan dd-ideal?

..eller om din fråga gäller detaljer om hur vi ska fungera tillsammans... så varför skulle människor från olika kommuner vilja styra varann mer än i frågor som faktiskt har gemensam natur och där vi borde flytta upp beslutet till riksnivå där dessutom alla kan delta och rösta?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Per Håkan Arvidsson » 2007-05-16 18.53

Jag menar att ett parti som till exempel Demoex kan undvika oss för att de inte förstår att vi inte vill bestämma över dem.

Jag vet att det är absurt, men irrationella tankar är av den naturen.
Per Håkan Arvidsson
 
Inlägg: 33
Registrerad: 2007-01-19 17.41

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-05-19 21.19

Jag tror att det kan vara så att stora delar av DemoEx tänker så.
Det vore bra om vi kunde få till en dialog så att de kunde övertygas om att det inte finns ngn sådan risk utan tvärtom stora möjligheter med en riksorganisation.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π