Forum

AD i kommunerna?

AD i kommunerna?

Inläggav Jonas_helander » 2006-09-28 18.10

Är det bara jag som tycker att det är dags att vi på allvar börjar slå oss fram i kommunpolitiken? Vissa är redan igång, men hur är vi representerade geografiskt egentligen? Hur många skulle kunna tänka sig att försöka starta upp kommunala versioner av AD? Kanske att man börjar med "kontaktpersoner" för partiet i varje kommun? Även om vi inte är ett representativt parti, så hjälper det ju om vi finns representerade.

Att jobba på att synas i sin kommun är kanske så självklart att vi inte ens diskuterar det, men att vi jobbar fram en gemensam strategi för kommunerna tror jag kan hjälpa oss. Ett forum för kommunpolitik efterlyser jag!
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-09-28 18.19

Absolut!
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav ketti » 2006-09-28 18.46

Jag tycker också det är dags för en till forumavdelning. Och kanske ett forum för varje län?
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-29 00.51

Puh..
Kan vi inte först skaffa oss iaf:
*Ett bra forum som vi är nöjda med
*En bra wiki dito*
*Ett någorlunda korekt fungerande röstningssystem

Skall vi komma ngnstans så är det kraftsamling som gäller.
De kommunala problemen kan mkt väl leda till ett antal ovidkommande problem som tar överhanden och tom tröttar ut folk.
Dessutom till ingen nytta förrän inför nästa val.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav gilroitto » 2006-09-29 06.48

Jag tror det flera med mig saknar är en lokal anknytning för att starta upp verksamheten. Det kan kännas mer nära och personligt om man träffas ansikte mot ansikte med andra människor och diskuterar och utför saker lokalt. Det bör givetvis inte ta fokus från dessa viktiga saker du säger Magnus. Jag tror det t o m ge en stark kick-back medlemmässigt på riksplanet. När man pratar med sina vänner om partiet, kan det också vara en styrka att kunna bjuda med på en lokal träff. Att kunna träffa mer än en person från samma parti i samma stad personligt och inte bara över internet, tror jag ger en större verklighetskänsla och känsla av seriösitet hos nyfikna.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-29 14.14

Visst, det ligger en del i det också.
Säg att vi drar igång lokala avdelningar nån månad efter att vi fått till ett nytt valsystem?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Den som söker han letar! :D

Inläggav bussfantasten » 2006-09-29 21.10

Här hittade jag ju tråden jag sökte i ett annat forum.... Tycker också att det vore bra om man åtminstone så smått kommer igång i kommuner och län.... Fast visst vore det ju bra om det fanns ett bra valsystem först. Men man kan välan försöka sprida budskapet. Jag har mycket annat att pyssla med, men sådana här saker kanske kommer naturligt allteftersom man pratar med folk om AD?
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav Jonas_helander » 2006-10-02 22.09

"väntandet" på ett bra valsystem tycker jag inte ska prägla partiet på det sätt som det gör nu. Väntat har vi gjort länge, och vi kommer att få fortsätta vänta på ett tillfredställande valsystem/forum i ett bra tag. Däremot vill vi utveckla demokratin och behöver så många som möjligt med oss!

Jag tänkte faktiskt komma till detta om forum också. Ett forum för diskussion för hur vi kan lägga upp strategier i kommuner mm tycker jag är jätteviktigt.

En annan sak jag kom att tänka på är att man skulle kunna göra en hemsida för varje kommun (där vi från respektive kommun har ansvaret), där folk då kan kontakta oss som vill representera AD i vår kommun. Man skulle även kunna ha intresselistor för att se om det finns något intresse inom kommunen, tror jag skulle kunna vara ett bra första steg mot lokala varianter av AD.

Åke grönlund, Electronic Government: Design, Applications and Management, 2002. Är en lite tradig bok, men den beskriver några forskningsprojekt inom E-administration/E-demokrati som kan vara bra att ta erfarenheter av. Tyvärr så upprepar sig problemformuleringarna ganska ofta.
Senast redigerad av Jonas_helander 2006-10-02 22.15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-10-02 22.14

Däremot att vi ska börja göra hemsidor för de olika kommunerna tror jag absolut drar bort fokus från viktigare arbete i dagsläget. Det räcker med ett forum per kommun med en kontaktlista i ett eget ämne eller dylikt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Jonas_helander » 2006-10-02 22.43

Alltså, det jag tänkte i första hand är bara att man har enkla presentationer över personer i sin egen kommun som besökare kan vända sig till. Sen att det är var och ens eget ansvar om man vill göra en presentation eller inte, men att möjligheten finns. Det enda belastningen för partiet skulle vara att vår webmaster måste göra en meny med "aktiv demokrati lokalt" t ex.

Jag tror att ha en sektion på hemsidan skulle fungera bättre än att folk ska förirra sig in på vårt redan grötiga forum.

Men vad ser vi som viktigare arbete?
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Inläggav ketti » 2006-10-02 23.02

Åh, det här är ju ett perfekt jobb för den nya wikin!
*springer iväg till wikin*
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav ketti » 2006-10-02 23.19

*tillbaka*

Jag föreslår att alla lägger till sitt län under rubriken "Länsavdelningar" på http://www.direktbutiken.se/wiki/tiki-index.php
Och sedan på sidan för sitt län kan man lägga till sidor för sina komuner som man kan fylla med vad man tycker är passande.

Tips:
Skapa en ny länk genom att omge namnet med dubbelparenteser: ((namn))
Om du klickar på en länk till en sida som inte existerar kan du skapa sidan.

Tyvärr fungerar inte åäö i länknamn / sidonamn :(
men...
Det går att ge en länk ett allternativt utseende, så istället för att skriva: ((Skane)) kan jag skriva ((Skane|Skåne)) så får jag en länk till sidan "Skane" men själva länken visas ändå som "Skåne" på sidan.
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-10-03 08.09

Visst kan man anse att den nuvarande strategin att utgå centralt och iaf till en viss nivå utveckla den nödvändiga infrastukturen var ett misslyckande med tanke på valresultatet.
Jag å min sida anser snarast att jag fått stöd för min uppfattning att det inte går att sitta och vänta.
..och att det faktum att vi inte är fler än vi är beror på just att vi inte är klara med det centrala valsystemet.
Detta är revolutionerande saker, det vi håller på med!
Ingen vanlig klubb. Folk kräver demonstartioner för att våga ta steget in i vår gemenskap.
Allt för få är beredda att debattera i åratal för att hålla lågan vid liv tills ngn annan lyckas programmera det vi behöver.
Därav vårt låga medlemstal.

Jag är rädd att tappa fokus nu om vi sprider ut verksamheten för mkt.
Vi har redan två stora projekt på agendan:
1. The one and only, PROGRAMMERING!
2. Inbjudan till samarbete med andra småpartier.

Skall vi ha lokala avdelningar med ngn mening så får väl det bli egna föreningar eller?
= administration + nya diskussioner om detaljer etc. som inte hjälper oss att göra färdigt vår infrastruktur.
Om inte pratar vi ju om kontaktpersoner?
Att lista några sådana ser jag inte som ngt problem.

Men egentligen är jag tom beredd att lägga nr 2 på is om jag ser att det leder till större avancemang på punkt 1.
Att som vi gjort skjuta nr 1 på framtiden hela tiden skjuter bara alltihop på framtiden!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ketti » 2006-10-03 08.40

Jag håller med dej om att utveckling av tekniska lösningar är prioritet nummer ett. Men alla är inte programmerare. Och de flesta programmerare känner inte till oss på grund av att vi syns för lite. Att människor engagerar sej med annat än programmering leder till att vi syns och får fler medlemmar tror jag.
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-10-03 11.23

Det är sant.
Det ena utesluter inte det andra.
Bara vi inte stör programmerare och deras "hangarounds" eller vad jag skall kalla mig själv...med för mkt administrativa och politiska spörsmål.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav Jonas_helander » 2006-10-03 17.26

Nej, tanken från min sida är ju bara att fler människor ska komma igång och bli aktiva i partiet. Själv gör jag ju inte så mycket nytta i partiet nuförtiden (förutom att gnälla och klaga på det mesta) :P . Men denna idé ska inte resultera i några nya "måsten", utan mer möjligheter att göra nytta i partiet. Och, ja, det var kontaktpersoner i första hand jag tänkte på, så att man kan börja med att försöka samla ihop folk mer lokalt utan att för den delen behöva starta ett lokalt parti. (att vi har koll på i vilka delar av Sverige vi finns är ju också viktigt nästa gång det blir val så att man möjligtvis kan ha gemensamma strategier mm.)

Alltså, det ska vara helt frivilligt och upp till var och en om man vill/har tid till att göra detta.
Användarvisningsbild
Jonas_helander
Medlem i partiet
 
Inlägg: 159
Registrerad: 2006-01-19 21.39
Ort: Malmö

Hur gör man då?

Inläggav bussfantasten » 2006-10-03 22.50

Hmmm, jag är ju inte så duktig på detta då, men tänkte ändå lägga upp på wiki län o kommun. Men jag hittar ingen redigeraknapp!!? Är jag helt korkad eller? :D Å andra sidan, ögonen är ju det första man blir blind på....
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav ketti » 2006-10-03 23.36

Det verkar som att man inte kan redigera om man inte är inloggad. Så om du registrerar dej på wikin och loggar in borde det gå :)
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Nopps!

Inläggav bussfantasten » 2006-10-04 22.12

Skaffade inloggning i förrgår tror jag det var jag höll på. Tänkte då nu på ditt inlägg och tänkte att det kanske måste hinna in i systemet lite mer innan man kan redigera. Men jag får fortfarande inte lägga till en sida! Men livet är ju orättvist! :D Kanske har fler tips?
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav ketti » 2006-10-05 00.42

Den delen alla kan lägga till och ändra på som de vill är allmänningen, det är där man hamnar först om man går in på sidan.
Som jag skrev någonstan i den här tråden: http://wse75376.web16.talkactive.net/PH ... .php?t=343
Man skapar en ny sida genom att först skapa en länk till sidan från någon befintlig sida. Om man sen försöker följa en länk till en sida som inte finns hamnar man på en tom sida där man kan lägga till innehåll. Fördelen med att på det här sättet "tvinga"(*) användare först skapa länkar innan de skapar sidor är att andra då kan hitta dit utan att leta igenom listor över alla existerande sidor. Det är ett sätt att uppmuntra till god praktis, och det innebär inget extra arbete om man utgår från att du skapar länkar i vilket fall som helst.
Hoppas det här hjälper lite. Det behövs verkligen instruktioner för nya användere direkt på sidan. (Skriv gärna upp allt du har problem med direkt på wikin sen när lyckas editera saker, så finns det kvar och kan hjälpa andra med samma problem)

*) "tvinga" är kanske inte helt rätt ord då det faktiskt är möjligt att skapa sidor utan att först länka till dem, men den funktionaliteten är så pass gömnd att ingen annan verkar ha hittat den och jag tänker inte berätta var den finns =)
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π