Forum

Partiprogram utan politikerförakt

Partiprogram utan politikerförakt

Inläggav bamsejon » 2006-09-12 21.30

Har läst igenom partiprogrammet och gjort en del förändringar för att dokumentet ska verka mer opartiskt och utan fördomar, vilket jag anser att nuvarande partiprogram innehåller.

PDF-format
http://www.direktbutiken.se/aktivdemokr ... rogram.pdf

RTF-format packat i Zip
http://www.direktbutiken.se/aktivdemokr ... rogram.zip

För övrigt är dokumentet tycker jag väl genomarbetat och genomtänkt. Kan kanske behövas lite mer pedagogik kring den sista djupgående delen i demokratisystemet, eller om man fimpar den delen helt i partiprogrammet.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-12 21.37

Bra. Rensa ut all aggression.

Vi ska såklart förklara hur allt kommer att funka. Men vi behöver inte göra det i ett sådant dokument, och vi behöver inte kalla det för ett partiprogram.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

partiprogram

Inläggav bamsejon » 2006-09-12 21.43

Som jag tolkar det så kommer vi till en början att mycket fungera som ett klassiskt parti, men det är utvecklingen av röstningssystemet som styr hur pass klassiska vi ska vara.

Idag har vi inte mycket till röstningsystem, vi har några exceldokument som beskriver hur vi ställer oss i olika synpunkter. Därför bör vi idag ha ett partiprogram.. Däremot så bör partiprogrammet vara oerhört dynamiskt och är ingenting som man fastställer och ska ha det för all framtid, om man ens ska behålla det i framtiden..

När jag var på stan å pratade lite om aktiv demokrati så hade jag stor nytta då jag kunde hänvisa till vårat partiprogram för mer information. Det är bra för att inte chocka alltför mycket på en gång. För mycket förändringar på ett bräde så finns det risk för pannkaka av alltihop
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-12 22.08

Eller så kan vi bara skriva "vi kommer att skaffa oss ett röstningssystem" tills vi har gjort det.

Nu är det ingen direkt mening med att rösta, eftersom vi inte har någon makt.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

mening med att rösta

Inläggav bamsejon » 2006-09-12 22.40

Meningen med att rösta idag är att vi kan få ett antal ståndpunkter inom partiet som man kan presentera vid t.ex. valtider. Man skulle även då kunna påpeka, om den man pratar med inte har samma ståndpunkt, att personen kan bli medlem och rösta motsatt. Det är väl en bra orsak till att rösta idag?
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav ropix.org » 2006-09-12 23.17

Vi ska aldrig spika några ståndpunkter, bara för att vi nu 5-6 aktiva har kommit fram till det. Därför behöver man inte heller rösta nu.
Användarvisningsbild
ropix.org
 
Inlägg: 234
Registrerad: 2006-05-12 17.06
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2006-09-13 06.28

Ser bra ut. Jag är för att vi byter till Jons version, har inte sett några instuckna "Rösta på Jon" texter i hans version. :)

Det kanske inte är helt otaktiskt att inte kalla det för partiprogram. Om vi kallar det för: "Så fungerar Aktiv Demokrati" eller liknande, kanske det har en mer pedagogisk effekt och känns roligare att läsa.

Eftersom det står i partiprogrammet att "En delegat kan vara en person som skapar förtroende genom bra röstning, men det kan lika gärna vara en ideell organisation, eller till och med ett av de befintliga politiska grupperingarna som väljer att fungera genom partiet." är det missvisande att bara visa de befintliga partisymbolerna. Kanske vi ska ha lite roliga låtsaspartier också, kanske bara inte så kontroversiella.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

kontroversiella

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 07.44

Det var väl just av anledningen att de var kontroversiella som jag bytte ut dom.
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-13 12.59

Jag är för förändring, men anser att vi bör ta varje stycke för sig i denna process och inte låta en enskild individ få all påverkanskraft på detta vis.

Dessutom bör varje förslag till förändring markeras tydligt så man slipper korrekturläsa hela texten.
Senast redigerad av MrPerfect72 2006-09-13 13.12, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-13 13.11

1. Jag tycker det skall heta partiprogram eftersom alla letar efter ett sådant när de funderar på att rösta på ett parti. De andra argumenten för andra namn kan jag köpa men det är av akademiskt intresse.

2. Innehållet i partiprogrammet är naturligtvis inte skrivet i sten, vem har påstått det?
Det har till stora dela jobbats fram via en Wiki och vi borde ta upp det hela i en sådan igen.

3. Vi kommer visst att behöva rösta. Inte om politiska frågor men väl om strategi, valsystemsutveckling och webutveckling.
Det finns ingen anledning att delegera ut allt sånt.
(Men vi kan ändå ha en webmaster etc förstås)

4. Kan vi ta det här efter valet? Man ändrar inte gärna i ett partiprogram 4 dagar före valet...

5. Så just nu vill jag bara att ev. grafiska förändringar görs samt om man kunde få html-länkade rubriker i början av dokumentet, det är jobbigt att hela tiden behöva skriva "titta i partiprogrammet, under rubriken "xxxx" tre rader ner" eller nåt.
Senast redigerad av Magnus Gustavsson 2006-09-13 13.14, redigerad totalt 1 gång.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Röstning

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 13.13

Varför inte rösta om det? Vilken version ska vi använda?

Alternativt kan vi fastställa sida för sida, drar ut på tiden men men.. Hur är dokumentet utformat från början?
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-13 13.15

Fördelen med en wiki är att man kan se förändringar som görs. Nackdelen är att det plötsligt kan stå helt rabiata åsikter där utan att de först röstats igenom på demokratisk väg.

Jag är därför för en uppdelning, sedan diskussion om varje textdels utformning, sedan enighet/röstning.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-13 13.23

Du kan inte förvänta dig stöd från mig när förändringar du utfört inte redovisats tydligt.

Jag ar starkt emot flera "hemliga" förändringar ihopklumpade på detta vis i ett så viktigt dokument som partiprogrammet.

Webmastern är "utförare" och han ska föra in förändringarna som görs efterhand som han har tid, anser jag.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2006-09-13 15.31

Jag håller med dig Martin, det måste få ta tid och göras ordentligt och tydligt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-13 15.45

Vi startar en wiki efter valet för detta tycker jag.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Wiki

Inläggav bamsejon » 2006-09-13 16.42

Äh, jag drämmer upp en wiki på en gång.. Ska ändå testa...
_______________
Jon Andersson
- Var aldrig rädd att säga din mening!
Användarvisningsbild
bamsejon
 
Inlägg: 246
Registrerad: 2006-08-16 10.40
Ort: Falun

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-13 16.48

OK, men det måste vara med inlogg.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π