Forum

Motion om strategidokument för mediala framträdanden

Motion om strategidokument för mediala framträdanden

Inläggav gilroitto » 2006-09-09 19.11

Så här nära valet kanske det inte är på plats för en motion, vi borde alla engagera oss i att sprida budskapet såsom Magnus mycket bra formulerat i annan tråd.

Men när tid ges, har jag ett förslag / motion:

Jag anser att vi bör ha ett strategidokument där vi definierar:
* Vad vi säger i medial framträdanden.
* Prioritet mellan dessa olika saker vi vill säga i mediala framträdanden (för att kunna prioritera vid korta framträdanden).
* Hur vi bör bete oss i medial sammanhang (allt från hur vi svarar på vissa frågor, klädsel osv som vi tror har betydelse).
* Bra svar på vissa vanliga frågor.
* Utvecklingsplan för ett sådant dokument (eftersom nya frågor och idéer ständigt dyker upp, är det viktigt att det är ett levande dokument som inte begränsar).
* Vilken frihet en talesman får ha i medial sammanhang, dvs hur hårt detta dokument styr i olika aspekter.

Ett sådant dokument tror jag ger ett gott stöd för talespersoner vid mediala framträdanden, samt ger en demokratisk grund för vad som skall sägas i mediala sammanhang.
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-09 19.32

Bra förslag.
Tror det hade varit bra för min del att kunna peka på ett sådant med tanke på vissa medlemmars efterklokhet..

Jag tror att ett sådant dokument kan vara lite svårt att exakt efterleva eftersom situationerna måste få avgöra exakt vad man säger.
Om man tror att man kan täcka in allt och skriver väldigt detaljerat kan vederbörande dels bli helt paralyserad och inte få fram ett ord, dels kan det om inte så sker verka mer som en maskin än en resonerande människa.
Så jag tror att det isåfall får vara allmänt hållet med regler lätta att komma ihåg och som ändå ger en viss frihet för personliga reflektioner.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav gilroitto » 2006-09-10 08.55

Det är även min personliga åsikt. Ett stöddokument snarare än ett styrdokument tror jag är att föredra. Kanske det är bättre att inte styra framförandet, utan hellre förlita sig på att talesmän som iaf fokuserar på formuleringar ett sådant strategidokument får större förtroende än de som mestadels kommer med egna kreativa tankar och formuleringar.

Ett sådant dokument kan även var stöd för folk som står på stan och talar för AD.
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-10 11.43

Mycket bra idé!
Utgå från våra pamfletter och partiprogram!
Vi kan sedan göra prioritetsomröstingar om vilka saker som ska stå först på listan. Jag föreslår kortfattade stycken. För att skapa balans kan vi ha med hänvisningar till valmanifestet på vissa frågor.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2006-09-12 00.47

Jag sitter och försöker bena ut allt material och formuleringar som finns i de olika dokumenten. Jag försöker komma på bra sätt att kategorisera allt materialet på, så att vi sen kan gå ut och hitta mer material från andra direktdemokratiska partier och annat bra material om demokrati, samt föra in våra egna kreativa idéer i en god struktur.

Jag tycker mig skönja en mer och mer utspridd diskussion i forumen om vad vi bör stå för och säga, vad som ska stå i partiprogrammet, på hemsidan osv. Ett initialt förslag kan vara:

1. Arbetsform - Etablera en arbetsform som Aktiv Demokrati kan använda sig av för att uppdatera sina åsikter, partiprogram osv. Arbetsformen kan vara i form av dessa punkter.

2. Feedback System - Framarbeta ett feedback-system, så att tankar även i framtiden kan inlemmas och så småningom resultera i uppdaterade offentliga dokument listade nedan.

3. Idé Dokument - Etablera en struktur av information om Aktiv Demokrati, in i vilken vi kan föra in information vad AD står för och vill säga om sig själv. Denna struktur kan utformas som ett idé dokument

4. Research & Brainstorming - Föra in allt befintligt material och formuleringar i Idé Dokumentet i enlighet med feedback systemet. Göra research vad andra Direkt Demokratisk partier har för idéer och även föra in dessa ideér i Idé Dokumentet.

5. Omröstning - Rösta om dessa tankar och idéer och formuleringar.

6. Partiprogram - Arbeta fram ett modifierad Partiprogram utifrån detta.

7. Hemsidan - Se till att hemsidans innehåll uppdateras efter dessa nya formuleringar.

8. Strategidokument - Arbeta fram ett strategidokument för mediala framträdanden, där vi dels etablerar vilka åsikter vi ska fokusera på, hur vi ska argumentera i olika frågor osv.

9. FAQ - Uppdatera FAQ efter våra framarbetade åsikter och formuleringar.

På så sätt har vi ett grundokument (3. Idé Dokument), som är ingångspunkten för nya formuleringar osv, och det blir lättare att utforma partiprogram, hemsida osv, utan att uppfinna hjulet varje gång, göra allt för många omröstningar osv.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-12 00.57

Bra!
Vi borde göra detta i en wiki.
Men efter valet.
Nu kan vi endast göra de mest nödvändiga justeringarna.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-12 10.54

Jag har nu en känsla av att det inte blir så många fler framträdanden och att efter valet blir det ganska tyst i media. Då börjar vår långsiktiga process att få tag på fler gräsrötter, starta lokala organisationer, etc etc. När jag kommer hem från Indien ska jag gå med i Vänstern och Miljöpartiet för att utöva entrism lokalt och genom deras interna forum, sedan ska jag bilda " http://www.aktivdemokrati.se i Växjö " med de som vill vara med.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2006-09-12 11.24

Ehh... det låter som en väldigt dålig idé Martin. Det skapar nog mer dålig publicitet än det värvar medlemmar. Öppna kort inger alltid förtroende, utan vilket man kan ha hur bra politiska idéer som helst men aldrig få några medlemmar eller röster.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2006-09-12 11.34

Vem har pratat om att inte köra med öppna kort?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π