Forum

Olika namnbytesförslag

Inläggav gilroitto » 2007-07-04 18.07

Anser inte att det är aktuellt i dagsläget.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav bussfantasten » 2007-07-04 22.04

Tycker inte heller att vi behöver ett namnbyte.
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav Magnus Gustavsson » 2007-07-05 09.12

ropix.org skrev:Piratpartiet blir tagna på allvar. De har ordet "pirat" sitt namn.

Det beror på vad som menas med "allvar". Vi skulle bli tagna på allvar i egenskap av ett parti där alla nischade organisationer kan bilda opinion och påverka genom.

Men vi skulle inte bli tagna på allvar i egenskap av ett stort statsbärande parti. Det kan vi knappast bli med nuvarande upplägg.

Men vi skulle kunna bli det som jag har längtat efter, ett några procents-parti som möjliggör för folk att påverka via internet. Då skulle nischpartiet beskriva vad det handlar om: nischade organisationer och privatpersoner som i förening med annat nischat folk kan påverka via internet.

Alla partier tycker att de kör med "aktiv demokrati". Därför sticker inte namnet ut tillräckligt mycket. Namnet piratpartiet sticker däremot ut väldigt mycket.


Jag kan till viss del hålla med, men om de andra pratar om aktiv demokrati framstår de bara som än mer von Oben när vi finns.
Tror vi hittat rätt med dagens namn trots allt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2007-07-09 18.24

Det är som sagt en smakfråga som inte avgör innehållet i vad vi erbjuder.
Verkar som att ingen omröstning behövs, men om det är någon som vill starta den går det givetvis bra.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav jonas » 2009-07-18 00.15

Det viktiga är att samma namn används av alla. Så att det blir en samling.

Mikael Engström föreslog och erbjöd namnet TilliT som ett förslag på nytt namn på partiet.
(Samma namn som på tidningen...)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-18 12.25

Ja. Tillit kanske vore ett fint namn paa partiet och Mikael Engström har ju skapat en positiv och bra tidning som ser moejligheter och han har den positiva kraft som framtiden behoever. Vi kan alltid skaffa fler medlemmar och sedan roesta om saken. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-18 13.26

Tycker inte det finns anledning att byta namn nu. (heller)
Demokratiskt initiativ är en nytt bra namn som blir det media kommer att skriva om, AD är inarbetat och jag tycker fortfarande det är det bästa för just detta parti.
Alla namnbyten leder till attt man tappart fart, och mkt resurser måste läggas på att göra det nya namnet känt/ altrnativt förklara vad som är nytt med ett gammalt namn om vi tar ngt annat, redan känt.

Ska vi byta vill jag se ett helt nytt namn, inte ngt som använts redan.
Men först bör vi väl debattera vad anledningen till namnbyte skulle vara?
Skäms vi för vår historia?
Missförstår folk verkligen namnet?
Eller vad är problemet?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-19 03.45

kanske vi ska vaenta med diskussionen tills vi aer en stoerre grupp medlemmar som vill byta namn?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav jonas » 2009-07-23 19.53

Från samtal i Göteborg 2009-07-21 har jag ett par reflektioner:

* Ordet demokrati är förknippat med ett så dåligt fungerande system att många får negativa associationer av det. Ordets värde har förändrats. Men trots allt vet alla fortfarande att det står för folkstyre och demokrati är centralt för partiet. Jag har gärna kvar ordet.

* Ordet parti förknippas direkt med politiska åsikter. Att vi är parti är i detta fallet snarare en teknikalitet för att introducera ett nytt demokratiskt system. Det skulle inte fungera att fråga vad direktpartiet har för åsikt i en spceifik fråga, så som man gör i partiledardebatter. Därför vore det bra att undvika ordet parti.

* Vilket namn vi än tar, kommer det att med tiden förknippas med de vi är. Både "Folkpartiet" och "Ny demokrati" skulle funka, om det inte vore att de redan associeras till andra grupper.

* Det är bra om det går att använda namnet i olika böjningar i samma stil som "Socialdemokrat" och "Socialdemokraterna". För "Aktiv demokrati" skulle det istället bli "De i aktiv demokrati" eller "medlem i aktiv demokrati". Fördel är om det går snabbare och enklare att namnge oss i diskussioner i media. Gärna med ett enda ord.

* Jag har tidigare varit engagerad för "Direktpartiet" och jag har fått reda på att det finns en grupp som kallar sig "Direktdemokraterna". Det finns även ett parti vid namn "Demoex" som kommit in i en kommun. Jag tror dock det vore fullt möjligt att använda dessa namn ifall vi tycker de är bra.

* "Demosys" är en annan variant på ovan, för Demokratisystemet :-)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav Magnus Gustavsson » 2009-07-23 23.35

Efter mötet den 21e har jag ändrat uppfattning.
Främst därför att "aktiv" kan skrämma bort vissa, vi har en slackerkultur att förhålla oss till, och direktdemokrati kan faktiskt vara kompatibel med lathet.
Vi bör därför byta namn, och detta ju förr desto bättre så att det nya namnet kan arbetas in i god tid innan valet 2010.
Vi kom fram till några alternativa namn, som vi inte offentliggör ännu, men frågan är om vi alltså ska byta namn nu eller inte, till att börja med?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Olika namnbytesförslag

Inläggav MrPerfect72 » 2009-07-24 09.22

12 personer valde enhaelligt namnet http://www.aktivdemokrati.se , men givetvis, kan vi byta i framtiden. Jag tror att kombinationen "direkt" och" demokraterna" kan vara ett bra namn i framtiden naer Herr Anders som just nu tagit namnet i privat aego vill skrivia paa ett hederlighetsavtal med partiet.

Andra kombinationer med "demokraterna" vore kanske ocksaa intressanta, men "Aktiv" har placerat oss foerst i vissa listor, vilket varit positivt. Idegivaren till "aktiv" var dessutom kvinna vilket kan noteras foer de som aer feminister. :D

Vi kan diskutera andra namn ocksaa, givetvis. Tror att namnbyte eventuellt kan vara bra att planera precis efter ett genomfoert riksdagsval 2010 i saa fall.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Föregående

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π