Forum

Internutbildning

Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-23 09.16

Igår hade vi planeringsmöte inför Gnesta. Under mötet samtalades om att vi måste bli bättre på att ta hand om nya människor som visar intresse för AD.

Vi enades om att skapa relation med nya medlemmar är det viktigaste för att fånga upp engagemanget och omvandla det till aktivitet och handling. Jag föreslog därför att vi skulle kunna ha ett Skype-möte, exempelvis en gång i veckan för nya medlemmar/intressenter.

Tanken är följande:

Under samtalet presenterar man sig själv och berättar lite om vad man är bra på och skulle vilja arbeta med i partiet. Man får även tillfälle att ställa frågor om flytande demokrati och partiet i övrigt.

På torsdag ska vi ha ett Skype-möte klockan 21:00 för att arbeta fram hur en sådan "internutbildning" skulle kunna gå till. Vill du vara med är du välkommen. Kontakta jonas_liljegren på Skype så lägger vi till dig till gruppsamtalet/mötet.

Fundera gärna på vilken information en ny potentiell medlem har mest nytta av och hur hen kan skapa ett lokalt engagemang och vilka resurser som då skulle kunna tänkas behövas.

Jag har anmält mig som frivillig att "sitta på" Skype en dag i veckan vid utsatt mötestid, till exempel Måndagar 20-21, vare sig någon dyker upp eller ej.

Facebook-event finns här: https://www.facebook.com/events/402189106566928/
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-24 08.39

peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Internutbildning

Inläggav Roger » 2013-07-24 15.33

I dokumenten nämndes Skype och Mumble. Vill gärna undvika Skype, då samtal lagras! Kanske Jonas kan ordna en Mumble Server för AD? :D

Jitsi + XMPP + ZRTP är säker, men också svårare att komma igång med än Skype. XMPP-servern bör också stå i Sverige (ex. jabber.se).
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-24 15.59

Roger skrev:I dokumenten nämndes Skype och Mumble. Vill gärna undvika Skype, då samtal lagras! Kanske Jonas kan ordna en Mumble Server för AD? :D

Jitsi + XMPP + ZRTP är säker, men också svårare att komma igång med än Skype. XMPP-servern bör också stå i Sverige (ex. jabber.se).


Det finns en Mumble server för AD. Anledningen till att jag propagerar för Skype är att det är lättare än Mumble för den ovane användaren.

Jag tänker att många har Skype redan. Så fort det blir installation och liknande droppar folk av. Vidare så har vi haft problem med inställningar av push-to-talk på Mumble också. Teknik är lätt för den erfarne, svårt för den oerfarne, tänker jag.

Att samtal lagras på Skype, stör inte mig det minsta. Men det är jag. Eftersom vi har transparens i partiet och det är en form av öppna partimöten ser jag inget problem med att mötena granskas av USA. ;)
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-26 09.04

Mötet hölls igår och vi arbetade fram en mall på hur ett Introduktionsmöte/Internutbildning skulle kunna se ut. Vi var 8 deltagare på mötet.

Föreslagen dagordning godkändes och avhandlades.

Kort sammanfattad version av punkter till Introduktionsmöte:

- Närvarande medlemmar som håller i mötet presenterar sig kort.

- Kort genomgång av vad som kommer tas upp under mötets gång.

- Presentationsrunda av övriga närvarande.

- Kort sammandrag av toppnyheter inom partiet.

- Vilken stad bor du i? För att kunna sätta i kontakt med andra lokala medlemmar.

- Vad är dina styrkor/erfarenheter? (Bra på att skriva, leda, planera, organisera, engagera
etc)

- Introduktion om direktdemokrati och skillnaden mot flytande demokrati. Bildspel eller video som stöd för introduktion.

- Öppna frågor. Om inga frågor finns går man igenom förslagsvis följande punkter: a.) Vi har inget partiprogram i traditionell mening utan driver endast flytande demokrati. b.) Sakfrågeneutrala. c.) Hur introducerar man AD:s system i kommun eller Riksdag?

- Hur man startar en lokalavdelning.

- Saker du kan göra redan idag

- Hur man öppnar konto på webbplatsen aktivdemokrati.se. Support att skapa konto i realtid.

- Hur man blir medlem i partiet. Samma som ovan.

- Sammanfattning, frågor och avslut.

- Mötestid: 1:a och 3:e tisdagen i månaden.
Tid: 20:00-20:30 (längre vid behov).
Plats: Skype (information om hur man sätter Skype kommer ut i förväg och kommer ligga som sida på webbplatsen permanent)

- Peter och Hedy anmälde sig till att hålla i mötena.

- Annonsering via befintliga kanaler: Facebook, Mejl, Webbplats etc.
Bilagor
Dagordning till Internutbildningsmötet 2.pdf
(79.74 KiB) Nerladdad 153 gånger
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-29 10.13

Igår jobbade jag och Hedy fram ett förslag till ämnen och punkter att prata om som vi kommer att använda på infomötena. Vi jobbar även med en powerpoint för att illustrera de viktigaste ämnena i AD.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Internutbildning

Inläggav JimmyStrobl » 2013-07-31 07.53

peteri skrev:
Roger skrev:I dokumenten nämndes Skype och Mumble. Vill gärna undvika Skype, då samtal lagras! Kanske Jonas kan ordna en Mumble Server för AD? :D

Jitsi + XMPP + ZRTP är säker, men också svårare att komma igång med än Skype. XMPP-servern bör också stå i Sverige (ex. jabber.se).


Det finns en Mumble server för AD. Anledningen till att jag propagerar för Skype är att det är lättare än Mumble för den ovane användaren.

Jag tänker att många har Skype redan. Så fort det blir installation och liknande droppar folk av. Vidare så har vi haft problem med inställningar av push-to-talk på Mumble också. Teknik är lätt för den erfarne, svårt för den oerfarne, tänker jag.

Att samtal lagras på Skype, stör inte mig det minsta. Men det är jag. Eftersom vi har transparens i partiet och det är en form av öppna partimöten ser jag inget problem med att mötena granskas av USA. ;)



Ja, det mesta bör göras på de största kanalerna. Om man önskar anonymitet till det så kan man alltid gästa med ett fejk konto och använda Tor eller liknande för att dölja sig.
Vi bör kanske inte fokusera på de som vill vara anonyma utan på de som faktiskt vill synas åt partiets vägnar.

Min röst går till Skype.
Användarvisningsbild
JimmyStrobl
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2012-05-07 11.13

Re: Internutbildning

Inläggav JimmyStrobl » 2013-07-31 07.54

Förövrigt väldigt bra jobbat! Jag deltar gärna när jag kan, hoppas på nästa vecka.
Användarvisningsbild
JimmyStrobl
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2012-05-07 11.13

Re: Internutbildning

Inläggav peteri » 2013-07-31 08.58

Hade första mötet igår. Gick väldigt bra. En ny intressent som heter David. Han var väldigt positiv och tyckte att presentationen var väldigt bra. Good times all around.

Nästa möte blir på tisdag nästa vecka. ;)

https://www.facebook.com/events/185546781616265/
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π