Forum

De kan även ha ett eget "röstområde" i GOV.

De kan även ha ett eget "röstområde" i GOV.

Inläggav Urban » 2013-02-09 18.47

De kan även ha ett eget "röstområde" i GOV.
Det finns inte en automatisk koppling till medlemsregistret. Bland annat eftersom det inte officiellt finns några lokalavdelningar. Så i nuläget måste administratörer för hand bestämma vem som får rösta i respektive lokalavdelning. Alternativt kan man säga att alla som vill får vara med och rösta och att man räknar med att man inte röstar i frågor där man inte har ett intresse. Då behövs inte någon särskild administration av röstberättigade.
Det finns idag, på prov, ett röstområde för AD Göteborg.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: De kan även ha ett eget "röstområde" i GOV.

Inläggav Urban » 2013-02-09 18.51

Svar: Detta måste vara så att endast invånarna i varje kommun kan rösta. Så att inte möjligheten finns att man kan bli påverkad av människors röster som inget har med saken att göra, vet inget om det osv. Alltså ska bara invånarna i varje kommun och endast dem kunna rösta i sina hjärtefrågor.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: De kan även ha ett eget "röstområde" i GOV.

Inläggav jonas » 2013-03-15 20.47

Utgångspunkten är att den som har rösträtt i respektive val också kan rösta i motsvarande församling via Aktiv Demokrati.

Jag säger utgångspunkt, eftersom detta kan ändras direktdemokratiskt. Exempelvis är det möjligt att någon föreslår att sänka eller höja åldersgränsen.

Jag kan även tänka mig att kommunpartierna kan välja variationer av direktdemokrati som passar kommunen. Ju färre invånare, desto mindre är behovet av delegater. I en liten kommun är det möjligt att man väljer att inte ha delegater, och att de som vill påverka kommer till en gemensam plats där diskussioner och debatter hålls. Jag kan tänka mig att det blir upp till varje kommun att besluta om egna dylika variationer.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π