Forum

Medlemsavgift för AD

Medlemsavgift för AD

Inläggav jonas » 2013-02-06 14.46

OMRÖSTNING I GOV


Jag skapar en egen tråd för att ta upp just frågan om medlemsavgift, i relation till övriga punkter som tagits upp i http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=2017

* Vad ska vi ha för medlemsavgift?

* Gäller avgiften för kalenderåret eller baseras den på dagen personen blev medlem (eller då avgiften betalades in eller registrerades)?

* När du är medlem i en region eller lokalavdelning, som behöver en egen ekonomi;
+ Hur mycket av avgiften ska gå till lokalgruppen?
+ Kan olika lokalgrupper ha olika stor medlemsavgift?

+ Betalas avgiften till riks som sedan betalar tillbaka en viss andel till lokalgruppen, eller betalas avgiften till lokalgruppen som sedan skickar vidare en del av avgiften till riks, eller ska medlemmen själv betala lite till riks och lite till lokala avdelningen?


Jag skulle vilja föreslå att vi övergår till frivillig storlek på medlemsavgift.

* Vi skulle kunna använda funktioner där medlemmen kan sätta upp autogiro, så att det dras en summa regelbundet, antingen via bank eller via betaltjänst så som exempelvis payson eller paypal.

* Vi kan ha en frivillig del i medlemsavgiften så som Feministiskt initiativ, där den är på 50-500 kr.

* Eller vi kan ha det som i piratpartiet där den ligger på 0 kr och uppåt. Dvs helt frivilligt. Jag tänker mig då att vi kan ha en avgift på 1 kr för att bli medlem och en avgift på 0 kr för att förnya medlemskapet, men att vi på olika sätt uppmuntrar att regelbundet betala för att stödja partiet, låt säg 50-500 kr.


Vi tar redan emot donationer, så första frågan blir då helt enkelt vad minsta medlemsavgiften ska vara. Idag är den 75 kr.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Urban » 2013-02-09 19.25

Jag vore tacksam också om vi när vi söker folk för medlemskap, kunde ha färdiga avier, som man endast behöver fylla i sitt namn och så klart sin kommun adress på innan man betalar medlemsavgiften?

Jag svarade i en annan tråd angående summa, % och hur jag tycker. Kanske 100 kr och att 30% går till den kommun medlemmen betalt i?

Här som jag säkert också tog upp ska varje krona redovisas med kvitton från kommunerna, när man ber om t.ex utbetalning till div. som man behöver för sitt arbete i AD,s namn.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav activedy » 2013-02-10 09.04

Har faktiskt undrat över det där, om det måste kosta något; alla ska ju kunna vara med, oavsett situation - f n är t ex även 75.- något jag själv inte kan avvara - när det kanske faktiskt också finns/uppstår kostnader för partiet etc.

Blev mycket positivt överraskad över förslaget till frivillig avgift, enl Piratpartiets modell för egen del då.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Urban » 2013-02-10 10.53

activedy skrev:Har faktiskt undrat över det där, om det måste kosta något; alla ska ju kunna vara med, oavsett situation - f n är t ex även 75.- något jag själv inte kan avvara - när det kanske faktiskt också finns/uppstår kostnader för partiet etc.

Blev mycket positivt överraskad över förslaget till frivillig avgift, enl Piratpartiets modell för egen del då.



Här har du en poäng aktivedy, visst vore det bra om det inte kostade något. Men hur och vilka namn ska stå på listorna annars? Vilka har intresse av att vara röstförmedlare??
Är man mer intresserad om man betalar? Nej tror inte heller det, möjligen om man visar intresse genom att arbeta för partiet på någon av de uppgifter som finns.
Vem ska betala för allt arbete med datorer, vem för hemsidorna? Vem för allt material osv. Det finns en hel del kostnader kring det hela och det lägger vi just nu ut själva.

En hundring om år kan kanske vara mycket för vissa, men ingen behöver vara betalande medlem. Man kan vara passiv medlem genom att vara med och diskutera. Alla bidrag är välkomna, bidrag som i arbete och pengar ;)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav activedy » 2013-02-17 10.48

Urban skrev: Här har du en poäng aktivedy, visst vore det bra om det inte kostade något. Men hur och vilka namn ska stå på listorna annars? Vilka har intresse av att vara röstförmedlare??
Är man mer intresserad om man betalar? Nej tror inte heller det, möjligen om man visar intresse genom att arbeta för partiet på någon av de uppgifter som finns.
Vem ska betala för allt arbete med datorer, vem för hemsidorna? Vem för allt material osv. Det finns en hel del kostnader kring det hela och det lägger vi just nu ut själva.

En hundring om år kan kanske vara mycket för vissa, men ingen behöver vara betalande medlem. Man kan vara passiv medlem genom att vara med och diskutera. Alla bidrag är välkomna, bidrag som i arbete och pengar ;)


Uhmm, här vet jag inte riktigt vad du menar med dina första 2 frågor - det visar säkert på att jag inte är tillräckligt insatt i hur det 'brukar' fungera inom partier, men förklara gärna - fast de 2 sista påståendena är ju just de jag själv funderar över.

Försöker vara med på det sätt du föreslår, men en del frågor/röstningar verkar man inte få vara med i under denna status (?)
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Urban » 2013-02-17 20.33

activedy skrev:
Urban skrev: Här har du en poäng aktivedy, visst vore det bra om det inte kostade något. Men hur och vilka namn ska stå på listorna annars? Vilka har intresse av att vara röstförmedlare??
Är man mer intresserad om man betalar? Nej tror inte heller det, möjligen om man visar intresse genom att arbeta för partiet på någon av de uppgifter som finns.
Vem ska betala för allt arbete med datorer, vem för hemsidorna? Vem för allt material osv. Det finns en hel del kostnader kring det hela och det lägger vi just nu ut själva.

En hundring om år kan kanske vara mycket för vissa, men ingen behöver vara betalande medlem. Man kan vara passiv medlem genom att vara med och diskutera. Alla bidrag är välkomna, bidrag som i arbete och pengar ;)


Uhmm, här vet jag inte riktigt vad du menar med dina första 2 frågor - det visar säkert på att jag inte är tillräckligt insatt i hur det 'brukar' fungera inom partier, men förklara gärna - fast de 2 sista påståendena är ju just de jag själv funderar över.

Försöker vara med på det sätt du föreslår, men en del frågor/röstningar verkar man inte få vara med i under denna status (?)



Sådant som endast ska, bör diskuteras inom styrelsen. Partimedlemmar som kanske förstör mer än tillför. Detta är exempel bara, för jag vet inte heller och tycker att det här samtidigt är en viktig fråga att ta upp. Allt för att diskuteras fram så att vi är överens innan dato sas.

Med listorna så är diskussionen just nu inne i OM, vi nu ska ha kommunala förgreningar inom partiet som direkt står under AD som parti. Jag tror och tycker att på de kommunala listorna så bör vi redan till kommande val ha listor färdiga med namn där personer som är utsedda som röstförmedlare så att väljare redan ser att det finns ett koncept. Istället för att sedan vi tagit plats sedan ska välja vilka som företräder partiet i kommunen. De som är och visar intresse bör redan veta hur direkt demokratin fungerar enligt de stadgar som partiet har. Att vara röstförmedlare är inget större arbete. Man lägger fram det val som invånarna har röstat fram i kommunen. Man kanske får engagera sig genom att försöka, förklara för de som det tar lite längre tid för att förstå hur det hela fungerar. Vinner vi fler stolar i kommunen så har vi fler röstförmedlare som står för kanske lite olika svar inom vissa frågor och man väljer utefter sin egen övertygelse vilken förmedlare man lägger sin röst på i varje fråga.

( För utom: Jag är just nu drogad efter att ha varit på sjukhus i en vecka och genomgår en otroligt konstig behandling. Jag blev plötsligt blind på ett öga för en vecka sedan och man arbetar just nu febrilt för att finna felet på det hela. Ingenting förstår man och än mindre jag. En vecka minst till kommer jag att ingå i undersökningar och det senaste just nu är nog att min syn på ena ögat är förlorat. Man har redan ordnat så att det andra ögat är räddat. Tack o lov för det ;). Så om det står fel och du inte förstår så får vi finna en väg för det. Prata gärna med Jonas om detta, vi har snackat via skype om detta och inser att vi bör reda ut begreppen. Jag ser enormt dåligt just nu och skriver som en kratta.)

Jag anser att om vi ska driva AD i kommunerna å bör vi ha en gemensam avgift och inte två olika avgifter. Som jag sa vore det kanske bra om avgiften var t.ex 100 kronor varav 30% går till den kommun som vederbörande bor i som har röstat. De 30 kronorna kan då användas för kostnader i kommunen för att driva frågorna i kommunens AD-s namn. Kvitton redovisas naturligtvis och de pengar som blir över tillfaller så klart partiet i sig.

Jag hoppas jag fick fram lite mer. Ber om ursäkt men kommer att bli borta ett tag och meddelar så klart när jag återkommer. Mvh ;)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav jonas » 2013-03-15 21.18

Så hur stor medlemsavgift ska vi ha?

Vi skulle kunna ha en frivillig storlek på avgiften. Och oavsett storleken kan vi även uppmuntra medlemmar och andra att bidra med mer pengar än minimiavgiften.

Istället för att ha rabatter för exempelvis studenter, pensionärer, arbetslösa, etc, så kan vi exempelvis ha en minimiavgift på 50 kr, men en nominell avgift på 200 kr. Så uppmuntras de flesta att betala 200 kr, men minst 50 kr.


Ett annat förslag är att vi har en minimiavgift på 1 kr första året och 0 kr följande år. Fortfarande med en föreslagen storlek på kanske 200 kr/år, men att det är frivilligt och ej ett krav.

Genom att ha en avgift på 1 kr så introducerar vi en liten tröskel, och när man ändå betalar så kommer nästan alla betala in mer än 1 kr. Det kanske i praktiken ger mer pengar än vad vi skulle få med en minimiavgift på 50 kr.

Ett tredje förslag är att ha en avgift på NOLL kr. Fritt medlemskap.


I relation till detta är det, tycker jag, viktigt att notera att vi måste skilja på partimedlemskap och registrering på webbplatsen. Man måste kunna registrera sig utan att bli partimedlem, även om vi skulle ha en avgift på noll kr. Detta eftersom det finns många partier som kräver att man inte ska vara medlem i något annat parti samtidigt. Och du ska kunna vara registrerad exempelvis som delegat i ADs valsystem, även om du engagerar dig i ett annat stort eller litet parti.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Urban » 2013-03-16 09.43

jonas skrev:Så hur stor medlemsavgift ska vi ha?

Vi skulle kunna ha en frivillig storlek på avgiften. Och oavsett storleken kan vi även uppmuntra medlemmar och andra att bidra med mer pengar än minimiavgiften.

Istället för att ha rabatter för exempelvis studenter, pensionärer, arbetslösa, etc, så kan vi exempelvis ha en minimiavgift på 50 kr, men en nominell avgift på 200 kr. Så uppmuntras de flesta att betala 200 kr, men minst 50 kr.


Ett annat förslag är att vi har en minimiavgift på 1 kr första året och 0 kr följande år. Fortfarande med en föreslagen storlek på kanske 200 kr/år, men att det är frivilligt och ej ett krav.

Genom att ha en avgift på 1 kr så introducerar vi en liten tröskel, och när man ändå betalar så kommer nästan alla betala in mer än 1 kr. Det kanske i praktiken ger mer pengar än vad vi skulle få med en minimiavgift på 50 kr.

Ett tredje förslag är att ha en avgift på NOLL kr. Fritt medlemskap.


I relation till detta är det, tycker jag, viktigt att notera att vi måste skilja på partimedlemskap och registrering på webbplatsen. Man måste kunna registrera sig utan att bli partimedlem, även om vi skulle ha en avgift på noll kr. Detta eftersom det finns många partier som kräver att man inte ska vara medlem i något annat parti samtidigt. Och du ska kunna vara registrerad exempelvis som delegat i ADs valsystem, även om du engagerar dig i ett annat stort eller litet parti.


I relation till vilken summa som helst, så är sista stycket en självklar sak tycker jag och Noll kr tycker jag är bra. Som engagerad partimedlem dock, tycker jag att det bör finnas en summa, som nu kanske? Huruvida man blir delegat för frågor väljer ju folket själva, men givna delegater i partiet ska ju premieras för att frågorna kommer ut, finns att diskutera och att rösta om. Det är ett arbete som kanske innebär heltids engagemang. Detta arbete kommer ju ligga i partiets engagerade medlemmars intresse.
Det är svårt att skilja på medlemmar och medlemmar, så jag använder engagerade partimedlemmar för den arbetande gruppen. För hela svenska folket kan och bör vara medlemmar oavsett. Sedan har vi möjligen stödjande medlemmar för de som inte vill eller kan engagera sig!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav activedy » 2013-03-17 11.54

Håller med Urban ang Jonas sista stycke (skillnad på partimedlemskap och registrering på webbplatsen). Avgiften är knepig. Frivilligt, 1.- eller 0.- låter ju bäst i mina öron (gillar på något sätt det här med den symboliska enkronan?), samtidigt har ni tidigare gjort mig uppmärksam på att det ju finns utgifter och vem ska stå för dem etc.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav jonas » 2013-04-18 23.16

Vad sägs om denna formulering till en prio-omröstning?

Vad ska AD ha för minsta obligatoriska medlemsavgift?
a) 0 Kr
b) 1 kr första året. 0 kr följande år
c) 1 kr
d) Annat belopp, som bestäms via medianomröstning
e) Status quo (ingen ändring av medlemsavgiften) 75 kr, så som nu
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav activedy » 2013-04-21 08.17

jonas skrev:Vad sägs om denna formulering till en prio-omröstning?

Vad ska AD ha för minsta obligatoriska medlemsavgift?
a) 0 Kr
b) 1 kr första året. 0 kr följande år
c) 1 kr
d) Annat belopp, som bestäms via medianomröstning
e) Status quo (ingen ändring av medlemsavgiften) 75 kr, så som nu


För min del bra så.
Användarvisningsbild
activedy
 
Inlägg: 79
Registrerad: 2013-01-05 08.45
Ort: Malmö

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav peteri » 2013-04-24 09.49

jonas skrev:Vad sägs om denna formulering till en prio-omröstning?

Vad ska AD ha för minsta obligatoriska medlemsavgift?
a) 0 Kr
b) 1 kr första året. 0 kr följande år
c) 1 kr
d) Annat belopp, som bestäms via medianomröstning
e) Status quo (ingen ändring av medlemsavgiften) 75 kr, så som nu


Ser ut som en bra formulering.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Magnus Gustavsson » 2013-04-24 17.21

Detta har diskuterats många ggr förut och visst vore det fint att ha gratis medlemsskap.
Dock ser inte världen ut som att vi kommer att få stekta sparvar från himlen den närmste tiden, och då är en avgift nödvändig, iaf tills vi kan börja skörda av partistöd ngnstans.
Sedan kan man tycka att det knappast är ngn i detta land som inte kan uppbringa en hundring eller 2 per år om man nu är det minsta intresserad av politik, och att det rent kan vara ett litet filter för rena galningar och sabotörer om det krävs en återkommande avgift.

Jag tycker någonstans kring 100-300/ år där som föreslagits kanske 30% går till ens lokala kommun-AD-parti.
Att vi får in detta med lokal ekonomi är bara bra och leder framåt mot lokala initiativ, vilket är mkt värdefullt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav jonas » 2013-04-24 17.25

Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav Roger » 2013-04-24 18.05

Ju billigare desto mer jobb kan det bli för medlemsadmin, kassör och revisor. Har för mig att Piratpartiet snabbt fick flera tusen medlemmar då de hade gratis medlemsskap :shock:
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav peteri » 2013-04-24 18.46

Jag lade till följande alternativ:

1kr första året, frivilligt belopp följande år

Tanken är att vädja till människors generositet efter det första året. Då kan alla betala det dom anser de har råd med.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav jonas » 2013-04-24 20.02

peteri skrev:Jag lade till följande alternativ:

1kr första året, frivilligt belopp följande år

Tanken är att vädja till människors generositet efter det första året. Då kan alla betala det dom anser de har råd med.


Om frivilligt belopp är från 0 kr, eller minst 1 kr, så finns redan dessa alternativ. Som sagt kan man ändå uppmuntra till högre valfritt belopp.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav peteri » 2013-04-24 20.44

jonas skrev:
peteri skrev:Jag lade till följande alternativ:

1kr första året, frivilligt belopp följande år

Tanken är att vädja till människors generositet efter det första året. Då kan alla betala det dom anser de har råd med.


Om frivilligt belopp är från 0 kr, eller minst 1 kr, så finns redan dessa alternativ. Som sagt kan man ändå uppmuntra till högre valfritt belopp.


Tanken är att det går ute en påminnelse att medlemskapet förnyas, och en påminnelse att en frivillig donation tacksamt mottages. Såg inte den formuleringen vid någon av alternativen, därav tillägget.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav diego » 2013-04-24 21.48

Magnus Gustavsson skrev:Detta har diskuterats många ggr förut och visst vore det fint att ha gratis medlemsskap.
Dock ser inte världen ut som att vi kommer att få stekta sparvar från himlen den närmste tiden, och då är en avgift nödvändig, iaf tills vi kan börja skörda av partistöd ngnstans.
Sedan kan man tycka att det knappast är ngn i detta land som inte kan uppbringa en hundring eller 2 per år om man nu är det minsta intresserad av politik, och att det rent kan vara ett litet filter för rena galningar och sabotörer om det krävs en återkommande avgift.

Jag tycker någonstans kring 100-300/ år där som föreslagits kanske 30% går till ens lokala kommun-AD-parti.
Att vi får in detta med lokal ekonomi är bara bra och leder framåt mot lokala initiativ, vilket är mkt värdefullt.


Håller med för det mesta. Förutom eventuellt partistöd som jag tycker att man ska avstå från att få. Lika dåligt som när journalister tar betalt för reklam.
diego
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2012-11-30 21.17
Ort: Linköping

Re: Medlemsavgift för AD

Inläggav joasi » 2013-04-25 06.56

Den här omröstningen är väldigt vinklad till förmån för frivillig avgift. Vi borde använda medianröstning här istället. Som föregås av en priorröstning mellan olika frågeformuleringar.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

π