Forum

Var Almedalsveckan värt pengarna och besväret?

Var Almedalsveckan värt pengarna och besväret?

Inläggav haja » 2012-08-22 12.40

Summan av almedalsaktiviteten blev max 10 nya forumdeltagare och 1 medlem.
Det blir 1.300 kr per ny medlem som kanske inte ens uppmäsrksammat Almedalsaktiviteten.
Att det blev två tidningsartiklar och en radiointervju har inte visat resultat på medlemsantalet eller ökad debatt i forum eller på facebook..

Det blev som jag trodde och beskrivit tidigare varför inte partiet skulle delta i almedalsspektaklet, fast jag verkligen hoppades att jag hade fel.
Missförstå mig inte men jag gillar aktiviteter och personligt engagemang men det gäller att få ut något av det också.

Nu är det dags för en helt ny strategi och att partiet fokuserar på rätt saker. Det är annars större chans för en kamel komma igenom nålsögat, än att AD kommer in i riksdagen.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Räkenskaper för Almedalsresan

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-08-24 20.05

Mmm
Det mest kostnadseffektiva för ett internetbaserat nytt parti måste helt enkelt vara att ha hög närvaro på relevanta ställen på just internet.
När man gjort det en längre tid måste det i längden resultera i fler aktiva medlemmar, som även själva hjälper till och ökar närvaron ytterligare.
Detta hoppas jag vi kan vara överens om!

Förr eller senare når man så kritisk massa för en rad fysiska aktiviteter, som torgmöten, ungdomsavdelningar, Almedalsveckor, protesttåg, namninsamlingar etc etc. Med detta kommer så småningom en ekonomi att tala om.

Kanske hade du rätt Haja, det är svårt att säga.
Men Almdalsveckan gav nog nyttiga erfarenheter för hur man tar folk, ordnar praktiska saker samt ökad indentitet, så det var nog heller inte borkastat.
De spenderade 13000 var nog nytt rekord i överkant för AD, men samtidigt ett likandant i extremt låg budget för en Almedalsvecka för någon organisation, alla kategorier.
Kunde vi inte spendera 13000 på den, då kan vi nog heller aldrig komma någonstans alls.

Gjort är nu gjort iaf, och vi måste snabbt öka närvaron på internet, det finns massor av chanser där ute, bloggar ska motbloggas, artiklar ska kommenteras, man kan skriva egna debattinlägg i gammelmedia, kort sagt hårt, målmedvetet arbete i syfte att öka kännedomen om vår existens och sätta bollen mer i rullning än den redan är.
Alla kan göra något, om inte skriva själv, så tipsa andra, med övning kommer sedan färdighet.
Alla känner de lokala förhållandena bäst där de bor, gräv där du står helt enkelt!
Det finns en starke man i varje kf..!

Det går nämligen framåt för oss nu, detta forums aktivitet är en bra mätare på det!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Räkenskaper för Almedalsresan

Inläggav jonas » 2012-08-25 00.34

[Edit: Syftar på den tråd som inläggen var en del av innan jag flyttade dem hit.]

Magnus Gustavsson skrev:Mmm
Det mest kostnadseffektiva för ett internetbaserat nytt parti måste helt enkelt vara att ha hög närvaro på relevanta ställen på just internet.


Det här är INTE en tråd för att diskutera räkenskaperna. Det här är en tråd för att samla kvitton etc i syfte att sammanställa räkenskaperna.

Ni tar siffror och börjar spekulera och tycka om dem. Gör inte det.

Samtidigt som det låter mycket är det lika sant att partiet har lagt ut NOLL kronor på Almedalsveckan. Så sluta ordbajsa nu. Iaf inte i denna tråd.

Vi försöker att få lite ordning i redovisningen här. Någon annan får GÄRNA ta över kassörsrollerna för jag verken är särskilt bra eller motiverad att göra det.

I övrigt hänvisar jag till det som vi borde diskutera. Dvs hantering och policy för partiets ägodelar, samt hur vi handskas med lokalavdelningars utgifter.

http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1822
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Räkenskaper för Almedalsresan

Inläggav joasi » 2012-08-25 09.55

Jag tror det råder en viss förvirring om huruvida Almedalsprojektet var ett privat projekt eller ett projekt inom partier, eller någonstans däremellan.
Vi är hur som helst intresserade av att veta hur mycket det i slutändan kommer att kosta partiet. Och om möjligt vad det har gett i form av nya medlemmar och besökare etc.
Utan att ha dubbelkollat har jag för mig att vi tog beslut om att ca 8000 kr skulle tas från partikassan för att täcka projektets kostnader, så även om det är uppenbart att ni som deltog har lagt en hel del privata medel så är det väl inte riktigt sant att det kostat partiet 0 kronor? Eller lyckas ni inte få loss det vi har beslutat om från partikassan?
Jag hoppas att framtida AD-projekt av den här digniteten kommer att genomföras helt och hållet som ett projekt beslutat och sanktionerat av partiet så att vi slipper den förvirring som har uppstått före och efter Almedalen (och så att deltagarna slipper lägga ut en massa privata medel för partiarbete).
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Räkenskaper för Almedalsresan

Inläggav haja » 2012-08-25 23.16

Håller med Joasi. Nu är det dags att ta beslut om partiet ska vara med nästa år. Somngrund ska erfarenheterna tas med från i år med en utvärdering av alla kostnader för partiet och privat för att kostnadsberäkna en eventuell ny aktivitet i Almedalen.

Det ska finnas en budget som man hålla sig till och en projelktledare och en ansvarig i styrelsen. Så brukar alla projekt hanteras.

Personligen är jag emot Almedalsprojektet eftersom det ger så lite genomslag i förhållande till arbetsinsatsen. Dessutom är det frågan om partiet ideeologiskt sätt ska vara på samma arena som PR-nissar och lobbyister och media som har ointressanta metarapporter som hur partiledarna mår, ser ut, vilka restauranger de besöker osv. Just den grogruns som skapar korruption och hemliga överenskommelser.

Dessutom är det fruktansvärt svårt för AD som organisation nå ut till andra organisationer.
Den enda fördelen är att engagerade partimedlemmar har det roligt, lär känna varandra och är aktiva för en sak: Att driva partiet framåt. Men som aktivitet för att få mandat i valet till 2014 ser jag är ganska utsiktslöst. Vad man bör göra i stället återkommer jag till.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Var Almedalsveckan värt pengarna och besväret?

Inläggav jonas » 2012-08-26 03.06

Jag flyttar inlägg hit som inte hör hemma i tråden för räkenskaper.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Räkenskaper för Almedalsresan

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-08-27 10.24

jonas skrev:[Edit: Syftar på den tråd som inläggen var en del av innan jag flyttade dem hit.]

Magnus Gustavsson skrev:Mmm
Det mest kostnadseffektiva för ett internetbaserat nytt parti måste helt enkelt vara att ha hög närvaro på relevanta ställen på just internet.


Det här är INTE en tråd för att diskutera räkenskaperna. Det här är en tråd för att samla kvitton etc i syfte att sammanställa räkenskaperna.

Ni tar siffror och börjar spekulera och tycka om dem. Gör inte det.

Samtidigt som det låter mycket är det lika sant att partiet har lagt ut NOLL kronor på Almedalsveckan. Så sluta ordbajsa nu. Iaf inte i denna tråd.

Vi försöker att få lite ordning i redovisningen här. Någon annan får GÄRNA ta över kassörsrollerna för jag verken är särskilt bra eller motiverad att göra det.

I övrigt hänvisar jag till det som vi borde diskutera. Dvs hantering och policy för partiets ägodelar, samt hur vi handskas med lokalavdelningars utgifter.

http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1822
.


Ber om ursäkt för att jag lämnade ämnet.
Här kan vi då fortsätta diskutera..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Var Almedalsveckan värt pengarna och besväret?

Inläggav Roger » 2012-09-02 16.40

Det var värt pengarna tycker jag! Tält, banderoll och andra prylar kan vi återanvända. Visst var det svårt att nå ut i media med 1818 evenemang. Det var 986 arrangörer, ~17 000 deltagare och 709 ackrediterade journalister. En lärdom är att vi borde ha kontaktat fler journalister före Almedalsveckan. Väl på plats verkade de vara inbokade och med färdiga tablåer. Trots det så intervjuades Jonas av SVT forum, men de sände inte den. Almedalsveckan har också medfört mycket filmmaterial för oss, som vi nu har till vår marknadsföring. Jag tror att det även gjorde gott för oss själva att mötas. Däremot inte sagt att det troligen finns effektivare sätt att nå ut (som ett inlägg i Sweclockers forum visade).
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Var Almedalsveckan värt pengarna och besväret?

Inläggav jonas » 2012-09-02 17.06

Roger skrev:... Trots det så intervjuades Jonas av SVT forum, men de sände inte den.


Appropå det. Någon får jättegärna leta upp och be om materialet från den intervjun. Det är nog ganska möjligt att få tag på det genom att vara trevlig och frågvis och ringa en stor mängd telefonsamtal för att hitta rätt personer.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π